Zlecić pozycjonowanie, czy próbować samemu? Z tym dylematem spotyka się chyba każdy właściciel serwisu internetowego bez względu na to, czy przed chwilą opublikował swoją pierwszą wymarzoną stronę, czy też chce zwiększyć ruch i obroty sklepu, który istnieje już jakiś czas na rynku. Samodzielne pozycjonowanie może wydawać się kuszące, w końcu kto lepiej zna nasz biznes ? Wytyczne Google też wydają się proste i przejrzyste – strona ma być przyjazna dla użytkownika i mieć unikalny wartościowy content. Czy na pewno tak jest? Zapraszam do dyskusji!
Najprościej mówiąc – pozycjonowanie to zbiór działań dążących do uzyskania jak najwyższych pozycji na dane słowa kluczowe. I chociaż zazwyczaj zależy nam na tym, żeby użytkownik znalazł na pierwszym miejscu naszą stronę, cele pozycjonowania mogą być różne – od pozyskania nowych klientów i zwiększenia sprzedaży, po budowanie pozycji, zasięgów, świadomości marki, aż po dominację na rynku. Obecnie wyszukiwarka Google obsługuje znaczną większość światowych zapytań, dlatego powinno nam zależeć, aby nasza strona zajmowała w niej wysoką pozycję.
Pozycjonowanie to nie tylko optymalizacja stron internetowych – tworzenie treści i optymalizacja nagłówków czy tytułów. Działania SEO w najprostszy sposób można podzielić na:
Dobór słów kluczowych to podstawa strategii pozycjonowania. Jeśli chcesz dobrać je poprawnie, powinieneś znać średnią liczbę miesięcznych wyszukiwań każdego z nich, a także orientować się, ile czasu potrzeba, aby osiągnąć zamierzony wynik. Bardzo ważna jest także intencjonalność wyszukiwanej frazy oraz przełożenie liczby wyszukiwań na możliwą konwersję. Aby zrobić to w pełni poprawnie, potrzebne jest duże doświadczenie. Oczywiście można uczyć się na własnych błędach, ale musimy zadać sobie pytanie, czy mamy na to czas i ochotę.
Trudno skutecznie pozycjonować witrynę bez odpowiednich narzędzi. Screaming Frog, SEMSTROM, Surfer, Ahrefs, Senuto wskazują błędy na stronie, pomagają w doborze fraz, czy umożliwiają lepszą analizę linków przychodzących. Nie ma jednego kompleksowego narzędzia SEO, dlatego skuteczne, samodzielne pozycjonowanie wiąże się z wpisaniem do budżetu firmowego wykupienia kilku licencji. Korzystanie przez rok ze Screaming Frog to na przykład koszt ok. 900 zł.
Narzędzi nie obsłużymy skutecznie, jeśli nie wiemy, jak to zrobić, a fraz nie dobierzemy optymalnie bez odpowiedniego doświadczenia. O samym procesie można dowiedzieć się bardzo wiele, jednak wiedza i świadomość specjalisty zawsze będą większe od początkującego ze względu na liczbę realizowanych projektów i czasu spędzonego na pracy nad promowaniem serwisów internetowych. Umiejętność obsługi systemów i narzędzi, doświadczenie i świadomość branży czy wewnętrzne know-how to najważniejsze umiejętności pozycjonerów.
Kwota, którą miesięcznie płacisz agencji, nie rozpływa się w powietrzu. Przeznaczana jest właśnie np. na licencje do poszczególnych narzędzi, ale także na copywriting oraz pozyskiwanie wysokiej jakości linków zewnętrznych. Jak wiele treści jesteś w stanie stworzyć samodzielnie na swoją stronę? Najlepiej podpisać umowę z osobą, która takie teksty napisze, oraz znaleźć miejsca, w których umieszczone zostaną linki do naszej witryny. To kosztuje zarówno czas, jak i pieniądze, przez co samodzielne pozycjonowanie robi się coraz droższe.
Bardzo szybko podczas optymalizacji napotykamy na szklany sufit, którym jest… budowa strony internetowej. Szczególnie częste jest to w przypadku gotowych szablonów i stron tworzonych bez konsultacji ze specjalistami SEO. To duża przeszkoda, bo jeśli nie posiadamy znajomości HTML czy PHP, prawdopodobnie nie będziemy w stanie poprawić jakości strony internetowej. Zlecenie wykonania takich prac kosztuje, a wiele agencji SEO wdraża podobne zmiany samodzielnie w ramach optymalizacji związanych z pozycjonowaniem.
Paradoksalnie, podstawowym ryzykiem, jakie podejmujemy, pozycjonując stronę samodzielnie, nie jest wcale strata czasu czy zepsucie witryny. Najgorsze, co nas może spotkać, to kara ręczna od Google, którą otrzymamy, jeśli wyszukiwarka uzna, że próbujemy sztucznie wypromować stronę i stosujemy nieuczciwe praktyki. Jeśli spróbujemy oszukać roboty, Google może uraczyć nas filtrem lub karą ręczną, co ostatecznie będzie skutkować częściową lub całkowitą utratą widoczności w wyszukiwarce.
Jeśli prowadzisz firmę, posiadasz liczne obowiązki. Ile czasu jesteś w stanie poświęcić dodatkowo na wszystkie kwestie związane z pozycjonowaniem? Od ciągłego poszerzania wiedzy i śledzenia newsów, po naukę obsługi narzędzi, języków programowania, aż po docelową pracę, czyli optymalizację, tworzenie contentu czy pozyskiwanie linków? Każde z wymienionych przeze mnie działań pochłania sporo czasu i wymaga systematyczności.
Google potrafi być mało wylewny w przekazywaniu informacji na temat czynników rankingowych czy algorytmów, a większość informacji to tak naprawdę wskazówki, które niekoniecznie mają swoje pokrycie w rzeczywistości lub sprawdzają się tylko w niektórych branżach. Oznacza to mniej więcej tyle, że trudno w SEO brać cokolwiek za pewnik, a wiele informacji trzeba filtrować samodzielnie. Właśnie dlatego doświadczenie w pozycjonowaniu i wiedza, jaką specjaliści pozyskują przez pracę dla wielu klientów, ma tak duże znaczenie.
Pozostawiając pozycjonowanie samemu sobie, dość szybko trafimy na pytania, na które nie znajdziemy odpowiedzi. Czy ten czynnik rankingowy ma znaczenie? Czy te wahania są normalne czy to zmiany w algorytmie? Co zrobić z adresami związanymi z filtrowaniem produktów? Czy używa się jeszcze tagów w WordPressie? Na część z tych pytań mogą pomóc koledzy z branżowych grup na Facebooku lub autorzy poradników, jednak nigdy nie będziemy mieli ostatecznej pewności, czy podawane przez nich informacje są wiarygodne i aktualne.
Zdobądź przewagę konkurencyjną online – wybierz skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych!
Mimo tego, o czym piszę, pamiętaj, że wiele rzeczy możesz zrobić samodzielnie dla swojej strony! Zadbaj na przykład o:
Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej można porównać do naprawiania taksówki, której jest się kierowcą. Teoretycznie nikt tak dobrze nie zna naszej maszyny jak my sami, jednak ostatecznie okazuje się, że silnik jest skomplikowanym mechanizmem wymagającym wiedzy doświadczenia i narzędzi, bez których możliwe, że jedyne, co osiągniemy, to pobrudzimy sobie ręce starym olejem. Dlatego jeśli dalej zastanawiasz się nad wyborem między samodzielnym pozycjonowaniem a powierzeniem tego specjalistom – odezwij się do nas, a pomożemy Ci dokonać odpowiedniej decyzji.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.