Jednym z najważniejszych elementów skutecznej promocji sklepu internetowego w systemie Google Ads jest poprawne przygotowanie pliku produktowego. Brzmi skomplikowanie? Wcale nie! Stosując się do naszych praktycznych wskazówek, bez większych problemów stworzysz skuteczny marketingowo i zgodny z wytycznymi Google product feed. Sprawdź, czym jest plik produktowy, jakie korzyści daje jego poprawne wdrożenie i dowiedz się, jak przygotować go w swoim e-sklepie.
Określany często jako data feed lub product feed, plik produktowy to specjalny plik zawierający opis i charakterystyczne parametry (atrybuty) produktów dostępnych sklepie internetowym. Dla zdecydowanej większości e-commerce’ów stanowi on obowiązkowy element, pozwalający m.in. na efektywną i łatwą promocję sklepu online w Google, mediach społecznościowych czy za pomocą remarketingu.
Mimo iż plik produktowy wykorzystywany jest w różnych ekosystemach i środowiskach w sieci (w tym również przez najpopularniejsze porównywarki cenowe), najczęściej tworzy się go z myślą o prowadzeniu kampanii PPC. Własne dlatego ten artykuł dotyczy przede wszystkim tego, jak prawidłowo stworzyć product feed na potrzeby kampanii w Google Zakupy.
Skorzystaj z profesjonalnego pozycjonowania stron www i zdobądź przewagę nad konkurencją! Oferujemy kompleksowe usługi, aby Twoja witryna była na czołowych miejscach w wyszukiwarkach
Warto zacząć od podstaw: do prowadzenia kampanii w sieci wyszukiwania, ale także do korzystania np. z dynamicznego remarketingu, niezbędne jest aktywne konto w usłudze Google Merchant Center (GMC). To właśnie tam, wraz z informacjami o Twoim sklepie, jego domeną i danymi kontaktowymi, musisz dodać prawidłowo skonfigurowany plik produktowy. Jego poprawność weryfikują algorytmy Google. Czas pierwszego przetwarzania data feed może zająć nawet kilka dni, dlatego na początku warto uzbroić się w cierpliwość.
Jak już wiesz, plik produktowy Google Merchant może być wykorzystywany do wielu działań związanych z szeroko rozumianą reklamą w sieci. Z punktu widzenia kampanii Google Ads (dawniej AdWords), po wgraniu pliku do GMC możesz w wygodny i łatwy sposób emitować reklamy w kampaniach produktowych czy prowadzić działania remarketingowe. Data feed pozwala w dużej mierze zautomatyzować proces aktualizowania informacji dotyczących m.in. nazwy produktu, jego ceny, opcji i kosztów dostawy, a także wielu pozostałych właściwości, mogących mieć wpływ na decyzję o zakupie produktu.
Tyle teorii. Czas wyjaśnić, jak stworzyć plik XML Google Ads. Istnieje kilka sposobów generowania feedu. Ręczne tworzenie pliku możliwe jest bezpośrednio z poziomu Google Merchant Center, za pomocą dodawania odpowiednich informacji do arkusza kalkulacyjnego w Dokumentach Google. Jak możesz się domyślić, opcja ta być może sprawdzi się w przypadku niewielkich e-commerce’ów, jednak trudno wyobrazić sobie manualne tworzenie pliku w przypadku e-sklepu oferującego kilka lub kilkanaście tysięcy produktów, a do tego regularnie wymieniającego asortyment.
W takim przypadku możesz wygenerować product feed, korzystając z dedykowanego oprogramowania lub użyć jednego z wielu stworzonych w tym celu rozszerzeń. Obecnie każda popularna platforma e-commerce posiada własne wtyczki służące właśnie do tworzenia plików produktowych. Bez względu na to, czy Twój sklep zbudowany został na silniku:
czy korzystasz z innej platformy do sprzedaży w internecie, jedyne co musisz zrobić, to znaleźć dodatek przeznaczony do Twojego systemu. A następnie za jego pomocą wyeksportować np. gotowy plik produktowy WooComerce do Google Merchant Center. Pamiętaj jednak, że w zależności od rodzaju platformy, technicznie aspekty pobierania pliku mogą różnić się od siebie. Z reguły jednak każda wtyczka posiada czytelną instrukcję, która krok po kroku pomoże Ci wygenerować plik produktowy WordPress czy product feed dla Shopera.
Sam proces tworzenia feedu z wykorzystaniem opracowanych w tym celu modułów i dodatków jest prosty i intuicyjny, jednak szczególnego znaczenia nabierają informacje, które taki plik powinien zawierać. Dane te określa się atrybutami. Pamiętaj, że ich zakres, niezbędny do stworzenia pliku produktowego, może różnić się w zależności od silnika e-sklepu.
Z punktu widzenia prezentacji reklam w Google Shopping, atrybuty pliku produktowego dzielą się na obowiązkowe oraz opcjonalne. Wykaz tych bezwzględnie wymaganych znajdziesz w tabeli poniżej.
Atrybut | Opis i format |
Identyfikator | Identyfikator unikalny dla każdego produktu. Maksymalnie 50 znaków |
Tytuł | Nazwa produktu, np. „Męskie wysokie buty trekkingowe”. Maksymalna długość: 150 znaków |
Opis | Szczegółowy opis produktu, zawierający informacje o jego właściwościach, zastosowaniu, parametrach itp. Maksymalnie 5000 znaków |
Link do produktu | Adres URL strony produktowej w sklepie |
Link do zdjęcia | Adres URL do głównego zdjęcia produktu |
Informacja o dostępności | Możesz użyć następujących atrybutów: w magazynie, niedostępny, przedsprzedaż, chwilowo niedostępny. Pamiętaj, że informacja o dostępności w pliku produktowym musi pokrywać się z tą na karcie produktu. |
Cena zakupu | Dokładna cena produktu odpowiadająca cenie na stronie sprzedażowej. Podana w walucie kraju sprzedaży |
Marka | Marka produktu, wymagana dla wszystkich nowych produktów oprócz książek, filmów i utworów muzycznych |
GTIN | Globalny numer jednostki handlowej produktu – wymagany, o ile został przypisany przez producenta |
MPN | Numer wymagany w przypadku przedmiotów, które nie mają numeru GTIN przypisanego przez producenta |
Stan produktu | Wymagany dla produktów używanych lub odnowionych. Opcjonalny dla nowych towarów |
Informacja o przeznaczeniu dla dorosłych | Obowiązkowy, jeśli produkt zawiera treści przeznaczone dla osób dorosłych |
Opakowanie zbiorcze | Wymagany w niektórych państwach, jeśli sprzedajesz kilka identycznych produktów w zbiorczym opakowaniu |
Sprzedaż w pakiecie | Wymagany w niektórych państwach, w przypadku sprzedaży pakietu z wyraźnie zaznaczonym produktem głównym (np. smartfon z ładowarką, kablem, etui i słuchawkami) |
Grupa wiekowa | Wymagany w przypadku sprzedaży odzieży do niektórych państw oraz wszystkich artykułów mających przypisaną grupę wiekową |
Kolor, płeć, materiał, wzór, rozmiar | Wymagane w przypadku sprzedaży odzieży do niektórych państw |
Identyfikator grupy produktów | Wymagany w przypadku sprzedaży odzieży do niektórych państw, jeśli produkt ma różne wersje |
Dostawa | Obowiązkowy, jeśli koszty dostawy nie są umieszczone na koncie Google Merchant Center |
Podatek | [Tylko w USA]: Podatek od sprzedaży produktu w procentach |
Oprócz powyższych, obowiązkowych danych, plik produktowy Google może zawierać również kilkadziesiąt atrybutów opcjonalnych, takich jak waga przesyłki, tabela rozmiarów, klasa efektywności energetycznej czy obsługiwane/wykluczone miejsca docelowe w kampanii. Ich pełną listę wraz ze szczegółowym objaśnieniem znajdziesz pod tym adresem.
Z punktu widzenia skuteczności reklamy w Google Shopping kluczowe jest to, by informacje zawarte w pliku produktowym odzwierciedlały stan faktyczny, nawet jeśli w międzyczasie dane dotyczące produktu w sklepie ulegną zmianie. Właśnie dlatego, product feed należy wygenerować w formacie, który umożliwia automatyczne aktualizowanie danych w Google Merchant Center. Rekomendujemy eksport pliku z rozszerzeniem .xml w formie linku URL. Plik możesz również zapisać w formacie tekstowym .txt lub skompresować do archiwum .gz lub .zip.
Mamy nadzieję, że po przeczytaniu naszego poradnika tworzenie data feed nie będzie miało już przed Tobą żadnych tajemnic. Choć samo zadanie może wydawać się żmudne, praktyka pokazuje, że kampanie PLA zaliczają się do najbardziej efektywnych form wsparcia sprzedaży. Warunkiem ich uruchomienia jest jednak wygenerowanie pliku produktowego, dlatego warto poświęcić czas na jego poprawne przygotowanie.
Prowadzisz sklep internetowy i szukasz sposobu na zwiększenie sprzedaży? Postaw na kampanię Google Ads z Grupą TENSE! Wyprzedź konkurencję, zyskaj nowych klientów i pomnażaj korzyści dzięki współpracy z najlepszymi specjalistami Google Ads!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.