Praca w młodym, dynamicznie rozwijającym się zespole, liczne benefity i możliwości rozwoju – niemal każde ogłoszenie do pracy w SEO zaczyna się podobnie. Potem sprawa się komplikuje. Niektóre firmy dokładnie opisują, na czym polega praca w SEO: wymieniają zadania, jakie czekają na specjalistę i wypunktowują oczekiwanie doświadczenie. Inne z kolei informują jedynie o benefitach, z jakich mogą korzystać pracownicy.
Jak zatem w praktyce wygląda ta praca? Bazując na własnych doświadczeniach, wspólnie z kolegami i koleżankami z Grupy TENSE, opowiadamy o blaskach i cieniach zawodu pozycjonera oraz o tym, czego powinna spodziewać się osoba aspirująca do miana specjalisty SEO.
Chociaż każdy ze specjalistów posiada własny sposób na budowanie widoczności stron internetowych w wyszukiwarce, wszyscy korzystamy z podobnych narzędzi do pracy. SEO wymaga analitycznego myślenia i umiejętności wysnuwania właściwych wniosków na podstawie liczb i wykresów. Nasze działania nie bazują na wróżeniu z fusów ;-) I chociaż duża część z nas swój dzień w biurze rozpoczyna od dobrej, mocnej kawy – nie budujemy strategii marketingowych dla naszych klientów w oparciu o to, co zobaczymy na dnie kubka. Jest to zawsze efekt skrupulatnej analizy, którą rozpoczynamy od jednego z najistotniejszych czynników rankingowych w SEO, czyli słów kluczowych.
To, na ile dana strona www jest widoczna w Google, specjalista SEO określa na podstawie fraz, na które witryna rankinguje w wynikach wyszukiwania. Na tym etapie specjalista ds. SEO bada ilość wyszukiwań oraz konkurencyjność słów kluczowych, na które widoczny jest serwis internetowy Klienta. Dzięki wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi, jest w stanie stwierdzić, jakie pozycje dla poszczególnych fraz zajmowała witryna Klienta na przestrzeni ostatnich miesięcy oraz jak rankinguje obecnie w wynikach wyszukiwania.
Niezliczona liczba słów kluczowych, nad którymi każdy ze specjalistów SEO pracował na przestrzeni całej swojej kariery w branży, pozwoliła nam nabyć umiejętności szybkiej weryfikacji, czy działania nad daną frazą przyniosą zadowalające efekty. Szczególnie istotny okazuje się tutaj budżet, jaki klient chce przeznaczyć na pozycjonowanie. Często kontaktują się z nami osoby, którym marzą się pierwsze pozycje na słowa kluczowe o wielkiej wyszukiwalności. Chętnie podnosimy rękawice rzucone przez największych graczy na rynku – trzeba jednak pamiętać, że niezbędny jest wówczas budżet proporcjonalny do konkurencyjności danej frazy. Niestety nie zawsze można pokonać Goliata jednym strzałem z procy – wielcy gracze wymagają bowiem wielkich działań. Czasami, przy mniejszym budżecie, warto skupić się na łatwiejszych słowa kluczowych, na bazie których mamy szansę zbudować widoczność danej strony internetowej.
Praca w SEO wymaga także umiejętności miękkich, niezwykle istotnych w komunikacji z klientem oraz innymi członkami zespołu. Już na etapie doboru słów kluczowych specjalista SEO musi przedyskutować z Klientem kwestie związane z konkurencyjnością danej branży – przedstawić realne szanse z uwzględnieniem budżetu na pozycjonowanie. Klient powinien uczestniczyć we wszystkich procesach decyzyjnych, by znać szczegóły działań. Oczywiście nie każdy klient posiada choćby elementarną wiedzę o SEO, ważne jest zatem, aby przedstawić mu założenia pozycjonowania i opisać cały proces w miarę przystępnym językiem. Dlatego oprócz tzw. umiejętności twardych, w pracy w SEO istotne są również zdolności komunikacyjne.
– Codziennie odpowiadamy na setki pytań – zdradza Alicja Łącka, specjalista ds. Obsługi Klienta w Grupie TENSE. – Drugie tyle sami zadajemy, aby dobrze poznać Klientów i zadbać o to, aby współpraca przynosiła jak najlepsze efekty. Z prędkością światła przekierowujemy zadania do odpowiednich działów i monitorujemy kolejne procesy. Robimy wszystko co w naszej mocy, aby rzeczy niemożliwe załatwiać od ręki, a na cuda poczekać maksymalnie kilka dni.
Picasso powiedział kiedyś, że ”dobrzy artyści kopiują, wielcy – kradną”. Chodzi tutaj oczywiście o inspirację działaniami konkurencji. Narzędzia, którymi dysponuje w pracy specjalista SEO, pozwalają na weryfikację, czy konkurencja Klienta również podejmuje działania z zakresu pozycjonowania. Na podstawie tej analizy specjalista SEO może zaplanować swoją pracę. Wartościowym źródłem inspiracji są również tzw. case studies, które dostarczają przykłady konkretnych działań wraz z uzyskanymi efektami.
Obok budowania profilu linkowego, optymalizacja strony jest najważniejszą bronią w walce o wysokie pozycje w Google. To na tyle rozległe pojęcie, że nie sposób opisać całego procesu w jednym akapicie. Popełniliśmy już na ten temat niejeden artykuł na naszym blogu. Przygotowaliśmy również specjalną podstronę, na której dokładnie wyjaśniamy na czym polega optymalizacja SEO. Od wdrożenia treści, aż po głębokie nurkowanie w kodzie źródłowym systemu CMS, by poprawić elementy techniczne strony – na tym specjalista SEO spędza większość swojego dnia, kiedy przystępuje do etapu optymalizacji. O optymalizacji usłyszysz, robiąc poranną yerbę, ktoś napomknie o niej w czasie przerwy na piłkarzyki czy wróci do tematu podczas obiadu.
– Niewątpliwym plusem bycia pozycjonerem jest możliwość pracy w różnorodnych systemach zarządzania treścią – wyjaśnia Beata Kapuścińska, specjalista SEO w Grupie TENSE. – W zależności od CMS, na którym opiera się strona, a także stanu witryny i planowanych prac do wykonania, proces optymalizacji może zająć nawet kilkanaście-kilkadziesiąt godzin, więc ta różnorodność jest ważna. Tu nie ma miejsca na nudę i możemy rozwijać się w wielu kierunkach – dodaje Beata.
Chociaż od momentu debiutu Google na rynku wyszukiwarek w 1998 roku wartość profilu linkowego zmalała względem innych czynników rankingowych, linki z zewnętrznych stron nadal mają duże znaczenie w SEO. W swojej pracy, specjalista SEO pozyskuje linki z powiązanych tematycznie stron, publikując artykuły sponsorowane czy wpisy gościnne. Wykorzystuje też do tego celu tzw. wizytówki NAP czy specjalne zaplecza tematyczne. Mimo szerokiej gamy możliwości, nadal najskuteczniejszą metodą jest publikowanie wartościowych treści, do których ludzie będą chcieli linkować bez ingerencji pozycjonera.
Praca w dużej i szybko rozwijającej się agencji SEO wiąże się z tym, że każdego dnia spotykamy grono pracowników firmy z różnych działów. Na korytarzach naszego biura pozycjonerzy mijają pracowników Obsługi Klienta czy Pionu Handlowego. Wszyscy jesteśmy od siebie zależni, a praca specjalisty SEO ściśle wiąże się z obowiązkami osób z innych działów. Dobra współpraca to podstawa. Na poszczególnych szczeblach kariery pozycjonera będziesz uczestniczyć w różnego rodzaju spotkaniach oraz konsultacjach, zarówno z innymi pracownikami, przełożonymi, jak i klientami.
Branża SEO nieustannie się rozwija. Aby pozostać na czasie i nie dać się zaskoczyć nowością wprowadzoną przez Google, ustrzec się przed burzą po aktualizacji algorytmu, czy zwyczajnie nie wypaść z gry, gdy konkurencja jest wysoka – specjalista SEO musi stale poszerzać swoją wiedzę. Czytanie branżowych blogów czy wątków na forach internetowych nie zawsze wystarczy. W drodze na wyższe szczebla kariery, warto, by pozycjoner uczestniczył w konferencjach, czy branżowych meetupach, podczas których zdobędzie wiedzę oraz nawiąże cenne znajomości. Istotne są również szkolenia, zarówno wewnętrzne – organizowane przez bardziej doświadczonych kolegów i koleżanki z pracy, jak i zewnętrzne, prowadzone przez specjalistów z innych firm. Wymiana doświadczeń to nieustanny proces – każdego tygodnia otrzymuję na skrzynkę mailową case studies współpracowników, którzy chcą podzielić się swoimi ciekawymi spostrzeżeniami.
Agencje SEO i mniejsze firmy zajmujące się pozycjonowaniem rozsiane są po całej Polsce, werbując nowych specjalistów nawet z najbardziej oddalonych części kraju. Przeprowadzka nie zawsze jest konieczna. Odkąd popularnym rozwiązaniem stała się praca zdalna, zarówno mniej, jak i bardziej doświadczeni pozycjonerzy wybierają tę formę współpracy. O wadach i zaletach pracy zdalnej w SEO, postanowiłem spytać Dawida Rudawskiego – specjalistę SEO, który o pozycje klientów Grupy TENSE walczy z zacisza własnego domu:
– Praca zdalna, czyli tzw. home office to dla mnie duży komfort – zdradza Dawid. – Sam decyduję, jak wygląda moje „biuro”, dzięki czemu pracuje mi się sprawniej i przyjemniej. To także oszczędność czasu i pieniędzy spowodowana brakiem dojazdów. Dzięki możliwości pracy zdalnej szlifuję samodyscyplinę i uczę się dobrej organizacji czasu. Niewątpliwie praca zdalna ma również swoje wady. Za największą z nich uważam brak bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami, od których można zasięgnąć rady lub wymienić się informacjami, specjalistyczną wiedzą czy po prostu porozmawiać – przyznaje Dawid.
Ścieżka kariery nie zawsze rozpoczyna się od stanowiska specjalisty SEO. Zarówno młodzi ludzie, jak i osoby, które z biegiem lat zdecydowały się na zmianę zawodu, często zaczynają od kilkumiesięcznego stażu. Podczas intensywnych szkoleń praktycznych i teoretycznych, mają wówczas szansę zdobyć wiedzę z zakresu pozycjonowania stron i pierwsze doświadczenie w branży. Do obowiązków stażysty należy tworzenie analiz i audytów SEO, weryfikacja słów kluczowych, czy wprowadzanie podstawowych zmian optymalizacyjnych na stronie klienta.
Monika Balcerzak oraz Patryk Musiał to absolwenci technikum, którzy jeszcze przed wakacjami zdecydowali się poszerzyć swoje horyzonty na stażu w Grupie TENSE.
– Po ukończeniu technikum informatycznego chciałam od razu zdobywać doświadczenie zawodowe i rozwijać się – wyjaśnia Monika. – Zdecydowałam się na staż SEO w Grupie TENSE ze względu na jego ciekawy program. Dużą rolę odgrywał również fakt, że pierwsze kroki w zawodzie będę stawiać w prężnej firmie, która ma dużo do zaoferowania swoim pracownikom – dodaje Monika.
Monika i Patryk o stażu dowiedzieli się dzięki II edycji projektu “In_TENSE_ywnie praktyczny” , podczas którego przedstawiciele Grupy TENSE odwiedzali lokalne technika, prezentując tematy związane z pozycjonowaniem i marketingiem w sieci.
– Jako osoba na początku ścieżki zawodowej planowałem karierę w tworzeniu aplikacji internetowych – mówi Patryk. – Jednocześnie nie chciałem, żeby moja praca była powtarzalna i skupiała się tylko i wyłącznie na kodzie strony. Grupa TENSE zorganizowała w moim technikum spotkanie informujące o stażu oraz pracy w branży SEO. Po prezentacji w szkole pomyślałem, że pozycjoner to zajęcie, które łączy dwie bardzo ciekawe dziedziny czyli marketing i aplikacje internetowe – dodaje.
Posiadając kilkumiesięczne doświadczenie w SEO, można starać się o stanowisko młodszego specjalisty, którego lista zadań w porównaniu do stażysty, wydłuża się o bardziej skomplikowane zagadnienia. Młodszy specjalista SEO pod okiem lidera dokonuje optymalizacji i podstawowego link-buildingu, zdobywa także doświadczenie związane z narzędziami SEO – takimi jak Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs, Semstorm czy SurferSEO.
– Osoby, które dopiero zaczynają przygodę z marketingiem sieciowym, mogą u nas nabyć niezbędne praktyczne umiejętności, a później rozwijać się dalej pod okiem mentora w docelowym zespole – wyjaśnia Piotr Michalak, który pełni rolę Lidera Sekcji Szkoleń w Grupie TENSE. – Przez kilka pierwszych miesięcy stażysta, a później Młodszy Specjalista ds. SEO otrzymuje dużą dawkę wiedzy, którą może na co dzień wykorzystywać podczas pracy. Ponadto zaznajamia się z firmą, w luźnej atmosferze poznaje cały zespół, ma możliwość integracji poprzez eventy, a także pełne wsparcie i pomoc na każdym etapie pracy. Dodatkowo cały czas zdobywa nowe kompetencje i poszerza wiedzę poprzez szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne czy uzupełnia ją na dotowanych przez firmę studiach, z czego osobiście korzystałem.
Samodzielny pozycjoner o większej swobodzie działań zyskuje pozycję specjalisty ds. SEO. Na tym etapie kariery pozycjoner buduje już indywidualne strategie dla swoich Klientów, bez problemu przeprowadza też działania z użyciem narzędzi SEO, a także często szkoli młodsze stażem osoby w firmie. Kilkuletnie doświadczenie pozwala mu podejmować słuszne decyzje, owocujące wysokimi pozycjami w wyszukiwarce Google.
Można powiedzieć, że osoba na stanowisku starszego specjalisty “zjadła zęby” na SEO – na przestrzeni swojej kariery doświadczyła wielu problemów związanych z pozycjonowaniem stron. Co więcej – wyszła z nich wszystkich cało, zażegnując kryzysy związane z aktualizacjami algorytmów, spadkami pozycji czy problemami wynikającymi z błędów skryptów. Starszy specjalista SEO wyłowił z otchłani wyników wyszukiwania niejeden serwis. Dzięki temu może służyć radą innym i często kierować własnym zespołem specjalistów.
Ekspercka wiedza z zakresu pozycjonowania, znajomość algorytmów wyszukiwarki na wylot, a także wewnętrzne pragnienie odkrywania nowinek w SEO – to cechy prawdziwego eksperta SEO. Osoba na tym stanowisku nie tylko pozycjonuje serwisy Klientów. Nieustannie stara się odkryć nowe lądy w SEO, a także uczestniczy w opracowywaniu strategii dla agencji i procesach decyzyjnych firmy.
– Praca jako Ekspert jest pracą wymagającą – zdradza Michał Pater, który pełni tę funkcję w Grupie TENSE. – Największym wyzwaniem jest konieczność działania ciągle na wysokich obrotach. Nie ma tutaj miejsca na powtarzalność i rutynowe działania, trzeba ciągle szukać nowych rozwiązań, patrzeć z innej perspektywy na problemy. Równocześnie praca dostarcza mi ciągłych wyzwań, które napędzają moją kreatywność i pozwalają mi się realizować. Jeśli ktoś lubi dynamicznie zmieniające się obowiązki, to jest to praca pozycjonera jest dla niego – mówi Michał Pater.
Praca przy pozycjonowaniu, z punktu widzenia osoby, która przygodę z pozycjonowaniem rozpoczynała jako stażysta, to nieustanny rozwój i ciekawe perspektywy na przyszłość. Każdy dzień dostarcza nowych wrażeń, czasami pozytywnych, a momentami wzbogaconych o lekki stres. Zdarzają się dni spędzone na mozolnej optymalizacji, ale też takie, gdy wraz z zespołem knujemy ekscytujące strategie na poprawienie widoczności klientów w wyszukiwarce. Istotna jest również atmosfera w pracy – wspólne mecze w piłkarzyki, karciane wieczory czy wyjazdy integracyjne ze współpracownikami dają wiele motywacji i napawają dobrym nastrojem. W samej branży stale coś się dzieje, więc musimy trzymać rękę na pulsie, unikać pstryczków w nos od Google i dbać o dobre relacje z klientami.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.
Witaj!
Czy angielski na początku kariery jest wymagany? Po jakim czasie czy dopiero na stanowisku Specjalisty jest rozmowa z klientem?
Cześć Sylwia,
dziękujemy za Twój komentarz! Język angielski nie jest wymagany, jeśli w ogłoszeniu o pracę wyraźnie tego nie zaznaczono. W agencjach SEO, które obsługują klientów z Polski, znajomość języka obcego traktowana jest zwykle jako dodatek ;)
Jeśli chodzi natomiast o sam kontakt z klientem – tutaj w razie konieczności wspomogą Cię osoby z działu obsługi klienta :) Na początku kariery na pewno jest go mniej. Doświadczenia pod tym kątem możesz nabrać, korzystając z oferty płatnego stażu – więcej szczegółów znajdziesz pod adresem: https://kariera.grupa-tense.pl/oferty-pracy/in_tense_ywnie-praktyczny-staz-seo/