Wszyscy cenią umiejętność współpracy. Kiedy zapytasz pracodawcę, jakie są najważniejsze dla niego cechy potencjalnego pracownika, prawdopodobnie wśród nich wymieni właśnie tę umiejętność. Jeśli zadasz pytanie: co pozwala osiągnąć sukces w zespołowej pracy projektowej?, wielu liderów odpowie – efektywna współpraca. Co jednak konkretnie kryje się pod pojęciem współpracy i dlaczego ważne jest, aby podjęcie wspólnego działania wynikało z chęci obu stron,
a nie wyłącznie z jednej? Na czym polega „magia zaufania”, o której często mówią osoby na co dzień zajmujące się pracą z klientami? Dlaczego współpraca jest tak ważna i jak powinna wyglądać udana kooperacja z agencją SEO? W tym wpisie postaram się znaleźć odpowiedzi właśnie na te pytania.
Bez względu na obszar czy sposób działania współpracę (określaną również jako współdziałanie) najogólniej można zdefiniować jako dążenie do osiągnięcia wspólnego celu. Objawia się to przez:
Umiejętność ta utożsamiana jest z tzw. kompetencjami emocjonalnymi, ponieważ podstawą udanej współpracy jest chęć budowy i podtrzymywania oraz rozwijania relacji. To z kolei przekłada się na tworzenie więzi, czyli podstawową kompetencję społeczną, pozwalającą funkcjonować wśród innych ludzi bez większych problemów komunikacyjnych.
Najpopularniejszymi formami współpracy są:
Co ważne, aby współdziałanie było efektywne i prowadziło do zdobycia wyznaczonego celu, musi wynikać z intencji obu stron. Zwłaszcza w przypadku podejmowania różnorodnych inicjatyw na poziomie biznesowym.
Żeby można było mówić o udanej współpracy, każda ze stron mających uczestniczyć w procesie dążenia do określonego celu, musi być przekonana o słuszności samego pomysłu. Inaczej zbudowanie planu, który krok po kroku wyznacza kolejne etapy prowadzące do uzyskania oczekiwanego efektu, albo nie będzie możliwe, albo liczba ewentualnych trudności sprawi, że cały proces będzie żmudny i mocno demotywujący. Wynika to m.in. z faktu, że brak pewności co do jakiejś koncepcji bardzo często prowadzi do zmian zdania, powątpiewania w zasadność projektu, a nawet – w sytuacjach ekstremalnych – podważania autorytetu jednej ze stron.
Kiedy strony podejmujące współpracę mają stuprocentową pewność co do wspólnie wyznaczonego celu, nie tylko proces decyzyjny staje się o wiele łatwiejszy. Wytwarza się pomiędzy nimi zaufanie, które również we współpracy biznesowej jest nieocenione.
Zaufanie to nic innego, jak przekonanie lub wiedza poparta dowodami, że dany człowiek, zespół lub firma, dzięki swoim działaniom, doświadczeniu oraz umiejętnościom, będą mogli zrealizować założony plan. W przypadku zaufania rozumianego w kontekście współpracy np. z agencją SEO zaufanie klienta względem niej może objawiać się m.in. pewnością co do wdrażanych procesów.
Ważne, żeby mieć świadomość, że zaufanie (w kontekście współpracy) nie może występować wyłącznie po stronie klienta, ale także i samej firmy lub organizacji. Ponadto jego obecność należy pielęgnować, aby nie doprowadzić do rozczarowania i poczucia nieuczciwości. Podstawą zaufania jest obustronność – dopiero, jeśli odczuwa je klient oraz obsługująca go firma, możemy mówić
o potencjalnym zaufaniu pomiędzy partnerami biznesowymi.
Jak zbudować zaufanie, które może przełożyć się na udaną współpracę biznesową, przykładowo
z agencją SEO?
Polega ono na realnym zaangażowaniu w proces przekazywania informacji przez rozmówcę. Według wielu specjalistów to podstawa większości sukcesów w kwestiach opartych o konieczność współpracy z drugim człowiekiem.
Dzięki stałym elementom aktywnego słuchania, takim jak:
Znając je, łatwiej jest zbudować odpowiedni plan działania, mający na celu rozwój lub osiągnięcie konkretnych założeń, czy też dobrać sposób komunikacji.
Nieumiejętnie prowadzona albo jej całkowity brak, zwłaszcza w biznesie mogą doprowadzić nie tylko do wielu niekomfortowych sytuacji. Nieodpowiedni przekaz może również negatywnie wpłynąć na proces osiągania wyznaczonych celów.
Osoby współpracujące na co dzień z firmami czy klientami często podkreślają, że to „magia zaufania” w dużej mierze jest odpowiedzialna za udaną kooperację. Jej sekret polega na tym, że wzajemne zaufanie gwarantuje duże pole do rozwoju, co zawsze pozytywnie przekłada się na każde przedsięwzięcie. Strony biorące udział w takim procesie budują w sobie poczucie wspólnoty
i zaangażowania, dzięki czemu współpraca jest znacznie bardziej efektywna.
Czy prócz efektywności istnieją jeszcze inne powody, dla których warto współpracować?
Praca w agencji marketingowej zajmującej się działaniami SEO, a także szeroko pojętym content marketingiem, utwierdziła mnie w przekonaniu, jak ważna w codziennym życiu jest umiejętność wzajemnego działania opartego o zaufanie. Wzajemność nie została użyta tu przypadkowo – to „kropka nad i” i detal, bez którego nie można mówić o współdziałaniu w biznesie.
Bez względu na to, po której stronie barykady się jest – reprezentuje się firmę czy jest się klientem – warto współpracować, ponieważ:
Nie będę oszukiwać – współpraca klienta z agencją zajmującą się procesem pozycjonowania bywa pełna wyzwań. Poczucie to towarzyszy zarówno samym usługodawcom, jak i odbiorcom. :) Aby je zminimalizować, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które zdecydowanie mogą odmienić współdziałanie, i co ważne, przełożyć się na lepsze wyniki wspólnego projektu (w tym przypadku: pozycjonowania witryny).
Samodzielne działania przynoszą ogrom satysfakcji i dają wiele powodów do dumy. Tak samo może być w przypadku podejmowania wyzwań we współpracy z innymi ludźmi lub firmami! Wystarczy chęć zrozumienia mechanizmów odpowiedzialnych za współdziałanie oraz otwartość na wdrożenie zasad, które zwiększają szansę na udaną współpracę.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.