Yoast SEO jest obecnie jedną z najbardziej popularnych wtyczek wspomagających optymalizację treści na stronach internetowych pod kątem pozycjonowania w organicznych wynikach wyszukiwania. Działa na WordPressie i Joomli.
Narzędzie to wykorzystywane jest zarówno przez osoby nieposiadające zaawansowanej wiedzy technicznej z zakresu SEO, jak i przez freelancerów i agencje zajmujące się zawodowo pozycjonowaniem stron internetowych.
Najpopularniejsze wtyczki SEO w repozytorium WordPress
Sama wtyczka jest bardzo rozbudowana i oferuje wiele funkcji, m.in.:
Jak większość wtyczek Yoast SEO możemy zainstalować na kilka sposobów. Najszybszym sposobem jest pobranie jej bezpośrednio z wbudowanego w system repozytorium WordPress. W tym celu, po zalogowaniu się do panelu administracyjnego, z menu po lewej stronie wybieramy Wtyczki, klikamy Dodaj nową oraz w wyszukiwarce wpisujemy Yoast SEO. Z wyświetlonych wyników wybieramy naszą wtyczkę i klikamy Zainstaluj. Po kilku sekundach przycisk ten zamieni się na Włącz, a po jego kliknięciu proces instalacji wtyczki możemy uznać za zakończony.
Alternatywą dla tego rozwiązania jest ręczna instalacja wtyczki. Odwiedzamy stronę producenta i wejściu w zakładkę poświęconą Yoast SEO dla WordPressa ), pod żółtym przyciskiem zachęcającym do kupienia wersji premium oprogramowania, klikamy przycisk Free version available, dzięki któremu rozpoczniemy pobieranie najbardziej aktualnej wersji Yoasta.
Strona producenta, z której możemy pobrać aktualną wersję Yoast SEO
Następnie logujemy się do naszego panelu administracyjnego, odwiedzamy Wtyczki -> Dodaj nową oraz klikamy przycisk Wyślij wtyczkę na serwer. Wybieramy z dysku pobrany wcześniej przez nas plik (koniecznie w wersji spakowanej .zip) i klikamy Zainstaluj.
WordPress umożliwia szybką instalację wtyczki
Po bezproblemowym zakończeniu instalacji zostaniemy o tym poinformowani stosownym komunikatem, a nam nie pozostanie nic innego jak kliknięcie Włącz wtyczkę.
Ekran instalacji wtyczki – przycisk Włącz wtyczkę uruchomi naszego Yoasta
Przed uruchomieniem wtyczki warto zapisać sobie wprowadzone wcześniej zmiany w obszarze title oraz meta description, gdyż po uruchomieniu Yoasta, wszystkie zmiany zostaną nadpisane zgodnie z ustawieniami programu.
Po uruchomieniu wtyczki naszym oczom ukaże się ekran wstępnej konfiguracji programu. Etap ten możemy pominąć i bez problemu powrócić do niego później.
Sam proces wstępnej konfiguracji jest prosty, intuicyjny i ogranicza się do kilku kroków.
Główny ekran wtyczki prezentuje nam najpotrzebniejsze i najważniejsze informacje dotyczące ogólnego działania Yoasta. Znajdziemy tutaj również informacje o Problemach napotkanych przez Yoast oraz ogólnych Powiadomieniach programu.
Ekran główny wtyczki z powiadomieniami i komunikatami
Najważniejsze dla nas są te pierwsze komunikaty, gdyż może zdarzyć się sytuacja, że mimo poprawnej konfiguracji wtyczki nasze zmiany nie będą widoczne np. ze względu na globalne wyłączenie indeksacji witryny.
Główne ustawienia wtyczki podzielone zostały na 4 kategorie, które swoje opcje ukryte posiadają za poręcznymi rozwijanymi menu podzielonymi na opcje:
Ustawienia ogólne pozwalają nam na konfigurację ogólnych stawień wtyczki, które dotyczą całej witryny, a nie tylko jej części.
Ustawienia Ogólne dostępne do wyboru w menu Yoast
To pierwsza z opcji Ogólnych, którą możemy zdefiniować. Podzielona jest ona na kategorie Pisanie, Struktura strony, Udostępnianie społecznościowe oraz Narzędzia i Interfejsy API.
Pierwsza kategoria pozwala nam na uruchomienie funkcjonalności analizujących treści znajdujących się na naszej stronie. Dzięki temu na kartach edycji strony pojawiają się podpowiedzi i analizy dotyczącego tego, co zostało już przez nas opublikowane. Jak dokładnie wyglądają poszczególne elementy, opiszę w dalszej części artykułu.
Znajdziemy tutaj bardziej zaawansowane opcje konfiguracji tożsamości witryny, które standardowo znajdują się w Ustawieniach naszej strony opartej na WordPressie.
Podstawowe informacje o stronie jakie możemy zdefiniować w Yoast i będą później wykorzystywane w formie zmiennych.
W dalszych opcjach możemy również zdefiniować Preferencje witryny, czyli zaznaczyć suwakiem dwie opcje:
Uzupełnienie tej podstrony pomoże w tworzeniu dedykowanych opisów Schema czy podczas generowania Google Knowlege Graph.
Pierwszą opcją do wyboru jest to, czy właścicielem strony jest Organizacja czy Osoba. Wybór tej opcji ma wpływ na dalsze uzupełniane informacje.
W przypadku Organizacji podajemy:
Pola Reprezentacji witryny dla Organizacji
W przypadku Osoby:
W dalszej części tej zakładki możemy zdefiniować również adresy do popularnych social mediów, tj. Facebooka czy Twittera. Przycisk Dodaj kolejny profil pozwala dodać odnośniki do naszych profili na innych podstronach, jednak serwis ten nie będzie znacząco wyróżniony poza wyświetleniem samego naszego odnośnika.
Pola Reprezentacji witryny dla Osoby
Zakładka ta pozwala na dodanie kodów weryfikacyjnych do podstawowych narzędzi bez konieczności ingerencji w kod źródłowy serwisu.
Dodać możemy m.in. kody weryfikacyjne Bing, czy Google Search Console.
Yoast umożliwia nam powiązanie naszej strony z popularnymi narzędziami takimi jak GSC, Bing czy Baidu
Zakładka Rodzaje treści pozwala nam zdefiniować, jak domyślnie ma wyglądać nagłówek strony dla robotów indeksujących.
Opcje edycji dotyczące rodzajów treści
Ze względu na charakter poszczególnych podstron w opcjach wyróżnić możemy:
W wersji podstawowej zakładka ta kieruje nas do Ustawień WordPressa, gdzie możemy ustawić tytuł strony oraz meta description dla strony głównej.
Komunikat, jaki spotkamy podczas próby edycji tagów strony głównej za pomocą wtyczki Yoast
Elementy wszystkich tych zakładek są do siebie zbliżone, dlatego poznanie, jak wygląda edycja i konfiguracja jednego z nich, wystarczy do poprawnego ustawienia pozostałych elementów.
Zarówno w wersji podstawowej, jak i premium widoczne są 4 sekcje, z czego elementy dotyczące Wyglądu w mediach społecznościowych oraz Dodatkowe ustawienia możliwe są do ustawienia jedynie w płatnym pakiecie Yoast.
Wygląd wyszukiwania pozwala zdefiniować domyślny schemat budowy title (tutaj oznaczonego jako Tytuł SEO) oraz meta description (oznaczonego tutaj jako Opis). Do automatycznej generacji tych elementów możemy wykorzystać ręcznie wpisywany tekst (wtedy będzie wyświetlał się w tej samej formie na wszystkich podstronach danego typu) oraz wykorzystać Zmienne, które definiowaliśmy w poprzednich ustawieniach:
Podstawowe parametry wpisu, jakie możemy ustawić do automatycznego generowania się tego typu podstron
Korzystanie ze zmiennych edytowanych w Podstawach strony ma swoje zalety. W przypadku konieczności zmiany np. wyglądu separatora zmiana zostanie automatycznie dokonana na wszystkich podstronach.
Zanim jednak zaczniemy edytować wspomniany Tytuł i Opis, do wyboru mamy checkbox przy opcji Pokaż wpisy w wynikach wyszukiwania. Zaznaczenie tej opcji sprawi, że strony danego typu będą indeksowalne dla crawlerów oraz uwzględniane w mapie witryny generowanej automatycznie przez wtyczkę.
Zakładka poświęcona edycji kategorii i tagów bliźniaczo przypomina poprzednie zakładki i również pozwala na edycję wyglądu wyszukiwania i wyglądu w mediach społecznościowych oraz ustawienia dodatkowe.
Ponadto możemy tutaj zdecydować, czy podstrony kategorii w swoim URL mają wyświetlać się z /category/ w nazwie, czy też nie.
Jednym przyciskiem możemy usunąć /category/ z URL-i naszej strony
Ustawienia zaawansowane pozwalają nam rozszerzyć wybrane elementy naszej strony. Część z nich powinna być jednak optymalizowana z głową, abyśmy sobie nie zaszkodzili, np. usuwając link do kanału RSS, gdy z takowego korzystamy.
Zaawansowane opcje, jakie możemy edytować za pomocą wtyczki Yoast
Zakładka ta składa się z sześciu części, które pozwalają nam uporządkować wiele elementów związanych z metatagami oraz linkami:
Zaawansowane opcje Yoast umożliwiają porządkowanie adresów URL
Zakładka poświęcona okruszkom (breadcrumbs) pozwala na implementację wspomnianej nawigacji okruszkowej.
Ostatnia opcja pozwala na włączenie okruszków dla swojego motywu. Możemy zrobić to za pomocą widgetu, shortcode’a czy edytując odpowiednio plik motywu dodając dedykowany fragment kodu PHP. Więcej szczegółów na temat dodawania okruszków do niestandardowych motywów można znaleźć w oficjalnej dokumentacji Yoast.
Opcje dotyczące archiwów (Archiwum autora, Archiwum dat czy Archiwum formatu) swoimi opcjami przypominają wspomniane wcześniej Rodzaje treści. Podstawową różnicą jest jednak możliwość całkowitego wyłączenia podstron danego typu, co w przypadku wpisaniu adresu odpowiedzialnego za tę stronę (np. example.com/author/example) spowoduje automatyczne przekierowanie na stronę główną oraz nieuwzględnienie danej podstrony w indeksie i mapie strony.
Jednym suwakiem możemy wyłączyć podstrony związane m.in. z archiwum autora
Tworzenie stron autorów czy stron dat może doprowadzić do powstania zjawiska duplicate content, ponieważ poza podziałem treści na autorów/daty strony będą wyglądały identycznie jak wpisy blogowe.
Kryje się tutaj mała zakładka umożliwiająca zdefiniowanie znaczników title dla stron specjalnych, tj. wewnętrzne strony wyszukiwania oraz strony błędów 404. Tak jak w przypadku innych znaczników title tutaj również możemy korzystać z treści wpisanej „z palca” oraz posiłkować się wcześniej przygotowanymi zmiennymi.
Pola do definicji zmiennych dla stron specjalnych
WordPress umożliwia tworzenie pustych stron zawierających konkretny element graficzny (lub wideo), który został dodany na naszą stronę. Zjawisko to znane w SEO pod nazwą Attachment Page nie przyniesie korzyści pod kątem pozycjonowania, a dodatkowo spowodować może powstanie bardzo dużej ilości nic niewnoszących podstron, które negatywnie mogą zostać odebrane przez roboty indeksujące.
Yoast domyślnie uniemożliwia tworzenie takich stron, jednak gdyby z jakiegoś powodu ktoś potrzebował tego typu podstrony, to tutaj również może zdefiniować ich podstawowe opcje, takie jak:
Jest to ostatnia opcja dostępna w Ustawieniach naszej omawianej wtyczki. W przypadku obsługiwania kanałów RSS na naszej stronie umożliwia ona zdefiniowane automatycznej zawartości, jaka ma się pojawić przed i po wpisie RSS.
Yoast SEO umożliwia połączenie swojej wtyczki z innymi popularnymi narzędziami i wtyczkami w celu usprawnienia zarówno pracy wewnątrz wtyczki, jak i poprawy wyników pozycjonowania strony.
W zalecanych integracjach do wyboru mamy dwie możliwości:
Integracje zawarte w tym dziale mogą ułatwić nam tworzenie wpisów Schema, a dzięki ich specyficznej budowie – również wyświetlenie się w dedykowanych rich snippets. Do wyboru mamy Schema dla:
Do działania powyższych Schema wymagana jest instalacja osobnych wtyczek.
Nierzadko nasza strona korzysta z zewnętrznych wtyczek, dzięki czemu tworzenie szablonów czy edycja treści jest łatwiejsza i szybsza, a samo zarządzanie stroną prostsze. Yoast również jest przygotowany na to i umożliwia integrację z najbardziej popularnymi rozwiązaniami stosowanymi w WordPressie, dzięki czemu stosowanie tej wtyczki staje się wszechstronne.
Yoast można powiązać z takimi narzędziami jak:
Yoast oferuje trzy (niektóre wersje również cztery) narzędzia, które umożliwiają:
Po zainstalowaniu i uruchomieniu wtyczki oraz dokonaniu wstępnej jej konfiguracji możemy przejść do analizy naszego serwisu i wprowadzania potrzebnych zmian optymalizacyjnych.
Otwierając listę opublikowanych wpisów czy stron, na dzień dobry otrzymujemy kolorową informację o dostosowaniu naszej strony pod roboty indeksujące.
Kolorowe kropki przy wpisach/stronach informują nas jak bardzo wpasowaliśmy się w wytyczne Yoast
Analiza konkretnych podstron tylko na podstawie kolorów mija się jednak z celem i bez dogłębniejszej analizy tematu może nie przynieść nam żadnej korzyści z pozycjonowania, dlatego też każdy komunikat należy zbadać osobno zarówno w odniesieniu do konkretnej podstrony, jak i całego serwisu. Nierzadko strona bardzo dobrze rankinguje na wybrane przez nas słowa kluczowe, a Yoast świeci na czerwono. Są również przypadki, gdzie wszystko jest „zielone”, a fraz w pierwszej dziesiątce jak nie było, tak nie ma.
Po wejściu w edytor strony w dolnej części pojawia nam się akordeon Yoast SEO. Po jego rozwinięciu mamy dostęp do wszystkich narzędzi oraz integracji.
Tutaj powinniśmy zdefiniować frazę kluczową, na podstawie której opierać ma się cała analiza wpisu czy strony. Dobierając frazę kluczową i wybierając Uzyskaj powiązane frazy kluczowe, możemy uzyskać interesujące nas inne frazy kluczowe – wymagane jest jednak połączenie z Semrush.
Dalsza część analizy opierać się będzie na podstawie wprowadzonego tutaj słowa kluczowego
Inną kwestią jest to, że jeżeli chcemy pozycjonować daną podstronę na kilka fraz kluczowych, optymalizację musimy przeprowadzić dla każdej z nich, osiągając pewnego rodzaju konsensus, gdyż „zielone” dla jednej frazy może okazać się „czerwone” dla innej.
Tutaj możemy edytować nasz tytuł strony (title) oraz jej opis (meta description). Do edycji tych elementów wykorzystać możemy zdefiniowane w Ustawieniach zmienne. Warto z nich korzystać, gdyż późniejsza zmiana np. separatora „–” na „|” spowoduje zmianę w obrębie całej witryny bez konieczności przeklikiwania się strona po stronie.
Podgląd naszego SERP zarówno na urządzeniach mobilnych jak i komputerze
Narzędzie umożliwia nam podejrzenie, jak nasz tytuł wraz z opisem wyglądać będzie w SERP-ie zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerze. Ponadto podczas tworzenia opisów kolorowy pasek informować nas będzie, czy wprowadzany przez nas tekst mieści się w standardach, czy też nie.
Zakładka poświęcona analizie strony, po zdefiniowaniu frazy kluczowej, wyświetli nam analizę naszej podstrony na bazie głównych zasad pozycjonowania. Warto przeanalizować wszystkie wyświetlające się komunikaty – zarówno te oznaczone jako Problemy, Ulepszenia, jak i te Dobre. Nie wszystko będziemy w stanie zoptymalizować tak, aby było „zielone” – przykładem niech będzie komunikat Fraza kluczowa w bezpośrednim odnośniku, która nie ma racji bytu na stronie głównej.
Analiza SEO pozwala na analizę treści umieszczonej na naszej podstronie
Analiza SEO może również niepoprawnie odczytywać tekst przy wykorzystaniu mało popularnych narzędzi do publikacji treści, których nie mogliśmy zintegrować w Ustawieniach.
Po integracji naszego narzędzia z Wincher oraz założeniu tam konta, wykorzystując zakładkę Śledzenie wyników SEO, możemy na bieżąco podglądać aktualne pozycje słów kluczowych, jakie zdefiniowaliśmy i przypisaliśmy do sprawdzanej strony. Sama integracja jest bezpłatna, jednak miesięczny koszt korzystania z Winchera to obecnie około 39 euro.
Śledzenie pozycji fraz za pomocą wbudowanego narzędzia Wincher powiązanego z Yoast
W przypadku utworzenia strony, która pełnić ma rolę tzw. kamienia węgielnego naszych treści, można w tym miejscu zaznaczyć, aby tak właśnie Yoast traktował naszą podstronę. Wcześniej warto jednak zapoznać się z dedykowanym poradnikiem odnośnie do tworzenia tego typu treści i stron, który również znajduje się w dokumentacji Yoasta.
Suwak definiujący „kamień węgielny” dla naszych artykułów
Zakładka ta pozwala nam na dobór zaawansowanych ustawień dla naszej podstrony niezależnie od ustawień globalnych w Ustawieniach.
Może zdarzyć się tak, że w ustawieniach globalnych wszystkie strony mają się indeksować i być widoczne dla robotów, jednak jakaś konkretna podstrona (np. z polityką prywatności czy regulaminem) ma być wykluczona z indeksu. Tutaj możemy to jednym kliknięciem wyłączyć, tak samo jak możemy ustawić dedykowany link kanoniczny lub oprócz noindex ustawić parametr nofollow dla linków wychodzących.
Opcje zaawansowane umożliwiają zdefiniowanie m.in. podstawowych meta tagów dotyczących strony/wpisu
Podczas edycji wpisu czy strony naszego serwisu możemy skorzystać jeszcze z zakładek Spostrzeżenia, Dodaj podobną frazę kluczową oraz Analiza SEO Premium, jednakże są to opcje premium, których odblokowanie wymaga uiszczenia dodatkowej opłaty. Bez tego jednak jesteśmy w stanie z powodzeniem zoptymalizować podstawowe elementy naszej strony tak, aby ułatwić odbiór naszego serwisu przez roboty indeksujące.
Yoast SEO jest jedną z najpopularniejszych wtyczek SEO, która ułatwia optymalizację serwisu internetowego opartego na WordPressie. Jego budowa jest prosta, a bogato opisane poradniki (w języku angielskim) umożliwiają poznanie specyfiki konkretnych narzędzi oraz ich odpowiednie wykorzystanie tak, aby jak najbardziej dostosować serwis pod roboty indeksujące. Dzięki niej bez problemu edytujemy znaczniki title, meta desciption, ustawimy noindex czy nofollow na konkretne podstrony, zdefiniujemy automatycznie Schema na poszczególne typy podstron czy utworzymy optymalną mapę naszego serwisu.
Chcesz być pierwszy w lokalnych wynikach wyszukiwania? Sprawdź, jak skuteczne może być pozycjonowanie lokalne! Kliknij tutaj i zacznij dominować w swojej okolicy.
Używając Yoast SEO (jak również innych podobnych wtyczek) należy jednak pamiętać, że jest to tylko narzędzie. Każdą automatyczną analizę czy sugestię poprawy czegokolwiek należy osobno przeanalizować i dobrać takie rozwiązanie, które będzie optymalne dla naszego serwisu.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.