Pozycjonowanie lokalne w Google to wdrażanie działań optymalizacyjnych pod kątem wyszukiwarek na stronę, aby ta wyświetlała się na najwyższych pozycjach wyników wyszukiwania na zapytania związane z danym regionem, najczęściej miastem.
Usługa ta jest kierowana jest do firm prowadzących działalność wyłącznie na terenie określonego miasta lub dzielnicy, np. fryzjerów, restauratorów, hydraulików, mechaników samochodowych itd.
Sam proces pozycjonowania regionalnego, choć od promowania witryny w sposób tradycyjny różni się tylko nieznacznie, wymaga jednak innego podejścia. Lokalne SEO w Google to nadal promocja strony w wyszukiwarce internetowej, skupiona jednak wyłącznie na danym regionie czy mieście. Dzięki temu firma czy osoba świadcząca usługi na lokalnym rynku może szybciej dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, którzy zdecydowanie częściej dokonują konwersji. Tak już bowiem jest, że użytkownicy poszukujący lokalnych sklepów, usług czy lokali gastronomicznych rzeczywiście chcą skorzystać z takiej usługi.
Warto dodatkowo podkreślić, że cena pozycjonowania lokalnego jest zazwyczaj niższa niż w przypadku promocji fraz ogólnopolskich. Oczywiście kwoty wpisane do cennika zależą od konkretnej branży i lokalizacji, dlatego do każdej wyceny podchodzimy indywidualnie.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.
Użytkownicy szukający firmy działającej w danym mieście, np. kwiaciarni, w większości przypadków nie wpisują do wyszukiwarki „kwiaciarnia”, lecz w celu szybkiego uzyskania trafnego wyniku najczęściej dokładniej precyzują wyszukiwane hasło i dodają do niego lokalizację, np. „kwiaciarnia Wrocław”.
Stąd próba pozycjonowania domeny lokalnej firmy na hasło ogólnopolskie jest nie tylko nieopłacalne pod kątem biznesowym (promocja takiej frazy może kosztować krocie), ale również nie przyniesie oczekiwanych efektów.
Co więcej, nawet jeśli ktoś podejmie się pozycjonowania takiej frazy, efekty prawdopodobnie nie będą trwałe.
Dlaczego? Prezentacja wyników wyszukiwania opiera się w chwili obecnej przede wszystkim na funkcji geolokalizacji, czyli dopasowaniu lokalizacji użytkownika na podstawie adresu IP lub historii dotychczasowego wyszukiwania, która zagościła w wyszukiwarce Google na stałe.
Dzięki niej użytkownicy otrzymują pożądane wyniki niezależnie od tego, czy wpisali frazę lokalną czy ogólnopolską. I tak na przykład mieszkaniec Wrocławia w momencie wpisania zapytania „kwiaciarnia” otrzyma podobny rodzaj wyników do tych, które zobaczyłby po wpisaniu „kwiaciarnia Wrocław”.
Funkcja ta działa całkiem nieźle, ale jeszcze nie idealnie – jak możemy zobaczyć na poniższym zrzucie ekranu, fraza ogólnopolska zaraz obok wrocławskich kwiaciarni prezentuje również wyniki dla Opola, Niemodlina, Szczecina oraz Lublina.
Nieco inaczej jest w przypadku wpisania precyzyjnego hasła – wtedy użytkownik otrzymuje wyniki dotyczące wyłącznie interesującej go lokalizacji.
Pomimo wciąż udoskonalanych funkcji w wyszukiwarce Google różnice w wynikach są zbyt duże i wpisywanie ogólnych haseł najczęściej nie zdaje egzaminu.
Występujące różnice powodują, że ludzie pozostają przy swoim starym sposobie wyszukiwania i jeszcze przez długi czas będą wpisywali do wyszukiwarki pełne zapytania w celu szybkiego dotarcia do poszukiwanych informacji. Z uwagi na skuteczność tej metody oraz silne przyzwyczajenia samych użytkowników nie sądzimy, żeby w najbliższym czasie forma zapytań uległa dużej zmianie.
Skoro już sobie wyjaśniliśmy na czym polega SEO lokalne i jak wyglądają lokalne wyniki wyszukiwania, przejdźmy do omówienia kolejnej istotnej kwestii.
Zamów pozycjonowanie strony firmy na lokalnym rynku!
Pozycjonowanie biznesu na rynek lokalny, a nie globalny jest niezwykle istotne w przypadku takich firm czy branż jak:
Aby reklama takich firm lokalnych miała sens istotne jest, aby przede wszystkim dotrzeć do klienta, który jest realnie zainteresowany skorzystaniem z usługi.
Dlatego też pojawianie się wysoko w wynikach wyszukiwania na frazy globalne nie gwarantuje, że osoba, która wchodzi na domenę firmy regionalnej z takiej frazy, ma na celu skorzystanie z jej usług.
Przykład? Pozostając w temacie kwiaciarni – jeżeli użytkownik poszukuje kwiaciarni w Białymstoku, ale po wpisaniu frazy „kwiaciarnia” uzyska wyniki dla Łodzi, Krakowa i Poznania, wtedy z pewnością nie wejdzie w żaden wynik, lecz powtórzy proces wyszukiwania ponownie po doprecyzowaniu swojego zapytania o konkretną miejscowość. Prowadzisz firmę usługową działającą lokalnie? Pozycjonowanie lokalne będzie więc doskonałym wyborem!
Pojawianie się wysoko w pozycjach dla fraz powiązanych z lokalizacją firmy i obszarem świadczonych przez nią usług znacząco zwiększa szansę na dotarcie do użytkowników, którzy faktycznie są zainteresowani skorzystaniem z oferty.
Dlatego tak ważne jest, aby nie działać na szkodę własnej działalności i zamiast promować się jako globalny dostawca usług, korzystniej będzie skupić się na grupie docelowej klientów.
Działanie pozycjonowania lokalnego (z ang. local SEO) pozwala również na ograniczenie przypadkowego i niepotrzebnego ruchu na stronie, który może być generowany przez osoby znajdujące się poza obszarem działalności firmy.
Determinując lokalizację świadczonych usług, np. w przypadku pizzerii czy hydraulika, nie powinno być istotne, aby pojawiać się wysoko dla ludzi z miasta oddalonego o 50 czy 200 kilometrów, ale dla mieszkańców tej samej miejscowości, dzielnicy czy ulicy.
Warto podkreślić, że wysoki współczynnik odrzuceń, który powstaje w wyniku szybkiego opuszczenia witryny i powrotu do wcześniejszych wyników wyszukiwania, może wpływać negatywnie na ranking i spowodować pogorszenie wyników pozycjonowania lokalnego.
Będąc firmą lokalną, nie ma więc logicznych przesłanek, aby reklamować się na wyrażenia ogólnopolskie.
W przypadku pozycjonowania stron firm lokalnych na frazy regionalne stopień ich konkurencyjności pozwala często na szybsze uzyskanie wyników oraz większą skuteczność tej formy promocji.
To w połączeniu z wysoką konwersją spowoduje, że niemal natychmiast zaczniemy odczuwać realne korzyści płynące z reklamy na lokalnym rynku.
Nie należy jednak zapominać, że pozycjonowanie – mimo wszystko – jest procesem długotrwałym i nikt nie jest w stanie zagwarantować, że decydując się na promocję wyrażeń regionalnych, finalne efekty reklamy będzie można zobaczyć już po jednym dniu, tygodniu czy miesiącu.
Inwestuj wyłącznie w skuteczne metody reklamy, dzięki którym taka inwestycja zwróci się nadzwyczaj szybko!
Absolutną podstawą, aby w ogóle myśleć o promowaniu biznesu na danym obszarze jest posiadanie fizycznego adresu działalności firmy.
W takim przypadku należy podać go na stronie, ponieważ to właśnie on będzie określał główną lokalizację, w której działa firma. W przypadku pozycjonowania lokalnego występowanie adresu firmy na jej stronie internetowej jest też jednym z wielu czynników rankingowych.
Poza standardową optymalizacją SEO niezbędne do efektywnego pozycjonowania lokalnego są:
Proces reklamy strony internetowej firmy, która działa tylko na lokalnym rynku nie polega jedynie na optymalizacji samej witryny i zdobyciu garści prowadzących do niej linków (odnośników).
Choć jest to niezwykle istotne, istnieje jednak jeszcze wiele innych czynników, od których uzależniona jest skuteczność lokalnego SEO. Poniżej kilka z nich.
Lokalne i branżowe bazy firm, które pozwalają na sprecyzowanie, do jakiej niszy kwalifikuje się dany biznes i jego strona, takie jak znanylekarz.pl czy Panorama Firm.
Wiele z nich oferuje również dodanie firm do tak zwanych działów regionalnych, gdzie agreguje się informacje o firmach ze względu na ich położenie.
Podobnie jak w przypadku katalogów, najbardziej liczą się te lokalne i branżowe.
Należy komentować artykuły dotyczące naszej branży, występując w roli specjalisty, który wnosi nowe spojrzenie na temat lub jakąś istotną informację.
Oprócz komentarzy warto również podjąć próbę współpracy z autorem bloga, w ramach której ten zezwoli nam na opublikowanie na łamach swojego portalu przygotowanej przez nas treści/porady wraz z odnośnikiem prowadzącym do naszej domeny.
Prowadzenie bloga, dzięki dostarczaniu specjalistycznych treści, aktualności i porad, wpływa na zwiększenie zaufania klientów do firmy, zapewnia dodatkowe źródło ruchu oraz zwiększa atrakcyjność witryny w oczach Google.
To istotny element promocji lokalnej firmy z punktu widzenia Google, jak i samych użytkowników – przecież o wiele chętniej wybierzemy serwis rowerowy, który na swojej stronie zawiera porady na temat tego, jak zabezpieczyć rower przed zimą czy skorzystamy z usług gabinetu kosmetycznego, który podaje szczegółowe informacje na temat zalet danych zabiegów oraz przeciwwskazań do jego wykonywania.
Także w tym przypadku najważniejsze będą fora regionalne, jak i branżowe.
Warto udzielać się wątkach, w których korzystając ze swojej wiedzy, możemy wnieść coś nowego do tematu. Dzięki wartościowym komentarzom pozostawiony w ich treści link do strony firmy prawdopodobnie nie zostanie usunięty.
Internetowa wizytówka firmy od Google, która wyświetla się w Mapach Google i tym samym jest niemal niezbędnym czynnikiem dla każdej firmy lokalnej, która chce dotrzeć do użytkowników z danego regionu.
Wizytówka w Google Moja Firma/Mapach Google nie jest uzależniona od posiadania strony internetowej i działa również bez niej. Najważniejsze informacje, jakie należy umieścić w wizytówce to:
Posiadanie wizytówki w Mapach Google daje możliwość interakcji z klientami i otrzymania ocen oraz recenzji po wykonaniu usługi.
Jest to niezwykle przydatne, aby podnieść poziom świadczonych usług. Na każdą recenzję można odpowiedzieć, co daje świadomość użytkownikom, że biznes jest prowadzony przez osoby, dla których liczy się zdanie klientów.
O popularności danej firmy na lokalnym rynku, może świadczyć ilość opinii. Niewiele osób wie, ale opinie w wizytówce Google Moja Firma są również czynnikiem rankingowym.
Warto więc podpowiadać klientom, aby ocenili naszą firmę po skorzystaniu z usługi. W treściach opinii dobrze jest uwzględniać miasto, w jakim została zrealizowana usługa i jaka była to usługa.
Nasz pakiet działań może obejmować realizację kampanii we wszystkich powyższych źródłach!
Wbrew pozorom istnieją branże, w przypadku których SEO lokalne nie będzie rekomendowaną formą promocji – nie każdy biznes powinien poświęcać czas
i środki na ten rodzaj reklamy.
Jak sama nazwa wskazuje, pozycjonowanie lokalne jest skierowane przede wszystkim do firm, które świadczą swoje usługi na terenie danego miasta lub regionu.
Z tego też powodu firmy, których działania są ogólnokrajowe czy nawet międzynarodowe, powinny skupić się na promowaniu fraz ogólnych lub pozycjonowaniu na długi ogon.
Przykładami biznesów, które NIE powinny inwestować w pozycjonowanie lokalne są:
Myśl globalnie – działaj lokalnie
Cytat ten idealnie wpasowuje się w definicję pozycjonowania lokalnego. Doskonale wiemy, że każdy lokalny przedsiębiorca myśli o tym, aby swoją ofertą zdominować rynek, stać się rozpoznawalnym i rozwinąć firmę na cały kraj.
Udowodniliśmy tutaj jednak, że rzucanie się od razu na głęboką wodę i walka o widoczność na zapytania ogólnopolskie, w sytuacji, gdy świadczenie usług ograniczamy do określonego regionu, nie jest rozwiązaniem, które stanowi dobre wyjście już na początku działalności firmy.
Takie frazy, owszem, pozwalają na zdobycie dużego ruchu na stronie, ale jest on zupełnie bezwartościowy i nie konwertuje.
Pamiętajcie zatem o tym, żeby nie walczyć od razu o cały kłębek wełny, ale zdobywać ten kłębek po jednej nitce i stopniowo.
Zacznijcie od wyrobienia marki na własnym – lokalnym – rynku, a gdy już zdobędziecie uznanie i doświadczenie, wtedy przemyślcie, czy i w jaki sposób możecie (i chcecie) rozpocząć ekspansję na resztę kraju. Jeśli będziecie na to gotowi, wówczas rozszerzenie pozycjonowania regionalnego o frazy ogólnopolskie – dzięki wcześniejszym działaniom promującym firmę lokalnie – będzie dużo łatwiejsze.
Inwestując w lokalną promocję witryny firmy, zapewniacie sobie nie tylko możliwość dotarcia do najważniejszej dla Was grupy odbiorców, ale jednocześnie też dobry start w przyszłość.