Google Ads to jedna z wiodących platform reklamowych on-line. Obejmuje wyświetlanie użytkownikom reklam sponsorowanych podczas przy wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google, ale także w sieci reklamowej, tj. YouTube, Google Finance, Blogger, Gmail oraz na stronach internetowych, które udostępniają powierzchnię reklamową (Google AdSense). Temat zalet tej formy działań promocyjnych został częściowo poruszony w artykule porównawczym pt.: „Co jest lepsze – pozycjonowanie czy Google AdWords?”.
Google Ads znacznie uprościło działania mające na celu budowanie świadomości marki w Internecie. Jedną z form są kampanie displayowe realizowane w ramach tzw. sieci reklamowej, umożliwiające użytkownikom prezentację swojej firmy preferowanym odbiorcom we właściwym miejscu oraz czasie, np. z wykorzystaniem kierowania reklamy na określone miejsca docelowe. Co ciekawe, Google posiada również odpowiednią w tym celu metodę rozliczenia – CPM, dzięki której można ustalić stawkę, jaką zapłacimy za tysiąc wyświetleń reklamy w sieci reklamowej Google. Połączenie precyzyjnego kierowania reklamy wraz z różnymi strategiami ustalania stawek pozwala na szukanie nowych odbiorców na całym świecie. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie efektów nieosiągalnych przy korzystaniu z tradycyjnych form reklamy, takich jak prasa, telewizja, radio czy reklama outdoorowa.
O ile na efekt pozycjonowania trzeba często poczekać i budować sukces wraz z upływem czasu, o tyle kampanie płatne umożliwiają uzyskanie natychmiastowych efektów. Szczególnie istotną zaletą może być to dla firm, które dopiero zaczynają działalność w Internecie lub dla przedsiębiorców, którzy w swojej branży dostrzegają sezonowość i chcą zintensyfikować działania reklamowe w najgorętszym dla siebie okresie. Wystarczy skonfigurować kampanię i po zatwierdzeniu reklam przez system jesteśmy w stanie wystartować z promocją jeszcze tego samego dnia. O ile na efekt pozycjonowania trzeba często poczekać i budować sukces wraz z upływem czasu, o tyle kampanie płatne umożliwiają uzyskanie wyników na zawołanie. Jest to także świetne rozwiązanie w przypadku krótkich, czasowych akcji promocyjnych.
Statystyki uzyskiwane za pośrednictwem płatnych form reklamy pozwalają analizować skuteczność kampanii pod każdym względem – począwszy od kosztu jednego kliknięcia (CPC) każdego słowa kluczowego, liczbę wyświetleń każdej reklamy, czy współczynnika klikalności (CTR). Idąc dalej – możemy dokładnie śledzić również liczbę konwersji (np. zakupów w sklepie), ich wartość, a co za tym idzie koszt pozyskania jednej konwersji (CPA). Dzięki tym informacjom łatwo można obliczyć właściwy zwrot z inwestycji (ROI).
Jednym z istotnych elementów kampanii Google Ads jest testowanie różnych strategii, aby maksymalizować zysk z reklamy. O ile w przypadku pozycjonowania indeksacja zmian na stronie i wypromowanie nowych elementów oferty mogą potrwać, a na rezultaty trzeba poczekać, o tyle w przypadku kampanii Google Ads można na bieżąco i dowolnie testować różne ustawienia kampanii w poszukiwaniu najskuteczniejszych reklam, słów kluczowych czy metod kierowania w sieci reklamowej. Pozostaje wtedy obserwować, na podstawie danych statystycznych, który wariant ich reklam był najskuteczniejszy i uwzględniać te elementy w kontekście kolejnych kampanii lub optymalizacji dotychczasowych. Skuteczna optymalizacja przyczynia się do obniżania rzeczywistego kosztu reklamy.
Analiza aukcji powinna być jednym z podstawowych działań optymalizacyjnych. Dzięki raportowi, który odnosi się do udziału wygranych aukcji, można wykryć pewne prawidłowości, jak np. uzyskanie informacji o pozycji reklamy. Jeśli wiadome jest, iż w przypadku istotnego wyrażenia występuje problem z „przeskoczeniem” konkurenta X, można przetestować opcję docelowego udziału w wygranych aukcjach, tym samym profilując działania na podstawie nazwy domeny X, tak by go przelicytować dzięki automatycznej strategii ustalania stawek.
Świadomość użytkowników sieci internetowej stale rośnie. Decyzje zakupowe często mają miejsce po dokonaniu skrupulatnego researchu i porównaniu ofert. W związku z tym uzasadnione jest dążenie do wywierania wpływu na użytkowników, którzy mieli okazję zainteresować się i choć raz zapoznać z ofertą w przeciągu określonego czasu. Reklamowanie takim użytkownikom swoich usług czy produktów umożliwia remarketing, czyli reklama śledząca. Może być przeprowadzony bez względu na to, jaki był pierwotny kanał dotarcia klienta na stronę. Remarketing może okazać się skuteczny jako sposób na uzyskanie konwersji, ale także na budownie wizerunku. W przypadku stron z branży usługowej może wystarczyć remarketing w wyszukiwarce (RLSA) lub standardowy remarketing w sieci reklamowej. Natomiast w kontekście działalności e-commerce warto rozważyć zastosowanie remarketingu dynamicznego, profilującego reklamę z uwzględnieniem np. produktów, które przeglądał użytkownik na stronie, a których ostatecznie nie zakupił.
W prowadzonych działaniach reklamowych z użyciem Google Ads zaletą jest z pewnością możliwość kierunkowania reklamy do odpowiednich grup użytkowników na podstawie danych demograficznych, a więc wieku i płci. Sugerowaną grupą dla branży motoryzacyjnej są z reguły mężczyźni, a dla obszaru beauty kobiety. Podobnie jest z grupami wiekowymi naszych odbiorców. Biuro nieruchomości skieruje swoje działania na grupę odbiorców w przedziale 25-34 lat, ponieważ są to osoby na końcowym etapie edukacji i zapewne skłaniają się ku założeniu rodziny. Niezbędny staje się dla nich zakup mieszkania czy domu. Jeśli brakuje danych o preferowanych odbiorcach, można uruchomić kampanię skierowaną do wszystkich użytkowników i stopniowo eliminować te grupy, które najrzadziej finalizują konwersję. Kolejnymi wariantami kierowania reklam są zainteresowania potencjalnych klientów. Sklep odzieżowy wykorzysta fakt zainteresowania modą. Jeśli chodzi o lokalizację – firma usługowa (np. mechanik) działająca lokalnie, ograniczy reklamę do interesującego ją terenu, na obszarze którego klienci będą skłonni przyjechać i skorzystać z usług. Z kolei księgarnia internetowa może prowadzić działania na całym obszarze, w obrębie którego udostępnia przesyłkę towaru.
Czy warto wyświetlać reklamę użytkownikom, którzy pomimo atrakcyjności oferty nie dokonają zakupu? Odpowiedź brzmi nie. Z tego też powodu należy zwracać uwagę na optymalny dobór stawek, tak by mieć większą szansę na dotarcie do osoby, u której prawdopodobieństwo konwersji jest większe. W tym celu można wykorzystać ulepszony koszt kliknięcia (eCPC). Ta strategia pozwala skorygować automatycznie nasze stawki na podstawie dotychczasowych konwersji i dzięki uwzględnieniu takich parametrów jak lokalizacja użytkownika, rodzaj urządzenia, przeglądarka, pora dnia, dzień tygodnia itd. dopuszcza możliwość poniesienia wyższego kosztu CPC, gdy pojawia się większa szansa na realizację określonego celu.
Tak jak w przypadku danych demograficznych, można dokładnie zaplanować, komu reklamy mają się wyświetlać, tak w przypadku prowadzenia np. firmy usługowej może się okazać, że znaczenie ma czas wyświetlania reklamy, a najlepsze wyniki osiągniemy w godzinach otwarcia salonu czy biura. Warto po upływie pewnego okresu od rozpoczęcia działań promocyjnych zwrócić uwagę, czy występuje w tym zakresie jakaś prawidłowość i wówczas zastosować ograniczenia w harmonogramie wyświetlania reklam.
W kampaniach Google Ads konkurencja uwidacznia się w systemie aukcyjnym wpływającym na pozycję reklamy, jednak uzyskanie wysokiego wskaźnika jakości opartego (poza maksymalną, zadeklarowaną stawką CPC) na rankingu reklamy, oceniającego trafności, słów kluczowych, reklam i docelowych podstron pozwala optymalizować jej koszt. Umożliwia to optymalizację kosztów w celu poprawy wskaźnika ROI (zwrotu z inwestycji). Reklama Google Ads umożliwia kontrolę wydatków poprzez określenie budżetu dziennego, a płatność następuje tylko w przypadku rzeczywistego kliknięcia. W tym miejscu może jednak pojawić się problem nieuczciwej konkurencji i „wyklikiwania” środków. Mechanizm Google Ads zabezpiecza jednak przed takimi działaniami wykrytymi na podstawie podejrzanie wysokiej aktywności w zakresie wyszukiwania danych wyrażeń, powielonych kliknięć w reklamę z uwzględnieniem powtarzającego się adresu IP czy wywołań dokonywanych przez zautomatyzowane programy i roboty. Takowe są analizowane przez system zabezpieczający i usuwane ze statystyk, a poniesiony w związku z nimi koszt jest zwracany na konto reklamowe.
Reasumując, w przypadku reklamy sponsorowanej Google Ads można znaleźć wiele jej pozytywnych aspektów i z pewnością warto ją przetestować. Należy jednak pamiętać, by działania reklamowe były odpowiednio zdywersyfikowane, ponieważ prowadzenie zintegrowanej strategii marketingowej może okazać się najskuteczniejszym sposobem na zdobywanie nowych klientów. W przypadku zainteresowania analizą prowadzonej działalności pod kątem sugerowanych działań – zachęcam do kontaktu z naszymi doradcami.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.