Każdy, kto interesuje się tworzeniem stron www oraz ich promocją w sieci, z pewnością zdaje sobie sprawę, że Google udostępnia wiele darmowych narzędzi wspierających rozwój rynku internetowego. Jedną z najważniejszych i jednocześnie cieszących się największą popularnością aplikacji są Trendy Google. Zaawansowane możliwości narzędzia pozwalają na mierzenie popularności poszczególnych haseł i słów kluczowych w wybranych okresach i ujęciach geograficznych. Google Trends to także możliwość porównywania poszczególnych zapytań oraz wiele innych funkcji przydatnych webmasterom i osobom działającym w branży SEO/SEM. Z tego artykułu dowiesz się, jak działa narzędzie, do jakich celów warto go używać i jak efektywnie wykorzystać Google Trends w codziennej pracy nad promowaniem swojego biznesu w internecie.
Setki milionów internautów z całego świata każdego dnia wpisują do najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki różne zapytania oraz frazy w celu uzyskania potrzebnych informacji. Funkcjonalność Trendów Google oparta jest na prezentacji wyników zainteresowania określonymi tematami przez użytkowników. Aplikacja umożliwia sprawdzenie, czy dana fraza cieszy się polarnością na całym świecie, czy tylko w wybranym kraju lub regionie. Jednocześnie, narzędzie umożliwia ocenę zainteresowania internautów danymi słowami kluczowymi w ujęciu czasowym. Pozwala to ocenić, czy analizowane przez Ciebie hasło zyskuje popularność w ostatnim czasie, utrzymuje się w czołówce najczęściej wyszukiwanych fraz od dawna, czy jest wyłącznie chwilową modą wśród użytkowników sieci.
Istnieje wiele powodów, dla których powinieneś skorzystać z darmowego narzędzia od Google, jeśli zajmujesz się tworzeniem stron, działasz w branży SEO/SEM czy odpowiadasz za sprzedaż produktów lub usług online. Analiza trendów w internecie pozwala wypracować optymalną strategię promocji marki lub produktu w sieci. Jednocześnie, Google Trends doskonale sprawdzi się jako inspiracja dla osób poszukujących ciekawych tematów np. na firmowego bloga. Możliwość porównywania popularności poszczególnych zapytań pomoże Ci zdefiniować najpopularniejsze słowa kluczowe do opisu swojej działalności. Z kolei analizy w ujęciu czasowym i geograficznym będą cennym wsparciem przy prowadzeniu content marketingu i definiowaniu grup odbiorców Twoich produktów. Kolejną zaletą aplikacji jest jej bezpłatny charakter – jeśli Google udostępnia całkowicie za darmo tak potężny arsenał wiedzy, to po prostu nie wypada z tego nie korzystać.
Ogromny potencjał marketingowy aplikacji jest bezpośrednio związany z popularnością największej wyszukiwarki, zarówno w kraju, jak i na całym świecie. Jak wynika z danych Gemius/PBI, w ostatnich latach odsetek polskich internautów korzystających z Google ukształtował się na poziomie 95-98%. Średnio, korzystanie z wyszukiwarki, każdemu z nas zajmuje ponad 8 godzin miesięcznie. Biorąc pod uwagę fakt, że w grudniu 2019 z internetu aktywnie korzystało blisko 28 milionów Polaków, a Google od kilku lat okazuje się najczęściej odwiedzaną przez nich domeną, nie sposób przejść obojętnie obok zasobu informacji oferowanego przez amerykańskiego giganta.
Wpływ na popularność narzędzia ma również rosnący w siłę rynek marketingu w wyszukiwarkach. Aplikacja pozwala m.in. zweryfikować zasadność używania określonych słów kluczowych w kampaniach linków sponsorowanych. Raport IAB Polska pokazuje, że koszty działań SEM już w 2017 roku stanowiły ponad 30% wszystkich wydatków na reklamę w internecie, osiągając łączną wartość na poziomie 5,5 mld zł.
Źródło: iab.org.pl
Odpowiadając najprościej, jak i się tylko da: dla każdego, kto zajmuje się szeroko rozumianą promocją marek, produktów i usług w internecie. Jeśli jesteś:
to Google Trends jest właśnie dla Ciebie. Możesz z niego skorzystać również wówczas, gdy po prostu jesteś ciekawy tego, co ludzie wpisują w wyszukiwarkę internetową. Oprócz tego, że system dostarcza wymiernych statystyk i przydatnych biznesowo informacji, eksplorowanie programu może być również doskonałą zabawą. Narzędzie pozwala sprawdzić, które wydarzenia i osoby były najpopularniejsze wśród internautów w danym roku, oraz o co najczęściej pytali wyszukiwarkę użytkownicy.
Aby zacząć korzystać z Google Trends Polska wystarczy wejść na stronę trends.google.com/trends/PL – wówczas jako domyślny kraj do analizy ustawiona będzie Polska. Jeśli chcesz badać trendy wśród internautów z dowolnego, innego kraju, wystarczy, że zmienisz państwo wybierając je z rozwijanego menu w prawym górnym rogu strony. Poniżej okienka wyszukiwania znajdują się przykładowe analizy popularności poszczególnych słów i zapytań, a także kolejne sekcje, takie jak:
W centralnym miejscu witryny znajduje się jasnoniebieskie pole, w które powinieneś wpisać interesujące Cię słowo lub zapytanie, np. „buty damskie”. Potem musisz już tylko kliknąć ikonę lupki i cieszyć się ogromem informacji oraz statystyk.
Jako pierwszy Twoim oczom ukaże się wykres obrazujący popularność frazy w danym okresie. Google trends domyślnie pokazuje ostatnie 12 miesięcy, jednak możesz go zmodyfikować, mierząc popularność danego hasła np. na przestrzeni 5 lat, 90 dni czy w ostatniej godzinie.
Popularność poszczególnych słów mierzona jest przez Google w punktach – od 0 do 100. Jak widzimy na podanym przykładzie, fraza „buty damskie” szczytową popularnością w ostatnim roku cieszyła się w dniach 17-23 marca 2019, dobijając do 100 punktów. Z kolei największy spadek popularności frazy (do 33 pkt) odnotowano w trzecim tygodniu grudnia 2019.
Kolejny ekran pokazuje, jak rozkłada się popularność frazy w wybranym podregionie lub mieście. W czołówce wyszukiwań na frazę „buty damskie” znalazły się województwa: świętokrzyskie, lubuskie i warmińsko-mazurskie. Z kolei, jeśli chodzi o miasta, wyrażenie było najczęściej wyszukiwane przez mieszkańców Płocka, Kielc i Rzeszowa.
Aplikacja „podsuwa” również propozycje najpopularniejszych tematów związanych z szukaną frazą oraz inne, podobne zapytania. Przy każdej z nich umieszczony jest procentowy wskaźnik popularności w konkretnym okresie. Google Trends umożliwia pobranie raportu w formie pliku CSV.
Powyższy przykład ilustruje, jak w łatwy sposób możesz zmierzyć potencjał konkretnego zapytania w ujęciu czasowym oraz geograficznym. Z punktu widzenia marketingu internetowego, pozycjonowania stron czy branży e-commerce, regularna analiza popularności może zapewnić wiele korzyści biznesowych. Począwszy od informacji o tym, czy dany produkt lub usługa nadal są popularne wśród internautów, poprzez regiony i miasta, w których są one najczęściej wybierane, aż po propozycje słów kluczowych do promowania swojej oferty.
Jednak to nie wszystkie powody, dla których warto korzystać z Google Trends. Aplikacja daje jeszcze jedną, bardzo przydatną funkcję, jaką jest porównywanie potencjału poszczególnych zapytań. Załóżmy, że prowadzisz firmę skupującą stare samochody. Zastanawiasz się, czy lepszy efekt da Ci pozycjonowanie na frazę „skup samochodów” czy może „skup aut”. Co robisz? Dodajesz obie frazy do porównania i sprawdzasz, która z nich cieszy się większą popularnością wśród internautów.
Jak widać, w ostatnich 5 latach znacznie częściej wyszukiwane było wyrażenie „skup aut”, więc wykorzystanie go do opisu swojej działalności – zarówno na stronie internetowej, wizytówce Google Moja Firma, jak i w kampanii linków sponsorowanych – pozwoli dotrzeć do relatywnie większej grupy odbiorców.
Marketing treści, podobnie jak pozycjonowanie stron internetowych oraz kampanie linków sponsorowanych, w dużej mierze opierają się na właściwym doborze słów kluczowych. Jednak Trendy Google to narzędzie, które wykracza daleko poza porównywanie i ocenę potencjału poszczególnych fraz. Zakres informacji, jakich dostarcza analiza wybranych zapytań sprawia, że aplikacja może pomóc Ci rozwijać działalność i optymalizować sprzedaż. Poniżej znajdziesz kilka przykładów na to, jak korzystać z Google Trends w prowadzonym przez siebie biznesie.
Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep ze sprzętem AGD i zastanawiasz się nad wprowadzeniem do oferty nowego produktu – wielofunkcyjnego robota sprzątającego. Trendy pozwolą Ci na sprawdzenie, czy wyrażenie „robot sprzątający” cieszy się dużą popularnością wśród polskich internautów. Poniższy wykres pokazuje systematyczny wzrost liczby wyszukań tej frazy przez internautów w ciągu ostatnich 5 lat. Może to oznaczać, że zainteresowanie produktem rośnie i wprowadzenie go do oferty handlowej może być biznesowym strzałem w dziesiątkę.
Analiza Google Trends dostarczy Ci również przydatnych informacji na temat sezonowego zainteresowania niektórymi produktami. Przykładem ilustrującym zależność między porą roku a zainteresowaniem konsumentów jest zapytanie „rowery górskie”. Jak widać, największą popularnością fraza regularnie cieszy się w okresie wiosenno-letnim, natomiast zimą zainteresowanie zakupem rowerów górskich spada praktycznie do zera.
Geolokalizacja zapytań stanowi bardzo przydatną funkcję w przypadku, gdy świadczysz usługi na konkretnym, ograniczonym obszarze – np. miasta lub województwa. Załóżmy, że planujesz otwarcie sklepu sprzedającego hulajnogi elektryczne na terenie Wrocławia. Zastanawiasz się, jak wygląda zainteresowanie tym produktem wśród mieszkańców stolicy Dolnego Sląska? Według Google Trends Wrocław i Gdańsk to dwa miasta w Polsce z największym współczynnikiem wyszukań frazy „hulajnogi elektryczne” w ostatnich 5 latach (100 pkt). Z kolei województwo dolnośląskie znajduje się na równie wysokim czwartym miejscu (77 pkt). Popyt na Twój asortyment we Wrocławiu może być więc spory. Inaczej może być np. w przypadku województwa podkarpackiego, gdzie popularność frazy „hulajnogi elektryczne” jest najniższa w skali kraju (40 pkt).
Google Trends przyda Ci się również, gdy planujesz uruchomienie kampanii reklamowej. Wystarczy, że wpiszesz w okienko interesującą Cię frazę i ustawisz filtr wyszukiwania na Zakupy Google. Jeśli zainteresowanie danym produktem lub usługą systematycznie rośnie to znak, że być może warto zainwestować w nową formę reklamy.
Narzędzie do analizy trendów okazuje się również bardzo przydatne przy planowaniu działań SEO oraz link buildingu. Wszystko za sprawą propozycji najpopularniejszych słów kluczowych, podobnych do Twojego zapytania. Przykładowo, po wpisaniu frazy „opony zimowe”, Google Trends podpowiada następujące, podobne zapytania:
Ile razy zastanawiałeś się, o czym pisać na blogu, żeby zainteresować czytelników, budować pozycję strony w wyszukiwarkach i jednocześnie promować swoje produkty? Aplikacja Google Trends spieszy Ci z pomocą, sugerując zarówno tematy, które w tej chwili zyskują popularność wśród internautów, jak i hasła evergreenowe, które generują ruch w długim okresie.
W obliczu coraz większej konkurencji w branży e-comemerce każde narzędzie podnoszące skuteczność kampanii promocyjnej jest warte uwagi. Google Trends Polska to więcej niż darmowa aplikacja do sprawdzania popularności słów kluczowych. To zestaw przydatnych funkcjonalności, które nie tylko pozwolą Ci zwiększyć jakość contentu, ale przede wszystkim – zrozumieć oraz poczuć to, o czym mówią i czego poszukują Twoi potencjalni klienci. To również wymierne wsparcie Twojego biznesu, dające odpowiedzi na kluczowe pytania o popyt, sezonowość oraz zainteresowanie poszczególnymi produktami i usługami. Jeśli chcesz szybko i skutecznie reagować na dynamiczne zmiany preferencji zakupowych użytkowników i odpowiadać na to, co wskazują trendy, to z pewnością powinieneś regularnie z niego korzystać.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.