Dobry i unikalny content to jeden z podstawowych elementów do tego, aby dany serwis internetowy odniósł sukces. Dzieje się tak z co najmniej kilku powodów. Jakich? Przekonacie się w poniższym artykule.
Szukając informacji na dany temat, możemy natknąć się w sieci na setki materiałów, które z różnych względów nie spełniają naszych oczekiwań. Są za krótkie, za długie, nie odpowiadają wprost na nasze pytanie lub są kalką innych artykułów. Posiadając własny serwis internetowy, należy przyłożyć szczególną wagę do tego, jaki content zaoferujemy użytkownikowi. Oczywiście w zależności od charakteru danej działalności, może on dotyczyć opisów produktów, artykułów na blogu czy stron informacyjnych. Wartościowe treści odpowiadają na potrzeby użytkownika – pozwalają poznać dany temat w ciekawy sposób i zachęcają do dłuższego pozostania na stronie lub dokonania transakcji. Na to, czy content jest wartościowy, składa się także jego unikalność, która jest ważna nie tylko ze względu na samą jakość treści, ale przede wszystkim wyniki, jakie dany serwis osiąga w wyszukiwarce Google.
Duplicate content, jak zazwyczaj mówi się o powielonych treściach w branży SEO, występuje wtedy, gdy ten sam tekst zostanie opublikowany na przynajmniej dwóch stronach. Ma to szczególne znaczenie od momentu wdrożenia przez Google algorytmu Panda w 2011 roku. Jego głównym założeniem było podniesienie oceny wpływającej na ranking pozycji tym stronom, które zawierają dobre i unikalne opisy, natomiast obniżenie jej tym, które prezentują teksty podejrzane i o słabej jakości. O ty, jak wyglądały inne zmiany algorytmu przeczytacie w tekście o Algorytmach Google.
Powody duplikatów treści mogą być różne. Jeśli nie tworzymy sami opisów, a na przykład korzystamy z usług copywriterów z niesprawdzonych źródeł, istnieje ryzyko, że teksty zostaną użyte w kilku miejscach. Innym, również bardzo częstym powodem, jest po prostu niewiedza na temat tego, jak szkodliwe, z punktu widzenia pozycjonowania, może być powielanie tej samej treści na różnych stronach i jak odbija się to na wynikach osiąganych w wyszukiwarce Google. Dlatego ważne jest, żeby wiedzieć, jakich praktyk się wystrzegać i w jaki sposób zapobiegać duplikowaniu treści.
Możemy wyróżnić dla rodzaje „duplicate content”:
2. wewnętrzny duplikat treści – gdy ta sama treść pojawi się dwa lub więcej razy w obrębie tego samego serwisu. Przykłady wewnętrznego duplikowania:
W zależności od konkretnego przypadku, dla duplikowanych adresów URL wskazane jest zastosowanie przekierowań 301 lub linków kanonicznych. W przypadku podstron, które chcemy wyświetlać, ale ze względu na duplikat treści nie chcemy ich indeksować, konieczne będzie wdrożenie meta tagu robots lub linka canonical. Do takich podstron będą należały wspomniane adresy filtrowań i sortowań. Warto także wspomnieć, że wiele systemów CMS wprowadza linki kanoniczne automatycznie. W przypadku duplikatu treści na paginacji kategorii optymalnym rozwiązaniem jest wyświetlanie jej opisu tylko na pierwszej stronie.
Ostatnią rzeczą, o jakiej należy bezwzględnie pamiętać, jest fakt, że bezprawne użycie naszej treści przez inne serwisy stanowi naruszenie praw autorskich i jest podstawą do podjęcia kroków prawnych. Warto mieć to na uwadze i od czasu do czasu kontrolować, czy inny serwis nie skopiował treści należących do nas. Nie zawsze jednak jest możliwe wyegzekwowanie ich usunięcia. W takiej sytuacji, aby nie narazić się na potencjalne obniżenie rankingu Google, najlepiej skupić na tym, co sami możemy zrobić, czyli ponownie pochylić się nad tekstami na naszej stronie i zadbać o to, aby były unikalne.
Czy dana treść została powielona, możemy sprawdzić z pomocą wyszukiwarki Google. Kiedy w pole wyszukiwania wpiszemy fragment tekstu (około 2-3 zdań), który chcemy sprawdzić i zawrzemy go w cudzysłowie, w ramach wyników otrzymamy wszystkie zaindeksowane przez Google wyniki, które taką treść posiadają.
Wygląda to następująco:
Źródło: google.pl
W przypadku gdy otrzymamy jeden wynik, tak jak na powyższej grafice, oznacza to, że treść jest unikalna i występuje tylko na tym serwisie. Gdy po wpisaniu takiej frazy otrzymamy więcej wyników, należy się im przyjrzeć i szczegółowo sprawdzić, czy treść nie została powielona. Dotyczy to zarówno duplikatów wewnątrz i na zewnątrz serwisu. Wykorzystanie wyszukiwarki Google jest najprostszym sposobem, jednak przy większej liczbie podstron może okazać się procesem żmudnym. Z pomocą w poszukiwaniu duplikatów i podobnych podstron mogą przyjść różne narzędzia, takie jak np. siteliner.com, copyscape.com czy crawler Sitebulb.
Źródło: siteliner.com
Omówiliśmy już, dlaczego posiadanie unikalnych treści jest istotne, jak może dojść do duplikatów i w jaki sposób je znaleźć, a także jak sobie z nim radzić. Jakich jeszcze zasad jeszcze przestrzegać, aby content, który tworzymy, był nie tylko unikalny, ale też wartościowy? Musimy zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Tworząc nowy content, warto się postarać, aby wyróżniał się on na tle konkurencji nie tylko pod względem unikalności treści, ale także tego, co ona przekazuje. Najlepsze teksty to takie, które wyczerpują dany temat w sposób lepszy niż inne dostępne w sieci, a także przedstawiają go w sposób atrakcyjny. Przy pisaniu materiałów należy zatem pamiętać o urozmaiceniach tekstu w postaci nagłówków i wypunktowań czy tabelek. Coraz większe znaczenie mają także grafiki, które dołączamy do artykułów na blogu czy na podstronach. Tutaj również w miarę możliwości warto zainwestować we własne zdjęcia czy infografiki, które wspomogą proces budowania świadomości całej marki, jaką jest w tym przypadku nasz serwis.
Dobre treści serwisu internetowego to dzisiaj konieczność, jeśli myślimy o osiąganiu coraz lepszych wyników w wyszukiwarce Google. W ostatnich latach zmiany algorytmów odpowiedzialnych za ranking stron w dużej mierze dotyczą jakości contentu, jaki jest dostarczany przez poszczególne serwisy internetowe. Jednym z najważniejszych kryteriów stała się zatem jego unikalność. Duplikaty treści zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne mają bezpośredni wpływ na widoczność serwisu internetowego, a co za tym idzie, na liczbę potencjalnych użytkowników. Warto zadbać o tworzenie tekstów unikalnych i przydatnych odwiedzającym stronę, a także od czasu do czasu kontrolować kwestię duplikacji. Dzięki temu będziemy na dobrej drodze do zdobywania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwarki Google.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.