Zakupy online cieszą się ogromnym powodzeniem wśród polskich konsumentów. Jeśli działasz w branży e-commerce i zależy Ci na wysokiej sprzedaży, powinieneś zadbać nie tylko o odpowiedni opis towarów, ale też estetyczne zdjęcia produktowe. Wbrew pozorom nie trzeba być zawodowym fotografem, aby zrealizować to zadanie. Musisz jednak zatroszczyć się o odpowiedni sprzęt, akcesoria oraz kwestie techniczne. Zapoznaj się z naszym poradnikiem i dowiedz się, o czym należy pamiętać podczas tworzenia fotografii produktowej!
Opisy towarów dostępne na stronie nie zawsze są interesujące dla potencjalnych klientów. Zdecydowana większość odbiorców to wzrokowcy, dlatego fotografia produktowa jest kluczowa w branży e-commerce. Zdjęcia mogą być silną motywacją do zakupów, jednak muszą zostać wykonane profesjonalnie. W przeciwnym wypadku, zamiast przekonać do nabycia konkretnego towaru ze sklepu internetowego, przyczynią się do obniżenia prestiżu Twojej marki. Warto mieć też na uwadze, że grafiki prezentujące asortyment zastępują możliwość zobaczenia go na żywo, co jest bardzo ważne dla większości kupujących.
Pamiętaj, że jeśli zakupiony przez Twojego klienta przedmiot nie będzie zgodny z opisem i zdjęciem w sklepie, jest to powód do reklamacji.
Profesjonalne zdjęcia produktowe, dopasowane do estetyki Twojej strony internetowej, podkreślą jej jednolitość. Jeśli odpowiednio przygotujesz się do wykonania tego zadania, stworzysz fotografie, które będą wywoływać pozytywne emocje w odbiorcach. Estetyczne obrazy przyciągają wzrok, co zwiększa szansę na wybranie właśnie Twojej oferty spośród konkurencyjnych marek. Jednak nie musisz zatrudniać doświadczonego fotografa do uchwycenia dobrych kadrów. Wystarczy stosować się do porad, które znajdziesz w dalszej części naszego artykułu!
Z pomocą dobrze przemyślanych i wykonanych zdjęć produktowych możesz wyróżnić się na tle konkurencji, nawet jeśli sprzedajesz te same towary. W tym celu podczas sesji warto wykorzystać elementy, które będą kojarzyć się właśnie z Twoją marką. Dobrym pomysłem jest uchwycenie w kadrze momentu tworzenia produktu przez pracowników ubranych w uniform z logo firmowym. Także Ty, jako właściciel, możesz znaleźć się na fotografiach.
Popularnym rozwiązaniem jest też dodawanie zdjęć produktowych przez klientów, którzy dokonali już zakupu. Taka opcja jest szczególnie polecana w przypadku odzieży, lecz nie tylko! Do tego celu musisz wykorzystać specjalne aplikacje, np. Photo Share. Fotografie zadowolonych kupujących pokażą odbiorcom, że Twój towar jest zgodny z opisem i cieszy się zainteresowaniem.
To, że Polacy coraz chętniej robią zakupy w internecie, nie znaczy, że nie zwracają uwagi na wygląd i jakość produktów. W sklepie stacjonarnym każdy może wziąć do ręki parę butów, obejrzeć ją z każdej strony i przymierzyć. W internecie powinna być możliwość dokładnego sprawdzenia przedmiotu.
Dlatego zadbaj o to, aby pokazać produkt z każdej strony. Na przykład dodaj zdjęcie butów od przodu, z obu stron, a nawet podeszwy. W takim zestawieniu sprawdzi się także ujęcie z butem na nodze.
Czy musisz inwestować w kosztowny sprzęt fotograficzny, aby wykonać korzystne zdjęcia produktowe? Niekoniecznie, lecz dobry aparat na pewno ułatwi Ci to zadanie. Nowoczesne lustrzanki cyfrowe oferują wiele wygodnych funkcji, dzięki którym stworzysz fotografie o dużej rozdzielczości stosunkowo szybko. Jednak przed przystąpieniem do pracy warto dobrze poznać wszystkie możliwości sprzętu, przez co uzyskasz najlepsze rezultaty.
Alternatywą dla lustrzanki cyfrowej jest nowoczesny smartfon, który ma aparat o odpowiednich parametrach technicznych. Jeśli masz dużą wprawę w robieniu zdjęć telefonem i potrafisz mądrze korzystać z jego filtrów i ustawień, to duża szansa na sukces! Takie rozwiązanie jest tańsze i nie musisz inwestować w kosztowny sprzęt. Jednak przydadzą Ci się następujące akcesoria, które pozwolą stworzyć atrakcyjne fotografie produktowe:
Część wymienionych akcesoriów możesz z powodzeniem zastąpić tańszymi zamiennikami. Zamiast stołu bezcieniowego lub namiotu fotograficznego warto wykorzystać zwykły brystol. Papier musisz umieścić na stole i przymocować górne brzegi do tylnej ściany. Powinieneś zaopatrzyć się także w blendę, która nie kosztuje zbyt wiele, a pozwoli Ci uzyskać znacznie lepsze efekty. Z jej pomocą zniwelujesz kontrasty pomiędzy zacienionymi i oświetlonymi obszarami. Możesz ją zastąpić także białym kartonem lub folią aluminiową.
Do wykonania dobrej fotografii produktowej konieczne są lampy, ustawione z trzech stron obiektu. Dzięki nim możesz robić zdjęcia o dowolnej porze dnia, zyskując kontrolę nad cieniem oraz światłem. Przyda Ci się również statyw. Zamiast tego akcesorium możesz wykorzystać podstawę zrobioną ze stosu książek czy innych przedmiotów.
Nawet najlepszy aparat fotograficzny nie wystarczy, jeśli nie zadbasz o techniczne aspekty wykonywania fotografii produktowych. Stosując się do poniższych wytycznych, możesz zrobić profesjonalne zdjęcia nawet zwykłym smartfonem. Na początku przygotuj obiekty do sesji – powinny być czyste i wolne od ewentualnych wad i zadrapań. Następnie dobierz odpowiednie tło. Najlepiej sprawdzi się białe, które uzyskasz za pomocą stołu bezcieniowego lub brystolu. Alternatywą są tła kolorowe, jednak dobierz je w taki sposób, aby nie przyćmiły fotografowanego przedmiotu. Pozostałe kwestie, na które musisz zwrócić uwagę to:
Po lekturze artykułu zrobienie dobrych fotografii produktowych nie powinno być dla Ciebie problemem! Jednak do sesji fotograficznej musisz się odpowiednio przygotować i poświęcić trochę czasu. Dzięki temu efekty Twojej pracy będą bardzo pozytywne, co na pewno przyczyni się do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.