Wielu internautów zapytanych o to, co najbardziej irytuje ich na stronach www, bez wątpienia wskaże na wyskakujące okienka. Pokazuje to, jak trudnym zadaniem jest stworzenie skutecznego marketingowo okna pop-up. Nie jest to jednak niemożliwe! Z tego artykułu dowiesz się, czym są pop-upy, jakie funkcje mogą pełnić i dlaczego użytkownicy tak często blokują wyskakujące reklamy. Poznasz również wskazówki, które pomogą Ci tworzyć okna, które nie tylko nie denerwują użytkowników, ale zachęcają do skorzystania z Twoich usług i podnoszą konwersję. Sprawdź nasze porady!
Poprzez okno pop-up należy rozumieć wyskakującą reklamę, która pojawia się na stronie internetowej. W czasach RODO oraz innych surowych przepisów o ochronie danych osobowych tego rodzaju detale stały się niejako obowiązkowym elementem „wyposażenia” witryn internetowych. Wyskakujące okienka witają nas już po wejściu na stronę, informując m.in. o wykorzystywaniu plików cookies czy przetwarzaniu danych osobowych. Często pop-upy zawierają prośbę o wyrażenie zgody na zbieranie ciasteczek, na stronach dla dorosłych mogą również służyć do potwierdzania wieku użytkowników.
To oczywiście pierwsza grupa pop-upów, obowiązkowa z prawnego punktu widzenia. Drugą stanowią wyskakujące reklamy oraz okienka zawierające komunikaty marketingowe i to nimi zajmiemy się w dalszej części artykułu, podpowiadając, jak wykorzystać ich potencjał.
W zależności od celu, w jakim na stronie pojawia się pop-up window, może on przybierać różne formy. Do najczęściej stosowanych typów okienek należą m.in.:
Do wyskakujących okienek należy zaliczyć również powiadomienia push, czyli krótkie komunikaty, które pojawiają się w przeglądarce lub na pulpicie po uprzednim wyrażeniu zgody na ich otrzymywanie. Zwykle informują o nowych artykułach lub treściach, które cieszą się szczególną popularnością.
Poszczególne rodzaje wyskakujących okienek mogą służyć realizacji rozmaitych zadań na stronie www. Oprócz poinformowania użytkowników o przetwarzaniu danych osobowych pełnią także wiele funkcji reklamowych.
Jednym z częstszych zastosowań okna pop-up jest zbieranie leadów, np. poprzez możliwość zapisu do newslettera. Innym przykładem użycia wyskakującej reklamy jest powiadomienie o aktualnych promocjach i wyprzedażach w sklepach internetowych. Jeśli zależy Ci na tym, by użytkowcy spędzali w Twoim serwisie jak najwięcej czasu, okienko exit pop-up również będzie dobrym wyborem – jeśli umieścisz w nim odpowiedni komunikat lub dobrą zachętę, masz szansę przyciągnąć uwagę internautów.
Stosując pop-upy, musisz pamiętać o pierwszym zdaniu tego artykułu. Oprogramowanie do blokowania reklam w przeglądarkach cieszy się tak ogromną popularnością, m.in. dlatego że wielu użytkowników poszukuje sposobu na to, jak usunąć wyskakujące okna. Dla wielu z nich pop-up window to po prostu kolejna irytująca reklama, która atakuje ich natychmiast po wejściu na stronę lub wyświetla się w najmniej oczekiwanym momencie, np. w trakcie składania zamówienia w e-sklepie.
Jedną z tych właściwości pop-upów, które najbardziej drażnią użytkowników, jest utrudnione zamknięcie okienka. Mało widoczny, ukryty pod innym elementem lub pojawiający się dopiero po jakimś czasie krzyżyk może skutecznie zniechęcić do dalszego przeglądania Twojej witryny.
Wiele osób decyduje się na blokowanie wyskakujących okienek, również dlatego że wymagają one podawania zbyt wielu informacji. Zastanów się, czy proponując użytkownikom zapis do newslettera, naprawdę potrzebujesz numeru telefonu, imienia i nazwiska lub innych danych? W zdecydowanej większości przypadków prośba o podanie adresu e-mail będzie wystarczająca.
Często zdarza się również, że użytkownik widzi okno pop-up, ale… nie ma pojęcia, co stanie się, gdy w nie kliknie! Brak wyraźnego wezwania do działania oraz mało widoczne przyciski CTA to jedne w najczęstszych powodów, dla których pop-upy nie przynoszą spodziewanych efektów.
Znasz już powody, dla których blokowanie wyskakujących okienek jest tak powszechne wśród internautów. Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek, które pozwolą Ci uniknąć błędów irytujących użytkowników i pomogą tworzyć skuteczne marketingowo komunikaty.
Odpowiednio zaprojektowane wyskakujące reklamy mogą pomóc Ci zwiększyć sprzedaż i pomnażać przychody. Serwis Affde.com podaje, że najskuteczniejsze pop-upy mają współczynnik konwersji na poziomie 28% (https://www.affde.com/pl/why-popups-convert-with-statistics.html). To z pewnością jeden z kluczowych powodów, dla których warto wykorzystać tego typu okna w swoim serwisie internetowym.
Wiesz już, jak tworzyć angażujące okienka typu pop-up. Teraz czas wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce. Zaprojektuj własny pop-up lub skontaktuj się z nami, jeśli chcesz powierzyć promocję swojego serwisu internetowego specjalistom z wieloletnim doświadczeniem!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.