W celu skutecznego prowadzenia działań związanych zarówno z procesem pozycjonowania, jak i marketingiem, należy zadbać o odpowiednie zbieranie i analizowanie danych dotyczących witryny. Jednym z darmowych narzędzi umożliwiających takie działania jest Google Analytics. Posiada ono szereg innych funkcjonalności, jak np. analizowanie danych związanych ze sprzedażą w sklepie internetowym. W pierwszej części artykułu przedstawię podstawowe informacje o narzędziu Analytics, pokrótce opiszę jego instalację oraz omówię najważniejsze elementy zakładki Odbiorcy.
Google Analytics to narzędzie zbierające informacje o użytkownikach i wykonywanych przez nich działaniach na stronie internetowej. Dane te prezentowane są w formie wykresów lub tabel, które obrazują nam między innymi to, ile osób odwiedza daną stronę, skąd pochodził ruch, czyli wejścia użytkowników oraz z jakiego kraju i miasta je odnotowano. Ważne jest również prezentowanie informacji dotyczących zachowania użytkownika na stronie internetowej. Wszystkie te dane można również śledzić w aplikacjach mobilnych.
Rys. 1. Oficjalna aplikacja Google Analytics dostępna jest w Sklepie Play oraz iTunes
Rekomendowane jest używanie oficjalnej aplikacji Google Analytics, ponieważ wtedy mamy pewność co do bezpieczeństwa i poprawnego funkcjonowania zarówno aplikacji, jak i prezentacji danych. Aplikacje nieoficjalne mogą nie prezentować wszystkich danych i posiadać inne widoki raportów, co może być dla niektórych użytkowników udogodnieniem lub utrudnieniem. Istnieją jednak również autorskie rozwiązania pozwalające na korzystanie z danych Analyticsa poprzez udostępnione API (Application Programming Interface). Przykładami takich aplikacji są: Analytics for Google Analytics czy gAnalytics.
Aby uzyskać dostęp do opisywanego narzędzia, konieczne jest posiadanie adresu email, będącego kontem Google. Można to zrobić w dwojaki sposób: poprzez założenie nowego konta i uzyskanie adresu email w domenie gmail.com lub utworzenie konta Google podpiętego pod swój obecny adres email.
Jeżeli logujemy się po raz pierwszy, musimy wejść na stronę http://www.google.com/intl/pl/analytics/, gdzie zostaniemy poproszeni o wykonanie trzech prostych kroków:
• rejestrację w Google Analytics,
• umieszczenie kodu śledzenia na stronie,
• odczekanie kilku godzin na otrzymanie informacji na temat odwiedzających stronę użytkowników.
Wykonanie tych czynności pozwoli nam w pełni korzystać z usług dostępnych w systemie Google Analytics.
Po kliknięciu w przycisk Rejestracja, zostaniemy poproszeni o uzupełnienie w Google Analytics podstawowych danych strony lub aplikacji mobilnej, takich jak:
• Nazwa konta – tekst , który będzie wyświetlany w panelu usług. Mamy pełną dowolność, co do jej wyboru, ponieważ nie ma żadnych z góry narzuconych wytycznych.
• Nazwa witryny – tutaj również nie ma reguł, co do jej formy; można wpisać nazwę firmy lub adres domeny.
• Adres URL witryny – w tym miejscu ważne jest zaznaczenie odpowiedniego protokołu http lub https, wykorzystywanego przez serwis.
• Kategoria branży – należy wybrać branżę powiązaną z witryną.
• Strefa czasowa raportowania – warto ustawić odpowiednią strefę czasową dla swojej lokalizacji, żeby narzędzie nie przekłamywało wyników.
• Ustawienia udostępniania danych:
– Usługi Google: jeśli korzystamy z pozostałych usług Google, warto zaznaczyć ten punkt. Pozwoli to na łatwy i szybki dostęp do statystyk związanych ze stroną np. w narzędziu Google Moja Firma.
– Analiza porównawcza: zaznaczenie tego punktu spowoduje anonimowe przesyłanie danych do zbioru danych użytkowników. Punkt nie jest wymagany.
– Pomoc techniczna: punkt ten pozwala na udzielenie dostępu do danych przedstawicielom pomocy technicznej, gdy jest to niezbędne do świadczenia usług i rozwiązywania problemów technicznych. Punkt nie jest wymagany.
– Specjaliści do spraw konta: kliknięcie w ten punkt spowoduje przekazanie odpowiednich uprawnień specjalistom Google, którzy sprawdzają, jak można poprawić konfigurację oraz metody analizy. Punkt nie jest wymagany.
Oczywiście wybranie wszystkich punktów nie spowoduje opublikowania naszych danych. Wszystkie informacje na temat właściciela są odpowiednio zabezpieczone. Więcej informacji na temat polityki prywatności Google można uzyskać w centrum pomocy, w dziale Zabezpieczania danych.
Drugim krokiem jest odpowiednia instalacja kodu, tzw. trackera, umożliwiającego śledzenie i przesyłanie danych do usługi Analytics. Jego instalacja powinna przebiegać zgodnie z instrukcjami. Często zdarza się, że popularne systemy CMS czy eCommerce dostarczają odpowiednie wtyczki ułatwiające instalację kodu. Przy ich wykorzystaniu wystarczające jest umieszczenie w odpowiednim polu identyfikatora śledzenia strony np. UA-12345678-1.
Rys. 2. Na czerwono zaznaczony identyfikator śledzenia, który można umieścić w odpowiednim polu w specjalnej wtyczce naszego systemu eCommerce czy CMS
Rys. 3. Miejsce dla identyfikatora we wtyczce All in on SEO Pack w systemie CMS WordPress
Rys. 4 Miejsce na identyfikator w module ganalytics w PrestaShop
Oczywiście, jeśli tracker znajduje się już na stronie, nie ma konieczności dodawania nowego na potrzeby Google Analytics, jednak istnieje rozwiązanie polegające na umieszczeniu dwóch kodów śledzących. Korzystając z zakładki administracyjnej można również przydzielić uprawnienia z możliwością analizy lub edycji danych dla innego adresu email, będącym kontem Google.
Z zakładki Odbiorcy na Google Analytics chciałbym omówić jedynie podstawowe, najbardziej przydatne podstrony, które zawierają zasadnicze informacje, przydatne szczególnie w początkach pracy z narzędziem.
Na tej karcie w Google Analytics zbierane są informacje o odwiedzających serwis użytkownikach. Do najważniejszych z nich, na których warto skupić swoją uwagę należą:
• Sesje – liczba sesji, czyli okres, w którym użytkownik aktywnie korzystał z witryny.
• Użytkownicy – liczba użytkowników mających co najmniej jedną aktywną sesję.
• Odsłony – łączna liczba odsłon stron z wliczeniem powtórnych wizyt.
• Średni czas trwania sesji – informuje o tym, jak długo użytkownicy przebywali na stronie.
• Współczynnik odrzuceń – liczba informująca o procencie wizyt na jednej stronie (użytkownik po wejściu na konkretną podstronę opuścił ją bez przeglądania innych podstron).
Pod wykresem liniowym widoczny jest też diagram kołowy, informujący o stosunku wejść nowych użytkowników do użytkowników powracających do danej witryny.
Na karcie odbiorców w Google Analytics znajdziemy również rozbudowane dane dotyczące lokalizacji użytkowników (kraj i miejscowość), z jakiej odwiedzili oni stronę. Mamy również możliwość sprawdzenia, jakiej przeglądarki używał dany użytkownik, z jakiego korzystał systemu oraz usługodawcy internetowego. Cenną informacją jest również rozdzielczość ekranu, na której użytkownicy wyświetlali treści, ponieważ pozwala to na odpowiednie dostosowanie szablonu witryny.
Wszystkie te elementy są w Google Analytics dodatkowo rozwijane, co pozwala wyodrębnić precyzyjne informacje i ustalić np., która lokalizacja miała największy współczynnik odrzuceń czy z jakiej miejscowości odnotowywana jest największa liczba sesji. Posiadanie takich informacji pozwala na podjęcie działań mających na celu utrzymanie konkretnej grupy użytkowników na stronie.
Zakładka przydatna zwłaszcza dla firm. Pozwala mierzyć zainteresowanie użytkowników ofertą dostępną na stronie.
Dane przedstawione na wykresie w czytelny sposób pokazują, czy nasze działania marketingowe ściągają zakładaną liczbę użytkowników na stronę. Nagły spadek liczby aktywnych użytkowników widoczny w Google Analytics może być dla nas jasnym sygnałem np. o negatywnych opiniach w prasie czy sieci.
Zakładka ta pozwala na uzyskanie z Google Analytics precyzyjnych danych na temat odwiedzających stronę użytkowników. Dowiemy się z niej miedzy innymi, jakiej są płci i ile mają lat.
Dane dostępne są w 5 wymiarach:
• Wiek: z podziałem na kategorie – 18-24, 25-34, 35-44, 45-54, 55-64 i 65+.
• Płeć: podział na mężczyzn i kobiety.
• Kategorie podobieństwa: podział ze względu na styl życia i zainteresowania użytkownika, np. sport, gotowanie czy technologie.
• Segmenty na rynku: podział ze względu na zainteresowania zakupowe.
• Inne kategorie: zawierają najbardziej szczegółowe informacje o użytkowniku. Oprócz głównej kategorii zainteresowań, uzyskamy szczegółowe jej podkategorie np. Jedzenie –> Przepisy –> Kuchnia orientalna –> Azja Wschodnia.
Dane te pochodzą z pliku cookie DoubleClick firmy zewnętrznej (w przypadku odwiedzin w witrynie) oraz z anonimowych identyfikatorów w przypadku aplikacji mobilnych (tj. identyfikatora wyświetlania reklam do Androida oraz identyfikatora IDFA do iOS).
Jest to zakładka, w której znajdują się informacje związane z lokalizacją. Dzięki niej możemy dowiedzieć się więcej na temat pozyskiwania, zachowania oraz konwersji.
Oczywiście Google zadbało o szczegółowość danych, dlatego już kilka kliknięć wystarczy, żeby uzyskać bardziej precyzyjne informacje na temat wybranego kraju, województwa lub miasta.
Dzięki tej zakładce w Google Analytics oraz dostępnym opcjom (Nowi a powracający, Częstotliwość wizyt i Zaangażowanie) dowiemy się, czy nowi użytkownicy odwiedzają lub dokonują zakupu w danym serwisie częściej niż poprzedni i aktualni klienci. A posiadając takie informacje, będziemy w stanie odpowiednio zareagować i np. zachęcić stałych klientów do częstszych zakupów w prowadzonym przez nas sklepie – udostępniając im np. kody rabatowe i organizując atrakcyjne promocje cenowe.
Częstotliwość wizyt zawiera szczegółowe informacje na temat sesji. Daje to nam możliwość sprawdzenia, ilu mamy użytkowników z określoną liczbą sesji.
Zakładka Zaangażowanie informuje o liczbie sesji i czasie ich trwania. Posiadanie takich informacji może być jasnym sygnałem, że użytkownik np. nie znalazł w danym serwisie tego, czego poszukiwał i w tym przypadku czas trwania będzie krótki, a liczba sesji stosunkowo duża.
Mamy bogate doświadczenie w analizie i interpretacji danych w Google Analytics. Jak możemy Ci pomóc?
W kolejnych wpisach omówione zostaną pozostałe zakładki, ale już teraz można zauważyć, jak potężnym narzędziem jest oferowana darmowa usługa Google Analytics. Analiza i odpowiednia obróbka tych danych może stać się kluczem do sukcesu naszej firmy. Omówiona wyżej zakładka Odbiorcy daje nam szeroki zakres informacji na temat tego, kto i w jaki sposób odwiedza naszą witrynę oraz prezentuje ciekawe dane na temat zainteresowań osób ją odwiedzających. Więcej szczegółowych informacji znajdziecie w oficjalnym centrum pomocy Google Analytics.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.