Obecnie narzędzi, które ułatwiają codzienną pracę pozycjonera, jest mnóstwo i Surfer SEO to bez wątpienia jedno z nich. Jak wykorzystać pełnię jego możliwości, na które funkcje zwrócić szczególną uwagę? Dowiecie się z poniższego artykułu.
W jednym akapicie bardzo trudno streścić, jakim narzędziem jest Surfer SEO, ponieważ funkcjonalności w nim dostępne dają bardzo wiele możliwości analitycznych. W największym skrócie możemy powiedzieć, że jest to narzędzie, które służy do analizy i optymalizacji serwisów internetowych zgodnie z wytycznymi Google. Ponadto daje także możliwość analizy słów kluczowych i optymalizacji treści.
Zaufaj naszym specjalistom ds. pozycjonowania stron internetowych i zwiększ ruch na swojej stronie! Działamy skutecznie, dostosowując strategię do unikalnych potrzeb Twojego biznesu.
Surfer SEO to przede wszystkim narzędzie kompleksowe. Możemy dzięki niemu zbadać wiele parametrów jednocześnie, porównać konkurencję i wyciągnąć wnioski, które pomogą nam osiągnąć lepsze wyniki dla danej strony internetowej. Zebranie wielu funkcji w ramach jednego narzędzia pozwala na wykonanie wybranej analizy w krótszym czasie i w sposób bardziej kompleksowy. Ze względu na wiele opcji, które udostępnia Surfer SEO, nie będziemy w stanie omówić pełnego wachlarza jego funkcji, ale artykuł z pewnością przybliży najważniejsze z nich.
Większość działań związanych z SEO zaczyna się od analizy konkurencji i tego, co nas realnie czeka np. w TOP 10 Google. Mówiąc konkretniej – z czym musimy się zmierzyć i jaki poziom należy osiągnąć, aby zajmować wysokie pozycje i przede wszystkim, czego brakuje naszej stronie, żeby to mogło się wydarzyć.
Funkcją Surfer SEO, której użyjemy do analizy konkurencji, jest SERP Analyzer. Zaczynamy od wpisania słowa kluczowego, które nas interesuje. Dla przykładu posłużymy się frazą „surfer seo”, która jest istotna z punktu widzenia artykułu, który właśnie czytasz ;)
W panelu Surfer SEO przechodzimy do SERP Analyzer i w poniższym widoku wpisujemy interesującą nas frazę. Możemy również ustawić kraj, dla którego chcemy uzyskać wyniki. W naszym wypadku będzie to Polska.
Następnie klikamy przycisk Create SERP Analyzer i czekamy kilka minut na wygenerowanie analizy. Przechodzimy do widoku podsumowania wyników, które możemy przeglądać według różnych parametrów i porównywać je na wykresie pokazującym nam różnice pomiędzy poszczególnymi przedziałami wyników w Google. Najistotniejsze będą dla nas wyniki dla TOP 10.
Po lewej stronie mamy podział na różne bloki tematyczne i zagadnienia, które możemy analizować. Wykres pokazuje uśrednione wartości, np. średnią liczbę znaków, która pojawia się w sekcji body serwisów znajdujących się w poszczególnych przedziałach pozycji w Google. Pod wykresem mamy również listę wyników wyszukiwania dla danej frazy, która była analizowana. Z wyników możemy wybierać te, które chcemy wykluczyć, lub takie, które chcemy szczegółowo nanieść na wykres.
Dodatkowo każdy wynik wyszukiwania został oceniony przez Surfer SEO w skali liczbowej. Są to punkty zdobyte na podstawie wszystkich dostępnych parametrów, a także ocena profilu linkowego. W przypadku gdy nasz serwis nie rankinguje jeszcze w TOP 50, a zależy nam na optymalizacji danej podstrony, możemy dodać ją ręcznie poprzez funkcję Compare your website to competitors, która znajduje się nad listą wyników. Dzięki temu będziemy mogli sprawdzić, jak wypadamy na tle konkurencji, i również umieścić to na wykresie. W celu szczegółowej analizy swojej strony warto skorzystać z funkcji Audit, o której więcej w dalszej części artykułu.
W gotowej analizie wyników wyszukiwania, którą widać na poprzednich zrzutach ekranu, po lewej stronie mamy do wyboru różne elementy, które zostały przeanalizowane. W ten sposób możemy sprawdzić m.in.:
Oprócz wymienionych czy widocznych na zrzucie wartości dostępnych jest wiele innych, które pomogą wyciągnąć wnioski na temat konkurencji. Każda z tych wartości odnosi się do analizowanej listy serwisów, o której wspominaliśmy wyżej, i może zostać porównana na wykresie w odniesieniu do konkretnych przedziałów pozycji.
Może nasunąć się pytanie – po co nam te wszystkie średnie i co nam to daje? Zalet jest przynajmniej kilka:
Żeby zobrazować to przykładem – widzimy, że według Surfer SEO dla serwisów znajdujących się w TOP 10 średnia liczba znaków w sekcji body to 7 tysięcy. Jeżeli nasza strona – np. artykuł blogowy, na którym nam zależy – ma takich znaków tylko 2 tysiące lub w najgorszym wypadku w ogóle nie mamy dedykowanej podstrony, która opisywałaby dane zagadnienie, to wiemy, że konieczna jest rozbudowa. Jest to dla nas sygnał, że warto stworzyć nową podstronę i przygotować odpowiednie treści pod SEO. Podobnie można podchodzić do pozostałych dostępnych parametrów.
Trzeba oczywiście pamiętać, że Surfer SEO to tylko narzędzie i konieczna jest odpowiednia analiza wniosków i dostosowanie działań. Jedną z rzeczy, na którą należy zwrócić szczególną uwagę, może być profil naszej strony i profil wyników. Jeżeli np. w TOP 10 występują serwisy aukcyjne czy agregatory ofert, a nasz serwis to mały sklep internetowy, takie wyniki należałoby z analizy wykluczyć, ponieważ mamy do czynienia z zupełnie innym charakterem serwisu. Podobnie zresztą z pozostałymi wartościami. Liczba znaków w sekcji body daje pewien obraz, ale w sekcji body będą znajdowały się także inne elementy, a nie tylko sama treść. Takich niuansów moglibyśmy wymieniać więcej, ale należy po prostu przyjąć, że – jak w przypadku większości narzędzi analitycznych – najwięcej pożytku z Surfer SEO i SERP Analyzer mamy wtedy, kiedy osoba, która z nich korzysta, ma odpowiednią wiedzę i doświadczenie.
Kolejną z kluczowych funkcji narzędzia Surfer SEO jest Audyt, czyli analiza wybranej podstrony z naszego serwisu pod kątem frazy kluczowej, która nas interesuje. W tym wypadku działania narzędzia zostaje zawężone do wybranego przez nas adresu URL, który jest bezpośrednio porównywany z tym, co Surfer znajdzie w wynikach wyszukiwania danej frazy, oczywiście uwzględniając też nasze wytyczne i możliwe wykluczenia niektórych podstron.
Pierwszym krokiem, jaki musimy wykonać, jest wskazanie podstrony w naszym serwisie oraz uzupełnienie słowa kluczowego, dla którego ma zostać przeprowadzona analiza. Ciekawą opcją jest też możliwość wyboru pomiędzy wynikami desktop i mobile, co w zależności od wybranego słowa kluczowego może mieć duże znaczenie przy wyciąganiu wniosków z wykonanego audytu. Po określeniu pozostałych parametrów, w tym lokalizacji wyników wyszukiwania, klikamy Create Audit i czekamy na efekt w postaci szczegółowej analizy.
W opisywanym przykładzie posłużymy się frazą „kurtka softshell męska” oraz podstroną pewnego dużego sklepu sportowego.
Po ukończeniu analizy otrzymamy szczegółowy widok audytu, a w nim oprócz podziału na poszczególne analizowane sekcje mamy możliwość wyboru serwisów konkurencyjnych, do których chcemy się odwoływać. Właśnie to powinno być pierwszym krokiem mającym na celu określenie naszej bezpośredniej konkurencji, z którą chcemy się porównywać.
Wyniki audytu podzielone są obecnie na 10 raportów, które skupiają się na różnych elementach naszej strony, porównując je do wybranych wcześniej serwisów. Przy każdym z nich dostajemy konkretne wskazówki, co w danym obszarze wymaga poprawy. Jak widać na poniższym zrzucie, raport Missing common backlinks odpowie na pytania, co warto poprawić w obszarze link buildingu. Akurat w tym przypadku widzimy, że warto pozyskać linki ze wskazanych stron, ponieważ takie odnośniki posiada wybrana przez nas konkurencja.
Przechodząc do sekcji Terms to Use, otrzymujemy informację na temat konkretnych słów kluczowych, których nasycenie w treści powinno zostać zwiększone lub w niektórych przypadkach zmniejszone. Należy pamiętać, że nagromadzenie fraz w treści powinno być naturalne, tak więc Surfer SEO wyłapie również przypadki tekstów, gdzie przesadziliśmy z liczbą wystąpień danego słowa kluczowego.
Kolejnym ciekawym raportem jest Exact keywords, z którego dowiemy się, czy na naszej podstronie jest odpowiednia liczba wystąpień frazy w formie nieodmienionej tzw. exact match. Co ciekawe, Surfer pokaże nam konkretne informacje na temat użycia frazy w title, nagłówkach Hx czy treści zawartej w znaczniku <body>.
Oprócz wspomnianych wyżej raportów Surfer dostarcza nam także informacji na temat takich parametrów jak:
Nie da się osiągnąć stabilnych i wysokich pozycji w wynikach organicznych bez odpowiednich treści zawartych na stronie. W dobie coraz bardziej restrykcyjnych wymogów Google, ukierunkowanych na użyteczność informacji zawartych w serwisach internetowych, jednym z najlepszych sposobów na osiągnięcie wysokich pozycji jest skuteczne odpowiadanie na pytania i potrzeby użytkowników.
Zainwestuj w widoczność online z naszym pomocą! Zapytaj o szczegóły naszych usług w naszym cenniku pozycjonowania.
Sposobów przygotowania odpowiednich treści jest oczywiście dużo, ale jeżeli chcemy szybko sprawdzić, na jakie pytania powinien odpowiadać pisany przez nas tekst, dobrym rozwiązaniem jest przeanalizowanie stron konkurencji, które znajdują się na czołowych pozycjach w wyszukiwarce Google. Tutaj właśnie z pomocą przychodzi nam Content Editor, czyli jedna z podstawowych funkcjonalności dostępna w Surfer SEO.
Korzystając z Content Editora, dowiesz się m.in.:
Aby rozpocząć korzystanie z edytora treści, wystarczy – podobnie jak przy innych funkcjonalnościach – wybrać słowo kluczowe oraz określić lokalizację wyników wyszukiwania. Ciekawą opcją jest możliwość importu tekstu, który znajduje się już na stronie (opcja Import content from URL). To szczególnie przydatne w przypadku gdy chcemy poprawić już istniejącą treść.
Również w tym przypadku kluczowe będzie wybranie odpowiedniej konkurencji, na podstawie której przygotowane zostaną wytyczne do napisania tekstu.
Surfer domyślnie wybiera konkurencyjne serwisy z najwyższą oceną treści (skala 0-100), jednak może się zdarzyć tak, że niektóre serwisy zostały pominięte, a prezentują wartościowe treści, na podstawie których warto budować teksty pod wybrane przez nas słowo kluczowe.
W przypadku domen pominiętych przez Surfera przy automatycznym określaniu konkurencji warto zwrócić uwagę na te, które są dla nas bezpośrednią konkurencją (np. z uwagi na profil działalności) i mimo wszystko uwzględnić je w analizie.
Kolejnym ważnym krokiem podczas korzystania z Content Editora jest ustawienie struktury tekstu – również ona jest wstępnie tworzona przez Surfera, możemy jednak w łatwy sposób dopasować docelową długość tekstu, liczbę nagłówków, paragrafów czy zdjęć w nim zawartych.
Po określeniu tych parametrów przychodzi czas na jedno z najważniejszych ustawień – wybór słów kluczowych, na podstawie których będzie określana ocena pisanego tekstu. Mamy tutaj do wyboru frazy, które najczęściej występują na analizowanych podstronach konkurencji, dzięki czemu wiemy, jakie ich nasycenie powinniśmy zastosować. Należy oczywiście odpowiednio przefiltrować tę listę, ponieważ może ona zawierać zwroty niekoniecznie związane z tematem tekstu. Mowa tu np. o informacjach dotyczących polityki cookies czy logowania, które w przypadku sklepów internetowych będą częstym elementem treści strony.
Na koniec warto przejrzeć sekcję Topics & Questions, gdzie znajdziemy tematy oraz pytania, na jakie powinna odpowiadać pisana przez nas treść.
Po wykonaniu powyższych czynności możemy przejść do samej edycji bądź tworzenia treści. W tym celu możemy skorzystać z wygodnego edytora, który udostępnia nam Surfer, bądź skorzystać z integracji z Google Docs lub z WordPressem.
W trakcie pisania tekstu na bieżąco dostajemy informacje na temat wykorzystanych słów kluczowych (liczby wystąpień) oraz ogólnej oceny tekstu, w postaci czytelnego wskaźnika po prawej stronie ekranu. Dzięki temu jesteśmy w stanie w bardzo wygodny sposób tworzyć treści, które nie tylko szczegółowo opiszą dany temat, ale będą też odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO.
Ostatnią funkcją Surfera SEO, którą dziś się zajmiemy, będzie Keyword Research. Ta opcja będzie bardzo przydatna przy tworzeniu content planu, a także wyborze słów kluczowych. Dzięki Keyword Research na podstawie tylko jednej ogólnej frazy kluczowej otrzymamy gotowe pomysły na klastry tematyczne wraz z listami fraz oraz ich wyszukiwalnością. Podobnie jak w przypadku SERP Analyzer czy pozostałych funkcji wszystko, co musimy zrobić, to wpisać wybraną frazę, a także wybrać interesujący nas kraj dla wyników wyszukiwania. Po kliknięciu Create Keyword Research i odczekaniu kilku chwil otrzymamy gotową analizę.
Aby sprawdzić, jak to działa w praktyce, posłużymy się frazą „ból kręgosłupa”, która będzie naszym main topic. Po wykonaniu analizy otrzymamy następujący widok:
Dla wybranego przez nas tematu mamy aż 108 gotowych zagadnień do zagospodarowania. Można także wybrać sposób ich posortowania. Domyślnie będą te najistotniejsze zagadnienia względem głównego tematu.
Przewijając w dół strony, zobaczymy kolejne zagadnienia powiązane z głównym tematem. Dla każdego z klastrów określono również jego charakter, jeżeli chodzi o wyniki wyszukiwań. Może to być np. informational lub shopping, co widać na powyższym zrzucie ekranu. Dla nas jest to sygnał, czy dany temat wiąże się z przygotowaniem kompleksowych artykułów, które objaśniają dane zagadnienie, czy też przeważają strony produktowe, w tym wypadku z lekiem na ból pleców.
Oprócz ogólnego widoku na poszczególne klastry tematyczne możemy także kliknąć w wybrany i otrzymać listę powiązanych fraz kluczowych wraz z wyszukiwalnością. Wygląda to następująco:
Jaki wniosek możemy wyciągnąć z takiej listy? Opisując rwę kulszową, powinniśmy poruszyć takie zagadnienia, jak jej przyczyny, objawy, miejsce bólu itp. Keyword Research pokazuje nam, w jaki sposób wyczerpać temat, a także jaką popularnością cieszą się poszczególne słowa kluczowe. Mamy również możliwość rezygnacji z niektórych proponowanych zagadnień poprzez ich odhaczenie. Kolejną przydatną funkcją jest możliwość skonfigurowania z tego miejsca Content Editora, który omawialiśmy wcześniej. Po kliknięciu Create Content Editor przechodzimy do gotowego edytora zawierającego wszystkie wskazówki potrzebne do stworzenia optymalnego tekstu. Możemy konfigurację oczywiście edytować – zmienić analizowaną konkurencję czy usunąć niektóre hasła kluczowe.
Keyword Research, który opisujemy, to najnowsza wersja tej funkcji. W Surfer SEO wciąż jest dostępna poprzednia. Wystarczy, że w głównym widoku tej funkcji klikniemy w przycisk widoczny na poniższym zrzucie.
W starszej wersji mamy trochę inne widoki i przypomina ona bardziej klasyczny planer słów kluczowych.
Niezależnie od tego, z której wersji korzystamy, otrzymujemy kompleksowe informacje na temat powiązanych fraz kluczowych ich wyszukiwalności, a także tematyki, która powinna być poruszona przy danym zagadnieniu.
W artykule omówiliśmy cztery główne funkcjonalności Surfer SEO. Z pomocą każdej z nich jesteśmy w stanie poprawić jakość naszej strony pod kątem parametrów SEO, a także zoptymalizować treści w sposób, który pozwoli na osiągnięcie lepszych wyników w wyszukiwarce Google. Trudno w jednym tekście zmieścić wszystkie opcje, które udostępnia nam Surfer. Jest to narzędzie kompleksowe, które uzupełnione doświadczeniem pozwoli na osiągnięcie zupełnie innego poziomu niż dotychczas. Surfer SEO to narzędzie płatne. Mamy do wyboru kilka pakietów, które są zróżnicowane ze względu na limity audytów czy tekstów, które chcemy zoptymalizować. Niezależnie czy zajmujesz się SEO samodzielnie, pracujesz w agencji czy dedykowanym dziale, bez wątpienia Surfer SEO to jedna z tych rzeczy, które uczynią Twoją pracę łatwiejszą i pozwolą osiągnąć lepsze wyniki.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.