CMS to skrót od anglojęzycznej nazwy Content Management System, oznaczającej system zarządzania treścią. Jest to rozwiązanie ułatwiające zarządzanie serwisem internetowym zarówno webmasterom, jak i osobom prowadzącym stronę internetową na własne potrzeby. W tym artykule wytłumaczę pokrótce, co to jest CMS, opowiem o historii tych systemów oraz podam przykłady najpopularniejszych CMS-ów. Jeśli interesuje Cię ta tematyka, zapraszam do lektury.
Szukasz najlepszego rozwiązania dla swojej firmy?
Blog, wizytówka firmy czy też platforma sprzedażowa – możesz je z łatwością obsługiwać przy pomocy CMS-a, nie mając żadnego doświadczenia w tworzeniu stron internetowych i wiedzy programistycznej. Wystarczy, że wybierzesz gotowy szablon graficzny i uzupełnisz stronę treścią.
Potrzebne są Ci jedynie podstawie funkcjonalności, takie jak:
Wszystkie te czynności wykonasz samodzielnie, korzystając z panelu administracyjnego.
Systemy CMS, ze względu na prostą obsługę, cieszą się bardzo dużą popularnością. Dziś szacuje się, że około 60% stron internetowych opiera się na systemie zarządzania treścią, a spośród nich około 40% korzysta z otwartej technologii WordPress. Sam udział WordPressa na rynku aplikacji internetowych szacuje się na ponad 60%.
Pierwsze strony internetowe wyglądały zupełnie inaczej niż obecnie. We wczesnych latach 90-tych składały się wyłącznie z tekstu i odnośników umieszczonych w znacznikach HTML.
Dopiero później przeglądarki internetowe zaczęły umożliwiać umieszczanie zdjęć, oddzielenie nagłówka i stopki czy też stylowanie elementów strony przy pomocy CSS.
Następnie pojawiły się interaktywne strony internetowe utworzone dzięki kombinacji statycznych znaczników HTML i dynamicznych skryptów języków programowania takich jak Python czy Perl.
W kolejnych latach powstały języki programowania przeznaczone do tworzenia dynamicznych stron internetowych – PHP i ASP.NET oraz API do dokumentów HTML i XML – DOM (obiektowy model dokumentu) pozwalające manipulować elementami strony przy pomocy kodu. Z czasem coraz bardziej zaczęła być widoczna potrzeba stworzenia rozwiązania, które pozwoliłoby w prosty sposób zarządzać dużą ilością contentu strony, bez każdorazowej aktualizacji plików na serwerze.
Pierwsze firmy tworzyły systemy zarządzania treścią na własne potrzeby; pojawiły się także rozwiązania open source, które nie przetrwały próby czasu. Wszystko zmieniło się w pod koniec 2000 roku, kiedy powstały znane i do dziś rozwijane systemy CMS, takie jak WordPress, Joomla czy też Drupal.
Aby zrozumieć, jak działa CMS, najpierw wyjaśnię, na czym polega budowa strony internetowej.
Budowę statycznej strony internetowej rozpoczyna się od utworzenia szablonu HTML, w którym dodaje się:
Następnie z wykorzystaniem CSS nadaje się styl tym elementom, by efektem był przejrzysty i przyjazny dla użytkownika interfejs.
Kolejnym krokiem jest wykorzystanie języka skryptowego JavaScript, który pozwala na dodanie funkcjonalności, takich jak np. rozwijane menu nawigacyjne czy też ruchomy slider. Końcowe działania to wrzucenie wszystkich plików na serwer, dzięki czemu strona będzie wyświetlała się w Internecie.
Za każdym razem, gdy chciałbyś zmienić coś na tak zbudowanej stronie, konieczne byłoby pobranie plików, edycja, a później ponowne umieszczenie zasobów na serwerze. W ten sposób nawet najprostsze zmiany mogłyby stać się czasochłonne, nie wspominając już o trudnościach, które sprawiłoby to osobom bez doświadczenia w tworzeniu stron internetowych. Zupełnie inaczej jest w przypadku systemu zarządzania treścią.
System CMS składa się z dwóch części.
Pierwszą z nich jest aplikacja zarządzania treścią – content managment application (CMA).
Jest to panel administracyjny, w którym korzysta się z edytora treści, aby:
Dzięki intuicyjnemu interfejsowi można dokonać również innych zmian, np.:
Drugą częścią systemu CMS jest aplikacja zarządzania dostawą – content delivery application (CDA).
Jest to warstwa kodu odpowiedzialna za publikowanie zmian. Pobiera dane z CMA, by następnie uaktualnić je w bazie danych, przekształcić na kod i wyświetlić osobom wizytującym stronę.
Za pośrednictwem systemu zarządzania treścią możesz korzystać z wszelkich opcji wdrażania contentu i konfiguracji, które dostępne są w panelu administracyjnym danego CMS-a.
Przykładowo – w prostszych systemach, takich jak np. WordPress i Joomla swobodnie dodajesz, edytujesz i usuwasz treści oraz grafiki na stronie i zarządzasz sposobem ich wyświetlania.
Dodatkowo wprowadzasz gotowe funkcjonalności przy pomocy modułów i wtyczek, takich jak np. ruchomy slider czy też formularz kontaktowy. Możesz prowadzić bloga i dodawać wpisy oraz weryfikować komentarze.
Wszystkie powyższe funkcjonalności są dostępne także na platformach sprzedażowych, ale liczba opcji konfiguracji jest większa, ze względu na możliwości takich stron. Oprócz modyfikacji bazowych elementów serwisu, takich jak szablon, strona główna i strony informacyjne czy też blog, zyskujesz możliwość wdrożenia produktów i przypisania ich do odpowiednich kategorii.
Możesz również ustalić na przykład:
Inne z opcji dostępnych na platformach sprzedażowych to np. uruchomienie dodatkowych modułów i wtyczek poszerzających funkcjonalności sklepu czy też zarządzanie promowanymi produktami i promocjami.
CMS możemy podzielić ze względu na licencję oprogramowania na trzy kategorie. Są to:
Ze względu na przeznaczenie systemy CMS dzieli się na:
Jak wspominałem, na początku roku 2000 na rynku zaczęły pojawiać się pierwsze systemy zarządzania treścią. Do dziś powstało ich bardzo wiele, ale tylko część zdobyła uznanie.
Najpopularniejszy system zarządzania treścią w Internecie. Platforma blogowa, którą wykorzystać można również do tworzenia stron informacyjnych, jak i w formie platformy sprzedażowej z wykorzystaniem wtyczki WooCommerce. Jest to jednocześnie CMS najbardziej przyjazny dla użytkowników. Zawiera tysiące gotowych szablonów i wtyczek oraz wbudowany edytor „drag & drop” pozwalający na prostą i intuicyjną edycję contentu strony.
Źródło: pl.wordpress.org
Nadal popularny, choć już archaiczny system zarządzania treścią. Podobnie jak w WordPressie, przy pomocy Joomli stworzysz nie tylko blog, ale również stronę informacyjną lub platformę sprzedażową, wykorzystując wtyczki, takie jak VirtueMart, HikaShop i inne. Joomla czasy świetności ma już za sobą. Według mnie jej interfejs nie jest przyjazny, dlatego nie polecam tego systemu.
Źródło: joomla.org
Rozszerzenie do systemu zarządzania treścią WordPress zamieniające go w pełnoprawną platformę sprzedażową. Ma niezbędne dla e-sklepu funkcjonalności, a nawet możliwości integracji z firmami kurierskimi czy systemami płatności. Doskonale sprawdzi się w przypadku małych sklepów z liczbą produktów mniejszą niż 100.
Źródło: woocommerce.com
Jedna z popularniejszych platform sprzedażowych na licencji open source. Założenie sklepu jest darmowe, płatna jest jedynie część dodatkowych rozszerzeń. Ma ona wszystkie funkcjonalności potrzebne do prowadzenia sklepu oraz możliwości optymalizacyjne niezbędne do prawidłowego pozycjonowania SEO. Dostępnych jest wiele gotowych darmowych szablonów graficznych, dzięki czemu sklep uruchomisz w przeciągu jednego dnia.
Źródło: prestashop.com/pl
Polska platforma sprzedażowa sprzedawana w modelu Software as Service (Sass). W ramach płaconego abonamentu miesięcznego otrzymujesz dostęp do pełnoprawnego gotowego sklepu. Shoper ma jeden z najbardziej intuicyjnych paneli administracyjnych wśród platform sprzedażowych. Wystarczy wybrać właściwy szablon graficzny i wdrożyć produkty, by móc rozpocząć sprzedaż.
Źródło: shoper.pl
Wiesz już, czym jest system zarządzania treścią, znasz rodzaje CMS-ów oraz kilka ich przykładów. Co sprawia, że jest to rozwiązanie, z którego w większości przypadków powinieneś skorzystać? Jakie korzyści daje Ci wykorzystanie na stronie internetowej systemu zarządzania treścią? Poniżej przedstawiam listę zalet, które zdecydowanie powinny przyciągnąć uwagę każdej osoby decydującej się na prowadzenie strony internetowej:
Wybór właściwego systemu zarządzania treścią – bezpiecznego, działającego szybko, intuicyjnego w użyciu i z możliwością optymalizacji w trakcie pozycjonowania – może zaoszczędzić Ci wiele kłopotów przyszłości.
W najgorszym razie, wybierając nieodpowiedni CMS, możesz zostać zmuszony do migracji na inny system. Najczęściej dzieje się tak w przypadku platform sprzedażowych. Gdybym miał wymienić po jednym przykładzie odpowiedniego CMS-a dla różnych zastosowań, byłyby to:
Mam nadzieję, że po lekturze tego tekstu nie będziesz już miał wątpliwości, że intuicyjny i łatwy w obsłudze CMS jest niezbędnym elementem strony internetowej, który pozwoli Ci zarządzać serwisem z każdego miejsca na świecie.
Masz pytania?
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.