W tej części omówię raporty z zakładki Zachowanie, która przedstawia informacje na temat czynności wykonywanych przez użytkowników: poruszania się, podejmowanych działań oraz informacji, czego szukają oni w serwisie. Po analizie danych z raportu Pozyskiwanie, raporty przybliżone w tej części będą istotne do uzyskania informacji na temat tego, jak długo użytkownicy przebywają na naszej stronie oraz które jej podstrony są popularne, a które praktycznie nieodwiedzane. Oprócz tego mamy możliwość sprawdzenia statystyk innych działań cennych dla naszej strony, np. kliknięcia w przycisk, reklamy czy odtworzenia materiału multimedialnego.
Ogólny raport zawiera wykres wyświetlający jeden z pięciu typów danych, znajdujących się w tabeli:
• Odsłony – łączna liczba wyświetlonych stron, gdzie sumowany jest pojedynczy lub ponowny przypadek wczytania strony przez przeglądarkę.
• Unikalne odsłony – łączna liczba wyświetlonych stron, gdzie przypadek wczytania zliczany jest raz dla danego użytkownika podczas trwania jego sesji.
• Średni czas spędzony na stronie – średni czas przeglądania określonej strony/ekranu albo zestawu stron/ekranów przez użytkowników.
• Współczynnik odrzuceń – procent wizyt, podczas których użytkownik nie wykonał interakcji z stroną, czyli opuścił witrynę zaraz po odwiedzeniu strony wejścia.
• Procent wyjść – odsetek wyjść z witryny z określonej strony lub zbioru stron.
Raport uzupełniony jest o szczegółową tabelę z możliwością analizowania trzech typów danych: Zawartości witryny, Wyszukiwań w witrynie oraz Zdarzeń. Tabela z danymi dotyczącymi stron zawiera adres URL lub tytuł strony, liczbę jej odsłon oraz procentowy stosunek wszystkich odsłon. Drugi typ danych wyszukiwania w witrynie będzie prezentował dane po odpowiedniej konfiguracji wyszukiwarki na stronie, natomiast ostatni wyświetla informacje związane z wydarzeniami na naszej stronie.
Zakładka ta dostarczy nam szczegółowych informacji na temat zachowania użytkownika na stronie. Możemy sprawdzić, np. po jakich podstronach się poruszał, z uwzględnieniem kolejności, na którą podstronę najczęściej trafiał w pierwszej kolejności i jak kształtuje się procent wyjść.
Oczywiście nie jest to jedyny widok, który możemy analizować. Jak widać na powyższym ekranie, oprócz stron wyjścia do wyboru mamy ogromną liczbę typów danych do analizy.
Raport ten posiada sporo możliwości sortowania, jak i pozyskiwania informacji nas interesujących. Klikając w ikonę zębatki, mamy możliwość dodania filtrów pozwalających na ustawienie poszukiwanego przez nas typu dopasowania, który pozwoli nam wyodrębnić konkretne dane.
Raport ten został dodatkowo podzielony na 4 podzakładki: Wszystkie strony, Analizę treści, Strony docelowe i Strony wyjścia. Każda ze stron raportów zawiera wykres z możliwością zmiany interesującego nas typu danych oraz szczegółową tabelę informacyjną.
Sam raport podzielony został na 3 zakładki: Eksploratora, Podsumowania nawigacji oraz Nakładkę na stronę.
Eksplorator przedstawia informacje na temat konkretnej podstrony, wyświetlając jej adres URL lub tytuł oraz szereg informacji związanych z jej popularnością. Otrzymujemy między innymi dane dotyczące liczby odsłon, unikalnych odsłon, średniego spędzonego czasu oraz liczby wyjść. Dane te dodatkowo zostały uzupełnione o współczynnik odrzuceń i o procent wyjść. Jeśli korzystamy z e-Commerce wyświetlana jest też wartość strony, liczonej ze wzoru: ((przychody z transakcji + łączna wartość celu) / przez unikalne odsłony strony lub zestawu stron)). Raport ten pozwala w łatwy sposób ocenić, które z naszych podstron w serwisie są atrakcyjnie i przynoszą konwersję, a nad którymi należałoby popracować.
Poznaj tajniki skutecznego pozycjonowania sklepów i zwiększ swoje online zyski
Raport ten przedstawia dane dla konkretnej podstrony, pokazując, w jaki sposób kreował się na niej ruch z nawigacji wewnątrz serwisu. Po lewej stronie widoczne są dane dotyczące wejść wraz z tabelą ścieżki dla poprzedniej strony. Prawa strona prezentuje dane w ten sam sposób, jednak tyczą się one wyjść, a tabela zawiera ścieżki następnej strony.
Raport Nakładka na stronę to widok pokazujący procentową liczbę kliknięć w konkretny element nawigacji na stronie.
Podobny widok jest również dostępny w specjalnie przygotowanej wtyczce Page Analytics dla przeglądarki Chrome.
Raport ten jest rozszerzeniem widoku Eksploratora z zakładki Wszystkie strony i skupia się on bardziej na elementach związanych z atrakcyjnością strony. Dodatkowo, każdy z elementów ścieżki w tabeli jest klikalny i po jego wybraniu otrzymujemy kolejne informacje z następnego poziomu ścieżki.
Raport ten został podzielony na dwie zakładki: Eksplorator i Ścieżki wejścia.
Ten raport jest również rozszerzeniem widoku Eksploratora z zakładki Wszystkie strony, jednak dodatkowo zawiera dwie kolumny, informujące o zachowaniu oraz konwersjach, z możliwością wyszukania wszystkich danych lub wybranych z E-commerce albo z konkretnego celu.
Raport przedstawia dane na temat strony wyjścia dla konkretnej ścieżki od strony docelowej, poprzez następnie wyświetloną stronę.
Jest to kolejne rozszerzenie widoku Eksploratora z zakładki Wszystkie, jednak tym razem skupia się on tylko na elementach związanych z wyjściem ze strony.
Raport ten został podzielony na 4 podzakładki, gdzie jedna z nich jest zakładką ogólną, pozostałe 3 natomiast prezentują bardziej szczegółowe dane. Co nam daje ten raport? Jest on informacją na temat szybkości działania naszej witryny. Znajdziemy w nim informacje, jaki jest czas wczytywania konkretnej podstrony w stosunku do średniego czasu. W podzakładce Sugestie dotyczące witryny Google Analitycs wykorzystując narzędzie PageSpeed Insights, przekazuje uwagi, których wdrożenie przyśpieszy działanie naszego serwisu. Więcej szczegółowych informacji na temat tej zakładki można znaleźć w oficjalnej pomocy Google.
Aby zobaczyć dane dla tego raportu, konieczna jest wspominana wcześniej odpowiednia konfiguracja ustawień Google Analytics, a w przypadku korzystania z metody POST przez naszą wyszukiwarkę wewnątrz serwisu, odpowiednia modyfikacja kodu śledzącego, o której możesz przeczytać w artykule Damiana na naszym blogu. Informacje związane z instalacją znajdą Państwo również w oficjalnej pomocy Google.
Korzystanie z tego raportu pozwala uzyskać odpowiedź na 5 pytań:
1. Jak często użytkownicy korzystają z mojego pola wyszukiwania i czego szukają?
2. Gdzie użytkownicy zaczynają wyszukiwania i co znajdują?
3. Czy użytkownicy są zadowoleni z wyników wyszukiwania?
4. Jak przeszukują moją witrynę różne grupy użytkowników?
5. Jakie efekty biznesowe przynosi przeszukiwanie witryny przez użytkowników?
Posiadanie tego typu informacji pozwoli wdrożyć w serwisie odpowiednie modyfikacje, mające na celu dostarczenie użytkownikowi tego, czego najczęściej szuka, a także pozwoli uzupełnić konkretne podstrony i wyszukiwane informacje.
Zdarzenia pozwalają nam ocenić, jak wyglądają konkretne działania użytkownika, czyli interakcja z tym, co znajduje się na naszej stronie. Śledzonymi zdarzeniami mogą być, np. pobrania, kliknięcia reklam mobilnych, gadżety, elementy Flash, osadzone elementy AJAX, odtworzenia filmów, kliknięcie w przycisk formularza oraz inne elementy określające dla nas konkretny cel. Sam raport został podzielony na 4 zakładki:
• Ogółem – zawiera ogólne informacje na temat zdarzeń, podając ich całkowitą liczbę, unikalność, wartość oraz procentowy rozkład.
• Najczęstsze zdarzenia – bardziej precyzyjny raport, wyświetlający informacje z najczęstszymi zdarzeniami.
• Strony zdarzeń – pokazuje liczbę zdarzeń, ich unikalność oraz wartość dla konkretnej podstrony.
• Przepływ zdarzeń – wykres obrazujący przepływ zdarzeń w sposób krokowy.
Więcej szczegółowych informacji na temat zdarzeń oraz ich konstrukcji można znaleźć w Pomocy Google.
Mamy bogate doświadczenie w analizie i interpretacji danych w Google Analytics. Jak możemy Ci pomóc?
Nie bez powodu Google zadbało o tak rozbudowane raporty związane z zachowaniem użytkownika na stronie. Odpowiednia analiza oraz wyciągnięcie trafnych wniosków mogą przynieść efekty w postaci zwiększonej sprzedaży, a modyfikacja nawigacji czy umieszczenie brakujących informacji na podstronach, na których użytkownik najczęściej szukał czegoś konkretnego, sprawi, że nasza strona stanie się dla niego przyjazna i wartościowa. W kolejnej części artykułu omówione zostaną raporty związane z konwersją.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.