Internauci nie lubią reklam w sieci – to fakt, z którym trudno polemizować. Według danych IAB, już w 2017 roku aż 42% polskich użytkowników internetu korzystało z oprogramowania typu adblock w przeglądarkach. Wielu z nich jako główną przyczynę niechęci do tego rodzaju treści wskazuje ich niedopasowanie do własnych potrzeb i zainteresowań. Reklama kontekstowa ogranicza ten problem. Dowiedz się, czym jest, jak działa i jakie są jej najważniejsze zalety.
Jak wskazuje sama nazwa, jest to rodzaj treści reklamowej dopasowanej do preferencji konsumenckich użytkownika Internetu. Charakterystyczną właściwością tego typu komunikatów jest osadzanie ich w kontekście bliskim odbiorcy, poprzez prezentowanie usług lub produktów, które mogą być bezpośrednio związane z:
Narzędzie sprzedażowe, jakim stała się reklama kontekstowa, wykorzystywane jest przez różne środowiska, np. Google AdSense, czy Facebook Business Suite. Dzięki temu personalizowane treści mogą być prezentowane nie tylko w usługach Google, ale również w wielu serwisach tematycznych, na blogach czy w mediach społecznościowych.
Podstawowym systemem reklamowym, na którego bazie funkcjonują reklamy kontekstowe, jest Google Ads. Początkowo głównym kryterium publikowania tego typu treści było ich powiązanie z tematyką portali internetowych. Przykład: na stronie poświęconej turystyce górskiej mogła pojawić się promocja m.in. odzieży trekkingowej czy linki do stron z noclegami w górach.
Metoda ta w pewnym stopniu może działać również współcześnie, jednak obecnie kluczowe i znacznie bardziej efektywne stało się targetowanie na podstawie preferencji użytkowników. Komunikaty dobierane są tak, by jak najdokładniej odpowiadały na potrzeby osób odwiedzających serwis. Oczywiście taka personalizacja możliwa jest dzięki szczegółowej analizie treści wyszukiwanych w Google, postów udostępnianych na Facebooku czy produktów kupowanych w sklepach internetowych.
Jeśli planujesz kampanię wykorzystującą reklamy kontekstowe, możesz wybrać format, który najlepiej odpowiada Twoim celom biznesowym. Komunikat nastawiony na sprzedaż dobrze sprawdzi się w przypadku prowadzenia sklepu internetowego, natomiast jeśli zależy Ci na zwiększeniu ruchu na stronie, postaw na treści, które pomogą ściągnąć do serwisu nowych użytkowników. Jeżeli Twoim celem jest z kolei budzenie świadomości marki w sieci, dobrym pomysłem będzie kierowanie przekazu do osób, które wcześniej nie wchodziły w interakcję z Twoją stroną www, ale ich zainteresowania wskazują, że Twoja oferta może ich zainteresować.
Wiesz już, co to jest reklama kontekstowa i czym różni się od tradycyjnych komunikatów wyświetlanych w Google Ads (dawniej AdWords). Z pewnością zastanawiasz się, skąd algorytm „wie”, jak personalizować treści, by te odpowiadały Twoim preferencjom oraz zainteresowaniom. Do podstawowych czynników, które dostarczają danych umożliwiających wyświetlanie odpowiednich komunikatów, należą:
Jeśli korzystasz z Gmaila, używasz telefonu z systemem Android lub publikujesz treści w sieci reklamowej Google Ads, posiadasz konto Google. Przy jego tworzeniu podajesz niezbędne dane osobowe, takie jak płeć czy wiek. Już tych kilka prostych informacji w połączeniu z lokalizacją daje solidny materiał do personalizacji reklamy kontekstowej.
Drugim ważnym źródłem danych służących targetowaniu treści reklamowych są pliki cookies przechowane w Twojej przeglądarce internetowej. To dzięki nim możesz wygodnie odwiedzać strony www bez konieczności każdorazowego logowania się do witryny czy potwierdzania ustawień. Z punktu widzenia sieci reklamy kontekstowej ciasteczka dostarczają danych o klikniętych linkach, czasie spędzanym na stronie, rezerwowanych usługach czy dokonanych zakupach. Dzięki temu podczas kolejnych sesji zobaczysz komunikaty nawiązujące do wcześniejszych preferencji.
Historia przeglądania to kolejny zasób informacji wykorzystany przy personalizacji reklam kontekstowych. Dane o odwiedzanych w ostatnim czasie witrynach oraz wyszukiwanych w sieci informacjach pozwalają reklamodawcom określać Twoje konsumenckie potrzeby, by kierować do Ciebie przekaz odpowiadający Twoim zainteresowaniom.
Liczne przykłady korzyści, jakie płyną ze stosowania reklamy kontekstowej, to m.in.:
Odpowiednio sprofilowana reklama kontekstowa na Facebooku lub w Google Ads będzie skutecznym narzędziem do realizacji celów biznesowych firmy. Współczesne algorytmy potrafią analizować dane pochodzące od użytkowników sieci tak, by jak najdokładniej dobierać komunikaty odpowiadające ich potrzebom. Chcesz maksymalnie wykorzystać potencjał materiałów kontekstowych i korzystać z pełnego spektrum ich zalet? Skontaktuj się z nami i postaw na kampanię Google Ads z Grupą TENSE.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.