Wielkimi krokami zbliża się jeden z najbardziej wyczekiwanych okresów w roku, kiedy krótkie i zimne dni wynagradzane są nam ciepłem bijącym od dekoracyjnych lampek, grzanym winem i zapachem obieranych mandarynek. Święta Bożego Narodzenia to również gorący czas dla wielu marek. Sklepowe witryny uginają się pod ciężarem świątecznych wystaw już od połowy października, a w branży reklamowej przodują świąteczne spoty. Niektóre z nich odwołują się do znanych schematów reklam bożonarodzeniowych, wykorzystując przy tym świąteczne symbole i stereotypowe czynności, chociażby pieczenie pierników czy odpakowywanie prezentów. Inne oparte są na emocjach i ich zadaniem jest poruszyć widza. Poniżej przedstawiam kilka z nich.
Allegro, jak co roku, podzieliło się z widzami świąteczną reklamą. Tym razem możemy obserwować losy chłopca, który wyczekuje dnia, kiedy w końcu otrzyma wymarzone prezenty. Swój list do Mikołaja przekazał rodzicom, którzy za pomocą aplikacji Allegro postarali się, aby wszystko dotarło na czas. Prezenty, których chłopiec nie mógł się doczekać miały jednak innego adresata, niż to się mogło początkowo wydawać. Gdy 24 grudnia na niebie pojawia się pierwsza gwiazdka, chłopiec wybiega z mieszkania, aby podarować prezenty sąsiadom. Allegro przypomina, że święta Bożego Narodzenia to czas, kiedy warto skupić się na bliskich nam osobach i okazać im wsparcie, chociażby najmniejszym gestem. Allegro słynie ze wzruszających reklam, poruszających różne tematy. Tym razem, marka postanowiła pokazać, jak bardzo ważna jest bezinteresowność w kontaktach międzyludzkich i najzwyklejsza życzliwość.
Świąteczną odsłoną reklamy może również pochwalić się Disney, a więc marka, która kojarzona jest ze wzruszającymi bajkami. Czas, by być razem to krótka animacja przedstawiająca losy Elli, dziewczynki, która mierzy się ze zmianami w jej rodzinnym domu. Jej mama, będąc w zaawansowanej ciąży, nie może towarzyszyć jej w taki sam sposób jak do tej pory w świątecznym szaleństwie. Elli ma problem z zaakceptowaniem tej sytuacji. Dziewczynka jednak szybko odnajduje pocieszenie w pluszaku przedstawiającym Myszkę Miki, a więc w kultowej już postaci stworzonej przez Disneya. Ostatecznie zabawka ta okazuje się gałązką oliwną między nią a jej nowo narodzonym braciszkiem. Disney podkreśla w kampanii wagę roli, którą odgrywa w codziennym życiu dzieci na całym świecie, jednocześnie wskazując na istotne wartości, takie jak rodzina i tradycja, które dla wielu są istotą bożonarodzeniowych świąt.
Biżuteryjna marka Apart w tym roku również podzieliła się z widzami swoją świąteczną kampanią. Tym razem nie jest to piękna i długa reklama Apartu, a trzydziestosekundowy spot, w którym główną rolę gra wieloletnia ambasadorka marki Małgorzata Socha. Aktorka wzięła udział w projekcie razem ze swoją rodziną – dziećmi, mężem i mamą. Całość kampanii utrzymana jest w rodzinnej i radosnej atmosferze. Reklama Apartu przede wszystkim przedstawia obraz świąt, które są bajkowe i eleganckie, a ich nieodłącznym elementem jest biżuteria marki, która zdobi jej głównych bohaterów.
T-mobile w tym roku postawił na relacje międzyludzkie. Rok 2022 to niestety rok wojny, kryzysu i wciąż rosnącej inflacji, dlatego też marka przy okazji świąt Bożego Narodzenia postanowiła skupić się na wartościach odnoszących się do tego, co najważniejsze, a więc do relacji, które łączą ludzi. W czterdziestopięciosekundowym spocie obserwujemy mężczyznę, który w wirze codziennych obowiązków nie zapomina o osobach, które go otaczają. T-mobile przypomina, jak ważna jest troska o siebie nawzajem i jak bardzo potrzebujemy kontaktu z innymi ludźmi. Najzwyklejsze pytanie „co tam u Ciebie?” może okazać się nieocenione, gdy zadamy je temu, kto go potrzebuje najbardziej.
Coca-Cola, producent napoju, który dla wielu jest nieodłączną częścią wigilijnego stołu, przypomina w tym roku znaną nam już kampanię świąteczną opowiadającą historię dwójki sąsiadów – chłopca i starszej pani. Marka, podobnie jak T-mobile, postanowiła postanowiła poruszyć temat relacji międzyludzkich. Chłopiec, pomimo chłodnego – z pozoru – nastawienia sąsiadki, nie zraża się, a wręcz przeciwnie, postanawia umilić starszej pani święta. Z pomocą mieszkańców całego bloku „wysyła” do niej prezent – zaproszenie na wspólny posiłek. Ostatecznie sąsiadom udaje się zasiąść do wspólnego stołu i co najistotniejsze – stworzyć relacje, która dzięki zaangażowaniu chłopca może przerodzić się w przyjaźń.
Born2be, a więc sklep internetowy z obuwiem i odzieżą, również pochwalił się swoją kampanią świąteczną. Marka w trzydziestosekundowym spocie stara się pokazać rodzinną atmosferę świąt, w której najważniejszy jest czas spędzony z bliskimi nam osobami. Jednocześnie Born2be pamięta, aby przede wszystkim zareklamować swoje produkty – sukienki, swetry i obuwie zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn oraz dzieci. Główni bohaterowie reklamy nie zapominają o tym, aby w święta zadbać nie tylko o atmosferę, ale także o swoją garderobę.
W tym roku również Kaufland postanowił poruszyć widzów swoją kampanią świąteczną. Bez przeszkód to prawie trzyminutowy spot, w którym śledzimy historię dwójki rodzin mieszkających nieopodal siebie. Niestety sąsiedzi nie mogą pochwalić się dobrymi relacjami. Jedyne, co łączy obie rodziny, to przyjaźń, która zrodziła się między ich dziećmi. Ostatecznie to dzięki nim rodzinom udaje się zasiąść do wspólnego stołu i pokonać granice, które ich dzieliły – dosłownie i w przenośni, bo punktem kulminacyjnym reklamy jest obalenie płotu i ustawienie w jego miejsce stołu. Kaufland przypomina, że bez względu na różnice warto spróbować zbliżyć się do drugiego człowieka, a święta to doskonały na to czas.
Bank Santander także w tym roku pokazał swoją wersją świątecznej reklamy. W spocie trwającym niecałą minutę jesteśmy świadkami historii dziadka i wnuczki. Dziewczyna otrzymała od swoich rodziców profesjonalny mikrofon, dzięki któremu, jak się dowiadujemy, będzie mogła nagrać hip-hopowy album. Jak się jednak okazuje, główna bohaterka postanawia zaskoczyć swojego dziadka i wykorzystać mikrofon do innych celów. Mianowicie nagrywa dziadkowi książkę, którą od niego otrzymała. Santander zachęca do dbania o relacje, zwłaszcza z tymi najbliższymi dla nas osobami, i przypomina, że nawet najmniejsze gesty potrafią wywołać uśmiech u drugiej osoby.
Wśród gwiazdkowych kampanii znaleźć można zarówno spoty emocjonalne, których celem jest wzruszenie widza do łez czy wywołanie choćby delikatnego uśmiechu na jego twarzy, jak i te, których głównym motywem przewodnim jest produkt. Niezależnie od celu, jaki wyznaczyła sobie marka, każda z reklam odwołuje się do ponadczasowych wartości, takich jak rodzina czy miłość. Święta Bożego Narodzenia co roku są okresem największych przychodów dla wielu firm. Są też czasem, kiedy społeczeństwo kupuje najwięcej. Dobrze jest więc przypomnieć sobie od czasu do czasu, że w święta warto zwrócić uwagę na coś więcej niż to, co materialne.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.