Adres URL to jeden z najważniejszych elementów związanych z indeksowaniem stron internetowych w Google’u. To właśnie on dzieli witryny na poszczególne sekcje, które później odwiedzają użytkownicy i roboty wyszukiwarki. Odpowiednia budowa oraz struktura adresów URL pozwala więc uniknąć wielu błędów powiązanych z obecnością strony w Google’u. Dlaczego warto sprawdzić adresy URL, a następnie wdrożyć ich optymalizację? O tym już za chwilę!
Na początek trochę teorii. Co oznacza skrót URL?
Komponenty adresu URL:
Wygląda następująco:
<rodzaj zasobu>:<część zależna od zasobu>
Najpopularniejsze rodzaje zasobów to:
Jak mogłeś zauważyć, przeglądarki internetowe obecnie nie wymagają podania rodzaju zasobu http:// lub https://, aby otworzyć konkretną witrynę. Sprawdzają automatycznie, czy jest podany rodzaj, a w przypadku jego braku – samodzielnie dodają http:// przed adresem URL. Ułatwia to dotarcie do pożądanego zasobu bez zbędnego zapamiętywania przedrostka.
Adres URL może składać się z wielu elementów. Jednak najczęściej spotykasz te, które są złożone z trzech części:
Rezultat to: https://www.grupatense.pl/kontakt/.
Źródło: grupatense.pl
Istnieją również dłuższe adresy URL, ale są one stosowane znacznie rzadziej. Należy ich unikać, bo są nieprzyjazne dla użytkowników.
Adres URL składa się np. z:
Daje to taki wynik: http://dawid:[email protected]:80/test?lang=pl
Dla porównania – oto przykłady przyjaznych adresów URL:
Adres URL strony znajdziesz bez problemu, korzystając po prostu z dowolnej przeglądarki internetowej. Oto kilka prostych kroków.
1. Znajdź stronę za pomocą wyszukiwarki internetowej (np. Google).
2. Otwórz witrynę, w której chcesz skopiować adres URL.
3. U góry okna przeglądarki kliknij pasek adresu URL – w ten sposób zaznaczysz cały adres strony.
4. Aby skopiować tekst, kliknij lewym przyciskiem myszy.
Część przeglądarek ukrywa adresy URL. Dzięki temu przejrzyściej prezentuje się adres strony i Twoja lokalizacja w serwisie. URL nie będzie więc dla Ciebie w pełni widoczny, dopóki nie klikniesz paska adresu w przeglądarce.
Przeglądarki najczęściej ukrywają elementy, takie jak protokół (http, https) lub parametry, czyli ostatnie fragmenty adresu URL, który znajduje się po znaku zapytania.
Przejazne adresy URL cechują się:
Wtedy będzie korzystny dla wyszukiwarek, ale też dla użytkowników. Przyjazny adres URL może również pozytywnie wpłynąć na konwersję i liczbę odwiedzin potencjalnych klientów na stronie. Jest on dużo łatwiejszy do zapamiętania niż np. ciąg losowych liczb i znaków. Protip – w całym serwisie należy stosować jednolitą strukturę adresów URL i stosować przekierowania 301 ze starego adresu przy zmianie na nowy. Ważna jest konsekwencja!
Czym więc dokładnie wyróżnia się dobry URL?
Użytkownikom zdecydowanie łatwiej odczytać adres URL złożony ze słów niż z losowych liczb i znaków. Wybierz na przykład zapis: /co–to–jest–seo zamiast /45a618d8g7d.
Źródło: zooplus.pl
Przy tworzeniu adresów URL warto też nadawać konkretne nazwy opisujące tematykę strony i unikać ogólników oraz wieloznacznych wyrażeń. Mogą one wprowadzać w błąd użytkownika, np. /pozycjonowanie–sklepow–internetowych zamiast /pozycjonowanie.
Link do podstrony powinien zawierać słowa kluczowe, ale w sposób naturalny, z zachowaniem zdrowego rozsądku. Zbyt duże zagęszczenie keywordsów w adresie URL może zaszkodzić w pozycjonowaniu – Google bierze pod uwagę adres URL podczas skanowania i indeksacji strony.
Dlatego też najlepiej jest wystrzegać się sformułowań, takich jak np. „internetowy sklep online” w linku do strony. Stosuj więc /sklep–zoologiczny zamiast /internetowy-sklep-zoologiczny-online.
Nachalne umieszczanie słów kluczowych w adresie URL może spowodować, że algorytmy potraktują to jako spam. Wtedy Google nałoży karę na witrynę, co zwykle znacznie zmniejsza widoczność serwisu lub powoduje nawet jego całkowite usunięcie z wyników wyszukiwania!
Ten zabieg ma na celu prawidłową organizację treści, a użytkownikowi pozwoli na szybkie zorientowanie się, w jakim miejscu serwisu się znajduje.
Przy budowaniu takiej struktury należy zadbać o prostą konstrukcję, która nie będzie zbyt rozbudowana. Unikaj nazw, które są zbyt ogólne i w praktyce nic nie oznaczają. Przykład – /usługi-seo/pozycjonowanie-sklepow-internetowych lepiej sprawdzą się niż /dla-firm/uslugi/sklepy-internetowe/pozycjonowanie.
Źródło: zooplus.pl
W adresach URL należy używać myślników jako separatorów słów.
Tylko wtedy link jest łatwy do rozszyfrowania przez użytkownika, a także zrozumiały do przetłumaczenia przez roboty wyszukiwarek. Pewnie często spotykasz się ze znakiem podkreślenia – „_”. Jednak to właśnie myślnik jest zalecany przez specjalistów SEO z uwagi na swoją czytelność i przejrzystość.
Szukając frazy kluczowej w Google’u, na stronie wyników widzisz pogrubione słowa. Dotyczy to tytułów, ale też krótkiego opisu, czyli meta description.
Odpowiedni tytuł, przemyślane meta description i właśnie przyjazny adres URL to trzy podstawowe czynniki, które zachęcają do kliknięcia linka. A jak przecież wiesz, że wejście potencjalnego klienta na Twoją stronę to już połowa sukcesu.
Stosowanie się do zasad, które opisałem, jest ważne ze względu na „współpracę” na dwóch frontach. Z wyszukiwarką Google – pod kątem odczytywania adresów URL oraz indeksacji strony, ale także ze względu na użytkowników. Dzięki wdrożeniu kilku moich porad łatwiej im będzie zapamiętać adres Twojej witryny, a później na nią wrócić. To wszystko może przełożyć się na dłuższy czas pozostania w serwisie, czyli głębszego zapoznania się z przekazywaną treścią. Ponadto dobry adres URL wskazuje internautom, czego mogą się spodziewać po pełnym załadowaniu się strony.