Jeżeli szukasz prostego w obsłudze narzędzia, które wspomoże Cię w pozycjonowaniu strony internetowej, to z pewnością warto zajrzeć na https://www.senuto.com/, ponieważ ta aplikacja nie dość, że jest bardzo łatwa w obsłudze, to doskonale przydaje się chociażby do budowania coraz lepszych pozycji w wyszukiwarce lub analizowania konkurencyjnych domen. Jej interfejs jest na tyle intuicyjny, że nie trzeba być specjalistą, aby sprawnie się po nim poruszać. Dlatego jeśli jesteś osobą, która dopiero zaczyna swoją przygodę z SEO, ale nie wystarczają Ci darmowe narzędzia, zdecydowanie polecam rozpocząć swoją przygodę od tych płatnych właśnie z Senuto. Dzisiejszy artykuł będzie przewodnikiem skupionym na tym, co ta aplikacja umożliwia swoim klientom, oraz przedstawię, w jaki sposób korzystać z oferowanych przez nią możliwości.
Źródło grafiki (ta i kolejne): Senuto
Tak prezentuje się strona główna, która – jak wcześniej wspomniałem – jest bardzo intuicyjna. Aby rozpocząć analizę, wystarczy wprowadzić adres URL domeny, jaka nas interesuje. Jeżeli to zrobisz i klikniesz przycisk „Analizuj”, otrzymasz dane na temat widoczności witryny.
Jak widać, obecnie znajdujemy się w zakładce „Podsumowanie”, gdzie otrzymujemy streszczony raport na temat danej witryny. Scrollując w dół zobaczymy kolejne sekcje.
To sekcja, w której znajdziemy podsumowanie fraz z największymi wzrostami oraz spadkami.
W kolumnie „Zmiana pozycji” liczba po prawej stronie przedstawia aktualną pozycję, na której dana fraza się znajduje, natomiast liczba po lewej stronie przedstawia pozycję, jaką dana fraza zajmowała w zeszły poniedziałek. W szczególności warto zwrócić uwagę na kolumnę „Szacowany ruch (zmiana)”, ponieważ uświadamia nas ona, jak wielu nowych użytkowników zacznie odwiedzać naszą stronę, jeżeli wejdziemy chociaż o jedną pozycję wyżej. Zwłaszcza jeśli jest to pozycja w TOP 10.
Oczywiście, gdy przełączymy tryb z „Największe wzrosty” na „Największe spadki”, będziemy mogli sprawdzić nie ilu użytkowników zyskujemy, ale ilu tracimy przez to, że nasza pozycja uległa osłabieniu.
To kolejna sekcja, którą znajdziemy w raporcie podsumowującym. Nie ma w niej nic skomplikowanego. Po prostu opisane są w tym miejscu frazy, które generują na wybranej domenie największy ruch.
To sekcja poświęcona analizie, jak sama nazwa wskazuje, „sezonowości”, czyli najprościej mówiąc, przedstawia, jak w poszczególnych miesiącach wygląda zainteresowanie wybranym serwisem internetowym na przestrzeni całego roku. Wykres odnosi się do całkowitego potencjału słów kluczowych z TOP 10, na które domena jest widoczna w danym miesiącu.
Niebieska krzywa linia prezentuje średnią miesięczną liczbę wyszukiwań, a zielone słupki odchylenie od całorocznej średniej wyszukiwań.
Konkurencja jest ostatnią dostępną sekcją w podsumowaniu. Przedstawia porównanie wyników organicznych wybranej domeny do domen konkurencyjnych. Niebieskie słupki prezentują całkowitą liczbę słów kluczowych, jakie konkretna strona posiada w wynikach wyszukiwania na pozycji od 1 do 50. Fioletowe słupki przedstawiają z kolei liczbę wspólnych słów kluczowych, czyli takich, które konkurenci posiadają w TOP 10, a my w TOP 50, i są to przeważnie frazy, które zabierają nam ruch.
W taki właśnie sposób prezentuje się cały raport, jaki znajdziemy podsumowaniu. Jak widać, jest on bardzo powierzchowny, natomiast przedstawia istotne informacje. My jednak zagłębimy się w każdą zakładkę po kolei, aby lepiej poznać wszystkie analizy oferowane przez Senuto, i skupimy się na tym, jak je wykorzystać oraz jakie wnioski można z nich wyciągnąć.
Pozwala na zbadanie liczby słów kluczowych, jaka dana domena posiada na konkretnej pozycji, tj. jeżeli najdziemy myszką na słupek, który znajduje się na osi X oznaczonej jako 1, otrzymamy liczbę słów kluczowych, które mamy na pierwszej pozycji – i tak analogicznie aż do pozycji pięćdziesiątej.
Po lewej stronie widnieje przycisk „+ Dodaj domenę”, dzięki któremu można porównać wybraną domenę z innymi. Analiza ta pomoże nam chociażby zobrazować sobie, jak dużą przewagę ma nad nami konkurencja lub jak dużą przewagę nad konkurencją ma nasza strona.
Poniżej, w zakładce „Pozycje” odnajdziemy raport o takiej samej nazwie. Oczywiście można w nim zapoznać się z informacjami dotyczącymi fraz kluczowych wybranej domeny, takimi jak:
Raport można dostosować do swoich upodobań i zredukować lub poszerzyć go o konkretne parametry. Wystarczy kliknąć w trzy kropki znajdujące się w prawym górnym rogu, a następnie wejść w „Dostosuj”. Wyświetli Ci się wtedy panel pozwalający ustawić, co chcesz, a czego nie chcesz mieć w swoim raporcie. W tym samym miejscu jest też możliwość wyeksportowania go do arkusza kalkulacyjnego.
Dodatkowo istnieje możliwość filtrowania fraz kluczowych.
Filtry dzielą się na:
Predefiniowane:
Wszystkie filtry:
Moje filtry – ustalamy w nich takie parametry, jak:
Możliwość filtrowania fraz kluczowych to świetna sprawa między innymi z tego względu, że filtry możemy dostosować do konkretnego celu, na przykład:
Wariantów jest naprawdę wiele, a samo Senuto usprawniło proces filtrowania dzięki dodaniu automatycznych wyborów w postaci wyżej wymienionych filtrów predefiniowanych.
Zakładka ta przedstawia praktycznie to samo co sekcja „Zmiany pozycji” w podsumowaniu. Różnica jest jednak taka, że w tym miejscu możemy filtrować i dostosować raport do naszych potrzeb, a także go wyeksportować. Filtry prezentują się w taki sam sposób jak wcześniej, dlatego nie przedłużając, przejdziemy do kolejnych raportów.
Ta zakładka dopiero niedawno została dodana do narzędzia. Znajdziemy w niej raport przedstawiający frazy, jakie udało się wybranej domenie pozyskać lub utracić w czasie, który możemy określić po kliknięciu w ikonę kalendarza po prawej stronie.
Standardowo, tak jak w przypadku wcześniejszych zakładek, mamy możliwość filtrowania fraz oraz wyeksportowania całego pliku do arkusza kalkulacyjnego.
W zakładce tej znajdują się dwa raporty. Pierwszy z nich został już omówiony w podsumowaniu, natomiast drugi nosi nazwę „Najlepsi konkurenci” i przedstawia zestawienie wszystkich stron o profilu działalności podobnym do analizowanej przez nas domeny. W poszczególnych kolumnach znajdziemy takie informacje o witrynach, jak:
W bardzo przejrzysty sposób jesteśmy w stanie sprawdzić, jaką mamy przewagę lub jak bardzo odstajemy od konkurencji. W szczególności w tym raporcie warto zwrócić uwagę na wspólne słowa kluczowe, których definicja została podana już wcześniej, oraz na szacowany ruch, ponieważ określa on potencjał wejść na naszą lub konkurencyjną stronę ze słów kluczowych, które znajdują się w TOP 50 wyników wyszukiwania. Dla jasności – kolumny o nazwie TOP 3, TOP 10 i TOP 50 określają liczbę słów, jaka znajduje się na pozycjach od 1 do 3, do 10 i do 50 a „Ranking” mówi o pozycji zajmowanej w rankingu widoczności prowadzonym przez Senuto w danej kategorii tematycznej.
Termin „kanibalizacja” oznacza powielanie się różnych podstron jednej domeny w wynikach Google na to samo słowo kluczowe. Dlatego w tej zakładce odnajdziemy raport analizujący witrynę właśnie pod tym kątem. Gdybyś chciał dowiedzieć się więcej szczegółów na temat tego czym jest kanibalizacja słów kluczowych, jak jej zapobiegać oraz jak sobie z nią radzić, gdy już występuje, odsyłam Cię do artykułu na naszym blogu: https://www.grupatense.pl/blog/kanibalizacja-slow-kluczowych-co-to-jest/.
Jeżeli chodzi o sam raport, prezentuje się on w bardzo podobny sposób jak chociażby ten z zakładki „Pozycje”. Możemy ustawić praktycznie wszystkie takie same parametry, jednak mają one trochę inne znaczenie. Na potrzeby artykułu zostawiłem tylko trzy najważniejsze kolumny:
Raport można też przełączyć na inny tryb o nazwie „Sekcje”, w którym znajdziemy kolumnę o tytule „Ścieżki”. Przedstawia ona adres URL do katalogu, w którym występuje kanibalizacja, a dodatkowo możemy do tabeli dodać parametr „Liczba słów kluczowych” mówiący o tym, ile w danym katalogu występuje fraz podlegających kanibalizacji.
W tej zakładce możemy sprawdzić informacje dotyczące trzech kategorii.
Znajdziesz tutaj dane dotyczące subdomen, oczywiście jeżeli analizowana witryna je posiada. Przede wszystkim można tutaj sprawdzić:
W tym miejscu widać wszystkie katalogi, jakie znajdują się na konkretnej stronie. Po dodaniu wszystkich możliwych metryk z zakładki „Dostosuj”, otrzymujemy:
Jest to kategoria przedstawiająca adresy URL, jakie znajdują się na stronie. Po załączeniu wszystkich kolumn otrzymamy takie informacje, jak:
„Cechy fraz” to ostatnia zakładka, jaką znajdziemy w analizie widoczności. Również znajduje się tutaj raport pogrupowany na kilka kategorii, który pozwala lepiej zrozumieć, na jakie słowa kluczowe wybrana domena jest widoczna w wynikach wyszukiwania.
Algorytm ocenia trudność frazy na podstawie takich parametrów, jak jej:
Pierwszą rzeczą, jaką zobaczymy, jest wykres słupkowy przedstawiający, jak wiele fraz o danym zakresie trudności ma nasza domena.
Pod spodem natomiast znajduje się tabela szczegółowo pokazująca, ile mamy słów o danym zakresie trudności w TOP 3, TOP 10 i TOP 50 oraz jak wielu użytkowników dane słowo sprowadza do naszej lub konkurencyjnej domeny.
W tym raporcie znajdziemy informacje dotyczące średniej miesięcznej liczby wyszukiwań danego słowa w Google.
Pierwszy wykres opisuje, ile domena ma fraz kluczowych, które generują określoną liczbę zapytań w wyszukiwarce. Na przykładzie poniższego załącznika można dostrzec, że wybrana domena pozycjonuje się na 723 słowa kluczowe, które miesięcznie generują 0 wyszukiwań.
Tak jak w przypadku poprzedniego raportu generowana jest tabela szczegółowo opisująca, ile mamy słów na pozycjach w danym przedziale, oraz szacuje ruch, jaki sprowadzają one na stronę.
Kategoria SERP zawiera informacje dotyczące rozszerzonych wyników wyszukiwania, które pojawiają się w Google przy słowach kluczowych z TOP 50 dla wybranej domeny.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozszerzonych wyników wyszukiwania (rich snippets), koniecznie przeczytaj ten artykuł: https://www.grupatense.pl/blog/fragmenty-rozszerzone-wprowadzenie/
Ten raport dotyczy typów fraz kluczowych, na które wybrana domena widoczna jest na pozycjach w TOP 3, TOP 10 i TOP 50. Występuje podział na:
Trendy, podobnie jak sezonowość, przedstawiają, w których miesiącach najczęściej wyszukiwane są frazy z TOP 50. Kolejny raz najpierw ujrzymy wykres słupkowy, który w tym przypadku pokazuje, że w kwietniu liczba najczęściej wyszukiwanych słów kluczowych, jakie wybrana domena ma na pozycjach od 1 do 50, wynosi 138.
Pod spodem standardowo znajduje się tabela szczegółowo opisująca liczbę fraz na konkretnych przedziałach pozycji w danym miesiącu.
Ostatni raport znajduje się w kategorii „Liczba wyrazów”. Analizuje on liczbę słów, które składają się na frazę kluczową występującą w TOP 50. Poniższy wykres z załącznika prezentuje, że wybrana domena na pozycjach od 1 do 50 posiada 1885 fraz kluczowych składających się z trzech słów.
Standardowo pod wykresem słupkowym znajdziemy tabelę, która pomaga lepiej zrozumieć zależności przedstawione na wykresie.
Baza słów kluczowych to kolejny moduł dostępny w Senuto. Poszerzanie listy fraz, na które nasza domena będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, jest niezwykle ważnym elementem, jeżeli zależy nam na tym, aby sukcesywnie zwiększać liczbę użytkowników odwiedzających naszą stronę. Moduł ten dzieli się na kilka sekcji.
Aby rozpocząć, należy wybrać maksymalnie 5:
I wpisać je w pole wyszukiwania, a następnie kliknąć przycisk “Wyszukaj”.
Na potrzeby dzisiejszego artykułu przeanalizuję słowo kluczowe zaproponowane przez Senuto, czyli „świece zapachowe”.
Po wygenerowaniu raportu otrzymujemy listę fraz, które zawierają słowo kluczowe wpisane w wyszukiwarce.
Na samym początku podsumowania widać:
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na funkcję „Personalizacja wyników”, która dostępna jest po kliknięciu w zębatkę po prawej stronie. Składa się ona z różnych zakładek, a każda oferuje inne możliwości.
Dodatkowo aby jeszcze bardziej zawęzić wyniki wyszukiwań, Senuto pozwala na ich filtrowanie, więc jeżeli wystąpi taka potrzeba, można skorzystać z takich filtrów, jak:
Predefiniowane:
Wszystkie filtry:
Moje filtry.
W tej sekcji otrzymamy listę fraz, jakie użytkownicy zadają w wyszukiwarce w formie pytania. Jest to bardzo przydatna zakładka, chociażby w momencie w którym szukamy tematów blogowych, a brakuje nam pomysłów lub chcemy napisać artykuł, który – jeżeli będzie dobrze wypozycjonowany – przyciągnie do strony wielu nowych użytkowników. Można również wykorzystać taką frazę jako nagłówek.
To miejsce, w którym znajdziemy słowa semantycznie połączone z wybraną przez nas frazą. Jeżeli wykorzystamy te frazy w tekście, pozwolą one poprawić jakość wpisów na blogu. Sprawimy dzięki nim, że tekst będzie bardziej naturalny, a tym samym bardziej wiarygodny dla Google, co powinno pozytywnie przełożyć się na wyniki w wyszukiwarce.
Grupy słów dzielą frazy z wygenerowanej listy na różne kategorie. Zakładka ta ułatwia znalezienie słów pasujących do konkretnych miejsc na naszym serwisie, takich jak np. strona główna, oferta lub artykuł blogowy. Po kliknięciu w strzałkę po prawej stronie rozwijana jest lista ze wszystkimi słowami należącymi do danej grupy, dzięki czemu można je w łatwy sposób przejrzeć.
Następnym modułem, jaki udostępnia Senuto, jest „Monitoring”.
Jest to naprawdę genialna funkcja pozwalająca analizować domenę, wybrane słowa kluczowe i konkurencję. Po kliknięciu w przycisk „Dodaj projekt+” będziemy musieli wypełnić formularz, aby doszło do jego utworzenia.
Po wypełnieniu formularza otrzymujemy gotowy projekt z analizą. Dzieli się on na takie zakładki, jak:
Nie będę jednak omawiać ich wszystkich, ponieważ niektóre funkcjonalności typu:
były przedstawione już wcześniej. W przypadku projektu odwołują się po prostu do słów kluczowych, które zostały przez nas wybrane podczas jego tworzenia.
Standardowo przegląd modułu zaczyna się od zakładki „Podsumowanie” i zawiera on 3 raporty odnośnie widoczności, słów kluczowych oraz konkurencji. Nad raportami znajdują się także takie informacje, jak:
Raport ten przedstawia informacje dotyczące widoczności domeny, dla której projekt został stworzony, ale również pozwala dodać do wykresu podane wcześniej domeny konkurencyjne w celu ich przeanalizowania.
Tabela prezentuje TOP 10 słów kluczowych generujących największy ruch na stronie oraz informacje o tym, jak ich pozycje ulegały zmianie.
Czyli tabela przedstawiająca 10 domen wśród tych wybranych przez nas wcześniej, które posiadają największą widoczność.
W historii pozycji znajdziemy bardzo przyjemny dla oka monitoring prezentujący pozycje, na jakich znajdowały się wybrane przez nas słowa kluczowe w określonym zakresie czasu.
W wynikach rozszerzonych możemy sprawdzić, jakie z wybranych słów kluczowych poza samym tytułem i adresem URL wyświetlają w wynikach wyszukiwania dodatkowe elementy, takie jak np. zdjęcia, boxy, mapy lub inne rich snippety.
Ten moduł przedstawia raporty dotyczące stron konkurencyjnych wybranych podczas wypełniania formularza.
Tutaj można sprawdzić liczbę monitorowanych przez nas fraz, na które wyświetla się nasza domena oraz domeny konkurencyjne.
W tym miejscu możemy dzięki tabeli przeanalizować statystyki związane z wybranymi przez nas słowami kluczowymi oraz tym, jaki mają wpływ na konkurencyjne domeny, które również się na nie pozycjonują.
Macierz konkurencji pozwala na porównywanie pozycji konkretnej frazy kluczowej w stosunku do stron konkurencyjnych.
Analiza SERP (Search Enginge Result Page) analizuje wyniki wyszukiwania dla podanego słowa kluczowego pod kątem najważniejszych czynników rankingowych. Dla przykładu będę posiłkował się frazą, której użyłem wcześniej, czyli „świece zapachowe”.
Po kliknięciu przycisku „Analizuj” otrzymujemy raporty na temat konkurencji oraz słów kluczowych. Jednakże po raz kolejny nad nimi znajduje się małe podsumowanie w postaci:
Oczywiście jeżeli zależy nam na osiągnięciu najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, powinniśmy sugerować się konkurencyjnymi domenami, które znajdują się w TOP 10 lub TOP 3. Z pomocą przychodzi nam poniższy wykres prezentujący, jak takie strony budują treść, czyli analizuje:
Poniżej znajdziemy te same informacje przedstawione w postaci tabeli:
Na samym dole analizy SERP znajduje się raport, który dotyczy słów kluczowych. Jest to kolejna sekcja pozwalająca dobrać frazy do naszej strony, które powinny pomóc nam w pozycjonowaniu i generowaniu ruchu na witrynie.
Content Planner służy do planowania treści na stronę. Jest modułem dostępnym dopiero od niedawna i nadal w fazie beta, ale nie oznacza to, że nie można wykorzystać go do planowania przyszłego contentu.
Po kliknięciu „Stwórz nowy content plan” wyświetli nam się kilka okienek, w których należy uzupełnić informację. Będą to takie dane, jak:
Jeśli brakuje nam pomysłu na słowa kluczowe lub konkurencję, możemy skorzystać z pomocy oferowanej przez Senuto i wejść w „Sugerowane słowa” lub „Sugerowani konkurenci”. Po uzupełnieniu należy kliknąć w przycisk „Pokaż potencjalne artykuły”, dzięki czemu otrzymamy listę artykułów, jakie potencjalnie mogą znaleźć się w naszym content planie.
Po otrzymaniu listy zostawiamy wedle uznania te artykuły, które uważamy za najbardziej odpowiednie, a następnie możemy wygenerować content plan. Warto zwrócić uwagę na kolumnę „Intencje”, ponieważ sugeruje ona, co użytkownik może mieć na myśli, wpisując konkretną frazę. Senuto wyróżnia 4 typy intencji, czyli:
Aby zaprezentować Ci dalszą część korzystania z content plannera, dodam dwa artykuły, czyli „świece sojowe” i „świece zapachowe”. Po kliknięciu w „Wygeneruj content plan” należy poczekać do momentu, aż otrzymamy powiadomienie, że został stworzony.
Po otwarciu content planu otrzymujemy zestawienie:
W tym przypadku jeżeli zdecydowalibyśmy się na napisanie artykułu o tematyce świec sojowych, po kliknięciu w „Otwórz artykuł” właśnie przy świecach sojowych zostaniemy przekierowani do szczegółowego raportu składającego się z przeglądu oraz analizy SERP.
W tym miejscu znajdują się informacje dotyczące słowa kluczowego oraz fraz, które mogą pomóc w pozycjonowaniu podczas tworzenia contentu.
Istnieje także możliwość przełączenia się ze słów kluczowych na „Pytania”, dzięki czemu uzyskamy najczęściej zadawane w wyszukiwarce przez użytkowników pytania nawiązujące do frazy kluczowej.
Jeżeli interesują nas wyniki wyszukiwania po wpisaniu konkretnej frazy – w tym przypadku „świece sojowe” – możemy przejść do drugiej zakładki, czyli analizy SERP przedstawiającej, jak tworzony jest content na innych domenach, które pozycjonują się na daną frazę.
Ostatnim modułem dostępnym w Senuto są „Narzędzia”. Nie będę jednak szczegółowo omawiać każdego z nich, ponieważ po części zostało to zrobione wcześniej. Pozostałe funkcjonalności zostały z kolei dobrze opisane w skrócie przez twórców aplikacji.
W dzisiejszym artykule przedstawiłem Ci prawie wszystkie możliwości oferowane przez Senuto. Uważam, że jest to bardzo dobra platforma do analizowania naszej witryny oraz konkurencyjnych domen w procesie pozycjonowania. Zdecydowanie obsługa platformy nie należy do trudnych, dzięki czemu nawet osoby bez większego doświadczenia z SEO będą w stanie się po niej sprawnie poruszać. Warto podkreślić fakt, że narzędzie zostało stworzone przez Polaków, którzy naprawdę przyłożyli się do tego, aby było ono jak najwyższej jakości. Praktycznie każda agencja marketingowa posiada do niego dostęp, więc jeżeli nie korzystasz z usług zewnętrznej firmy i chcesz sam zadbać o pozycjonowanie swojej strony, Senuto Ci w tym pomoże. Odkryj nasze konkurencyjne oferty! Sprawdź nasz cennik pozycjonowania i zwiększ swoją widoczność online już teraz!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.