Opracowanie skutecznego planu komunikacji marki w sieci oraz znalezienie inspiracji do budowania przekazu bywa prawdziwym wyzwaniem. Zwłaszcza jeśli Twój brand nie jest świeżym graczem na rynku, a Ty nieustannie poszukujesz sposobów na przyciągnięcie uwagi obecnych, jak i potencjalnych klientów.
Niezwykle pomocna w takich sytuacjach jest sezonowość, czyli dostosowanie komunikacji do ważnych wydarzeń, kalendarza, a także najbardziej gorących okresów sprzedażowych w Twojej firmie. Dlaczego warto na nią postawić? Czy sezonowe treści mają szansę sprawdzić się na firmowym blogu? Zapraszam do wspólnego poszukiwania odpowiedzi na te pytania. Gotowa/gotowy? Zaczynamy!
Ludzie uwielbiają wydawać pieniądze. Oczywiście, jak od każdej reguły, tak i od tej znaleźlibyśmy setki wyjątków – osób, które zdecydowanie wolą oszczędny tryb życia, a kolejne przedmioty uważają za zbędne. Jeśli jednak możemy pozwolić sobie na odrobinę generalizowania, to możliwość kupowania różnorodnych rzeczy (lub usług) dla własnej przyjemności w większości przypadków sprawia ludziom sporo radości.
Już wiele lat temu marketerzy zauważyli, że są okresy, w których ludzie z wydawania pieniędzy czerpią jeszcze większą przyjemność, niż ma to miejsce zazwyczaj. Ich skłonność do zakupów wzrasta wraz z widocznymi w kalendarzu specjalnymi datami, wakacjami, czasem, który przyjęty został w kulturze jako najlepsza pora do organizacji ważnych uroczystości itd. To było impulsem do stworzenia zupełnie innej koncepcji marketingu, która pozwoli wykorzystać świeżo odkryty potencjał sprzedażowy.
Marketing sezonowy – bo o nim mowa – to nic innego jak oparcie strategii budowania zainteresowania wśród konsumentów o okresowe kampanie odwołujące się do sezonowości. Ich głównym zadaniem jest zdobycie uwagi potencjalnego klienta w określonym czasie i przy wykorzystaniu konkretnych kanałów. Kampanie sezonowe z reguły nie są spontaniczne ani improwizowane – działy marketingu przygotowują je i skrupulatnie planują na długo przed uruchomieniem. Wszystko dlatego, że przy ich realizacji liczy się tu i teraz, a dobry harmonogram działania zwiększa prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu.
Marketing sezonowy jest doskonałą strategią dla różnorodnych firm e-commerce, które w dużej mierze opierają swoją ofertę o produkty okolicznościowe. Jego siłą jest to, że wszelkie podejmowane inicjatywy są oparte na skutecznym komunikowaniu i angażowaniu użytkowników, którzy budują w ten sposób swoją relację z marką. Kompleksowe wykorzystywanie potencjału kampanii sezonowych pozwala im nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale również:
Nawet jeśli przedsiębiorcy nie decydują się na przeprowadzenie całościowej kampanii sezonowej, jej elementy są nieocenione podczas budowania komunikacji z grupami docelowymi. Dostosowanie treści do aktualnych wydarzeń czy ważnych dat w kalendarzu zawsze przykuwa uwagę odbiorców i wzmacnia poczucie, że dany brand dostosowuje się do aktualnych potrzeb swoich potencjalnych klientów.
Wiesz już, że aktywność konsumentów wzrasta wraz z konkretnymi datami i okresami. Ale na jakie konkretnie powinieneś zwrócić uwagę, żeby zwiększyć prawdopodobieństwo przyciągnięcia klientów?
Specjaliści wyróżniają trzy najważniejsze grupy „sezonów”, wokół których dobrze jest skupić swoją działalność:
Nazwa | Duże sezony | Niskie sezony | Trendy |
Opis | Okresy, które kończą się ważnym z punktu widzenia dużej grupy osób wydarzeniem, np. okres przed Bożym Narodzeniem czy Wielkanocą, a także ważne kulturowo, jak np. wakacje, sezon letni/zimowy (w odwołaniu do kolekcji modowych). Trwają przez kilka miesięcy w roku. | Okresy krótkie, ale intensywne, związane z ważnymi datami w kalendarzu: walentynki, Dzień Matki, Dzień Dziecka itp. | Okresy bardzo krótkie, ale bardzo intensywne, związane z tym, co modne i popularne w danej chwili. Nie występują cyklicznie. Zalicza się do nich takie wydarzenia, jak premiera danego produktu, pojawienie się mody na daną usługę. |
Nie ma jednego, uniwersalnego wzoru na wybór odpowiedniego „sezonu” dla Ciebie i Twojej marki. Wszystko uzależnione jest od tego, jaki rodzaj asortymentu dostępny jest w Twoim sklepie, albo jaki rodzaj usług oferujesz swoim klientom. Warto również, żebyś przed pojęciem decyzji, wokół którego z wydarzeń czy okresów zamierzasz budować zainteresowanie odbiorców, przeanalizował dane sprzedażowe, w tym te z Google Analytics. Może okazać się, że Twoi klienci już od wielu lat są aktywniejsi w okresie przedświątecznym albo Dniem Mamy.
Komunikacja marki, chociaż wielowymiarowa, jest jednym z najważniejszych filarów funkcjonowania współczesnego biznesu. Nikt nie wyobraża sobie działalności firmy bez aktywnego przekazu pomiędzy nią a jej użytkownikami czy osobami, które w przyszłości mogą stać się klientami. Dzisiejsi konsumenci są w tej kwestii wymagający i oczekują, że nowoczesny brand zaoferuje im atrakcyjny i angażujący sposób komunikowania.
Dla osób zajmujących się PR-em czy marketingiem internetowym opracowanie strategii/planu komunikacji marki jest sporym wyzwaniem. Nie tylko ze względu na wysoko postawioną przez odbiorców poprzeczkę, ale również przez to, o czym wspomniałam na początku tego wpisu – szybkość wyczerpywania się tematów i nieustanną konieczność poszukiwania inspiracji.
Sezonowość może okazać się panaceum na tego rodzaju rozterki ;)
Odwoływanie się w komunikacji do aktualnych wydarzeń, symbolicznych dat czy ważnych dla większości okresów (wakacje, sezon ślubny itp.) buduje w odbiorcach odczucie, że firma ma na uwadze ich potrzeby. Konsumenci lubią, kiedy w przekazach – np. na kanałach social media – marki dbają o ich interes, przypominając o zbliżających się świętach, publikując poradniki związane z wyborem prezentu na Dzień Babci i Dziadka. To daje im poczucie, że ktoś czuwa nad tym, by nie zapomnieli o ważnych okazjach, a dodatkowo podsuwa gotowe rozwiązania, dzięki którym mogą zaoszczędzić cenny czas na poszukiwaniu prezentów czy trendów.
Sezonowość to również ogromna kopalnia contentowych inspiracji. Unikalne, atrakcyjne treści są mile widziane nie tylko ze względu na procesy związane z SEO, ale przede wszystkim – oczekują ich odbiorcy. Dlatego zamiast powielać po raz kolejny zwykły post o konkretnym produkcie z Twojej oferty, zajrzyj do kalendarza i powiąż go z pobliską ważną datą lub odnieś do wykorzystania go podczas obecnego okresu (m.in. sezonu wakacyjnego, zbliżającego się długiego weekendu). Najczęściej takie podejście podczas projektowania treści sprawia, że do głowy przychodzą od razu kolejne pomysły na zbudowanie innego przekazu.
Pani Ania, która prowadzi ekodrogerię, ma w swojej ofercie zestawy nawilżających wegańskich kosmetyków. Zamiast kolejnego, zwykłego postu promującego te produkty na swoim fanpage’u umieściła wpis pokazujący zestaw jako pomysł na prezent z okazji zbliżającego się Dnia Mamy. To z kolei zainspirowało ją do stworzenia specjalnej zakładki – poradnika prezentowego, w którym klienci znajdą jeszcze inne propozycje.
Po zakończeniu serii postów informacyjno-promujących poradnik prezentowy pani Ania tym samym produktom poświęci kolejne wpisy. Tym razem w treściach odwoła się jednak do zbliżających się wakacji i sezonu wyjazdowego, udzielając krótkich porad dotyczących pielęgnacji skóry podczas lata.
Jak widzisz, odwołanie do sezonowości bardzo często automatycznie pomaga w stworzeniu contentowego miniplanu, który zapewni Ci zapas pomysłów na długi czas!
Zapamiętaj: Nowoczesne narzędzia marketingowe oraz działalność w Internecie dają szerokie pole możliwości budowania ciekawego dla Twoich klientów contentu. Możesz wykorzystać kanały takie jak social media, filmy video, newslettery, a także nietracącego na popularności bloga firmowego.
Blog firmowy jest bardzo ważnym kanałem marketingu internetowego i dobrym narzędziem wspierającym komunikację. Od pewnego czasu przeżywa swój renesans, a osoby zawodowo związane z działaniem w sieci – pozycjonowaniem, prowadzeniem e-commerce, specjaliści ds. wizerunku – przekonują, że potencjał blogów firmowych jest naprawdę pokaźny.
Wpisy sezonowe publikowane na firmowych podstronach mogą być świetnym sposobem na wzbogacenie przekazu danej marki. Głównie dlatego, że:
To, co i w jaki sposób Twoja marka „mówi” o sobie w różnych przestrzeniach, ma ogromne znaczenie w kontekście budowania jej wizerunku i relacji z odbiorcami. Sezonowość w komunikacji może być dobrym pomysłem na odświeżenie codziennego przekazu, a szersze wykorzystanie marketingu sezonowego – trafnym sposobem na wzmocnienie sprzedaży Twojej oferty. Dwie najważniejsze rady do zapamiętania, po naszej wspólnej, krótkiej podróży pod sezonowości w komunikacji, to:
Powodzenia!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.