W sklepach już „Last Christmas” na całego, a w telewizyjnych reklamach od kilku tygodni zaobserwować można pojawianie się to świątecznej ciężarówki Coca-Coli, to rozświetlonego tysiącem lampek pociągu piwa Tyskie, w którym z każdym pasażerem można przejść na ty. Czy tegoroczne bożonarodzeniowe reklamy czymś nas zaskakują? Na pewno w tym sezonie nie ma – przynajmniej jak dotąd – przeboju na miarę pięknej i długiej świątecznej reklamy Apartu, o której rok temu mówili niemal wszyscy. Przyjrzyjmy się bliżej, czym w tym roku częstują nas firmy, aby wprowadzić nas w świąteczny nastrój. No i skłonić do zakupów.
Zanim pierwsza gwiazdka zalśni na niebie, trzeba do świąt odpowiednio się przygotować. Jeśli pieczemy pierniki, to koniecznie wokół musi być rozsypana mąka. Jeśli robimy zakupy, to w ręce powinniśmy nieść przynajmniej trzy połyskujące brokatem torby prezentowe. Większość reklam bazuje na typowych skojarzeniach świątecznych i stereotypach. Miliony światełek, dzieci odpakowujące prezenty, barszczyk z uszkami i inne tradycyjne potrawy na stole, ozdoby choinkowe przemawiające ludzkim głosem nie tylko o północy w Wigilię – można tak wymieniać i wymieniać. A to wszystko obsypane magicznym pyłem. Oczywiście nie zabrakło tych elementów w tegorocznych reklamach na święta.
Skoro już wywołaliśmy Apart do odpowiedzi, sprawdźmy, co nam prezentuje w sezonie 2021. Konsekwentnie trzyma się pomysłu na bajkowe, luksusowe święta połyskujące złotem, srebrem i diamentem. Wiadomo, „diamonds are a girl’s best friend” ;) Firma wyciągnęła jednak naukę z zeszłorocznych komentarzy i tym razem każda z trzech pięknych ambasadorek marki otrzymała swój własny, krótki film. No cóż, nie zaśpiewamy w tym roku: „Minęły już cztery minuty od startu. Jaka piękna i długa reklama Apartu”.
Tym trzem spotom nie można odmówić walorów estetycznych – jest pięknie, magicznie, elegancko. I spójnie z marką, a przecież o to chodzi. Zresztą chyba już nikt nie oczekuje od Apartu zaskoczeń.
Jeśli jesteśmy przy biżuterii, zerknijmy na tegoroczną propozycję Yes. Spot „Jestem kobietą” miał premierę w listopadzie. Reklama ma kilka bohaterek, a każda ze scen pokazuje jakiś problem, z którym zmagają się współczesne kobiety. Próbuje odpowiedzieć na ważne pytania: co kobiecie wypada, a co nie wypada? czym jest kobiecość? Nie jest to typowa świąteczna reklama i Boże Narodzenie nie gra tu głównej roli, ale jeden z wątków ewidentnie rozgrywa się w czasie Świąt. Warto obejrzeć, bo to przykład reklamy wyważonej estetycznie i zaangażowanej w sprawy ważne.
Aby opowieść była angażująca i dobrze się sprzedawała, musi być podlana emocjonalnym sosem. To dlatego w świątecznych reklamach jest tyle odwołań do bycia razem, wspólnego świętowania, spotkań po latach, gestów wyciągania pomocnej dłoni do potrzebujących czy samotnych. W Święta dzieje się magia! Nie bez przyczyny od wielu lat, niezemiennie, w reklamie czekoladek Merci słyszymy: „Święta to magiczny czas, merci, że jesteś tu”.
Pamiętacie świąteczny spot Allegro z dziadkiem, który uczył się angielskiego? Trudno uwierzyć, że ta świąteczna reklama miała premierę pięć lat temu, w 2016 roku. Od tamtego czasu wiele osób czeka, co też z okazji Bożego Narodzenia przygotuje popularna internetowa platforma handlowa. A przyznać trzeba, że Allegro umie w storytelling. W zeszłym roku odeszli nieco od emocji i postawili na bardziej rozrywkowy przekaz, czyli między innymi piosenkę świąteczną w wykonaniu Julii Wieniawy, Mery Spolsky i Arka Kłusowskiego. W tym roku powracają na ścieżkę uczuć dzięki spotowi pod tytułem „To, co najważniejsze”. Ważną rolę odgrywają w nim tatuaże oraz długopis. Jest też mocne nawiązanie do pandemicznej rzeczywistości. Zresztą, zobaczcie sami:
Do emocji związanych z byciem razem odwołuje się także T-mobile. Głównymi bohaterami świątecznego spotu „Bądźmy bliżej w te święta” są dziadek (ach, ci dziadkowie!) oraz wnuczek. Historia jest angażująca, a końcówka zaskakująca. I o to właśnie chodzi.
Jak wygląda Święty Mikołaj? Czerwone wdzianko i czapa z pomponem, biała bujna broda, rumiane policzki i spore brzuszysko. Taki obraz świętego zawdzięczamy marce Coca-Cola, która przed wielu laty stwierdziła, że potrzebuje świątecznego brand hero. W reklamach znajdziemy mnóstwo wariacji na temat naszego ulubionego świętego, także w sezonie 2021. Oto garść przykładów.
Czy da się nas czymś zadziwić w te Święta? Czy wystarczająco zaskakująca może być choinka zbudowana z zielonych butelek w reklamie Łomży? Albo obecność piosenki Backstreet Boys w spocie Samsung Galaxy? A może szeroko dyskutowana kwestia obecności – lub nieobecności – w reklamie świątecznej Play wieloletniej twarzy tej marki? To chyba jednak za mało.
Uwagę zwraca spot Notino. W pierwszym kadrze widzimy obcas damskiego buta i resztki bombki na podłodze. Zaczynamy cofać się w czasie i oglądamy w zwolnionym tempie, co doprowadziło do tej małej tragedii. Okazuje się, że to zestresowany mężczyzna ma wizję tego, co się stanie, jeśli prezent nie spodoba się jego wybrance. Ojoj! Będzie się działo! Na szczęście prezent pochodzi z wiadomej internetowej drogerii. Uff! Niebezpieczeństwo zażegnane, święta uratowane.
Dobrą opowieść serwuje Amazon – bez nadmiaru lukru, a nawiązania do świątecznych klimatów pobrzmiewają tylko w tle. Spot – tak jak poprzednie świąteczne reklamy Amazona – przygotowała londyńska agencja Lucky Generals. Główną rolę gra tu opowieść o dwóch sąsiadkach. Nie znajdziemy w niej brodatego Mikołaja, choinki migają tylko przez chwilę, a mimo to klimat jest i to jaki. A gdyby wzruszeń było jeszcze za mało, w tle śpiewa Adele:
Wszyscy doskonale wiemy, o co chodzi w reklamie. Ma nas zachęcić do działania – zakupu produktu lub usługi, zaangażowania się w jakąś akcję lub podjęcia pewnej aktywności. Dlatego najłatwiej jest wyprodukować film, który w prosty sposób ten cel zrealizuje. Tym bardziej w zalewie nachalnych, często drażniących przekazów warto docenić każdą reklamę, która przykuje naszą uwagę. A jeśli na dodatek opowieść chwyci nas za serce, zaskoczy pomysłem albo zwyczajnie rozbawi, pomyślmy z sympatią o specjalistach, którzy ją przygotowali. To oznacza, że zrobili kawał dobrej roboty.