Jeśli mielibyśmy rozpatrywać najpopularniejsze systemy zarządzania treścią, Joomla nadal plasowałaby się w ścisłej czołówce. Choć nie jest w stanie odebrać tytułu najczęściej stosowanemu systemowi – WordPress, to jednak nadal jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych systemów CMS.
Joomla swoją mniejszą popularność zawdzięcza poziomowi zaawansowania, jaki wymaga od użytkownika. Niektóre z prac na stronie wymagają bezpośredniej ingerencji w kodzie, co znacząco utrudnia lub wręcz uniemożliwia wykonywanie wielu zmian przez początkujących użytkowników. Przez to personalizacja Joomli nie jest szybki i prostym procesem, z którym poradzi sobie każdy.
CMS Joomla dostarcza wielu domyślnych funkcji, które już podczas tworzenia strony internetowej pozwalają na przygotowanie jej pod pozycjonowanie. Znacząco również ułatwiają zarządzenie witryną i jej dalsze rozwijanie.
Jakie działania na Joomli możemy podjąć jeżeli nie chcemy korzystać z wtyczek i rozszerzeń?
Standardowe rozwiązanie Joomli umożliwiają nam za pomocą kilku kliknięć włączyć opcję SEF URL, która pozwala tłumaczyć niezrozumiały ciąg znaków na adresy URL, przyjaznych dla użytkowników i robotów wyszukiwarki. Dzięki temu już od początku możemy uniknąć indeksowania się dziwnych adresów na promowanej stronie.
Domyślne funkcje systemu CMS Joomla pozwalają nam zarządzać zarówno tytułem strony, jak i jej opisem, czyli meta description.
W przpadku meta description mamy dwie opcje wyboru: albo posłużyć się ustawieniem globalnym i używać jednego opisu dla wszystkich podstron lub też personalizować ten opis dla każdej z podstron z osobnej. Edytowanie odbywa się już z poziomu tworzenia artykułu.
W wytycznych Google jasno jest przedstawione, że zalecane jest stosowanie opisów specjalnie przygotowanych dla każdej z podstron, lub też pozostawienie ich niewypełnionych, aby algorytm mógł go wygenerować z treści zawartych na stronie. Pozostawienie pustych opisów meta description jest lepszym rozwiązaniem niż pozwolenie, aby Google zaindeksował dla całej witryny jeden zduplikowany opis.
Warto przypomnieć, że meta description sam w sobie nie jest czynnikiem rankingowy, jednak ma wpływ na to, jak użytkownicy odbierają przedstawiony w Google wynik i tym samym zwiększyć CTR.
W przypadku tytułów stron, warto poświęcić im nieco więcej uwagi, ponieważ jest to istotny element rankingowy oraz miejsce, gdzie możemy zawrzeć elementy nakłaniające użytkownika do interakcji, tak zwane calll to action.
Podczas tworzenia title dla stron należy pamiętać o tym, aby:
Zadbanie o jasną i przejrzystą strukturę strony pozwoli nam na uzyskanie intuicyjnej nawigacji, która przełoży się na wygodę przemieszczania się użytkowników i robotów wyszukiwarki po stronie.
Rozplanowanie już na wstępie tego, jak będą wyglądały zależności umieszczanych treści i ustalenie hierarchii witryny od strony głównej do podstron niższego rzędu da nam uschematyzowany wygląd stron, który zaprezentuje zawartość portalu w sposób przejrzysty.
Elementem, na który warto jest zwrócić uwagę, ale niestety wymaga nieco większych umiejętności niż podstawowe zarządzanie Joomlą, jest poprawa szybkości ładowania strony. Porady odnośnie tego tematu możemy znaleźć w darmowym narzędziu, które jest nam udostępnione przez Google PageSpeed Inside (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl). Wykonany tam test pozwoli nam określić, jakie elementy wymagają jeszcze poprawy, aby strona działała z najbardziej optymalną szybkością dla wszystkich użytkowników.
Najczęstsze problemy z szybkością ładowania się strony to:
Czasami jednak domyślne funkcje Joomli nie są wystarczające, aby przeprowadzić pełną optymalizację witryny, a co za tym idzie, w pełni promować się w wyszukiwarce Google.
Z pomocą jednak przychodzą nam takie rozszerzenia jak:
I wiele innych.
Wtyczki te w większości spełniają uzupełnienie funkcjonalności CMSu Joomla poprzez umożliwienie mniej zaawansowanym użytkownikom dokonania zmian, które poprzez zainstalowanie tych rozszerzeń wymagały wiedzy programistycznej i ingerencji w kodzie.
Pozycjonowanie stron, które stworzone zostały na CMS Joomla wymaga niezwykłej dbałości o szczegóły oraz rozplanowania działań i systematycznej ich kontroli, czy wszystko nadal jest poprawnie wykonane.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.