Od czasu pandemii koronawirusa w 2020 roku posiadanie strony internetowej z produktami czy usługami stało się niezbędnym elementem wszystkich działalności. Oczywiście konkurencja jest niezwykle duża w praktycznie każdej branży. Co więc zrobić, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania i zwiększyć swoje szanse na pozyskanie klientów? Jednym z obowiązkowych rozwiązań są wszelkie działania SEO. Chodzi tutaj m.in. o linkowanie, indeksowanie strony, ale również o content zawierający frazy kluczowe. To także dzięki nim roboty Google są w stanie ocenić zawartość danej witryny internetowej i „przesunąć” ją wyżej w wynikach wyszukiwania. Dlatego właśnie tak ważne jest korzystanie ze słów, które wykorzystywane są przez użytkowników do znajdowania konkretnych produktów.
Frazy generyczne powinny być dostosowane do oferty Twojej firmy. Oprócz ogólnych sformułowań, takich jak „ubrania”, możesz także korzystać z bardziej rozwiniętych wyrażeń, które lepiej będą opisywały potrzeby klientów. Chodzi tutaj o m.in. „sklep z ubraniami” czy też „sklep z ubraniami damskimi premium”. Szczególnie dzięki tak rozbudowanym sformułowaniom, jak ostatnie z wymienionych, będziesz w stanie dotrzeć do większego grona użytkowników, które będzie zainteresowane nie tylko przeglądaniem oferty, ale także i samym zakupem. Czym dokładnie jest pozycjonowanie na długi ogon? Czym są frazy long tail? Dlaczego warto z nich korzystać i gdzie je stosować? Tego dowiesz się z naszego artykułu!
Jak już wspomnieliśmy, sformułowania wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce Google to frazy kluczowe. Można je podzielić na trzy główne typy:
Ostatni rodzaj z wymienionych, a więc fraza long tail, jest najbardziej rozbudowany. Zazwyczaj składa się z więcej niż trzech słów i ma za zadanie jak najlepiej określić to, czego dany użytkownik poszukuje. Choć z jednej strony są one rzadziej stosowane niż frazy ogólne, to z drugiej strony potrafią przynieść wymierne korzyści w postaci wyższego współczynnika konwersji. Użytkownik ma sprecyzowane oczekiwania dotyczące wyszukiwanego produktu, co oznacza, że istnieje znacznie większe prawdopodobieństwo transakcji. Doskonałymi przykładami fraz z długim ogonem będą m.in. „zwiewne sukienki maxi na wesele”, „beżowe sandałki na słupku”, „pasek rozrządu do renault megane 2007” czy też „profesjonalne słuchawki gamingowe do 500 złotych”. Jak łatwo można się domyślić, korzystanie tego typu wyrażeń w działaniach SEO nazywa się pozycjonowaniem long tail.
Działania SEO można z powodzeniem prowadzić zarówno na stronach sklepów internetowych, jak i w serwisach z różnymi usługami. Pozycjonowanie na długi ogon dobrze się sprawdzi i w jednej, i w drugiej sytuacji. Frazy long tail w przypadku sklepów internetowych zwiększają szansę na sprzedaż określonych produktów, a co za tym idzie – na wzmożony ruch na inne, ogólne słowa kluczowe. Jeśli chodzi o serwisy usługowe, wyrażenia na długi ogon pozwolą na promowanie oferty, a także dotarcie do zakładanej grupy docelowej.
Niepodważalną i największą zaletą korzystania z fraz kluczowych long tail przez użytkowników jest szansa na szybkie znalezienie tego, czego oni szukają. Wpisując w Google charakterystyczne cechy danej rzeczy czy usługi, można przebierać w najróżniejszych ofertach odpowiadających na indywidualne oczekiwania. Dlatego pozycjonowanie na długi ogon to coś, czego nie może zabraknąć żadnej stronie internetowej, jeśli chce się być wysoko w wynikach wyszukiwania Google.
Z perspektywy właściciela strony internetowej jest to jasna sytuacja. Choć może się wydawać, że wykorzystywanie fraz z długim ogonem to mało opłacalne działanie, jest zupełnie inaczej! Wiele osób skupia się przede wszystkim na słowach kluczowych ogólnych, pomijając te bardziej rozbudowane. Kierują się tutaj własną wiedzą na temat klientów. Jednak warto spojrzeć na to z szerszej perspektywy. Wyrażenia ogólne najczęściej mają bardzo dużą konkurencję, co oznacza, że firmie SEO będzie znacznie trudniej wypozycjonować stronę na takie sformułowanie jak „ubrania damskie”. Łatwiej będzie rozbudować to wyrażenie, dodając długi ogon taki jak „eleganckie ubrania damskie premium”. Dzięki temu mamy zarówno wyrażenie long tail, jak i ogólne, przez co dana strona ma większą szansę na znalezienie się w wynikach TOP 10. Wszystko dlatego, że Google będzie już rozpoznawało treści i produkty z konkretnej domeny.
To, o czym warto powiedzieć, to fakt, że użytkownicy korzystający z frazy long tail znacznie częściej są skłonni do zakupu danego produktu czy usługi. To wszystko z racji dopasowanej do ich oczekiwań oferty. Przykładowo bardziej prawdopodobne jest, że osoba wpisująca wyrażenie długiego ogona „nakolanniki do siatkówki errea czarne” dokona zakupu z racji sprecyzowanych oczekiwań niż ktoś, kto wyszuka samo hasło „nakolanniki” bez żadnych wyrazów dookreślających, czyli długiego ogona.
Pozycjonowanie SEO to nie wszystkie działania, które mogą pomóc w ruchu na stronie i samej sprzedaży. Google Ads to jeden z chętniej wybieranych sposobów reklamy. Również i w tym przypadku lepiej postawić na bardziej precyzyjne wyrażenia, czyli long tail, niż ogólne słowa kluczowe. Frazy z długim ogonem pomogą zwiększyć zwrot z inwestycji poprzez doskonałe ukierunkowanie klientów. Przez wydawałoby się mniejszą konkurencyjność, ich koszt za kliknięcie będzie więc relatywnie mniejszy.
Dla większości użytkowników minęły już te czasy, kiedy w pasku URL wpisywało się tylko i wyłącznie ogólne sformułowania. Wyszukiwarka w takich sytuacjach nie wie do końca, czego faktycznie oczekuje dana osoba. Przypuśćmy, że w Google wpiszemy frazę „golden retriever”. Wyskoczą nam najróżniejsze wyniki – od zdjęć ze szczęśliwymi pieskami przez informacje ogólne dotyczące rasy aż po miejsca spotkań właścicieli tych czworonogów w różnych miastach czy różnych karm dedykowanych tej rasie.
Ogólne słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania
Wyszukiwarka Google podpowiada strony pozycjonowane przez SEO pod frazę „golden retriever” o różnym profilu działalności, aby spełnić oczekiwania użytkownika. Przypuśćmy, że zależy mu na kupnie psa tej rasy w Poznaniu lub okolicach.
Wyniki wyszukiwania fraz long tail
Po wpisaniu wyrażenia long tail „golden retriever hodowla Poznań” wyskoczyło znacznie mniej wyników wyszukiwania, jednak są one zgodne z tym, czego szukaliśmy. Jak widać korzystanie z frazy z długim ogonem przyniosło oczekiwany skutek i pomogło znaleźć w tym przypadku „złote” i puchate ogony czworonogów. Właśnie dlatego pozycjonowanie long tail jest tak ważnym elementem działań SEO.
Jak już wspomnieliśmy, nie zawsze kierowanie się własnymi przekonaniami przyniesie wymierny skutek. Nie każdy klient ma taką wiedzę, jak właściciel danej firmy, będący ekspertem w branży. Dlatego też warto zwrócić uwagę nawet na te najbardziej banalne zapytania. W związku z tym, szukając frazy long tail, lepiej zaufać odpowiednim narzędziom. Nie można zapomnieć także o badaniu rynku i samych użytkowników. W trakcie tego procesu warto wziąć pod uwagę cztery elementy:
Obecnie z powodzeniem można znaleźć zarówno darmowe, jak i płatne narzędzia, które mają pomóc w szukaniu słów kluczowych. Warto przede wszystkim skupić się na tych pozwalających znaleźć frazy long tail. Możemy skorzystać z:
Wyniki wyszukiwania frazy z długiego ogona w narzędziu Ubersuggest
Jeśli chodzi o płatne narzędzie do szukania fraz z długim ogonem, dobrym rozwiązaniem będą:
Praktycznie w każdej branży konkurencja jest ogromna. Trudno więc oczekiwać od osób chcących wykonać analizę innych sklepów, że będą ją robiły samodzielnie, a przede wszystkim ręcznie. Właśnie dlatego warto skorzystać z płatnych narzędzi, które pozwolą na szybkie porównanie najważniejszych fraz long tail czy też innych wskaźników. Z powodzeniem można korzystać z Ahrefsa czy Surfera.
Narzędzia do badania fraz kluczowych, a także analiza konkurencji to niejedyne elementy, które decydują o wyborze wyrażeń SEO. Oprócz nich warto także zwrócić uwagę na różnego rodzaju fora dyskusyjne zrzeszające miłośników danej branży. Chodzi tutaj m.in. o blogi, social media, ale również i samą wyszukiwarkę Google. W przypadku ostatniej z wymienionych opcji można korzystać z funkcji autouzupełniania, w której po wpisaniu danego wyrażenia wyświetlają się podpowiedzi użyte przez innych użytkowników. Rozwiązaniem będzie także funkcja „Powiązane wyszukiwania” czy „Ludzie pytają także o”.
Czy pozycjonowanie long tail się opłaca? Oczywiście! Czy warto postawić przede wszystkim na frazy z długim ogonem? Jak najbardziej! Czy są one przeznaczone dla sklepów internetowych? Zdecydowanie! Można powiedzieć, że jest to rozwiązanie 2 w 1, ponieważ oprócz wyrażenia ogólnego zawiera wyrazy dookreślające. Dzięki temu z powodzeniem każdy zainteresowany znajdzie dokładnie to, czego szuka, przez co szansa na dokonanie zakupu w danym sklepie jest niezwykle wysoka! Dlatego umieszczanie fraz long tail w nagłówkach, w wartościowych opisach na stronie czy też w samym adresie domeny jest niezwykle ważne. Oczywiście nie każdy jest ekspertem z branży SEO, dlatego warto zgłosić się do agencji pozycjonującej strony. Profesjonalna analiza słów kluczowych w połączeniu z pozostałymi działaniami z powodzeniem przyniosą wyższy współczynnik konwersji.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.