Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie
Agencja SEO i SEM > Blog > Cena a jakość przy tworzeniu stron www

Cena a jakość przy tworzeniu stron www

Cena a jakość przy tworzeniu stron www

Strona internetowa to dziś standardowy element biznesu. Nawet jeśli będzie to niewielka wizytówka, swoje miejsce w sieci musi mieć każdy, kto chce skutecznie dotrzeć do klientów.

Gdy już zdecydujesz się na własną witrynę, na pewno zastanowisz się nad jej kosztem. Jaka jest cena utworzenia strony internetowej w 2024 roku?  Od czego zależy? Komu najlepiej zlecić stworzenie serwisu? Jakie są wady i zalety różnych wykonawców? I czy w tworzeniu stron www cennik jest najważniejszy? Czy jakość strony wpływa na cennik pozycjonowania?  Chętnie odpowiemy na wszystkie Twoje pytania. Zapraszamy do lektury!

 

Strona www i jej koszt: podstawowe zasady

Zaczynając myśleć o własnym miejscu w sieci, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, ponieważ cena  strony www zależy od wielu czynników.

  • Przemyśl swoje potrzeby. Strona internetowa może spełniać różne funkcje i w zależności od nich być bardziej lub mniej złożona.  System wybrany do prowadzenia strony www, jej typ, poziom rozbudowania, dodatków, funkcjonalności – wszystko to wpływa na cenę. Jednym przedsiębiorcom wystarczy prosta wizytówka bez podstron, inni będą potrzebować rozbudowanego serwisu z możliwością codziennej aktualizacji. Dlatego bardzo ważne jest, aby jeszcze przed wyborem wykonawcy określić swoje oczekiwania.
  • Jakość strony zależy od doświadczenia wykonawcy. Budowa strony internetowej pozornie jest łatwa: wystarczy komputer, internet i trochę chęci. Jednak zapewnienie jakości i odpowiedzialność za stworzoną witrynę wymagają już znacznie więcej: doświadczenia i sporych inwestycji. Jeśli ktoś tworzy stronę za 200 czy 500 zł, to po prostu stawia pierwsze kroki w branży i uczy się na Tobie. Czy na pewno możesz sobie na to pozwolić?
  • Tego, co najważniejsze, nie zauważysz. Złej jakości kodu strony, zastosowania złych praktyk, braku optymalizacji wydajności czy bezpieczeństwa nie zauważysz na swojej stronie gołym okiem. Nie dostaniesz też tego za kilka „stówek”. Dobre praktyki wypracowuje się latami i nie sprzedaje ich za bezcen.
  • Czas to pieniądz. Każdy element strony pochłania czas, a czas przekłada się na pieniądze. Każde dodatkowe zadania to realny czas pracy. Proste kwestie mogą czasem być czasochłonne i droższe od pozornie skomplikowanych, ale krótszych w realizacji, ze względu na doświadczenie wykonawcy.
  • W Internecie nic nie jest za darmo. Strona internetowa to twór cyfrowy. Coś niematerialnego może wydawać się bez wartości, nic jednak nie jest „za darmo”. Jeśli dostajesz stronę bez opłat, to jesteś po prostu na początku lejka sprzedażowego. I zanim się obejrzysz, będziesz dopłacał za wszystko, co się da. Idziemy o zakład, że finalnie albo nie dostaniesz tego czego chcesz, albo znacznie przepłacisz za pozornie darmową usługę…

Agencja czy freelancer? Strona www – cena u różnych wykonawców

Tworzeniem stron www zajmują się zarówno wyspecjalizowane agencje, jak i freelancerzy. Istnieją nawet internatowe generatory prostych, gotowych witryn. Wybór wykonawcy projektu strony internetowej znacząco wpływa na cenę. Dlatego warto poznać wady i zalety różnych rozwiązań.

Cena strony www – agencja

Stworzenie strony internetowej można powierzyć agencji – interaktywnej, marketingowej, reklamowej czy kreatywnej. Dobra agencja zapewni nam:

  • Wysoką jakość – za którą stoi doświadczenie całego zespołu, wzajemna wymiana wiedzy, wypracowane standardy i praktyki.
  • Wybór wykonawców – rynek nasycony jest grafikami czy programistami o różnych umiejętnościach. Znalezienie tych odpowiednich jest niezwykle trudne. Wybierając agencję, dostajesz do dyspozycji ludzi wyselekcjonowanych i znających się na swoim fachu.
  • Dostęp do najlepszych, płatnych narzędzi – freelancera raczej nie będzie stać na narzędzia programistyczne czy optymalizacyjne z najwyższej półki, z których korzysta agencja posiadająca wielu klientów.
  • Odpowiedzialność biznesową – jeśli korzystasz z usług doświadczonej agencji z portfolio i referencjami, bierze ona odpowiedzialność za Waszą długofalową współpracę. Największą (i niestety, dość częstą) wadą korzystania z freelancerów jest to, że mogą… z dnia na dzień zniknąć z rynku.
  • Gwarancję – agencje przeważnie mają w umowach zapisy gwarancyjne wykonanej pracy.
  • Komplementarne usługi – samo stworzenie strony www to często za mało. Jej promocja w sieci to podstawa, ponieważ często okazuje się, że „taniej” strony w ogóle nie widać w Google. Wymaga ona później drogich działań optymalizacyjnych, lub, co gorsza, stawiania na nowo. Usługi komplementarne – np. pozycjonowanie sklepów w Google czy modyfikacje wynikające z rozwoju Twojego biznesu – to naturalna kolej rzeczy w agencjach.

Ze stworzeniem strony internetowej przez agencję wiąże się przeważnie – choć nie zawsze – wyższa cena. Koszty agencyjne są po prostu większe niż w przypadku wolnych strzelców. Warto jednak dokładnie sprawdzić, za co się agencji płaci. Upewnij się, że dostajesz projekt na miarę swoich potrzeb, a nie przepłacasz.

Cena strony www – freelancer

Wykonanie swojej strony można także powierzyć freelancerowi, który często oferuje niższą cenę. Czasem też łatwiej porozumieć się z jedną osobą, niż z zespołem programistów. Jakie mogą być jednak wady takiego rozwiązania?

  • Niewielka odpowiedzialność wykonawcy – gdy dostajesz ofertę za np. 300-500 zł, wykonawcą najpewniej jest osoba na początku swojej zawodowej drogi. Jeśli coś pójdzie nie tak, kontakt bardzo szybko się urwie i nie wyegzekwujesz niczego.
  • Dziś jest, jutro nie ma – trudno oczekiwać, by wolny strzelec pozostał nim na zawsze. Często osoby te zakładają własną agencję lub kończą działalność. Tak samo może być z gwarancją na stronę – wraz z freelancerem, znika gwarancja.
  • Dalsze kroki – pracując z freelancerem, po realizacji projektu zazwyczaj Wasze drogi się rozchodzą. Chcąc korzystać z innych usług związanych ze stroną (takich jak np. pozycjonowanie), i tak będziesz musiał skierować się do agencji. A tam kod strony napisany freelancera może być różnie odebrany. W najgorszym wypadku trzeba będzie go poprawiać lub napisać od nowa.

 

Cena strony www – generator stron

Istnieją serwisy, w których można kupić gotowe projekty stron i sklepów internetowych. Korzystanie z nich nie jest złe – jeśli są dobrze przygotowane i zoptymalizowane przez profesjonalistów, mogą stanowić dobry sposób na obniżenie kosztów.

Musisz jednak dostać wyraźną informację, czy jest to gotowy szablon, czy projekt dedykowany dla Ciebie. Zdarza się bowiem, że otrzymujesz od wykonawcy informację, iż przy minimalnym budżecie dostaniesz dedykowany projekt graficzny. Niestety, niechlubną praktyką jest kupowanie gotowych projektów, dodawanie drobnych przeróbek i sprzedawanie ich jako projekt dedykowany. Jeśli kupujesz taki projekt za wyjątkowo niską cenę, to albo robi go ktoś, dla kogo jest to jeden z pierwszych projektów, albo po prostu jest to zmodyfikowana kopia “gotowca”.

Istnieją także generatory stron w stylu „zrób to sam” oferują wręcz darmowe tworzenie witryn. Jednak tkwi w tym pewien haczyk: realnie darmowa jest tylko pewna część strony. Każdy dodatkowy, nawet niewielki element (np. zużycie serwera ze względu na generowany ruch, dodatkowe moduły itp.) kosztuje Cię tyle, że szybko osiągniesz pułap kosztowy normalnej realizacji. Warto też pamiętać, że w przypadku skorzystania z generatora jesteś zdany tylko na siebie.

 

Strona modułowa

Dobrym rozwiązaniem dla większości przedsiębiorców, którzy potrzebują czegoś pośredniego między internetową wizytówką a bardzo rozbudowanym serwisem, mogą być strony modułowe. Są to projekty oparte na gotowych elementach, którymi można elastycznie żonglować. Niewątpliwą zaletą tego typu rozwiązania jest:

  • Szybkość realizacji 
  • Dobry stosunek ceny do jakości
  • Oszczędność na projekcie
  • Oszczędność na kodowaniu
  • Prosty panel zarządzania treścią (CMS)
  • Responsywność
  • Personalizacja graficzna
  • Widełki cenowe – w zależności od rozbudowy – to 1500-3000 zł

Strona indywidualna

Niektórzy przedsiębiorcy z różnych powodów decydują się na witrynę „szytą na miarę”, czyli dedykowaną stronę www. Jest to rozwiązanie najbardziej zindywidualizowane, ale też najdroższe i wymagające najwięcej czasu.

W projekcie indywidualnej strony www w zespole wykonawczym działa kilka osób: UX Designer/Graphic Designer, Project Manager, Front-End Developer, Webdeveloper. Czas realizacji zaczyna się od 30 dni.

Jaka jest cena za stworzenie strony internetowej w wariancie indywidualnym? Nawet przy niewielkich witrynach, projektowanie strony i wdrożenie jej (z zachowaniem odpowiedniej jakości kodu i optymalizacji), cena poniżej 5000 zł jest mało realna. Jeśli oferta wynosi znacznie poniżej tej kwoty, to albo wykonawca nie umie oszacować swojej pracy, albo na czymś przytnie koszty.

Ostateczna cena dedykowanej strony www zależy od wielu czynników, takich jak:

  • Oczekiwany wygląd (np. efekty, animacje itd.)
  • Liczba podstron
  • Liczba funkcjonalności
  • Ilość treści do wprowadzenia
  • Rodzaj treści (układ, obecność tabel, wykresów itd.)
  • Liczba tur poprawek do projektu
  • Nietypowe funkcje

 

Stawka za utworzenie strony internetowej – podsumowanie

Na koszt wykonania stron wpływa nie ogół, a szczegóły. One mogą przesądzić o ostatecznym koszcie  Twojego projektu. Poniżej kilka przykładów obszarów, które powinieneś koniecznie sprawdzić, decydując się na podpisanie umowy na stworzenie strony internetowej. Cena nie może być jedynym czynnikiem decydującym!

  • Czy wszystkie teksty i zdjęcia na Twojej stronie będą możliwe do edycji z panelu administracyjnego?
  • Czy stronę będzie można później rozbudowywać? Jeśli nie, to dlaczego?
  • Czy witryna będzie posiadać automatyczną optymalizację obrazów, obsługę pamięci (cachowania)?
  • Jeśli do oferty wliczony jest serwer, to czy będziesz mieć do niego pełen dostęp administracyjny? Czy strona będzie na osobnym koncie, czy też na wspólnym koncie z innymi, jako jeden z wielu katalogów?
  • Czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych?
  • Czy będzie zoptymalizowana pod pozycjonowanie?
  • Czy strona będzie generować jakiekolwiek opłaty licencyjne?
  • Czy kod będzie spełniał np. standardy W3C?
  • W jaki sposób będą wdrażane funkcjonalności? Czy wszystko będzie realizowane poprzez wtyczki?
  • Czy na stronę otrzymujemy gwarancję? Jaki będzie jej czas trwania? Co obejmuje?
  • Czy projekt graficzny będzie wykonany z wykorzystaniem grafik wektorowych (np. ikony, logo), wykorzystaniem SASS, Gulp itd.?
  • Czy strona będzie korzystać z edytorów wizualnych?

Oszczędzanie na realizacji strony to ryzyko. Oczywiste jest, aby rozsądnie rozdysponować budżet, ale oszczędzanie może zemścić się w przyszłości. Pamiętajmy, że stronę tworzymy na lata, w czasie których mogą nastąpić kolejne zmiany technologiczne. Nie myślmy więc tylko o tu i teraz, ale również o przyszłości – serwisie, gwarancji, modyfikacji.

Gdy zdecydujemy się na stworzenie własnej strony www, cena powinna być czynnikiem ważnym, ale nie najważniejszym. Warto poświęcić więcej czasu na dokładną analizę potrzeb swojej firmy. Wtedy spośród wielu przedstawionych wyżej rozwiązań na pewno wybierzemy takie, które przyniesie nam gwarancję bezpiecznego działania i najbardziej dopasowane do naszego biznesu funkcjonalności.

 

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Zapisz się do newslettera i odbieraj regularną dawkę wiedzy, ciekawostek i nowości ze świata reklamy internetowej!

Wypełnij formularz

Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.