Jednym z moich najmilszych wspomnień z dzieciństwa są weekendowe wizyty u babci. Po intensywnym dniu wieczorem z kubkiem kakao zasiadałam przy radiu, w którym około 19.00 zaczynało się słuchowisko dla dzieci. To było pół godziny barwnych opowieści wyczarowywanych głosem i dźwiękiem.
Dziś też doświadczam tej magii – słuchając podcastów. Nie jestem w tym osamotniona. Jak wynika z raportu „Podcasty 2023 WPROST x Studio PLAC”, aż 85% badanych wie, czym są podcasty, a 29% z nich słucha ich przynajmniej raz w tygodniu. To medium, które nieustannie się rozwija. Przyjrzyjmy się bliżej, na czym polega tworzenie wciągających opowieści dla słuchaczy i dlaczego storytelling jest narzędziem, dzięki któremu można skutecznie przyciągać uwagę odbiorców i budować z nimi silną relację.
Podcasty to audycje dostępne w internecie, których odbiorcy mogą słuchać w dowolnym miejscu i o dowolnej porze. Są źródłem informacji, wiedzy i rozrywki. Publikowane są cyklicznie, w odcinkach. Mogą mieć formę monologu lub rozmowy na określony temat albo być dłuższą opowieścią podzieloną na odcinki.
Skąd się bierze ciągle rosnąca popularność podcastów? Na ich korzyść przemawiają trzy potężne argumenty.
Podcasty wydają się medium idealnym do wykorzystania storytellingu. Opowiadanie angażujących historii nie jest jednak takie łatwe, jak mogłoby się wydawać – tak samo jak nagranie angażującego słuchaczy podcastu. Nie wystarczy po prostu mówić – trzeba wiedzieć, jak to zrobić. Zacznijmy więc od przypomnienia, na czym polega storytelling z naciskiem na to, jak ta technika może przydać się w podcastingu.
Storytelling, czyli marketing narracyjny, to opowiadanie historii, dzięki którym możemy wpływać na odbiorców. Za jego pomocą budujemy kontekst wokół danego pojęcia, idei, wartości, rozwiązania, marki, produktu, usługi (wymieniać można długo!), by w sposób angażujący przekazać informacje.
W jakim celu nagrywa się podcasty? Aby przyciągnąć uwagę słuchaczy i wywrzeć na nich wpływ. Niezależnie, czy będziesz walczyć o to, by powrócili i wysłuchali kolejny odcinek, zachęcili innych do poznania Twojej twórczości, czy o to, by zapamiętali Twoją markę i mieli z nią pozytywne skojarzenia. Snucie opowieści jest sztuką. Być może wydaje Ci się, że dotyczy to tylko podcastów, które opowiadają historie – czy to prawdziwe, czy fikcyjne. Ale wcale tak nie jest. Nawet jeśli Twój podcast dotyczy biznesu czy nauki, możesz wykorzystać potencjał storytellingu, chociażby w momencie kiedy będziesz przytaczał jakąś anegdotę, opowieść o pracownikach czy odwoływał się do mitu założycielskiego. Podawanie suchych danych to zbyt mało, aby przykuć uwagę odbiorcy. O wiele skuteczniejsze jest wprowadzenie go w opowieść o tych danych.
Przygotowanie podcastu wymaga planu. Musisz przygotować scenariusz odcinka, zadbać o odpowiednie tempo opowieści i wpleść w nią emocje. Dobrze opowiedziana historia zwiększy zaangażowanie. Jak to zrobić? Oto plan dla Ciebie.
Odpowiedz na trzy ważne pytania: Jaka jest misja Twojego podcastu? Kim jest Twój słuchacz? Czy te dwa światy mają ze sobą coś wspólnego?
Określ, o czym chcesz mówić i do kogo. Poznaj dobrze swoją grupę docelową i opowiadaj o tym, co jest dla niej istotne. Pamiętaj, że słuchacz musi odczuć korzyść, a nie stwierdzić, że zmarnował kilkadziesiąt minut. Wyróżnij się na tle konkurencji – u Ciebie odbiorcy mają znaleźć coś wyjątkowego.
Zdecyduj się na taki temat, który jest ważny dla Twoich odbiorców. Sprawdź, czy to, co im chcesz opowiedzieć, jest odpowiedzią na ich potrzeby, wątpliwości czy obawy. Sformułuj pytanie, na które odpowiesz za pomocą podcastu. Mów o tym, na czym się znasz, co Cię fascynuje, albo zaproś gościa, który podzieli się własną opowieścią.
Oto przykład: podcast „Pulsar nadaje” odwołuje się do różnych tematów związanych z szeroko rozumianą nauką. Znajdziemy odcinki, które odpowiadają na pytania różnego typu: Czy rozwój technologii zagraża ludzkości? Jak ratuje się zagrożone języki? Czy można uniknąć zderzenia z asteroidą? Rozmowa z gościem prowadzona jest wokół często zaawansowanego, specjalistycznego tematu, ale w taki sposób, aby nawet mniej zorientowany w temacie słuchacz zrozumiał, o co chodzi. Wybierz jeden problem lub jeden temat i wyjaśnij go prostymi słowami.
Spisz, jak ma wyglądać odcinek podcastu – stwórz scenariusz. Zawrzyj w nim wszystko to, bez czego nagranie straci na wartości – plan historii, przykłady, nawiązania do historii, popkultury, nauki oraz wszystkie szczegóły, dzięki którym słuchacz wczuje się w opowieść. Tu świetnym przykładem będą podcasty kryminalne.
Opowieść musi mieć swój rytm. Dopasuj go do tematu, który omawiasz. Nie rozwlekaj sztucznie swojej historii, ale nie mów też za szybko. Odpowiednie tempo i wypowiedzi, i historii sprawi, że słuchacz będzie czuł się komfortowo, słuchając opowieści.
Zaangażuj słuchaczy, prezentując proces zmiany. Pokaż im, w jaki sposób Twoje rozwiązanie, pomysł, propozycja, opinia mogą wpłynąć na ich życie. Może to być porada udzielona przez eksperta albo morał wynikający z zaprezentowanej opowieści. Wykorzystuj dane, ale nie recytuj ich, tylko o nich opowiadaj, wyjaśniaj je na przykładach. To zwiększy Twoją wiarygodność jako źródło wiedzy.
Dobra opowieść nie daje o sobie zapomnieć. Jeśli wpłyniesz na emocje, słuchacze będą udostępniać Twoją opowieść, polecać ją innym i wracać, by dostać więcej. Urozmaicaj i zaskakuj. Nuda zabije odbiorców, a więc i Twój podcast.
Najlepiej bądź sobą. Spójność jest bardzo ważna – także z marką, którą reprezentujesz. Odbiorcy docenią naturalność i autentyczność. Nie unikaj odpowiedzi, zajmuj stanowisko, nie bój się własnych opinii. Dla słuchacza masz być ekspertem i przekonać go, że Twoja opowieść, rozwiązanie czy pomysł mogą mu się przydać.
Odpowiednio dobrane dźwięki – odgłosy i muzyka w tle – budują klimat podcastu, oddziałują na zmysły i wywołują pożądane emocje. One też są częścią opowieści. Przemyśl je, zanim zaczniesz nagrywać.
Nawet najlepsza opowieść nie obroni się, jeśli jakość dźwięku będzie słaba, a lektor będzie mówił niewyraźnie albo niepewnie. Nie komplikuj nadmiernie swojej wypowiedzi, nie wprowadzaj kolejnych wątków, aby odbiorca się nie pogubił albo nie poczuł przytłoczony nadmiarem informacji. Równie ważna jest dbałość o jakość języka. Błędy, nielogiczna struktura wypowiedzi czy styl niedopasowany do słuchaczy sprawią, że podcast nie zdobędzie popularności.
Zdobycie stałego audytorium może zająć nieco więcej czasu, niż zakładasz. Słuchaj swoich słuchaczy. Czytaj komentarze i opinie. Daj im szansę na zaproponowanie tematu.
Jak tworzyć narracje, które pozostaną w pamięci odbiorców? Najlepiej przyjrzeć się przykładom. Oto kilka inspiracji.
To były czasy pandemicznego lockdownu. Pamiętacie może, że zamknięte było wszystko – łącznie z lasami, parkami narodowymi i placami zabaw. Siedziałam na balkonie i zastanawiałam się, kiedy będę mogła gdzieś wyjechać – a już najlepiej w góry. I wtedy znalazłam na Spotify podcast Tatrzańskiego Parku Narodowego „Z miłości do Gór”, a konkretnie odcinek 8 „Kuźnice oczami Marka Kota”. To było coś niesamowitego – dźwiękowy spacer po dzielnicy Zakopanego pod rękę z wieloletnim pracownikiem TPN, ze szmerem potoku i szelestem traw w tle. Czułam się jakbym nie tylko duchem, ale także ciałem towarzyszyła panu Kotowi w tej wyprawie.
Potencjałem, który warto wykorzystać, tworząc podcast, jest naturalność i autentyczność. Skoro zabieramy słuchaczy na spacer – niech nie mają wrażenia, że nadajemy z zamkniętego na głucho pokoju. Jeśli realizujemy nagranie w kawiarni, nie bójmy się dźwięku mieszania kawy czy odkładania łyżeczki na spodek. Rola dźwięku w podcastach jest niebagatelna. Możemy zaczarować odbiorców nie tylko własnym głosem, ale także innymi dźwiękami, które wpływają na wyobraźnię i pomagają opowiadać historię.
Jako fanka języka czeskiego często słucham podcastów w tym właśnie języku. Jednym z moich ulubionych jest cykl nagrywany przez Janę Hudečkovą „Učíme se česky”. Autorka opowiada o swoich podróżach i w ten sposób uczy nowych słówek i zwrotów. Opowieści są spójne – odbiorcy wiedzą, czego mogą się spodziewać. Narracja prowadzona jest w taki sposób, że słuchacz jest w stanie nadążyć za wypowiedzią w języku obcym, rozpoznaje słówka, które zna z poprzednich nagrań. Ważną rolę odgrywa tu sposób, w jaki swoje opowieści przedstawia autorka.
W podcastach – i to nie tylko tych wykorzystywanych do szlifowania języka – ważne są dwa elementy: głos i dykcja. O ile głos może być kwestią subiektywną – jedni lubią tony spokojne i niskie, dla innych przystępniejszy jest głos wesoły i energiczny – o tyle dykcja jest kluczowa w każdym przypadku. Wypowiedź powinna być wyraźna, aby słuchacz skupiał się na całej treści, a nie rozpoznawaniu poszczególnych słów. Na szczęście nad dykcją można pracować.
„Raport Podcasty” wskazuje, że aż 70% badanych słucha podcastów na YouTube. Dlatego coraz częściej wersji dźwiękowej może towarzyszyć także animacja lub film. Przykładem takiego videocastu jest Podcast Biznesowy Michała Sadowskiego. Możesz wysłuchać samego nagrania audio albo zdecydować się na obejrzenie filmiku z nagrania i obserwować, co robi prowadzący.
Wielkie triumfy święcą w Polsce podcasty kryminalne. Tu storytelling króluje, a przykładów świetnych realizacji jest mnóstwo. Od twórców tego typu podcastów możemy uczyć się, jak prowadzić zapierającą dech w piersiach narrację czy jak wykorzystywać dźwięki do budowania klimatu.
Podcasty dopiero się rozkręcają, dlatego warto włączyć je do swojej strategii budowania marki. Szczyt ich popularności wciąż jest przed nami. O jednym pamiętaj: podcast nie sprzedaje, ale buduje wizerunek ekspercki. Jakiej marce – także w rozumieniu marki osobistej – nie zależy na tym, żeby być postrzeganą przez odbiorców jako godny zaufania specjalista?
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.