Świąteczny czas tuż za rogiem. Święta Bożego Narodzenia kojarzą się z ciepłem domowego ogniska czy ozdobami świątecznymi. Jest to także gorący czas dla wielu marek. Witryny w sklepach są udekorowane już od połowy października. W branży reklamowej za to dominują świąteczne spoty. Od symboli i tradycyjnych czynności po działanie na emocjach odbiorców – oto nasz przegląd kampanii świątecznych 2024 roku.
Wśród wielu przodujących kampanii świątecznych w Polsce, do największej liczby reakcji skłoniła kampania Allegro. Kładzie ona nacisk na relacje międzyludzkie, które są ważne podczas świąt. Jest to wzruszająca historia kobiety otwierającej szlaban na osiedlu i obserwującej nieznajomych. Jest niczym dobry duch świąt, za co zostaje doceniona. „Od 25 lat najważniejsi są dla nas ludzie” – hasło to najlepiej oddaje usługi oferowane przez Allegro.
Kolejnym przykładem grającego na emocjonalnych strunach świątecznego spotu jest opowiadanie o niedosłyszącym ojcu. Nowoczesna technologia spotyka tutaj ludzkie emocje – dzięki nowym słuchawkom AirPods Pro2 od Apple, może on usłyszeć ważne sceny z życia córki, jak śpiewanie przez nią specjalnie dedykowanej, świątecznej piosenki.
W świątecznej kampanii marki Apart można podziwiać znaną ambasadorkę – aktorkę Małgorzatę Sochę prezentującą magiczne prezenty pełne świecącej, luksusowej biżuterii, idealnej na podarunek dla ukochanej osoby. W spocie „zagrał” również mąż aktorki, który dzieli z nią wspólne świętowanie i tworzenie wspomnień. Choć spot reklamowy trwa zaledwie pół minuty, przekaz jest jasny.
Święta bez spotu reklamowego Coca-Coli, to jak świętowanie bez „Kevina Samego w Domu”. I w tym roku tradycji stało się za dość. Słynna reklama tym razem jednak została unowocześniona poprzez zastosowanie sztucznej inteligencji. Piękne krajobrazy i zwierzęta chociaż wyraźnie wykreowane przez AI, w połączeniu z działaniem na uczucia i charakterystycznym elementom z ciężarówkami pełnymi kultowych napojów, tworzą nostalgiczny klimat.
Dla bardziej wybrednych odbiorców marka sklepów John Lewis przygotowała na święta specjalny spot. Główna bohaterka Sally szuka idealnych pomysłów na prezenty. Ma na to…15 minut, podczas których może się nad tym zastanowić. Jaki jest sekret znalezienia idealnego podarunku na Święta? Odpowiedź znajdziesz w tej uroczej reklamie!
Gdzieś bardzo daleko, na przesypanej śniegiem farmie żyją… modnie ubrane zwierzęta. Alpaka w swetrze, kaczka w szalu czy jeż w przydużej czapce z pomponem są dostatecznie słodkie, przez co trudno się tej zabawnej i lekkiej reklamie oprzeć. Kto powiedział, że ukochanych osób nie można rozpieszczać? TK Maxx tym razem nieźle zaskoczył!
W spocie reklamowym T-Mobile rzeczywisty świat spotyka się z baśniowym odpowiednikiem, a mała dziewczynka poznaje małą elfkę, z którą dzieli moment rozpakowania prezentu. Przekaz reklamy jest prosty i uniwersalny: „Kiedy bariery znikają, pojawia się bliskość”.
Bezpośrednia konkurencja dla wspomnianej Coca-Coli, Pepsi, także podarowała nam świąteczny spot. Sceny osamotnionego biura i świątecznych dekoracji, pustego klubu fitness i zamkniętej biblioteki publicznej zestawione są z pełną ludzi, wesołą świąteczną imprezą z Pepsi w roli głównej łączącej generacje.
Popularna sieć sklepów dyskontowych połączyła w swojej kampanii świątecznej siły z Caritas i Federacją Polskich Banków Żywności. W tym celu organizowane są zbiórki żywności, w których każdy może wziąć udział. Bo w końcu Święta Bożego Narodzenia to także dobra okazja do pomagania. Proste i w punkt.
Na koniec naszego zestawienia zostawiliśmy świąteczny spot od marki Rossmann. Kto nie kojarzy Świąt z zapachem pysznych, aromatycznych potraw? To jednak zapach perfum bliskich osób sprawia, że czujemy się jak w domu, gdziekolwiek jesteśmy. Perfumy łączą ludzi!
Przedstawione w naszym artykule świąteczne kampanie pokazują różne podejście do świąt w marketingu. Są tu emocjonalne opowieści, jak i żartobliwe przedstawienia. Efektem jest ich sukces w 2024 roku.