Wyszukiwarki Google nie trzeba przedstawiać – jest to najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie, według stanu na 2022 rok obsługująca średnio ponad 8,5 miliardów zapytań dziennie. Zapewne większość osób korzysta z niej na co dzień albo przynajmniej miała z nią styczność sporadycznie, szukając czegoś w internecie. Zatem praktycznie każdy użytkownik sieci wie, nawet podświadomie, że od rodzaju i długości frazy wpisanej w pasku wyszukiwarki zależą wyniki wyszukiwania Google, a zarazem cała informacja, którą Google nam przedstawi w SERP. Do znalezienia jednak precyzyjnych wyników zapytania samo wpisanie frazy w pasku wyszukiwania nie wystarczy. Wtedy należy korzystać z możliwości zaawansowanego wyszukiwania Google, o którym będzie mowa w tym artykule.
W mocnym uproszczeniu, wyszukiwanie zaawansowane to zestaw operatorów pozwalających na doprecyzowanie zapytania podczas wyszukiwania w Google. Dzięki temu nie marnujemy czasu na przewijanie nieskończonej liczby stron w wynikach wyszukiwania w celu natrafienia na to, co interesuje nas najbardziej, tylko dostajemy przefiltrowany zestaw wyników wyszukiwania w Google, który zawiera niezbędne dane. Tymi danymi mogą być konkretne słowa kluczowe ze stron w internecie, grafiki, a nawet kluczowe informacje z portali społecznościowych – takich jak Twitter albo Facebook.
Komu zaawansowane wyszukiwanie jest potrzebne? Najczęściej z tej funkcjonalności korzystają różnego rodzaju specjaliści potrzebujący precyzyjnych danych w wynikach wyszukiwania i dokładnych informacji w Google. Takimi osobami są najczęściej na przykład specjaliści SEO, copywriterzy czy brand managerowie mający na co dzień styczność z marketingiem internetowym. Nie można natomiast powiedzieć, że zaawansowane szukanie w Google wykorzystują tylko przedstawiciele wyżej wymienionych profesji. Tak samo jak kiedyś internet sam w sobie był odkryciem dla ludzi wtajemniczonych albo tak zwanych geeków, tak teraz korzystają z niego wszyscy bez wyjątku. A w miarę rozwoju sieci, zwiększania dostępnej w internecie informacji oraz liczby użytkowników rośnie także potrzeba korzystania z zaawansowanego wyszukiwania na co dzień u każdego internauty.
Na początek warto powiedzieć, że są dwie metody korzystania z szukania zaawansowanego:
Zacznijmy od tej prostszej (drugiej) metody. W tym przypadku żeby zacząć, wystarczy na stronie wyszukiwarki Google wejść w „Ustawienia” (prawy dolny róg) i w rozwijanym menu wybrać „Szukanie zaawansowane”. Następnie w wyświetlonym oknie zobaczymy tabelę z polami do uzupełnienia. Te pola to nic innego jak odpowiednie operatory albo inaczej filtry wyszukiwania, które pozwolą nam ograniczyc wyniki. Obok znajdziesz też podpowiedzi z wersji klasycznej z wpisywaniem komend w pasku wyszukiwarki, jaki operator wyszukiwania odpowiada za jaką funkcję.
Źródło: Google
Możliwości wyboru w polach szukania zaawansowanego dzielą się na dwie części.
Pierwsza część to „Znajdź strony zawierające…”:
Druga część to „Możesz zawęzić wyniki do…”:
Jak można zauważyć, możliwości wykorzystania filtrów szukania zaawansowanego jest mnóstwo, a korzystanie z nich otwiera szersze spojrzenie na możliwości… zwykłej wyszukiwarki. Jednakże, tak jak wspomniałem wcześniej, wybieranie każdego filtra ręcznie poprzez klikanie myszką w pola filtrów może być procesem czasochłonnym. Dlatego korzystanie z operatorów zaawansowanego wyszukiwania jest konieczne, aby móc szybko znaleźć niezbędne informacje w Google. Co więcej, używanie klasycznych komend w pasku wyszukiwarki niesie za sobą większe możliwości.
Algorytmy Google są coraz skuteczniejsze w dobieraniu trafnych odpowiedzi w wynikach wyszukiwania na zapytanie użytkownika w wyszukiwarce, ale jak już wiemy, aby otrzymać wyniki precyzyjne, należy korzystać z operatorów szukania zaawansowanego, takich jak na przykład „site:”, „intitle:”, „filetype:”, wpisując je w pole wyszukiwania. Otrzymany rezultat wyszukiwania zaawansowanego pojawi się tradycyjnie na stronie wyników wyszukiwania (SERP) i będzie zawierał jedynie odfiltrowane dane. Typowe zapytanie zawierające operator wyszukiwania składa się z komendy oraz słowa lub frazy i jest wpisywane na kilka sposobów:
Takich operatorów jest dużo, każdy ma swoje specjalne przeznaczenie mające na celu maksymalne doprecyzowanie wyników wyszukiwania pod określone potrzeby.
Wystarczy umieścić dowolną frazę w cudzysłowie, aby Google szukał dokładnie tego wyrazu, który został użyty. Wtedy również eliminujemy również możliwość dopasowania wyników na podstawie fraz z synonimami.
Przykład: „George Orwell”
Wyszukiwarka Google domyślnie używa operatora „AND” między słowami, żeby dostosować wyniki na podstawie wszystkich słów (X oraz Y). Operator „OR” natomiast ogranicza wyniki do jednego lub drugiego słowa z osobna. Użyj go, aby otrzymać wyniki na podstawie słowa X lub Y.
Przykład: porsche OR ferrari
Wykonuje tę samą funkcję, co operator „OR”. Czasami może być przydatny.
Przykład: porsche | ferrari
Nawiasy służą do grupowania operatorów i kontrolowania kolejności ich wykonywania. Bardzo przydatny operator, w momencie kiedy mamy więcej niż jedną funkcję oraz w celu uzyskania maksymalnej precyzji zapytania w Google.
Przykład: (porsche OR ferrari) lemans
Operator „-” służy do eliminowania elementów w ciągu zapytania (działa również z operatorami).
Przykład: George Orwell- 1984
Operator ten działa jak symbol wieloznaczny, zastępując część treści w zapytaniu najbardziej dopasowanym elementem między frazą X oraz Y. Przydaje się na przykład w przypadku wyszukiwania cytatu czy nazwy, której nie znamy w całości.
Przykład, wyszukiwane wyrażenie: W ciemności, która mnie otacza *
Źródło: Google
Ten operator dopasowuje wyniki wyszukiwania w oparciu o każdą dowolną liczbę całkowitą z możliwych w podanym zakresie. Może być przydatny, kiedy chcemy na przykład określić zakres dat w zapytaniu.
Przykład: zmiany klimatyczne 2000..2022
Źródło: Google
Użyj operatora „in”, kiedy potrzebujesz przekonwertować (zamienić) jedną równoważną wartość jednostki w inną. Mogą to być wartości wag, walut, temperatur, godzin itp. Użycie tej funkcji powoduje wyświetlenie tzw. Karty wiedzy – specjalnego okna w SERP-ie z szczegółowymi danymi na temat zapytania.
Przykład: 1000 pln in eur
Źródło: Google
Operator „$” odpowiada za wyszukiwania według określonej ceny, może być także używany w połączeniu z innymi operatorami oraz zamiennie z „USD”. Przydaje się podczas wyszukiwania produktów, usług, jedzenia itd. w określonym budżecie. W zależności od lokalizacji dostosowuje znacznik waluty do lokalnej (1000$ będzie tym samym co 1000 złotych).
Przykład: smartfony do 2000$
Wykonuje tę samą funkcję, co znak dolara ($). Również może być używany zamiennie z „EUR”.
Jest to operator do wyszukiwania w sieciach społecznościowych. Bardzo przydatny na przykład do szukania profili ludzi czy firm w znanych portalach social media, ponieważ eliminuje niepotrzebną informację w SERP z innych serwisów.
Przykład: @twitter Tesla
Źródło: Google
Operator służący do wyszukiwania hasztagów. Przede wszystkim zwraca materiały z sieci społecznościowych, podobnie jak komenda „@”.
Pozwala na wyświetlenie okna z pogodą w określonej lokalizacji.
Przykład: weather:Warszawa
Komenda, dzięki której szybko sprawdzimy definicję określonego słowa za pomocą słownika Google. Jeżeli informacja, którą posiada słownik Google, nie będzie kompletna – zostanie przedstawiony wynik w oparciu o serwisy zewnętrzne, takie jak na przykład Wikipedia. Operator „define:” wyświetla informacje dla całej frazy, którą wpiszemy w wyszukiwarce (na takiej samej zasadzie jak cudzysłów).
define:link building
Służy do sprawdzenia notowań giełdowych określonych spółek.
Przykład: stocks:KGHM
Źródło: Google
Zastosowanie operatorów zaawansowanego wyszukiwania wymaga nieco większego zrozumienia, do czego chcemy użyć konkretny operator i jaki rodzaj informacji chcemy otrzymać. Służą one do bardziej precyzyjnego dostosowania wyników wyszukiwania, na przykład do konkretnego słowa kluczowego w linku w treści strony. Z reguły takie zapytania wymagają większej ilości danych do zrealizowania zapytania niż tylko nazwa domeny.
Zdecydowanie najbardziej przydatna i najczęściej stosowana funkcja szukania zaawansowanego pozwalająca na wyświetlenie wszystkich (albo niektórych) zaindeksowanych w Google podstron dla wybranego serwisu. Dla każdego użytkownika internetu może być przydatna, na przykład kiedy szukamy konkretnej informacji na konkretnym serwisie i chcemy szybko znaleźć odpowiednią podstronę.
Przykład: site:grupatense.pl pozycjonowanie
Źródło: Google
Za pomocą tego operatora sprawdzimy w pamięci podręcznej ostatnią zaindeksowaną wersję strony przez Google. Bardzo przydatna funkcja, dzięki której zobaczymy, w jaki sposób strona prezentuje się dla bota oraz kiedy ostatnio była przeprowadzona indeksacja podstrony. Co więcej, pozwala na otwarcie tekstowej wersji, która przydaje się podczas analizowania treści strony.
Przykład: cache:grupatense.pl
Pozwala na wyszukanie słów lub fraz, które zostały umieszczone w tytule strony (<title>). Funkcja może być przydatna między innymi w razie potrzeby znalezienia social mediów i innych informacji o jakimś podmiocie w internecie.
Przykład: intitle:apple
Źródło: Google
Ten operator działa tej samej zasadzie co „intitle:”, ale uwzględnia wszystkie określone w zapytaniu słowa. Może być bardzo przydatny w celu znalezienia na przykład jakiejś książki.
Przykład: allintitle:Tesla, czyli jak Elon Musk
Źródło: Google
Operator pozwalający na ograniczenie wyników wyszukiwania do linków zawierających wskazane słowo lub wyraz w adresie URL serwisu.
Przykład: inurl:google
Źródło: Google
Podobnie jak „inurl” wyświetla wyniki z wyrazami zawartymi w URL, ale w tym przypadku zwraca wyniki, w których wszystkie wskazane przez nas wyrażenia będą zawarte w adresie URL serwisu.
Pozwala na wyszukanie frazy lub słowa znajdujących się w treści strony oraz dokumentach tekstowych (na przykład docx, pdf i innych). Może być przydatny, kiedy nie chcemy otrzymywać wyników z uwzględnieniem treści w metadanych (na przykład title, meta description).
Zwraca tę samą funkcję, co „intext:”, ale z uwzględnieniem wszystkich słów użytych w zapytaniu.
Pozwala na ograniczenie wyników z zapytania do określonego rodzaju pliku (w tym np. pdf, docx, xlsx, txt).
Przykład: „zmiany klimatyczne” filetype:pdf
Źródło: Google
Wyszukiwanie podobnych stron – operator ten zwraca informacje lub witryny powiązane tematycznie z zapytaniem lub domeną. Najlepiej działa w przypadku większych/bardziej znanych serwisów.
Źródło: Google
Ta komenda odpowiada za wyświetlanie okna po prawej stronie SERP z najważniejszymi informacjami na temat zapytania, którymi na tę chwilę dysponuje wyszukiwarka Google.
Przykład: info:facebook
Źródło: Google
Służy do znalezienia stron, do których prowadzą linki z określoną frazą w tekście zakotwiczenia.
Metoda działania jest taka sama jak w przypadku operatora „inanchor”, ale z uwzględnieniem wszystkich słów w zapytaniu.
Oto kilka przykładów, jak wykonać praktyczne i przydatne czynności za pomocą operatorów wyszukiwania:
Użyj do tego operatora „site:” w połączeniu z operatorem „inurl:http”. Ta kombinacja pozwoli na wyświetlenie w wynikach wyszukiwania wszystkich zaindeksowanych stron, na których nie ma SSL.
Przykład: site:grupatense.pl -inurl:https (wyniki zawierające adresy URL, dla których brakuje protokołu HTTPS)
Dla wykonania tej czynności weź fragment treści, którą chcesz sprawdzić, w cudzysłów oraz dodaj operator „intext:”. Dla większej wygody możesz również wykluczyć z wyników własną domenę wpisując „-site:domena.pl”.
Przykład: intext:”Sprawdź, czy treść na stronie jest unikatowa” -site:grupatense.pl (wyniki zawierające wszystkie strony z podanym ciągiem znaków, z wyjątkiem wskazanej domeny)
Czasami bardzo przydaje się możliwość wykluczenia niektórych terminów lub domen z wyników wyszukiwania, ponieważ szukasz konkretnego rozwiązania albo informacji i nie chcesz rozpraszać się nieistotnymi wynikami wyszukiwania. Jak to zrobić? Najprościej umieścić niepożądane frazy w cudzysłów oraz dodać „-” na początku każdej z nich. Dla domeny zrobisz do za pomocą komendy „-site:”.
Przykład:
Fraza główna –„fraza1” –„fraza2” –„fraza3” -site:domena.pl
(wyniki zawierające strony, na których nie występują wskazane słowa kluczowe oraz wskazanej domeny)
Oprócz szukania, filtrowania i dopasowywania informacji na podstawie treści wyszukiwarka Google umożliwia również wyszukiwanie plików graficznych (obrazów), plików wideo, wiadomości, robienie zakupów w sklepach, szukanie książek oraz biletów lotniczych z możliwością porównania cen bezpośrednio w wyszukiwarce! Dla pasjonatów finansów i tradingu może być przydatna zakładka „Finanse” – dostępna również prosto w wyszukiwarce.
Zachęcam do improwizowania z operatorami Google oraz odkrywania innych ciekawych kombinacji i smaczków świata internetu. I na koniec: Google wie wszystko, wystarczy tylko zapytać ;)
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.
dla mnie wyszukiwanie w google bez operatorów nie ma sensu, kiedy zwykłe wyszukiwania frazami zawodzą to stosuje takie operatory jak filetype, site, a nawet inurl. takim sposobem bez problemu mogę znaleść np. wniosek w pdf żeby edytować go na linux, to najczęstszy przypadek w którym zwykła opcja szukaj w googlach nie działa i zaawansowane operatoty ratują Ci tyłek chociaż na stronach urzędowych prym wiodą dokumenty mikroshitu :) Warto posiąść zaawansowaną wiedzę jak wyszukiwać w google – szukanie staje się prostsze!
a to akurat prawda :D