Czy pamiętasz, do czego służy znak # w telefonie? W połączeniu z odpowiednim numerem pozwala na przykład sprawdzić, ile minut zostało do wykorzystania w abonamencie albo jaki jest stan konta. Ale dziś nie o tym, nie o tym, bo zajmiemy się inną jego funkcją – słowa poprzedzone charakterystycznym płotkiem skolonizowały bowiem internet z prędkością światła i pojawiły się niemal na wszystkich portalach społecznościowych. Do czego służą hashtagi? Co oznaczają? Jak je tworzyć, by działały skutecznie? Poznajmy ich tajemnice i sprawdźmy, jak używać hashtagów prawidłowo.
Internet to nieograniczone źródło informacji. Przeczesywanie stron w poszukiwaniu konkretnych treści bywa żmudne i długotrwałe. Dlatego hashtagi okazały się wielkim sprzymierzeńcem internautów – sposobem na szybsze, wygodniejsze i łatwiejsze przeszukiwanie sieci oraz grupowanie elementów. Czy wiesz, jaki moment uważa się za ich narodziny? Rok 2007, kiedy Chris Messina, były pracownik firmy Google, zaproponował na swoim koncie, aby użytkownicy Twittera porządkowali tematy właśnie za pomocą znaku #. Z czasem tagowanie wydarzeń stało się normalną praktyką, a hashtagi pojawiły się w zasadzie przy każdym wpisie. Jeśli więc na Twitterze wpiszesz na przykład #Tatry, wyświetlą Ci się posty oznaczone tym hashtagiem. Dzięki temu szybko znajdziesz to, czego szukasz. Używanie hashtagów okazało się więc świetnym rozwiązaniem, z którego obecnie korzystają miliony użytkowników Twittera i nie tylko.
Hashtag to znak do zadań specjalnych:
Hashtagi można podzielić na kilka typów:
Na Twitterze hashtagi pozwalają znaleźć różne posty w obrębie tego samego tematu. Każda akcja czy wydarzenie ma swój #, a część z nich jest używana na co dzień i weszła już do „języka” Twittera na stałe. Przykładem jest #ff. Rozszyfrowany skrót oznacza „follow friday”, czyli dzień, kiedy użytkownicy polecają osoby, które obserwują.
Twitter podpowiada użytkownikom, ile hashtagów powinno się znaleźć w poście. Zazwyczaj to jeden lub dwa tagi, ponieważ – jak się okazuje – większa liczba irytuje odbiorców. Tweety są nastawione na kondensację treści, więc nie ma tu miejsca na szastanie znacznikami na prawo i lewo.
Każdemu postowi w tym serwisie towarzyszy całe stado tagów. Instagram pozwala na dodanie nawet do 30 znaczników. Jeśli jednak przekroczysz tę liczbę, nie będziesz mógł opublikować komentarza. Pamiętaj też, że jeśli masz ustawiony profil jako prywatny, Twoje posty nie będą wyświetlane na publicznych stronach hashtagów.
Dobrze dopasowane hashtagi to większy zasięg postów, czyli wzrost liczby polubień, komentarzy i nowych obserwatorów. Użytkownicy Instagrama często wykorzystują niszowe tagi, dzięki którym docierają do osób szukających informacji na bardzo konkretny temat, nawiązują do lokalizacji (to ważne zwłaszcza dla lokalnych biznesów – salonów fryzjerskich, sklepów stacjonarnych, restauracji).
Także na TikToku hashtagi budują zasięgi i pozwalają znaleźć interesującą nas tematykę czy osobę. Użytkownicy stosują do 6-7 znaczników pod postem. Do najpopularniejszych tagów w tym serwisie należą: #tiktok, #love, #music, #cute, #funny, #followme, #fun. Co jakiś czas pojawiają się w sieci podpowiedzi, z których znaczników należy skorzystać, by pojawić się w upragnionym „Dla Ciebie”, czyli spersonalizowanej sekcji każdego użytkownika zawierającej filmy potencjalnie najbardziej go interesujące.
Na tym portalu społecznościowym używa ich zdecydowanie mniejsza liczba osób. I tutaj możesz dzięki nim wyszukiwać konkretne treści, ale serwis w pierwszej kolejności wyświetla te informacje, które są najświeższe najbardziej dopasowane do Twoich preferencji. Eksperci radzą, by nie stosować więcej niż 2 znaczniki pod postem i zadbać o to, by były one konkretne i związane z tematem wpisu.
Na YouTubie hashtagi stosuje się w tytule i opisie filmu, co pomaga w przypisaniu mu właściwej kategorii. Dzięki temu możemy wyszukiwać materiały o podobnej tematyce. W tym serwisie możesz wstawić nawet 60 hashtagów, ale warto zachować umiar.
Aby Twój hashtag działał, musisz pamiętać o kilku ważnych zasadach. Poniżej lista najczęstszych wątpliwości, jakie mają użytkownicy internetu, wraz z wyjaśnieniem.
Znak # musi być przyklejony do frazy. Nie wstawiaj spacji między znak # a słowo. Jeśli to zrobisz, mechanizm po prostu nie zadziała. Prawidłowy zapis hashtagu to: #konkurs, #trendy, #nagrody.
Użytkownicy wyszukują częściej słowa w formie podstawowej, na przykład rzeczowniki w mianowniku (dla przypomnienia: to pierwszy przypadek, odpowiada na pytania: kto? co?). Dlatego lepiej stosować w hashtagach właśnie tę formę: #akcja, #konkurs, #trendy, a nie: #konkursie, #akcji, #trendach.
W złożonych hashtagach nie stawia się spacji, ponieważ wtedy znacznik przyklei się tylko do jednego słowa. Jeśli zapiszesz frazę w ten sposób: #zagraj z nami, hashtag obejmie tylko słowo „zagraj”. Prawidłowy zapis wygląda tak: #zagrajznami. Aby całość była czytelniejsza, możesz wykorzystać duże litery#ZagrajZNami albo znak „_”: #zagraj_z_nami.
Wielkość liter nie wpływa na skuteczność hashtagu. Jak wspomniałam wyżej, możesz wykorzystać duże litery, aby ułatwić odbiorcom odczytanie użytej frazy, np. #WiemCoJem.
Możesz używać słów z ogonkami i kreseczkami. Hashtag z polskimi znakami dotrze do polskiej części społeczności skupionej wokół jakiegoś serwisu. Nie używaj znaków specjalnych, na przykład „$” lub „&” – zwróć uwagę, że marka H&M stosuje zapis #HM.
Nawet jeśli w Twoim haśle lub frazie, którą wykorzystujesz, znajduje się znak zapytania, przecinek, wykrzyknik czy inny znak interpunkcyjny, nie stawiaj go w hashtagu. Użycie go może sprawić, że hashtag nie zadziała.
Czasem chcesz oznaczyć hashtagiem kilka słów. Pamiętaj, by każde z nich oznaczyć „płotkiem”. Prawidłowy zapis wygląda tak: #akcja #trendy #nagrody.
Jeśli przed którymś ze słów nie wstawisz hashtagu, zostanie ono pominięte. Na przykład przy takim zapisie: akcja #trendy #nagrody brakuje znaku # przed słowem „akcja”.
Warto być konsekwentnym w oznaczaniu postów. Aby odbiorcy trafili do wszystkich wpisów o danej tematyce, należy systematycznie oznaczać je za pomocą tego samego hashtagu. Przyjmijmy, że prowadzisz blog z recenzjami książek „Lektury Kasi”. Każdy nowy post oznaczaj #LekturyKasi. Osoby, które wpiszą ten hashtag w wyszukiwarkę, trafią do wszystkich Twoich wpisów.
Naczelna zasada brzmi: hashtag powinien nawiązywać do treści postu. Jeśli więc publikujesz zdjęcie, powinieneś opisać je znacznikami odpowiadającymi temu, co jest na fotografii. Kolejna, niemniej ważna reguła to zachowanie konsekwencji i porządku – hashtagi mogą pomóc Ci „ustawić” komunikację na profilu.
Tworząc hashtag, weź pod uwagę:
Stworzenie własnego, unikatowego hashtagu dla produktu, konkursu, akcji, kampanii reklamowej czy wydarzenia wpłynie na wizerunek Twojej marki. Otagowane treści będą się kojarzyć z Twoją firmą i jej ofertą, jak w poniższych przykładach, które są jednocześnie hasłami marek:
Zawsze warto przyglądać się konkurencji – jakie tagi pojawiają się w ich postach, jak reagują na nie użytkownicy. Śledząc popularne znaczniki w swojej branży, trzymasz rękę na pulsie. Na bieżąco sprawdzaj też, co budzi emocje u Twoich odbiorców, co jest wśród nich modne, na jakie trendy reagują.
Wykorzystuj narzędzia. Na Instagramie możesz wpisać do wyszukiwarki różne słowa, by zobaczyć, ile jest wyszukiwań tego hasła, i sprawdzić podpowiedzi systemu. Z kolei IQ Hashtags to narzędzie, które pomoże odnaleźć odpowiednie hashtagi oraz dopasować je do tematyki zdjęcia. Do analizy tweetów możesz użyć narzędzi typu TweetReach czy Tweet Blinder.
Znaczniki to sposób porozumiewania się – użytkownicy poszczególnych portali społecznościowych po prostu wiedzą, co oznacza dany tag. Przyjrzyjmy się Instagramowi. Popularne hashtagi typu #travel, #family, #holiday, #positive są jasnymi komunikatami. Część hashtagów to także pewnego rodzaju wskazówki:
Hashtagi to drogowskazy i dla użytkowników, i dla tworzących treści w internecie. Tym pierwszym ułatwiają dotarcie do interesujących informacji, a tym drugim – skuteczniejsze dotarcie do grupy docelowej. Mówiąc w skrócie, pomagają znaleźć i zostać znalezionym. Są formą reklamy, narzędziem do budowania wizerunku własnego lub firmy, sposobem komunikowania się z odbiorcami i przedmiotem analizy skuteczności podejmowania działań. Zdecydowanie warto wykorzystywać ich potencjał na portalach społecznościowych. Wiesz już, co to jest hashtag, więc do dzieła!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.