Czy pamiętasz tę scenę w „Matriksie”, kiedy Morfeusz szkoli Neo w wirtualnym dojo? Dziś jest to możliwe – dzięki VR. To, co kiedyś z zapartym tchem oglądaliśmy tylko na ekranach kin, w filmach takich właśnie jak „Matrix”, „Tron” czy „Bladerunner”, dzieje się – dosłownie – na naszych oczach. Przestaje nas dziwić fakt, że możemy coraz częściej – już nie tylko na sali kinowej – doświadczać tego, co oferuje na wirtualna rzeczywistość.
To już nie tylko rozrywka w formie filmów i gier, ale także sfera szkoleń – dzięki wirtualnej rzeczywistości przyszli chirurdzy mogą ćwiczyć umiejętności niezbędne w trakcie operacji. VR umożliwia przeszkolenie operatorów maszyn, zanim podejmą się swoich zadań. W obszarze BHP pozwala na przetestowania bezpieczeństwa w miejscu pracy i ocenę potencjalnych ryzyk. Wirtualna rzeczywistość wkracza także w obszar sztuki – przykładem są chociażby wirtualne wizyty w muzeum. Oczywiście ten trend trafił także na żyzne pole, jakim jest marketing. I dziś przyjrzymy się właśnie wykorzystaniu VR w reklamie.
Co to jest VR?
VR, czyli wirtualna rzeczywistość, to trójwymiarowy obraz otoczenia wygenerowany komputerowo. Dzięki specjalnym goglom i słuchawkom odbiorca ma możliwość immersji (zanurzenia się) w stworzonym w ten sposób świecie i doświadczenia go silniej niż w przypadku tradycyjnego sposobu konsumowania obrazu i dźwięku.
Odziaływanie na zmysły, immersja, doświadczenie – brzmi jak przepis na idealną reklamę, prawda? Wyobraź sobie zatem, że otwierają przed Tobą szklane drzwi. Twoim uzbrojonym w okulary VR oczom ukazuje się wnętrze sklepu z kosmetykami. Na każdej półce piętrzą się błyszczące flakony, słoiczki i pudełeczka, które zachęcają Cię do zapoznania się z asortymentem. Ale, ale, wcale nie musisz sobie tego wyobrażać! Wystarczy, że doświadczysz reklamy VR przygotowanej dla Elisabeth Arden. Sprawdź sam/sama:
Jak VR jest wykorzystywane w reklamie?
Co można przedstawić dzięki wirtualnej rzeczywistości?
zaprosić użytkowników do udziału w opowieści o marce, czyli zaprezentować mit założycielski
pozwolić odbiorcy „poczuć” markę – może to być wypróbowanie produktu lub usługi w wirtualnych warunkach albo doświadczenie wartości, jakie reprezentuje marka (prestiż, bezpieczeństwo, partnerstwo itd.)
wciągnąć go w opowieść o produkcie lub usłudze – jak powstawał, jak był zmieniany, kto go wymyślił i jak wyglądała jego praca .
VR zwiększa atrakcyjność usługi i produktu. Możliwość doświadczenia czegoś na nowo budzi zainteresowanie odbiorcy, a samo wejście w wirtualny świat ma wpływ na emocje. Emocje natomiast to prosta droga do zwiększenia zaangażowania użytkownika i podjęcia przez niego decyzji zakupowej.
Odcięci od świata zewnętrznego silniej skupiamy się na serwowanych nam bodźcach, a zatem łatwiej zapamiętujemy przekaz. A o to przecież chodzi w marketingu – chcemy, aby odbiorca zakodował informacje o naszej marce i ofercie.
Wizyta w wirtualnym świecie – zdecydowanie takie doświadczenie zapada w pamięć, więc wykorzystanie rozwiązań VR wpływa na relację z marką. Jako klienci wracamy do tych marek, które zapamiętaliśmy, bo spełniły nasze oczekiwania, rozwiązały nasz problem, zapewniły nam rozrywkę czy dostarczyły nam niezapomnianych wrażeń. Tak buduje się renomę marki.
Jeśli jesteśmy przy temacie wizerunku brandu, warto podkreślić, że technologia to zawsze modny temat. Marka, która wykorzystuje nowoczesne rozwiązania, wręcz automatycznie jest postrzegana jako innowacyjna i profesjonalna.
Przykłady kampanii reklamowych z wykorzystaniem VR
Teoria teorią, ale pytanie brzmi: „jak to się robi?”. Oto kilka przykładów kampanii reklamowych, które wykorzystują wirtualną rzeczywistość, aby zainteresować odbiorców i skłonić ich do interakcji z marką.
Patrón Tequila – z wizytą w fabryce
Kampania Patrón Tequila ma już swoje lata, ale nadal pozostaje przykładem świetnego storytellingu. Użytkownik zostaje zabrany na wycieczkę po Hacienda Patrón, w czasie której na filmie 360 może zobaczyć proces produkcji tequilli od początku do końca z perspektywy lecącej pszczoły.
Luksus w zasięgu oka, czyli Hugo Boss
Czas na prywatny pokaz mody. W jego trakcie modele zaprezentują ubrania, których zakup rozważasz. Firma Hugo Boss ustawiła przy swoich sklepach specjalne ekrany, na których dzieje się „magia”.
Merrel, czyli chodźmy w góry
Firma Merrel produkująca buty górskie zaprosiła swoich klientów na wyprawę. W wirtualnej rzeczywistości uczestnicy mieli możliwość przeżycia ekstremalnych przygód w górach.
TOMS – VR w służbie społeczności
Każda sprzedana para butów TOMS to druga para podarowana osobie potrzebującej. Marka postanowiła pokazać klientom, jak to działa, i zabrała ich za pomocą VR na spotkanie z dziećmi z Peru, które dostały nowe buty.
Old Irish, czyli irlandzkie piwo w Gruzji
Na koniec zabawa z konwencją VR. Uczestnicy tej zabawy zupełnie nie spodziewali się, w jaki sposób doświadczą marki. VR VR-em, ale nie ma to jak wizyta w irlandzkim pubie.
Reklama VR – wyzwania
Jeżeli chcesz wykorzystać tę technologię w promocji swojej marki, powinieneś przede wszystkim zastanowić się, czy ten typ reklamy odpowiada Twojej grupie docelowej. Przyjrzyj się, czy jej przedstawiciele są skłonni do testowania takich nowinek.
Zastanów się, czy chcesz zaproponować swoim odbiorcom aplikację czy film wykorzystujący rzeczywistość wirtualną.
Podejmij decyzję, w jaki sposób udostępnisz swój materiał promocyjny – czy będą to specjalne budki/stoiska w określonych miejscach (np. galerie handlowe, centra miast), czy dostęp będzie z poziomu internetu (media społecznościowe, strona internetowa).
Pierwsze rozwiązanie oznacza mniejsze zasięgi, ale intensywniejsze doświadczenie marki przez użytkowników. Przy drugim rozwiązaniu dotrzesz do większego audytorium, ale musisz mieć świadomość, że większość odbiorców nie dysponuje własnymi goglami VR, więc nie doświadczy reklamy w najwyższym stopniu.
Określ cel kampanii. Może to być zwiększenie sprzedaży, działanie wizerunkowe (odświeżenie lub zmiana wizerunku), skłonienie odbiorców do podjęcia określonej aktywności – nie zapomnij więc o subtelnym call to action, by wiedział, co ma dalej zrobić.
Stwórz angażujący scenariusz reklamy, który będzie spójny z wizerunkiem Twojej marki i wynikający ze strategii komunikacji. Przekaz reklamy musi być interesujący dla grupy docelowej. Uważaj, żeby nie przepalić budżetu, pokazując odbiorcom treści, które nie są z nimi związane. Pamiętaj o emocjach.
Zadbaj o jakość i unikalność reklamy. Dobre wrażenie możesz zrobić tylko raz, więc dopracuj reklamę, postaw na nowoczesne rozwiązania, aby uzyskać efekt prawdziwej immersji. Doświadczenie VR będzie skuteczne tylko wtedy, gdy zadziwi odbiorcę, zaoferuje mu coś, czego wcześniej nie miał okazji przetestować.
Pamiętaj o zapewnieniu odbiorcom komfortu. Złe doświadczenie, niepokój, brak poczucia bezpieczeństwa sprawią, że owszem, klienci zapamiętają Cię, ale raczej nie tak, jak byś tego sobie życzył.
Przyszłość VR w reklamie
Jakie są przewidywania dotyczące rozwoju i przyszłości reklam w świecie wirtualnej rzeczywistości? Co mówią fachowcy? Ta technologia na pewno będzie stosowana szerzej, by wpływać na nasze decyzje zakupowe. A ja odpowiem tak: zaczęliśmy od przywołania tytułów filmów, w których podjęty był temat wirtualnej rzeczywistości. Być może odpowiedź na pytanie: „jaka będzie wyglądać reklama za 10, 15 czy 20 lat?” znajdziemy w filmach z aktualnego repertuaru kin. Jedno jest pewne – temat wirtualnej rzeczywistości nie raz nas jeszcze rozgrzeje.