Każdy, kto rozpoczyna działalność w Internecie, staje przed wyborem domeny dla swojego serwisu. Niestety nie każdy zdaje sobie sprawę, że decyzja ta może rzutować na widoczność witryny w wynikach wyszukiwarek.
Pamiętaj, że domena przede wszystkim powinna mieć właściwe rozszerzenie – dlatego najlepiej, aby odpowiadało ono obszarowi, na którym chcemy działać. W tym zakresie mamy duże możliwości. Poniżej znajdziesz kilka najbardziej popularnych rozszerzeń, adekwatnych do obszaru świadczenia oferty.
Jeśli prowadzisz lokalny biznes, skierowany do klientów zamieszkujących obszar danego miasta lub województwa, dobrym wyborem będą domeny krajowe drugiego poziomu.
Przykładem mogą być: poznan.pl, waw.pl, malopolska.pl. Rejestrujesz wówczas nazwę niejako w subdomenie tego rozszerzenia. Dla przykładu serwis-rtv.waw.pl, gdzie serwis-rtv, to nazwa subdomeny.
Jeżeli Twój serwis ma docierać do mieszkańców danego miasta i okolic lub województwa – może to być strzał w dziesiątkę. Problem pojawia się w przypadku chęci zmiany lub powiększenia obszaru świadczenia naszej działalności – wtedy pozycjonowanie strony na inne lokalizacje będzie utrudnione.
Rozszerzenia domen krajowych najwyższego poziomu (ang. contry code top-level domain) mają dwuliterowe rozszerzenia, zwykle zgodne z normą ISO 3166-1.
Dla przykładu w Węgrzech stosuje się rozszerzanie .hu i co.hu , natomiast na Grenlandii, która jest terytorium zależnym od Danii przypisuje się rozszerzenie .gl.
Polecane szczególnie, jeżeli Twój serwis ma docierać głównie do użytkowników z Polski. W sytuacji, gdy taka domena będzie zajęta, możesz zdecydować się na domeny funkcjonalne .com.pl bądź .net.pl. Niestety mogą one nie być aż tak atrakcyjne pod kątem rozpoznawalności marki i zapytywania adresu.
Chcesz, aby Twoja marka miała zasięg międzynarodowy? Jeżeli tak, jednym z najlepszych wyborów będzie rejestracja domeny najwyższego poziomu (ang. generic top-level domain).
Do wyboru masz jedno z najbardziej popularnych rozszerzeń, czyli .com oraz m.in. – .org, .biz, .info .
.com to jedno z najlepszych rozszerzeń, jeśli chcesz budować markę rozpoznawalną na świecie, ponieważ witryna będzie mogła zdobywać zasięg globalny bez konieczności rejestracji wielu domen krajowych.
Pamiętaj, że jeśli chcesz rozpocząć ekspansję na kolejne kraje, dla każdego z nich musisz stworzyć osobne wersje językowe swojego serwisu. Możesz je oprzeć o katalogi lub subdomeny.
Dla przykładu adresy serwisu dla rynku niemieckiego mogą wyglądać następująco:
Należy jednak zadbać o prawidłową optymalizację serwisu pod kątem językowym, np. wykorzystywać linki alternatywne dla różnych wersji językowych – <link rel=”alternate” hreflang=”{kod języka}” href=”{adres strony}” />
W kontekście wyboru rozszerzenia domeny od 7 grudnia 2005 roku możemy wyróżnić rynek europejski. W tym czasie powstało rozszerzenie dedykowane dla serwisów o zasięgu ogólnoeuropejskim – bez nakierowania na konkretne państwa Unii Europejskiej.
Rozszerzenie .eu jest spotykane coraz częściej. Warto się nad nim zastanowić, jeżeli serwis działa wyłącznie w obrębie UE. Czasami w Polsce rozszerzenie to jest używane zamiennie z domeną krajową, czyli .pl.
Jeśli nie ograniczasz swojej działalności tylko do krajów Wspólnoty, a docelowo zasięg serwisu będzie rozszerzany na kolejne państwa, warto pomyśleć na wyborem takiego rozszerzenia.
Możesz zarejestrować domenę z nazwą firmy lub z tak zwaną nazwą generyczną, czyli ze słowem lub słowami podstawowymi na przykład. kawa.pl, szkolenia-online.pl.
Dodatkowo nazwa może zawierać polskie znaki diakrytyczne (domeny IDN, ang. Internationalized Domain Name) na przykład części-rolnicze.pl, jednak taki zapis może wpłynąć na rzadsze wyszukiwanie przez użytkowników.
Zamów profesjonalne usługi pozycjonowania w atrakcyjnych cenach! Przejrzyj nasz aktualny cennik pozycjonowania teraz.
Odpowiedź jest trudna, ponieważ dla niektórych zapytań na pierwszej stronie wyników występują głównie domeny generyczne, np. hydraulik warszawa.
Taka domena bardziej rzuca się w oczy (poprzez pogrubienie słów zapytania w adresie) i od razu sugeruje zawartość serwisu. Nie oznacza to jednak, że domeny bez słowa kluczowego nie da się wypozycjonować.
Podczas rejestracji domeny nie opieraj się wyłącznie na dostępności danej nazwy w rozszerzeniu, które najbardziej Cię interesuje. Warto zwrócić uwagę na kilka poruszonych niżej aspektów, które mają większe bądź mniejsze znaczenie w kontekście SEO.
Przed rejestracją domeny sprawdź profil linkowy, czyli z jakich serwisów, i jakie teksty zakotwiczenia (ang. anchor text) posiadają odnośniki kierujące do niej. Możesz skorzystać z narzędzia Ahrefs, Majestic lub innego, w którym istnieje możliwość weryfikacji znalezionych odnośników kierujących do stron danej domeny. Jeżeli nie znajdziesz żadnych odnośników, z dużym prawdopodobieństwem domena nie była użytkowana, ale i tak warto ją dodatkowo zweryfikować – o czym poniżej.
Po rejestracji domeny, informacje na temat linków znajdziemy w narzędziu Google Search Console – wystarczy zweryfikować usługę dla wykupionej domeny, m.in. za pomocą pliku czy tagu weryfikacyjnego (więcej na ten temat przeczytasz w Weryfikacja domeny w GSC).
Dlaczego jest to takie ważne? Jeżeli do serwisu kierują odnośniki ze stron o niskiej wartości lub nakierowane w większości na wybrane słowa kluczowe, to pozycjonowanie takiego serwisu może być utrudnione. Warto to dokładnie weryfikować, zaczerpnąć informacji u specjalisty SEO albo po prostu pomyśleć nad domeną, która nie była nigdy rejestrowana lub nie posiada takich odnośników.
Podtrzymanie tematyki domeny może ułatwić późniejsze pozycjonowanie serwisu. Dla przykładu rejestracja domeny, która historycznie zajmowała się sprzedażą dronów, może ułatwić pozycjonowanie pokrewnych towarów poprzez odwzorowanie treści bądź struktury.
Dodatkowym atutem mogą być odnośniki, które nadal odsyłają do domeny – wystarczy je przekierować bądź utworzyć stronę z odpowiednim adresem. Weryfikację tematyczności przeprowadza się na przykład w narzędziu Web Archive.
Właściwy wybór domeny może ułatwić proces pozycjonowania serwisu w przyszłości. Pamiętaj, że jeśli bierzesz pod uwagę podbój zagranicznych rynków, powinieneś zainteresować się domeną .com lub .eu. Pamiętaj również o istocie nazwy domeny oraz sprawdzeniu jej historii. Twoja firma zasługuje na najlepsze miejsce w lokalnych wynikach Google. Zainwestuj w pozycjonowanie lokalne i przyciągnij nowych klientów już teraz!
Mam nadzieję, że dzięki moim wskazówkom dobierzesz odpowiednią domenę dla serwisu, którego dalsza promocja zaowocuje lepszymi i bardziej trwałymi efektami.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.