Na SEO (ang. Search Engine Optimization) składają się działania optymalizacyjne pod kątem wyszukiwarek internetowych, których celem jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej. Ruch ten oczywiście powinien przekładać się na konwersję – większą sprzedaż w sklepie internetowym czy liczbę napływających zapytań od potencjalnych klientów.
Choć często stosowane jest zamiennie z pojęciem pozycjonowania stron, SEO w rzeczywistości jest główną składową całego procesu promowania witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Nie tylko statystyki, ale doświadczenia każdego z nas wskazują na to, że jedynie garstka osób odwiedza drugą stronę wyników. Po wpisaniu słowa kluczowego w wyszukiwarce Google najczęściej klikamy w jedną z pierwszych pozycji (TOP 3) lub scrollujemy trochę niżej do dalszych stron z TOP 10. Prędzej wpiszemy nowe hasło, niż przeklikamy się na legendarną, drugą stronę w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Przeczytaj również: Zlecasz działania SEO? Zobacz, dlaczego i jak monitorować pozycje serwisu w Google!
Działania z zakresu pozycjonowania mają więc na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji serwisu dla słów kluczowych określonych wcześniej w strategii SEO. Ten poradnik będzie dla Ciebie odpowiedni, jeśli zastanawiasz się:
Inżynierowie Google trzymają w ścisłej tajemnicy dokładne czynniki rankingowe, na podstawie których działa tworzona przez nich wyszukiwarka. Chętnie natomiast dzielą się ogólnymi wskazówkami oraz odpowiadają na pytania specjalistów SEO. Na bazie informacji zawartych w dokumentacji wyszukiwarki Google oraz zdobytego doświadczenia jesteśmy w stanie wyróżnić najważniejsze czynniki rankingowe brane pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek.
Na pozycjonowanie stron www składają się działania SEO on-site oraz SEO off-site (nazywane również on page i off page SEO). Pierwsze z nich dotyczą technicznej optymalizacji strony internetowej, dzięki której roboty wyszukiwarki (tzw. googleboty) mogą bez problemów indeksować kolejne podstrony i rozumieć ich treść. Drugie natomiast skupiają się na działaniach promocyjnych poza witryną, np. pozyskiwaniu wartościowych linków zewnętrznych.
Cały proces optymalizacji strony internetowej rozpocząć należy od profesjonalnego audytu SEO oraz doboru odpowiednich słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki Google. Audyt SEO zidentyfikuje największe problemy, które mogą stać na przeszkodzie w uzyskaniu wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Analiza słów kluczowych na podstawie obecnej oferty, asortymentu w sklepie internetowym czy tematyki podjętej w artykułach blogowych pozwoli natomiast określić potencjał SEO strony internetowej. Na tym etapie warto zwrócić również uwagę na profil linków – o tym jednak opowiemy w dalszej części poradnika.
Zanim zajmiesz się wdrażaniem strategii SEO na swojej stronie internetowej, powinieneś zadbać o prawidłową indeksację wszystkich treści. Jest to kluczowa kwestia – żeby poszczególne podstrony mogły pojawić się w wynikach wyszukiwania, roboty Google muszą mieć do nich dostęp. W tej części poradnika nasi specjaliści ds. SEO wytłumaczą Ci m.in.:
Dalsza optymalizacja strony internetowej nie przyniesie skutków, jeśli roboty Google nie będą w stanie dotrzeć do jej adresów URL czy ich zaindeksować. Aby uzyskać efekty, na samym początku warto przeprowadzić działania SEO, które dotyczyć będą elementów w obrębie strony.
Na podstawie wykonanego wcześniej audytu SEO należy wykonać pełną optymalizację strony internetowej. Techniczne SEO skupia się na wprowadzeniu zmian w kodzie źródłowym witryny w taki sposób, by jej poszczególne elementy były zgodne z wytycznymi Google.
Optymalizacja stron to istotny element strategii SEO, który ma olbrzymi wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania. Nawet jeśli posiadasz świetnie opisaną ofertę czy – jak w przypadku sklepu e-commerce – bogaty asortyment produktów, możesz nie uzyskiwać dobrych wyników ze względu na błędy w optymalizacji strony. Z punktu widzenia SEO, strony internetowe dzielą się na źle i dobrze zoptymalizowane. Tylko te drugie mają szansę na pełne wykorzystanie swojego potencjału.
W poprzedniej części wyróżniliśmy czynniki, które wpływają na poprawne indeksowanie. W kolejnych rozdziałach opowiemy o optymalizacji pod kątem określonych słów kluczowych. Poniżej znajdziesz natomiast artykuły dotyczące pozostałych elementów technicznych, na które warto zwrócić uwagę.
Wyszukiwarka Google opiera się w dużej mierze na słowach kluczowych, które użytkownicy wpisują w niej w celu odnalezienia konkretnych informacji na dany temat. Dzięki specjalistycznym narzędziom jesteśmy w stanie zidentyfikować konkretne frazy cieszące się popularnością w danej branży.
Jeśli naszym celem jest na przykład uzyskanie większego ruchu z organicznych wyników wyszukiwania dla artykułu dotyczącego naprawy bram garażowych, powinniśmy zacząć od zdefiniowania listy odpowiednich słów kluczowych dla tego tematu. Wśród wszystkich potencjalnych klientów zainteresowanych podobną usługą znajdą się tacy, którzy wpiszą w wyszukiwarce podobne zapytania. Jesteśmy dzięki temu w stanie zidentyfikować najważniejsze grupy fraz kluczowych do pozycjonowania.
Tylko mały procent potencjalnych klientów wpisze zapytanie pełnym zdaniem. Przyzwyczailiśmy się bowiem, że Google podsuwa nam trafne informacje na podstawie nawet krótkiego, ogólnego wyrażenia. Dłuższe zapytania cieszą się mniejszą popularnością – słowa kluczowe z długim ogonem (tzw. long tail) to frazy składające się z minimum trzech wyrazów lub liczb. Oprócz nich w SEO wyróżniamy również:
Nasi specjaliści ds. SEO przygotowali szereg poradników, które dotyczą tematów związanych ze słowami kluczowymi. Dowiesz się z nich, jak odpowiednio umieszczać je w treści, by wyszukiwarka Google nie zastosowała wobec Twojej witryny filtrów i działań ręcznych.
Pozyskiwanie linków zewnętrznych to istotny element działań SEO mający na celu wzmocnienie autorytetu serwisu w oczach wyszukiwarki Google. Analiza profilu linków przy okazji audytu SEO pozwoli określić, w jakim stopniu konieczne będą dalsze prace pod kątem pozyskiwania odnośników z innych stron.
Algorytmy Google zyskują zaufanie dla Twojej strony na podstawie czynników rankingowych, wśród których od początku istnienia wyszukiwarki dużą rolę odgrywają linki zewnętrzne. Wyobraź sobie, że każdy link jest niczym oddany głos. Umieszczając odnośnik w swoim serwisie, ktoś przecież poleca Twój content, bo z reguły nie linkujemy do stron, których nie cenimy. Naturalnie pozyskane odnośniki świadczą o jakości treści, które publikujesz.
Każdy z tych głosów może być innej jakości. W przeciwieństwie do wyborów prezydenckich lub głosowania w ankiecie internetowej tutaj nie do końca liczy się liczba pozyskanych głosów. Czasy, w których ilość górowała nad jakością linków, minęły wraz z nadejściem algorytmu Panda. Od tego momentu Google zwraca olbrzymią wagę do jakości odnośników, sprzeciwiając się tym samym nieczystym technikom link buildingu.
W kolejnych częściach naszego poradnika pozycjonowania stron internetowych odpowiemy na pytania nurtujące wielu początkujących twórców:
Nie będziemy w stanie wysnuć wartościowych wniosków z analizy profilu linków, jeśli nie poznamy najważniejszych zagadnień związanych z link buildingiem.
Koszt działań SEO zależny jest w dużej mierze od zakresu optymalizacji, które należy wykonać w przypadku danego serwisu. Innym czynnikiem jest konkurencyjność branży, w której chcemy się pozycjonować. Sprawdź cennik pozycjonowania, by dowiedzieć się więcej.
Specjalista SEO w swojej codziennej pracy dba o widoczność Klientów w wynikach wyszukiwania Google. Do codziennych zadań należeć może wykonywanie audytów SEO, przeprowadzanie optymalizacji na podstawie wcześniejszych analiz, czy działania pod kątem linkbuildingu. Popularna ścieżka kariery rozpoczyna się od Młodszego Specjalisty (Junior), kolejnymi etapami może być Starszy Specjalista SEO, SEO Team Leader lub Expert SEO. Więcej o zawodzie specjalisty SEO przeczytasz w artykule: Jak zostać specjalistą SEO i na czym polega praca pozycjonera?
Pierwszym krokiem do działań SEO dla swojej witryny jest przede wszystkim nauka. Algorytmy Google są niezwykle skomplikowane – bez niezbędnego doświadczenia, trudno uzyskać dobre efekty. Konieczna będzie na pewno mozolna praca, którą możesz przyśpieszyć, korzystając z usług agencji SEO.
Każdy doświadczony specjalista SEO potrafi posługiwać się kilkoma lub nawet kilkunastoma narzędziami, które ułatwiają mu codzienną pracę, analizę danych i późniejsze optymalizacje. Do podstawowych narzędzi należą: Google Search Console, Google Analytics, czy Google Tag Manager. W przypadku audytów przydatne są programy typu Screaming Frog, czy Sitebulb. Słowa kluczowe oraz odpowiedni content zaplanować można dzięki narzędziom Senuto, Semstorm, Surfer SEO, czy Contadu. Do popularnych należą też zagraniczne softy, które łączą w sobie wiele funkcjonalności, takie jak Ahrefs, Semrush, czy Majestic.
Przeczytaj również: