6 marca 2024 roku staje się kamieniem milowym w kontekście ochrony prywatności internautów i dynamiki marketingu online. Tego dnia wchodzi w życie Digital Markets Act, nowe prawo dotyczące funkcjonowania rynków cyfrowych, które szczególnie podkreśla konieczność przestrzegania praw użytkowników przez właścicieli stron internetowych. Jakie będą tego konsekwencje? Co ulegnie zmianie? Wszystkiego dowiesz się po przeczytaniu tego artykułu.
W 2018 roku została przyjęta nowa ustawa dotycząca ochrony danych osobowych. Zastąpiła poprzednią ustawę z 1997 roku wraz z jej aktami wykonawczymi. Rozporządzenie Generalnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO) wprowadziło istotne zmiany dla firm działających w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Od tego czasu przetwarzanie danych osobowych wymaga zgody użytkowników.
Kolejną regulacją mającą wpływ na uzyskiwanie zgód od użytkowników jest dyrektywa dotycząca prywatności i komunikacji elektronicznej, znana również jako dyrektywa ePrivacy lub dyrektywa dotycząca plików cookie. Jej celem – podobnie jak w przypadku RODO – jest ochrona prywatności oraz danych osobowych w komunikacji elektronicznej poprzez zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników w Internecie. Dyrektywa ta określa zasady dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do danych na urządzeniu użytkownika, takich jak pliki cookie przeglądarki.
Zgodnie z wymienionymi przepisami właściciele stron internetowych muszą pytać nowych użytkowników o zgodę na zbieranie i wykorzystywanie ich danych w celach statystycznych i marketingowych. Jak to zrobić? Oczywiście wymaga to wprowadzenia odpowiednich narzędzi, które skutecznie zajmą się tym obszarem.
Podczas pierwszej wizyty na danej stronie internetowej często napotykamy na mniejszy lub większy baner zawierający informacje o polityce prywatności. Jest to tzw. plansza lub baner cookie, zaprojektowany zgodnie z wymogami prawnymi, który umożliwia użytkownikowi:
Jeśli użytkownik wyrazi zgodę na zbieranie danych o sobie, zostaje utworzony plik cookie, inaczej ciasteczko. To niewielki plik tekstowy przechowywany przez dostawcę strony internetowej na urządzeniu użytkownika. Kiedy ponownie odwiedzasz daną stronę, ciasteczko Cię identyfikuje. Przypomnij sobie taką sytuację: dodajesz produkty do koszyka w sklepie online, ale nie zamawiasz ich w danym momencie. Gdy wracasz na stronę przy użyciu tego samego urządzenia i przeglądarki, prawdopodobnie znajdujesz te produkty w koszyku. To właśnie zasługa cookie.
Zgodnie z artykułem 4, punktem 11 RODO, zgoda użytkownika jest ważna, gdy jest wyrażona:
Treści przeznaczone na banery zgody zawsze należy konsultować z prawnikami. Wygodnym i jednocześnie bezpiecznym rozwiązaniem jest implementacja jednej z popularnych platform do zarządzania zgodami, która wykonuje dużą część pracy za nas.
CMP (Consent Management Platform) to oprogramowanie służące do zbierania zgód i zarządzania nimi zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych i prywatności. CMP dostarcza gotowy baner zgody z informacjami wyjaśniającymi użytkownikom, w jaki sposób i dlaczego ich dane osobowe będą wykorzystywane, oraz które podmioty będą miały do nich dostęp. Po wyrażeniu zgody, platforma przechowuje dane i skutecznie zarządza zebranymi zgodami.
Firmy oferujące platformy do zarządzania zgodami aktualizują swoje rozwiązania zgodnie z obowiązującym prawem, co sprawia, że może to być praktyczniejsze rozwiązanie od rozwijania własnego oprogramowania wewnątrz firmy.
Do potwierdzonych partnerów Google należą:
Jeśli masz rozwiązanie in-house do zarządzania zgodami użytkowników lub z innych powodów chcesz je stworzyć samodzielnie, skonsultuj się z prawnikiem. Przydatnym źródłem informacji jest materiał dotyczący polityki zgody użytkownika UE (EUUCP), czyli Europejskiej Polityki Zgody Użytkownika.
Warto skorzystać z rozwiązań CMP oferowanych przez partnerów Google, ponieważ umożliwiają one łatwą implementację trybu zgody dzięki integracji z interfejsem API zgody Google.
Tryb zgody, czyli Consent Mode, informuje o statusie zgody użytkowników i umożliwia dostosowanie zachowania tagów. Tagi są narzędziami, które przesyłają dane dotyczące użytkownika do różnych platform, takich jak Google Analytics czy Google Ads. Gdy zgoda jest w pełni wyrażona, tagi uruchamiają się i przesyłają dane. Jeśli zgoda jest częściowa lub nie zostanie wyrażona, uruchomienie tagów zostaje wstrzymane lub ograniczone.
Consent Mode to rozwiązanie Google, dzięki któremu ich produkty dynamicznie dostosowują się do określonych celów, wykorzystując pliki cookie i identyfikatory urządzeń, ale tylko wtedy, gdy użytkownik wyrazi na to zgodę.
W 2023 roku Unia Europejska przyjęła akt o rynkach cyfrowych (DMA), mający na celu stworzenie bardziej konkurencyjnego rynku reklamy oraz nakładający obowiązki na wielkich graczy na rynku. Firmy, które objęte zostały tym rozporządzeniem DMA, nazwano gatekeepers. Są to Alphabet (Google, YouTube), Amazon, Apple, ByteDance (TikTok), Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger) oraz Microsoft (LinkedIn). 6 marca 2024 roku to graniczna data, od kiedy DMA wchodzi w życie.
Na nich spoczywa odpowiedzialność za zapewnienie, że dane przekazywane przez właścicieli stron internetowych, którzy chcą prowadzić działania reklamowe online, są pozyskiwane z należytym uwzględnieniem zgody użytkowników. Naruszenie zasad grozi karą finansową w wysokości nawet do 10% rocznych obrotów firmy. Gatekeeperzy poniosą konsekwencje, dlatego muszą upewniać się, że klienci działają zgodnie z prawem.
W związku z DMA gatekeeperzy, w tym Google, zostali zobligowani do wprowadzenia szeregu zmian w swoich produktach i usługach. Tryb zgody V2 to zaktualizowana wersja dotychczasowego trybu zgody zawierająca nowe parametry:
Co to oznacza dla Ciebie? Jeśli działasz zgodnie z przepisami, treści na banerze są właściwe, tagi i tryb zgody działają odpowiednio, upewnij się, że Twoja platforma do zarządzania zgodami uwzględnia nowe parametry „ad_user_data” i „ad_personalization”.
Jeśli zauważysz, że którykolwiek z wymienionych wyżej elementów nie jest zgodny z obowiązującymi przepisami, koniecznie przyjrzyj się firmowej polityce prywatności i wprowadź konieczne poprawki.
Jeśli nie zaimplementujesz trybu zgody, w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) nie będziesz mógł:
Po pierwsze, tryb zgody pomaga określić, w jaki sposób dane użytkowników mogą być wykorzystywane w celach reklamowych. Po drugie, umożliwia korzystanie z istotnych funkcjonalności w przypadku użytkowników, którzy wyrazili zgodę na gromadzenie o nich danych. Po trzecie, pozwala na modelowanie, czyli uzupełnienie danych o tych użytkownikach, którzy nie wyrazili zgody na pliki cookie analityczne i reklamowe. Bez tego w narzędziach takich jak GA4 i Google Ads widzisz mniej danych, nie masz informacji na temat użytkowników, którzy nie udzielili zgód. Implementacja trybu zgody V2 pomaga odzyskać te „utracone” dane zgodnie z zasadami prywatności i wykorzystać je do podniesienia efektywność kampanii.
Jeśli prowadzisz działania reklamowe w Internecie i korzystasz z narzędzi gatekeeperów, data 6 marca 2024 roku jest dla Ciebie kluczowa. Wdrożenie Consent Mode pozwoli Ci działać dalej.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.