Bez względu na to, czy pracujesz jako specjalista PPC, czy jako przedsiębiorca we własnym zakresie publikujesz reklamy Google Ads, powinieneś wykorzystywać każdą informację, która może pomóc Ci optymalizować efekty kampanii. Cennym, lecz niestety – często pomijanym narzędziem do oceny tego, jak dana reklama w wynikach wyszukiwania wypada na tle konkurencji, są raporty Analizy Aukcji. Sprawdź, jakie informacje zawierają, naucz się wykorzystywać je w praktyce i docieraj do jeszcze większego grona potencjalnych klientów.
Zanim przejdziesz do interpretowania danych zawartych w raportach Analizy Aukcji, warto uświadomić sobie, jak przebiega proces związany z publikowaniem reklam w odpowiedzi na konkretne zapytania w wyszukiwarce.
Jeśli algorytm wyszukiwarki uzna, że dana reklama jest właściwa do wyświetlenia użytkownikowi, bierze udział w aukcji. Całe zjawisko można przedstawić w 3 punktach.
1. Internauta wpisuje konkretne zapytanie do wyszukiwarki, np. „tanie opony zimowe”. System Google Ads bada słowa kluczowe przypisane do wszystkich reklam i wybiera te, które najlepiej pasują do danego zapytania.
2. Algorytm odrzuca reklamy niepasujące, np. kierowane na nieodpowiednią lokalizację lub naruszające regulamin.
3. Z grona pozostałych reklam, system wybiera do publikacji te o odpowiednio wysokim rankingu. Wpływ na ranking mają m.in.: stawka za kliknięcie, jakość reklamy, kontekst wyszukiwania itp.
Statystyki dotyczące tego, jak często Twoje reklamy Ads wyświetlane są użytkownikom, zawiera raport Analizy Aukcji. To dzięki niemu możesz porównywać efekty prowadzonych przez siebie kampanii PPC z wynikami konkurencji biorącej udział w tych samych aukcjach i reklamującej się na podobne słowa kluczowe. Właściwa interpretacja tych danych pozwala podejmować skuteczniejsze decyzje dotyczące m.in. określania budżetu czy wysokości stawek, a więc strategicznych działań z punktu widzenia promowania Twojego biznesu w sieci.
Wyróżnia się dwa rodzaje raportów Analizy Aukcji:
W raporcie Analizy Aukcji dotyczącym kampanii w sieci wyszukiwania znajduje się łącznie 6 rodzajów statystyk, z czego 3 są wspólne również dla kampanii produktowych. Dane, które możesz znaleźć w zestawieniu, obejmują takie obszary jak:
Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące poszczególnych kategorii oraz tego, jak interpretować prezentowane w nich dane.
Kategoria Udział w wyświetleniach dotyczy zarówno raportu z kampanii w wynikach wyszukiwania, jak i kampanii produktowych. Znajdujące się w niej dane pokazują procentowy udział wyświetleń Twoich reklam oraz treści konkurencji. Jeżeli udział w wyświetleniach jest niski, prawdopodobnie oznacza to, że część potencjału kampanii nie zostaje odpowiednio wykorzystana, np. ze względu na niski budżet lub słaby ranking reklam.
Ten wskaźnik pokazuje, w ilu aukcjach Twoje reklamy brały udział razem z komunikatami konkurencji. Podobnie jak dane o procentowym udziale w wyświetleniach, dotyczy on obu rodzajów kampanii.
W odróżnieniu od dwóch poprzednich ten wskaźnik występuje jedynie w kampaniach w sieci wyszukiwania. Pokazuje, ile razy reklamy Twoich konkurentów były wyżej lub niżej od Twoich treści we wspólnych aukcjach.
Kolejny z parametrów służących do oceny kampanii w sieci wyszukiwania. Pokazuje, jak często Twoja kampania była wyświetlana na górze strony wyników wyszukiwania.
Skuteczność reklamy PPC w wyszukiwarce możesz również analizować pod kątem liczby jej wyświetleń na pierwszych miejscach. Dowiesz się, jak często przygotowane przez Ciebie treści osiągały najwyższe pozycje i jak często znajdowały się tam treści konkurencji.
Zarówno reklamując się w wynikach wyszukiwania, jak i przeprowadzając kampanie produktowe, możesz również badać, jak często we wspólnych aukcjach Twoja reklama znajdowała się na wyższej pozycji niż reklama konkretnego konkurenta.
Dane zawarte w raportach Analizy Aukcji powinny stanowić fundament każdej kampanii PPC. Informacje udostępniane przez system Google Ads pozwalają wyciągać wnioski, dotyczące tego, które elementy reklamy wymagają poprawy i pozwalają skutecznie konkurować z innymi reklamodawcami. Optymalizacja strategii pozwoli zwiększyć współczynnik wygranych aukcji oraz sprawi, że Twoje reklamy prezentowane będą częściej i na wyższych pozycjach. To z kolei zwiększy szansę na pozyskanie dodatkowego ruchu do serwisu oraz poprawę współczynnika konwersji.
Warto monitorować raporty Analizy Aukcji również dlatego, że pozwalają one precyzyjnie określić, kim jest Twoja konkurencja. Dzięki temu dużo łatwiej będzie Ci porównać swoją ofertę oraz strategię kampanii z tym, co proponują bezpośredni rywale w walce o klienta.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.