O Core Web Vitals usłyszeliśmy po raz pierwszy w czerwcu 2021 roku, kiedy czas wczytywania strony (LCP), interaktywność (FID) i brak przesunięcia układu (CLS) stanęły w centrum zainteresowań algorytmów Google. Witryny, które mogły pochwalić się wysokimi wynikami wskaźników Core Web Vitals, notowały dobre pozycje w wyszukiwarce. Od marca tego roku wskaźnik FID zamieniono na Interaction to Next Paint (INP). Oznacza to, że Google coraz bardziej zwraca uwagę na właściwości stron wpływające na doświadczenie użytkowników.
W maju 2023 roku Google ogłosiło, że od 12 marca 2024 roku FID zostanie zastąpiony nowym wskaźnikiem o nazwie Interaction to Next Paint (INP). Mierzy on poziom responsywności strony na interakcję użytkownika. Jest bardziej kompleksowym pomiarem od swojego poprzednika, uwzględniającym wszystkie interakcje w okresie aktywności strony, nie tylko pierwsze opóźnienie.
Co ciekawe, mimo że wskaźnik FID został zastąpiony przez INP, nie oznacza, że automatycznie strony z wysokim FID będą miały równie dobre wyniki w nowym wskaźniku.
Według Google, 93% witryn o dobrych wynikach FID na urządzeniach mobilnych tylko w 65% notuje dobrą ocenę dla metryki INP.
Wprowadzenie tych zmian oznacza, że strony niespełniające wymagań Core Web Vitals mogą stracić pozycje w wynikach wyszukiwania, co wpłynie negatywnie na generowanie ruchu. Dla tych, którzy jeszcze nie dostosowali swoich stron, zapowiedziana zmiana stanowi okazję do usprawnienia witryny pod kątem wszystkich wskaźników.
Aby sprawdzić, czy Twoja strona jest przygotowana do zmian w algorytmie, możesz użyć następujących narzędzi i rozwiązań.
Po zalogowaniu się do GSC sprawdź raporty dotyczące wskaźników Core Web Vitals. Skoncentruj się na zmianach na podstronach wymagających poprawy lub tych o słabej jakości.
Do narzędzia PageSpeed Insights wprowadź adres URL swojej strony. Otrzymasz szczegółowe wyniki oceny wskaźników Core Web Vitals, jak również inne informacje dotyczące wydajności witryny. Przeanalizuj sugestie poprawek i skoncentruj się na elementach wymagających optymalizacji.
Skorzystaj z narzędzia Lighthouse dostępnego w przeglądarce Chrome (znajduje się w narzędziach deweloperskich). Uruchom audyt dla strony i sprawdź wyniki dotyczące Core Web Vitals. Lighthouse dostarczy Ci konkretne sugestie dotyczące poprawek.
Jeśli już korzystasz z Google Analytics, przeanalizuj dane dotyczące zachowań użytkowników na stronie. Sprawdź, czy istnieją obszary strony, które wymagają poprawy.
Upewnij się, że strona jest responsywna i dostosowuje się do urządzeń mobilnych. Zweryfikuj, czy elementy witryny ładowane są płynnie i czy nie występują nagłe przesunięcia układu strony (Cumulative Layout Shift).
Zbierz opinie od użytkowników na temat łatwości nawigacji, szybkości ładowania strony i ogólnego doświadczenia.
Pamiętaj, że przygotowanie strony do zmian w algorytmie to proces ciągły, a monitorowanie i dostosowywanie są kluczowe dla utrzymania dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.