Mówi się, że nawet zadeklarowany samotnik potrzebuje drugiego człowieka. Zwłaszcza kiedy życie obfituje w przełomowe wydarzenia, dobrze, by miał on mniej lub bardziej liczną „wioskę” życzliwych sobie osób, z którą będzie mógł podzielić się swoimi troskami i radościami dnia codziennego.
Podobnie jest w przypadku… marek i ich odbiorców. Nawet na pozór branżowi outsiderzy powinni mieć zgromadzoną wokół siebie społeczność, dzięki której firma będzie mogła przetrwać niejeden kryzys oraz liczyć na to, że produkty lub usługi znajdą swoich wiernych adresatów. W jej zbudowaniu niezwykle pomocy może być marketing społecznościowy.
Marketing społecznościowy to jedna z form e-marketingu polegająca na wykorzystywaniu social mediów do aktywnej komunikacji z odbiorcami (będącymi jednocześnie potencjalnymi lub obecnymi klientami). Ważną funkcję pełnią tu również obszary wspierające, takie jak blogi firmowe, newslettery czy strony firmowe, które pozwalają na lepszą dystrybucję contentu umieszczanego na firmowych fanpage’ach wśród różnorodnych adresatów.
Jego niewątpliwą zaletą jest to, że pozwala on firmie na dużą samodzielność w doborze kanałów i sposobu porozumiewania się z otoczeniem, co nie jest tak oczywiste w przypadku korzystania z radia czy telewizji. Po pierwsze dlatego, że przekaz płynący z tradycyjnych mass mediów często powinien być dostosowany do wyznaczonych przez stację radiową lub kanał telewizyjny standardów, a po drugie – ogromny wpływ na interpretację komunikatów mogą mieć sami dziennikarze. Poza tym przy korzystaniu z najpopularniejszych środków masowego przekazu nie występuje element dialogu, który w założeniu jest podstawą marketingu społecznościowego.
Rozmowa oparta na aktywnym słuchaniu obu stron (w tym wypadku marki i konsumentów) to czynnik pozwalający nie tylko na budowanie, ale i rozwijanie relacji pomiędzy brandem a odbiorcami. Związki emocjonalne oparte na wzajemnym zaufaniu to dziś jeden z kluczowych elementów wielu inicjatyw marketingowych, ponieważ coraz częściej odchodzi się od wyłącznie sprzedażowego charakteru promowania produktów i usług na rzecz realnego wsłuchiwania się w potrzeby potencjalnych klientów. Social media, tak łatwo dostępne, będące oknem na świat, a także miejscem kreowania opinii są idealną przestrzenią pozwalającą realnie poznać dzisiejszego konsumenta. Dlatego świadome, otwarte na odbiorcę firmy aktywnie integrują swoich klientów właśnie na różnorodnych kanałach społecznościowych i pozwalają uczestniczyć im w kreowaniu treści na co dzień.
Najważniejsze zasady marketingu społecznościowego:
Korzyści, które niesie ze sobą social media marketing, to przede wszystkim:
Wydawać by się mogło, że skoro media społecznościowe są tak popularne, a sam marketing na nich oparty niesie tyle pozytywów, to prowadzenie tych działań jest absolutną koniecznością. Prawda jest jednak nieco inna i tu odniosę się do mojego ulubionego branżowego stwierdzenia – to zależy.
Prowadzenie platform służących do komunikacji z użytkownikami wymaga sporego nakładu czasu, ale i umiejętności, kreatywności oraz zaangażowania. Wiele polskich firm to jednoosobowe działalności gospodarcze albo przedsiębiorstwa działające w branżach technicznych, gdzie brakuje pola do stworzenia atrakcyjnego dla odbiorców contentu. Marki często zmagają się z koniecznością cięcia budżetu, a zrzucanie odpowiedzialności za kierowanie kanałami w social mediach na pracowników wykonujących codzienne, wyznaczone obowiązki zazwyczaj kończy się małą katastrofą. Osoby prowadzące biznes powinny zdać sobie sprawę z tego, że obecność marki w social mediach nie zawsze jest koniecznością. Co więcej, nie blokuje to możliwości sprawnego realizowania założeń marketingu społecznościowego.
Wszystko zależy od branży, w której firma funkcjonuje. Trudno wyobrazić sobie salon fryzjerski, e-commerce sprzedający ubrania albo małą, osiedlową kawiarnię bez profilu na Instagramie albo Facebooku. Natomiast jeśli prowadzisz firmę w branży metalurgicznej, zajmujesz się ciężkim przemysłem lub działasz w sektorze farmaceutycznym, rezygnacja z własnych kanałów social mediowych nie jest błędem. Rozsądne podejście do szeroko pojętych kwestii marketingowych i odpowiedni poziom świadomości to szansa na sukces dla każdej osoby prowadzącej biznes – być może również dla Ciebie!
Marketing społecznościowy możesz realizować za pomocą:
Kluczem do udanego dotarcia do grupy docelowej zawsze jest balans, czyli znalezienie własnej drogi. W erze tak dużej konkurencyjności i mnogości ofert nie warto kopiować wszystkich inicjatyw podejmowanych przez inne firmy. Jeśli chodzi o komunikację, budowanie wizerunku i relacji dobrze jest poszukać innych alternatyw, zmienić podejście do tworzonego contentu. Lepiej zainwestować w dobry UX writing na stronie internetowej, postawić na profesjonalne usługi pozycjonowania, niż przeznaczać budżet na obsługę social mediów, których prowadzenie nie przyniesie żadnych efektów.
Docieranie do grup docelowych będących jednocześnie potencjalnymi klientami to zawsze spore wyzwanie. Marketing społecznościowy to jedna z najatrakcyjniejszych alternatyw – można realizować go na wiele sposobów: poprzez wykorzystanie social mediów, ale również kanałów wspierających, jak m.in. blogi lub e-mail marketing. Siła relacji z odbiorcami, jej sukcesywny rozwój to wartość nie do przecenienia w każdym biznesie.
Jeśli prowadzisz swoją działalność, znajdź swój sposób na kreowanie wizerunku i wzmacnianie związku ze swoimi odbiorcami właśnie za pomocą marketingu społecznościowego. Pamiętaj o konsekwencji, determinacji i opracowaniu odpowiedniego harmonogramu. Niech siła marketingu opartego na społeczności będzie z Tobą!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.
Social media na tapet
Tak jak ramy historyczne i czas dzieli się na te przed Chrystusem i po Chrystusie, tak naszą rzeczywistość można śmiało określić jako tę przed pojawieniem się mediów społecznościowych i po nim. Nawet jeśli nie jesteś zwolennikiem social mediów, uważasz je za zwyczajny „czasopożeracz”, pewnie zgodzisz się, że zmieniły one postrzeganie wielu bardzo ważnych kwestii, nie tylko w kontekście samego budowania relacji międzyludzkich. Media społecznościowe zrewolucjonizowały sposób używania Internetu i dały ogrom możliwości, jeśli chodzi o promowanie działalności różnorodnych marek.
Według raportu Digital 2022 z Internetu korzysta już ok. 87% całej polskiej populacji, a samych social mediów używa ponad 27 milionów Polek i Polaków. Najbardziej aktywni jesteśmy na Facebooku (ok. 18 mln), co dla wielu może być zaskoczeniem – mimo wielu niekorzystnie ocenianych przez użytkowników zmian wprowadzonych przez Meta w ostatnim czasie portal spod ręki Marka Zuckerberga pozostaje ulubionym źródłem rozrywki i informacji w naszym kraju. Na kolejnych miejscach znajdują się Instagram (niemal 11 mln) i TikTok, który zyskuje coraz większą rzeszę sympatyków. Obecnie korzysta z niego aktywnie już prawie 8 mln przedsatwicieli polskiego społeczeństwa. Te wyniki można podsumować krótko: Polacy kochają socjale.
Korzystamy z nich w różnorodny sposób. Jedni szukają najważniejszych informacji dnia, drudzy śledzą losy swoich znajomych, komunikują się z najbliższymi, a jeszcze inni – sprawdzają, w jakim kierunku rozwijają się oraz jaką ofertę mają ich ulubione marki. Ważne, żeby fanpage oferował różnorodny, atrakcyjny wizualnie, adekwatny do profilu content i umożliwiał współtworzenie go użytkownikom/obserwatorom. Elementem szczególnie docenianym przez Polki i Polaków jest opcja komentowania i realnego wpływu na treści publikowane na poszczególnych profilach. Dodatkowo chętnie korzystamy z wszelkich innowacji pojawiających się w ramach poszczególnych platform – sklepów, marketplace’ów, grup.
Właśnie ze względu na te wszystkie czynniki również marki powinny kochać social media z wzajemnością. To jedna z najprostszych dróg do serc wyznaczonych sobie grup docelowych, którą można przejść dzięki sile marketingu społecznościowego.