Użytkownicy sieci każdego dnia odwiedzają setki stron internetowych. Wymieniają się linkami, szukają inspiracji, informacji, ale także robią zakupy. Wszystkie działania wykonywane w obrębie danej witryny są bardzo ważne, szczególnie dla ich właścicieli. To właśnie na podstawie analizy ruchu możemy śledzić zachowania użytkowników, sprawdzać, jak na nią trafili i ile czasu na niej spędzili. Doskonałym narzędziem do zbierania tego typu danych jest Google Analytics.
To ogólnodostępne narzędzie, które umożliwia gromadzenie danych dotyczących ruchu na stronie internetowej. Narzędzie jest darmowe, jednak istnieje również wersja rozszerzona – Google Analytics 360. Warto jednak pamiętać, że w przypadku małych i średnich firm darmowy dostęp zazwyczaj wystarczy. Od momentu utworzenia konta Google Analytics możliwe jest monitorowanie ruchu i jego źródeł – narzędzie zbiera dane i je zapisuje. Taka opcja jest bardzo wygodna, ponieważ wraz z rozwojem witryny możemy wracać do zgromadzonych wcześniej danych i sprawdzać co się zmieniło.
Korzystając z Google Analytics, możemy weryfikować płeć, wiek oraz lokalizację użytkowników. Co więcej, z pomocą narzędzia sprawdzimy, ilu internautów znajduje się w danej chwili na stronie, a także jakie podstrony przeglądają. To jednak jeszcze nie wszystko – dzięki Google Analytics zweryfikujemy, ile osób odwiedziło witrynę, o której godzinie, w jakim dniu i miesiącu. Bez trudu określimy także rodzaj urządzenia, z jakiego korzystali użytkownicy. Jak widać, narzędzie pozwala zgromadzić w jednym miejscu wiele szczegółowych danych i to przy minimalnym nakładzie pracy. Nie musisz tracić czasu na spisywanie informacji, wszystkie z nich otrzymasz w przejrzystej formie, np. w postaci statystyk czy wykresów.
Zaczynając przygodę z Google Analytics, należy poznać kilka podstawowych pojęć, które pozwolą odczytać dane gromadzone przez narzędzie. My skupimy się dzisiaj na rozróżnieniu podstawowych źródeł ruchu na stronie. Wśród nich wyróżniamy:
W Universal Analytics, źródła ruchu możesz sprawdzić w zakładce Pozyskiwanie → Cały Ruch → Kanały. Po wybraniu danego kanału, przejdziesz do konkretnych informacji o odsłonach, sesjach i użytkownikach w swoim serwisie.
Jak widać, weryfikacja źródeł ruchu na stronie nie musi być trudna. Powyżej przedstawiliśmy pięć najpopularniejszych z nich. Dzięki zgromadzonym w Google Analytics danym dowiesz się, w jaki sposób użytkownicy trafiają na Twoją witrynę. W zależności od tego, czy użytkownicy sami wpisują w wyszukiwarce domenę, czy trafiają na nią poprzez organiczne lub płatne wyniki wyszukiwania, sprawdzisz, które źródła są najbardziej wartościowe dla Twojej witryny.
Korzystanie z Google Analytics to także skuteczny sposób pozyskiwania danych o zachowaniach użytkowników. Co więcej, za pomocą tego narzędzia możesz weryfikować, czy działania SEO, które prowadzisz, są efektywne. To także doskonała baza informacji, na podstawie których możesz wyciągnąć wnioski i ponownie zweryfikować strategię marketingową. Monitorowanie ruchu to podstawa, jeśli chcesz trafić do klientów i poznać ich potrzeby, a Google Analytics Ci w tym pomoże.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.