Wróć do listy wpisów
Prowadzenie firmy Różne Strony www
Agencja SEO i SEM > Blog > Rodzaje stron internetowych

Rodzaje stron internetowych

Rodzaje stron internetowych

Obecnie chyba nikt z nas nie wyobraża sobie świata bez internetu, a wiele osób – rzeczywistości bez zakupów w sieci. Wraz z szybkim rozwojem technologii rozwijają się też strony internetowe. Należy pamiętać, że strona internetowa jest poniekąd wizytówką firmy. Pierwsze wrażenie, jakie wywrze na użytkowniku, będzie kluczowe w momencie podejmowania przez niego decyzji o zakupach czy też skorzystaniu z usługi. Istnieją różne rodzaje stron internetowych. Jeśli zastanawiasz się, jaki rodzaj strony internetowej wybrać, musisz sobie zadać jedno proste pytanie: co chcesz osiągnąć dzięki niej? Ogólnie rzecz biorąc, wszystko zależy od tego, jakie są Twoje cele i co chcesz uzyskać w związku z obecnością w Internecie.

Sklepy online

Sklep online, czyli strona typu e-commerce, to obecnie bardzo często spotykany rodzaj stron internetowych, ponieważ coraz więcej sklepów stacjonarnych zaczyna dodatkowo świadczyć sprzedaż online. Głównym celem stron e-commerce jest sprzedaż produktów online. Takie strony są przede wszystkim podzielone na sekcje, czyli odpowiednie kategorie produktów, na których można wyświetlać interesujące użytkownika informacje na temat wybranych artykułów. Tego typu strony oferują również możliwość dodania produktu do koszyka oraz zapłacenia za niego podczas realizacji zamówienia.

Strony typu e-commerce są idealnym rozwiązaniem, w momencie gdy twoim celem jest również zarabianie pieniędzy online. Możesz założyć e-sklep, jeśli posiadasz własne produkty na sprzedaż lub gdy działasz na zasadach dropshopingu.

Przykładem sklepu internetowego może być na przykład strona marki Adidas.

sklep online

Strony biznesowe

Główną zaletą stron biznesowych jest ich wszechstronność.  Strony biznesowe mogą przybierać przeróżne formy w zależności od właściciela. Mogą nawet świadczyć sprzedaż usług czy też wybranych produktów. Strony biznesowe mają dość prostą budowę. Zawierają sekcje z opisami firmy i przedstawiają jej ofertę, mają również wbudowane funkcje, które umożliwiają sprzedaż i przyjmowanie płatności bezpośrednio na stronach.

Strony internetowe usługodawców w większości przypadków zawierają opcję rezerwacji terminu spotkania czy też terminu wykonania usługi. Niektóre firmy usługowe działają na zasadzie SaaS (software as a service), czyli dane oprogramowanie służy jako usługa. Przykładem mogą być tutaj wirtualne dyski. Na stronach typu SaaS użytkownicy mogą korzystać z udostępnionego przez firmę oprogramowania oraz dokonywać odpowiednich opłat.

Dobrym przykładem strony biznesowej może być strona z kategorii fitness, jaką jest programgenetycy.pl.

Strony blogowe

Blogi to kolejny bardzo popularny rodzaj stron internetowych. Umożliwiają publikowanie dłuższych treści na praktycznie dowolny temat. Składają się w głównej mierze z artykułów oraz zdjęć, które są związane z danym blokiem tematycznym. Coraz częściej możemy spotkać w artykułach przykładowe polecane produkty czy usługi. Według informacji powszechnie występującej w sieci użytkownicy wskazują, że najpopularniejszymi blogami są blogi kulinarne oraz podróżnicze. W ostatnim czasie zyskują również na popularności blogi fitnessowe.

Twoje oko na pewno zauważyło, że blogi w ostatnich kilku latach szturmem podbiły sieć. Powodów ich niewątpliwego sukcesu może być wiele, m.in. niski próg wejścia w prowadzenia bloga. Na blogach internetowych każdy z nas może swobodnie pisać o swoich zainteresowaniach, przeżyciach, nawet tych bardzo niszowych, i dzielić się doświadczeniami i wiedzą. Prowadzenie bloga to także dobry sposób, aby na bieżąco informować rodzinę i przyjaciół o tym, co dzieje się w Twoim życiu, chociaż ostatnimi czasy takie informacje pojawiają się coraz rzadziej na blogach, a częściej w social mediach.

Blogi stały się również dla niektórych osób dochodowym biznesem. Wielu blogerów traktuje swoje witryny jako źródło dodatkowego zarobku. Zdarza nam się zobaczyć na blogach przeróżne materiały sponsorowane czy też po prostu najzwyklejsze reklamy okienkowe.

Przykładem strony blogowej może być strona z kategorii fitness – fitwiedza.pl.

strony blogowe

Fora internetowe

Kolejnym ważnym rodzajem stron są fora internetowe. Wielu z nas może się wydawać, że fora internetowe to już przeżytek i że się z nich już praktycznie nie korzysta. Tymczasem nadal dalej istnieją fora, które funkcjonują i mają swoich wiernych fanów. Umożliwiają m.in. wymianę opinii, prowadzenie dyskusji na wszelakie tematy, zadawanie pytań np. związanych z naprawą jakiegoś błędu. Fora umożliwiają też nawiązywanie kontaktów międzyludzkich.

Wiele stron internetowych ma zakładki z forum, gdzie użytkownicy często udzielają sobie pomocy i wsparcia. W sieci możemy też znaleźć fora, które są prowadzone niezależnie, czyli nie są połączone z żadnymi większymi stronami, np. sklepami e-commerce. Jeśli chcesz utworzyć własne forum, musisz skupić się na precyzyjnym określeniu jego tematyki – wtedy przyciągniesz do swojej strony użytkowników z podobnymi zainteresowaniami, pasjami, którzy chętnie będą pomagać innym lub dzielić się wiedzą.

Przykładem tego typu strony może tutaj być legendarne forum elektroda.pl.

Z nami Twoje produkty zawsze znajdą się na szczycie – skorzystaj z naszych usług pozycjonowania sklepów!

Strony informacyjne

W sieci występuje szeroka gama serwisów informacyjnych. Jest to zdecydowanie najszersza kategoria stron internetowych dostępnych w sieci. Strony informacyjne zazwyczaj funkcjonują jako platformy, których głównym celem jest dostarczanie informacji użytkownikowi.

Przeważnie serwisy informacyjne nie dążą bezpośrednio do generowania dochodów. Obecnie może być to mylna teza, ponieważ coraz częściej w trakcie odwiedzania stron informacyjnych widzimy na nich wszelkiego rodzaju reklamy.

Serwisy informacyjne to nie tylko takie portale, które przekazują nam najnowsze newsy z kraju lub ze świata. W skład serwisów informacyjnych wchodzą jeszcze m.in. bazy wiedzy, encyklopedie internetowe, kompendia wiedzy i nie tylko.

Strony informacyjne są bardzo podobne do blogów, ponieważ występują na nich również duże ilości artykułów, tekstów głównie w dość mocno rozbudowanej formie.

Warto wspomnieć, że zawierają one różnorodne funkcje wyszukiwania, które ułatwia użytkownikowi szybki dostęp do interesujących go informacji. Mowa tutaj o ułatwienia w wyszukiwaniu typu: Sport, Z kraju itp.

Przykładem strony informacyjnej może być Onet.

strona informacyjna

Portfolia internetowe

Portfolia internetowe służą użytkownikowi do zaprezentowania swoich umiejętności lub pokazania efektów pracy. Większość osób decyduje się na prezentowanie siebie w Internecie, aby szybciej zdobyć np. nową pracę.

Porftolia internetowe często zawierają opisy, które wyjaśniają wyjątkowość osiągnięć, umiejętności, podają też informacje o doświadczeniu zawodowym. Mogą zawierać również galerie, które prezentują efekty naszych prac.

Porftolia potrafią przybierać różne formy w zależności od potrzeb i rodzaju prezentowanych prac. Są to między innymi portfolia projektantów, modelek, marketingowców, coraz częściej zdarza się również spotkać portofolio osób związanych z IT.

Świetnym przykładem może być strona naszego kolegi, Piotra Michalaka.

Strony osobiste

Stworzenie własnej strony osobistej może być świetnym sposobem na zaprezentowanie siebie w sieci i zaistnienie w niej. Strony takie w większości przypadków służą do budowania marki osobistej. Główną różnicą między portfolio a stroną osobistą jest prezentacja wizualna strony. Strona osobista zawiera mniejszą liczbę elementów wizualnych, takich jak zdjęcia, grafiki, zawiera za to więcej tekstu, który opisuje dokładnie właściciela strony.

Strony osobiste to znakomity format stron dla aktorów, twórców, pisarzy. Mogą oni dzięki temu przedstawić w łatwy sposób światu swoje osiągnięcia. Do najbardziej popularnych stron osobistych należą te, które zawierają CV. Zamiast zwykłego CV na kartce A4 wiele osób wykorzystuje taką  stronę do zaprezentowania swojego życiorysu, osiągnięć naukowych, zawodowych. Uznają to za ciekawszy i bardziej oryginalny sposób zaprezentowania siebie niż poprzez wysłanie zwykłego PDF do firmy.

Przykładem strony osobistej może być strona anthonymychal.com.

Strony eventowe

To strony internetowe, które są poświęcone różnym wydarzeniom. Zawierają m.in. dokładne harmonogramy wydarzeń, mapy, informacje na temat dojazdu, czy kategorie wiekowe itp. Serwisy tego typu mają często wbudowane funkcje, które pozwalają np. na zarezerwowanie biletu, miejsca parkingowego czy nawet noclegu.

Przykładem strony eventowej jest strona internetowa poświęcona Festiwalowi Kolorów.

Strony dla zarejestrowanych

Większość stron internetowych można przeglądać bez rejestracji, ale być może trafiłeś kiedyś na grę przeglądarkową. Aby móc w nią grać bez problemu, w większości przypadków musimy utworzyć konto. Zresztą to nie tylko gry przeglądarkowe, bo i Netflix jest świetnym przykładem, że musimy mieć konto i dokonać opłaty, aby móc oglądać interesujące nas filmy czy seriale.

Strona dla zarejestrowanych umożliwia właścicielowi witryny zarabianie pieniędzy poprzez wpłaty lub abonamenty – w grach komputerowych często możemy kupić dodatkowe opcje, które ułatwią nam rozgrywkę, w przypadku Netflixa możemy wykupić abonament.

Tego typu strony internetowe są również wykorzystywane przez m.in. wydawców magazynów, czasopism oraz twórców internetowych, których publikacje są dostępne tylko dla zarejestrowanych.

Świetnym przykładem są tutaj gry przeglądarkowe np. Shakes&Fidget.

rodzaje stron internetowych

Strony non profit

Kolejnym rodzajem stron internetowych, które możemy spotkać w sieci, są strony organizacji non-profit. Strony te przypominają swoją budową strony biznesowe. Zazwyczaj zawierają one opisy i szczegółowe informacje na temat prowadzonej działalności, prezentują osiągnięcia oraz formy w jaki sposób można wesprzeć daną organizację.

Przykładami są witryny fundacji, kościołów, stowarzyszeń, grup społecznych, szkół, uczelni, na przyklad Fundacja Świętego Mikołaja. Są to również strony, które zawierają różne wnioski oraz petycje.

Podsumowanie

Wraz z rozwojem internetu powstaje coraz więcej typów stron internetowych. Wybór odpowiedniej może być niezwykle prosty lub na odwrót całkiem trudny. Dlatego na wstępie trzeba się zastanowić nad założeniami naszej strony i odpowiedzieć na pytania, jaką dokładnie funkcję ma pełnić, czy ma to być strona informacyjna czy sklep, a może połączenie dwóch typów stron.

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Zapisz się do newslettera i odbieraj regularną dawkę wiedzy, ciekawostek i nowości ze świata reklamy internetowej!

Wypełnij formularz

Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.