Płatności online stworzono wraz z potrzebą usprawnienia tradycyjnych metod transakcji. Przed ich stworzeniem na przelew czekano nawet kilka dni, a nie każdy sklep internetowy godził się na wysyłkę za pobraniem, chociażby ze względu na wysoką wartość sprzedawanych przedmiotów. Systemy płatności znacznie skróciły czas realizacji zamówienia. Dodatkowo, obecnie każda transakcja jest zabezpieczona certyfikatem PCI DSS Level 1., a potwierdzenie o jej realizacji otrzymujemy na maila praktycznie od razu.
Wraz z powstawaniem kolejnych sklepów internetowych, aplikacji, stron www świadczących sprzedaż zauważamy wzrost liczby firm proponujących kolejne rozwiązania płatnicze w Internecie. Ofert związanych z obsługą płatności online jest coraz więcej, dlatego wybór nie jest łatwy. Jak poradzić sobie w takiej sytuacji? Poniżej przedstawiam porównanie najczęściej wybieranych w Polsce firm obsługujących płatności internetowe: Przelewy24, DotPay, Transferuj.pl oraz PayU.
Wyróżniamy cztery podstawowe rodzaje transakcji internetowych:
E-portfel to konto, które otrzymujemy po rejestracji u dostawcy konkretnej usługi i na które wpłacamy pieniądze. Z darmowego konta możemy wykonywać natychmiastowe, bezpłatne przelewy (rzadziej z około 1% prowizją). E-portfel jest szczególnie przydatny dla osób regularnie wykonujących przelewy zagraniczne.
Płatności sms wykorzystywane są najczęściej w serwisach o ograniczonym dostępie do zawartości strony www. Aby dokonać transakcji przepisujemy na telefon kod wyświetlony na stronie internetowej i wysyłamy go smsem. Dzięki temu otrzymujemy hasło dostępu do zablokowanych treści.
Płatność kartą nadal jest najmniej popularną metodą w Polsce, ale jednocześnie jedną z najbardziej bezpiecznych, ponieważ chroni przed obciążeniami zwrotnymi. Polega ona na przepisaniu danych z karty do formularza płatności.
Szybkie przelewy to aktualnie najbardziej popularna wśród Polaków metoda, wykorzystywana przy opłacaniu zakupów, rachunków, wakacji itp. Szybki przelew to uproszczony przelew tradycyjny. Co prawda wymaga zalogowania się na swoje konto, ale większość danych (numer konta, tytuł, kwota) generowane są automatycznie. Przelew od razu jest księgowany, dzięki czemu zakup i wysyłka może odbyć się zaraz po dokonaniu płatności.
Szybkie płatności, szybkie wdrożenie
Szybkość wdrożenia płatności zależy od stanu zaawansowania Twojej witryny oraz od ilości dostępnych w niej produktów. Płatności online w prostym, niezbyt rozbudowanym serwisie można wdrożyć nawet w kilka godzin, z czego większość czasu zajmą testy.
POŚREDNIKKanały płatnościKarty płatniczeE-portfelePłatności mobilneRaty internetoweśrednia prowizja karty oraz przelewu
32 banki | Visa Classic, Visa Electron, EuroCard, MasterCard, Diners Club, PBK, JCB, American Express | PayPal, Skrill | SkyCash, mPay | Tak | 1,4% – 1,9% | |
22 banki | VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro, Diners Club, JCB | PayPal, Ukash | mPay, skyCash, Płacę z IKO, PeoPay, BLIK | Tak | 1% – 2,2% | |
35 banków | VISA, VISA Electron, VPay, MasterCard, Maestro, Discover, Diners Club, JCB, UnionPay, American Express | PayPall | mPay, PeoPay, IKO | Tak | 1,9% – 2,5% | |
22 banki | VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro | Nie | Nie | Tak | 2,2% – 2,5% |
W zestawieniu uwzględniłam kilka najważniejszych elementów, które warto wziąć pod uwagę przy wybieraniu płatności online: ich rodzaje, typy kart płatniczych, rat internetowych, płatności mobilnych oraz liczbę współpracujących z nimi banków.
Każde z czterech popularnych rozwiązań płatniczych oferuje podobne możliwości. Na wybór najlepszej oferty wpływ ma wielkość firmy, branża, wysokość obrotów, a ostatecznie przeprowadzone negocjacje, o których nie możemy zapominać. Na najlepsze prowizje, ze względu na ilość oraz sumy miesięcznych transakcji, mogą liczyć duże firmy. W przypadku prowizji istotna jest również tematyka serwisu. Analogicznie, im więcej Twoi klienci kupują i płacą za produkty/usługi, tym niższe prowizje.
Poznaj tajniki skutecznego pozycjonowania sklepów i zwiększ swoje online zyski!
Ze względu na wygodę klientów, najlepiej wybrać ofertę o jak najszerszych możliwościach. Przykładowo, w przypadku dostępności kart płatniczych oraz banków, bardzo dobrze wypada transferuj.pl Warto zadbać, aby system posiadał raty internetowe – szczególnie w sytuacji, gdy sprzedajesz droższe towary. Kolejny ważny punkt, szczególnie dla tych, którzy nie wyobrażają sobie wyjścia z domu bez smartfona lub tabletu, to dostępność płatności mobilnych. Nie zapominaj również o zwolennikach tradycyjnych metod płatności i zadbaj o to, żeby klient Twojego sklepu miał możliwość dokonania przelewu tradycyjnego (podając numer konta) lub płatności za pobraniem.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.