Reklama internetowa w formie banerów to dobry sposób na dotarcie ze swoją ofertą do szerszej grupy potencjalnych klientów. Jednak jej skuteczność może być znacznie obniżona ze względu na zjawisko banner blindness, które dotyczy stale rosnącej liczby internautów. Na szczęście istnieją sposoby na to, aby zwiększyć zainteresowanie odbiorców takim przekazem. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, co to jest ślepota bannerowa i jak z nią walczyć!
Każdy użytkownik sieci jest codziennie bombardowany treściami reklamowymi w trakcie przeglądania stron www czy kanałów w social mediach. Wraz ze wzrostem popularności Internetu banery reklamowe stały się powszechnym narzędziem marketingowym. Z tego powodu ogromna część odbiorców treści przestała zwracać na nie uwagę, co znacznie obniża ich skuteczność. Zjawisko banner blindness to duży problem dla marek korzystających z takich form reklamy. Możesz go uniknąć, stosując rozwiązania, które omówimy w dalszej części naszego artykułu.
Terminu „ślepota bannerowa” użyli po raz pierwszy Jan Panero Benway i David M. Lane w artykule branżowym „Banner Blindness: Web Searchers Often Miss Obvious Links” z 1998 roku. Już wtedy zauważono, że bombardowanie internautów nadmiernym przekazem marketingowym może przynosić skutki odmienne od zamierzonych. W tamtych czasach korzystano z krzykliwych banerów, mocno odróżniających się od reszty strony, które w dodatku często były animowane. Jednak nawet bardziej subtelny przekaz marketingowy, jaki jest stosowany obecnie, wywołuje u wielu odbiorców zjawisko banner blindness. Internauci przyzwyczajeni do nachalnych form promocji podświadomie ignorują tę część strony, w której umieszczono reklamę.
Marketing internetowy nieustannie się rozwija, dzięki czemu jest coraz bardziej skuteczny. Jednym z rozwiązań problemu banner blindness było wprowadzenie reklamy kontekstowej (np. Google Ads), która jest lepiej dostosowana do odbiorcy, a przez to bardziej dla niego interesująca. Aby obniżyć ryzyko związane ze ślepotą banerową, musisz się upewnić, że Twoja reklama spełnia poniższe kryteria.
Jeśli chcesz, aby Twoja reklama była skuteczna, musisz umieścić ją na serwisach online o odpowiedniej tematyce. Najlepsze efekty uzyskasz, publikując baner na witrynie związanej z branżą, w której działasz. Wówczas będzie on spójny z pozostałą częścią witryny, co zmniejszy ryzyko wystąpienia zjawiska banner blindness u odbiorcy. Poza tym reklama powinna być umieszczona w odpowiednim miejscu, najlepiej na samej górze strony.
Kolejny sposób na ograniczenie ślepoty banerowej u potencjalnych klientów to remarketing. Kampania tego typu polega na wyświetlaniu reklamy z Twoimi produktami i usługami odbiorcom, którzy już je przeglądali w niedalekiej przeszłości. Dzięki temu osoba przewijająca stronę zwróci większą uwagę na baner i jest duża szansa na to, że ponownie odwiedzi Twój sklep online, a następnie dokona zakupu.
Obecnie wielu internautów przegląda Internet za pomocą urządzeń mobilnych, które mają znacznie mniejszą powierzchnię ekranu niż standardowe komputery. Niestety, niektóre strony nie są do tego dostosowane, przez co publikowane na nich banery reklamowe wyglądają nienaturalnie i wywołują zjawisko banner blindness u odbiorców. Dlatego zadbaj o to, aby prowadzić kampanię wyłącznie na witrynach, które są responsywne, tzn. ich układ dostosowuje się automatycznie do wielkości ekranu urządzenia, na którym są wyświetlane.
W walce ze ślepotą banerową pomaga także dobry projekt wizualny kampanii. Jeśli Twój baner będzie przestarzały i nieestetyczny, raczej nikogo nie zainteresuje. Odbiorcy łatwiej go dostrzegą, jeśli jego wygląd nie będzie przypominać typowych treści marketingowych, jakie spotykają online.
Jeśli zainwestujesz w kampanię Google Ads, możesz rozwiązać problem ślepoty banerowej. Dzięki elastycznej reklamie kontekstowej trafisz do szerokiego grona potencjalnych odbiorców towarów i usług. Jednocześnie sprawisz, że zjawisko banner blindness będzie miało znacznie mniejszy wpływ na odbiorców Twojego przekazu marketingowego.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.