Czym jest pozycjonowanie stron za efekt i jakie są najważniejsze zalety oraz zagrożenia tego rodzaju modelu rozliczeń z agencję SEO – o tym wszystkim dowiesz się właśnie tutaj. Zapraszamy!
Terminem tym określa się wszelkiego rodzaju działania mające na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji danej witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania. W przeciwieństwie do płatnych kampanii takich jak np. Google Ads, tego rodzaju promocja strony internetowej pozwala zapewnić bardziej stabilny wynik w rankingu, co przekłada się na lepsze efekty dla Twojej firmy.
W zakres pozycjonowania wchodzą zarówno działania w obrębie samej strony, jak i poza nią – wszystkie razem sprawiają, że widoczność danego serwisu jest lepsza, co z kolei przekłada się na większy ruch na stronie, liczba konwersji i po prostu zysk, na jaki liczy każda marka działająca w sieci i nie tylko.
Model ten opiera się na wypracowaniu wcześniej ustalonych efektów, za które agencja SEO otrzymuje płatność ze strony zleceniodawcy. W przeciwieństwie do tradycyjnego abonamentu, firma zajmująca się pozycjonowaniem stron internetowych otrzymuje wynagrodzenie dopiero, gdy zostaną spełnione wszystkie zaplanowane wyniki. Z punktu widzenia zleceniodawcy jest to zdecydowanie bardziej atrakcyjny model, ponieważ ma on pewność, że dopóki efekty nie zostaną dopracowane, nie będzie on musiał ponosić żadnych kosztów. Z drugiej strony, pozycjonowanie stron za efekt jest również motywacją dla agencji SEO, która skrupulatnie podchodzi do swojej pracy, aby wypracować wcześniej uzgodnione wyniki.
Kluczem do sukcesu dla obu stron jest bowiem dokładne określenie pożądanych efektów już na początku współpracy – w zależności od indywidualnych potrzeb i oczekiwań danej marki może nim być: TOP10 w naturalnych wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe, większy ruch na stronie czy po prostu zwiększenie zysków z prowadzonych działań w sieci. To, na jaki efekt liczy dana firma, jest kwestią bardzo indywidualną, dlatego do każdego zlecenia agencja SEO podchodzi w pełni niezależnie.
Model „za efekt” zyskuje coraz większą popularność wśród wielu klientów ze względu na liczne zalety. Nie da się bowiem zaprzeczyć, że ten rodzaj płatności ma ich sporo, a należą do nich m.in.:
Prosty model rozliczeń
To najważniejsza zaleta pozycjonowania za efekt. Jak sama nazwa wskazuje, do rozliczenia dochodzi w momencie, w którym wcześniej zaplanowany efekt, zostanie spełniony. W przeciwieństwie do tradycyjnego abonamentu, firma zlecająca pozycjonowanie nie musi martwić się regularnymi, comiesięcznymi płatnościami niezależnie od wyników. Marka decydująca się na model „za efekt” rozliczy się z agencją SEO dopiero w momencie, gdy wcześniej ustalone wyniki zostaną osiągnięte i to w takiej kwocie, jaka została ustalona na początku współpracy. Warto jednocześnie wiedzieć, że w przypadku tego typu płatności możesz liczyć na prosty model rozliczeń – zarówno wynik, jaki chcesz, aby osiągnęła Twoja witryna, jak i koszty jego uzyskania ustalane są na samym początku współpracy i masz pewność, że kwota pozostanie bez zmian niezależnie od nakładu pracy webmasterów.
Nie płacisz bez efektów
Jest to związane z wyżej wspominanymi kwestiami dotyczącymi wyników. Wybierając model „za efekt”, nie masz obowiązku zapłaty, jeśli tego efektu nie będzie. Jest to nie tylko sprawiedliwe, ale również zwyczajnie atrakcyjne z punktu widzenia marki, która chce cieszyć się wysoką pozycją, regularnymi i profesjonalnymi działaniami w zakresie SEO oraz jednocześnie ograniczeniem do minimum wydatków związanych z pracą nad stroną internetową.
Brak zobowiązania finansowego
W przeciwieństwie do comiesięcznego abonamentu, model „za efekt” zwalnia Cię z regularnych płatności za pozycjonowanie. Zobowiązanie finansowe następuje wyłącznie w momencie wypracowania wcześniej ustalonych wyników z agencją SEO, co daje Twojej firmie wolność finansową i możliwość inwestycji w pozostałe aspekty swojej działalności. Licząc więc na konkretny efekt pracy webmasterów, możesz zaplanować wydatki na jednorazową pomoc specjalistów, a resztę finansów poświęcić na inne wydatki.
Wiele mówi się zarówno o zaletach, jak i wadach tego modelu płatności. Warto pamiętać, że wybór odpowiedniego systemu zależy wyłącznie od indywidualnych potrzeb i możliwości danej marki. Należy, jednak wiedzieć, że pozycjonowanie za efekt może być nieskuteczne z kilku podstawowych powodów, o których więcej opowiemy w dalszej części naszego artykułu.
Złe słowa kluczowe
Ze względu na to, że są one najważniejszym elementem prac związanych z pozycjonowaniem stron internetowych, jest niezwykle istotne, aby zostały odpowiednio dopasowane do charakteru Twojej działalności. Źle dobrane frazy mogą sprawić, że adres www Twojej strony w wynikach wyszukiwania nie znajdzie się tak wysoko, jakbyś tego oczekiwał, co związane jest z kolei z gorszą widocznością, niższą konwersją oraz ruchem w serwisie. Ważne więc, aby podczas pozycjonowania nie opierać się wyłącznie na ogólnych słowach kluczowych związanych z branżą, ale także tych bardziej złożonych, brandowych, czy long tailach, które cieszą się najmniejszą konkurencyjnością. Pamiętaj, że samodzielne prace związane z keyword researchem nie są niemożliwe, jednak najlepiej zaufać profesjonalistom z agencji SEO, którzy są w stanie znaleźć nie kilka, a kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt słów kluczowych, na których pozycjonowanie Twojej strony będzie jeszcze skuteczniejsze i z pewnością przyniesie doskonałe efekty.
Brak działań User Experience
Nie od dziś wiadomo, że User Experience jest niezwykle ważnym elementem każdej strony internetowej. I choć wydawać by się mogło, że z samym pozycjonowaniem nie ma wiele wspólnego, wdrożenie rozwiązań zwiększających pozytywne doświadczenia użytkowników korzystających z Twojej strony, może dać doskonałe efekty dla SEO. Dlaczego? Ponieważ dziś Internet tworzony jest przede wszystkim dla ludzi (choć po części oczywiście również dla robotów indeksujących), którzy szukając interesujących ich treści, produktów czy usług, chcą czuć się odpowiednio zaopiekowani i intuicyjnie przemieszczać się po sieci. Brak działań User Experience, które choć bezpośrednio nie są związane z działaniami SEO, jest ogromnym błędem, ponieważ dziś algorytmy oceniają nie tylko sam content w serwisach, ale także ich jakość, szybkość ładowania oraz komfort zapoznawania się z nim. Dlatego nawet, jeśli pozostałe elementy pozycjonowania w obrębie strony i poza nią zostaną wdrożone zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki, nieintuicyjna, trudna w obsłudze i długo ładująca się witryna może skutkować brakiem pożądanych efektów.
Albo szybko, albo wcale
Mówiąc o pozycjonowaniu, należy mieć na uwadze, że bez wyjątku są to działania wymagające czasu. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na abonament, czy model „za efekt”, na rezultaty trzeba będzie poczekać. Wynika to po pierwsze z tego, że prace SEO związane są nie tylko z działaniami w obrębie strony internetowej, ale także poza nią – a te zwyczajnie wymagają czasu. Dlatego podejście „albo szybko, albo wcale” nie przyniesie tutaj żadnych efektów, niezależnie od tego, jak bardzo specjaliści będą zaangażowani w pozycjonowanie Twojej strony. Na wyniki zawsze trzeba poczekać, natomiast efekty z pewnością spełnią Twoje oczekiwania!
Choć ten model pozycjonowania ma wielu zwolenników, istnieje również kilka zagrożeń, o których warto wspomnieć decydując się na współpracę z agencją SEO.
Mierzenie efektów
W przypadku tego modelu płatności za pozycjonowanie nie da się ukryć, że mierzenie efektów jest dość skomplikowane. Na ostateczny wynik działań specjalistów wpływ ma wiele czynników, w tym m.in. lokalizacja urządzenia, profil zachowań w sieci czy zainteresowania zalogowanego użytkownika – w efekcie dwie różne osoby mogą otrzymać zupełnie inne wyniki wyszukiwania, wpisując te same słowa kluczowe. Z pomocą przychodzą jednak profesjonalne narzędzia do oceny efektów prac, takie jak Google Search Console, Senuto, Ahrefs, Google Trends, SurferSEO, Google Speed Insights, Semstorm i wiele innych, w zależności od tego, jakie elementy strony internetowej chcesz zweryfikować.
Dlatego kluczowe jest, aby już na samym początku współpracy dokładnie sprecyzować swoje oczekiwania względem agencji SEO, która zajmie się Twoją stroną internetową, aby mieć pewność, że ani jedna, ani druga strona nie zostanie pokrzywdzona przez ewentualne nieporozumienia czy brak dokładnego określenia pożądanych wyników.
Nieetyczne techniki SEO
Choć w agencjach profesjonalnie zajmującymi się pozycjonowaniem stron internetowych nie ma miejsca na nieetyczne techniki SEO, możesz się z nimi spotkać w przypadku mniejszych firm lub po prostu osób, które chcą szybko osiągnąć zaplanowany wynik i jednocześnie otrzymać za niego wynagrodzenie. Musisz jednak pamiętać, że metody Black Hat SEO to nic innego, jak działania niezgodne z zasadami wyszukiwarek internetowych. W początkowym okresie mogą dać znakomite efekty, jednak jest więcej niż pewne, że algorytm Google prędzej czy później dopatrzy się nieetycznego podejścia. Wybierając więc agencję, w której ręce powierzysz swoją stronę internetową, pamiętaj, aby wybierać sprawdzone firmy z dobrymi opiniami i rekomendacjami, aby uniknąć ewentualnych problemów oraz ich naprawy przez prawdziwych webmasterów.
Działania lub jego brak
Zazwyczaj w przypadku modelu „za efekt” agencji SEO zależy na wypracowaniu odpowiednich wyników, ponieważ dopiero wówczas zobowiązania finansowe zostaną opłacone przez zleceniodawcę. Należy jednak pamiętać, że zastój spowodowany brakiem prac nad stroną internetową (który może wynikać z różnych czynników) nie jest najkorzystniejszy dla Twojej witryny. Pozycjonowanie za efekt ma to do siebie, że opiera się nie na regularnych działaniach, a raczej sporadycznych pracach wyłącznie w ramach „wyrobienia” założonego wyniku. Może to oznaczać, że opieka nad Twoim serwisem nie będzie kompleksowa i stała. Wszystko zależy jednak od agencji, na której pomoc się zdecydujesz.
Kary od Google
Są one związane bezpośrednio z nieetycznymi technikami pozycjonowania, czyli tzw. Black Hat SEO, które są surowo karane przez Google. Mogą nimi być np.: maskowanie treści na stronie, tworzenie niskiej jakości tekstu przez automatyczne generatory, linkbuilding oparty na kupowaniu adresów www czy keyword stuffing, czyli nienaturalne upychanie słów kluczowych. W zależności od rangi wykroczenia, wyszukiwarka może ukarać daną domenę poprzez nałożenie filtru, a nawet bana, który sprawi, że pozycja Twojej strony spadnie w wynikach wyszukiwania, a może także całkowicie z nich zniknąć. Warto więc mieć pewność, że powierzając swój serwis w ręce firmy zajmującej się pozycjonowaniem za efekt, nie wykorzystuje ona technik Black Hat SEO, które w łatwy i szybki sposób pozycjonują witrynę wysoko, aby następnie całkowicie zniweczyć cały ogrom pracy i co niezwykle ważne – także historię i reputację Twojej domeny. A musisz wiedzieć, że odbudowanie ich jest niezwykle praco- i czasochłonne. Korzystaj więc wyłącznie z pomocy doświadczonych i polecanych profesjonalistów, którzy nie pozwolą na nałożenie kary od Google.
Ryzyko biznesowe
Jak w przypadku każdego rynku, także ten wirtualny rządzi się swoimi prawami. Mówiąc o ryzyku biznesowym w kontekście pozycjonowania za efekt, kolejny raz wracamy do kwestii, jaką jest chęć szybkiego otrzymania pożądanych efektów. A SEO tak nie działa – należy dać czas wdrażanym zmianom, kompleksowo podejść do działań on-site oraz off-site, jak również skupić się nie tylko na samych pracach optymalizacyjnych, ale także takich jak User Experience i inne. Nie zapominaj jednocześnie, że nie jesteś na rynku sam – w tym samym czasie Twoi konkurenci mogą powierzyć swoją stronę innej agencji SEO, która holistycznie podejdzie do ich serwisu i w efekcie, strony te będą jeszcze wyżej w naturalnych wynikach wyszukiwania. Pamiętaj więc, aby korzystać z pomocy prawdziwych profesjonalistów i zawsze mieć na uwadze działania konkurencji, która nigdy nie śpi i tak jak Ty, chce się piąć wyżej i wyżej po szczeblach rankingu.
To pytanie budzi bardzo dużo kontrowersji wśród osób, które nie są miłośnikami pozycjonowania za efekt. Należy jeszcze raz wyraźnie podkreślić, że prawdziwy efekt w przypadku każdej branży, rodzaju działalności czy nawet dwóch konkurujących ze sobą marek może być zupełnie inny. I jak już wspomnieliśmy na wstępie – trudno go zmierzyć. Na co więc zwrócić uwagę? Nie będzie chyba żadnym zaskoczeniem, jeśli powiemy, że każda marka promująca swoje produkty lub usługi liczy na zysk. To właśnie on jest najważniejszym wyznacznikiem tego, czy działania prowadzone przez agencję SEO przynoszą efekty. Dlatego właśnie niezależnie od tego, czy będą nimi lepsza widoczność serwisu, wyższa konwersja czy większy ruch na stronie, prawdziwą miarą efektywności realizowanych prac nad pozycjonowaniem będzie realny rozwój Twojej firmy, ilość klientów, która nie tylko wchodzi na Twój serwis, ale chętnie na nim pozostaje dłużej i dokonuje różnego rodzaju działań, z których Ty czerpiesz realne korzyści.
Wszystko tak naprawdę zależy wyłącznie od Twoich indywidualnych potrzeb i możliwości. Jeśli chcesz cieszyć się doskonałą pozycją w naturalnych wynikach wyszukiwania, ale jednocześnie nie widzą Ci się regularne zobowiązania finansowe, ponieważ liczysz a odrobinę oszczędności – pozycjonowanie za efekt będzie dla Ciebie doskonałym wyborem. Ten model rozliczeń daje Ci zupełną swobodę, dzięki czemu nie musisz martwić się comiesięcznym abonamentem czy opłatami za usługę, której efektów nie widać.
Musisz jednak pamiętać, że ten rodzaj pozycjonowania wiąże się również z kilkoma pułapkami, o których pisaliśmy wyżej. Wykorzystują je osoby, które wiedzą jak szybko i efektywnie osiągnąć znakomity wynik, który z czasem w rzeczywistości może okazać się prawdziwym strzałem w kolano, wymagającym ogromu pracy i czasu, aby odzyskać dobrą reputację nie tylko u swoich odbiorców, ale także wyszukiwarki. Wybierając więc ten model rozliczeń, warto mieć pewność co do kompetencji oraz uczciwości firmy, której powierzysz swój wirtualny biznes.
O systemie rozliczeń za efekt chyba wiesz już wszystko. Warto jednocześnie pamiętać, że wiele agencji oferuje swoim klientom także alternatywne rozwiązania. Jednym z nich jest tradycyjny abonament, który polega na podpisaniu umowy z agencją SEO, która przez cały okres jej trwania będzie zajmowała się pracami on-site oraz off-site Twojej strony internetowej. W przypadku tego modelu rozliczeń jesteś zobowiązany do regularnych, comiesięcznych płatności niezależnie od wyników. Jest to stała opłata (która w ramach abonamentu może być na korzystniejszych warunkach niż w przypadku modelu „za efekt”), dzięki której możesz liczyć na regularne, kompleksowe i w pełni profesjonalne podejście do Twojego serwisu.
Inną alternatywą jest hybryda, czyli połączenie modelu za efekt z abonamentem. Jak to działa w praktyce? W tym przypadku część opłat za pozycjonowanie realizowana jest w formie comiesięcznego abonamentu, natomiast pozostała część wypłacana jest dopiero w momencie uzyskania zaplanowanego efektu. Ze względu na atrakcyjność hybrydy jest ona coraz chętniej wybieranym modelem przez wielu klientów, którzy liczą nie tylko na konkretne efekty, takie jak np. znalezienie się w TOP10 czy zwiększenie konwersji o konkretny wynik, ale także chcą czuć, że ich strony są zaopiekowane pod każdym innym możliwym względem.
Który model będzie lepszy? Tak jak wspomnieliśmy, potrzeby i możliwości każdej firmy są zupełnie różne i nie sposób znaleźć złoty środek dla każdej z nich. Właśnie dlatego agencje SEO proponują swoim klientom różne modele rozliczeń, aby mogły bez problemu dopasować je do swoich indywidualnych oczekiwań.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.