Tworzysz swój sklep internetowy i zastanawiasz się, jak zaplanować opisy kategorii, aby przynosiły korzyści nie tylko Twojej witrynie, ale także potencjalnym klientom? Poznaj najważniejsze zasady budowania contentu swojego serwisu online – zapraszamy!
Wyobraź sobie, że wchodzisz do dużego supermarketu, w którym żadna alejka nie jest podpisana i znalezienie wszystkich produktów z Twojej listy zakupów staje się niczym błądzenie po labiryncie. Kategorie w sklepie internetowym, podobnie jak te w stacjonarnych punktach sprzedaży, służą dbaniu o komfort i intuicyjność ścieżki zakupowej Twoich potencjalnych klientów.
Dlaczego kategorie są potrzebne?
W SEO tworzenie takiej nawigacji nazywane jest budowaniem struktury strony internetowej – niezależnie od tego, czy jest to zwykła witryna oferująca różnego rodzaju usługi lub treści, czy sklep online. Hierarchia poszczególnych podstron ma za zadanie prowadzić odbiorcę po danym serwisie w taki sposób, aby czuł się on w nim komfortowo i intuicyjnie odnajdował jego poszczególne kategorie, podkategorie i pozostałe podstrony. W przypadku sklepów internetowych drzewo kategorii pozwala łatwiej odnajdywać użytkownikom interesujące ich produkty, w zależności od tego, jakiego rodzaju artykułu szukają. Ale nie tylko! Są one potrzebne również w ramach pozycjonowania – dzięki ścieżkom nawigacji nie tylko potencjalni klienci, ale także roboty indeksujące mogą szybciej i efektywniej poruszać się po Twoim sklepie internetowym.
Jak budować kategorie?
Najważniejsza zasada to: od ogółu do szczegółu. Tworząc menu swojego serwisu, powinieneś w pierwszej kolejności podzielić wszystkie produkty na odpowiednie kategorie i podkategorie. Załóżmy, że zajmujesz się dystrybucją różnego rodzaju obuwia. Ich przykładową główną kategorią będzie podział na męskie, damskie oraz dziecięce. Następnie możesz je segregować zgodnie z zastosowaniem np. dla kategorii męskie stwórz podkategorie: “buty do biegania”, “buty trekkingowe”, “buty do koszykówki”, “buty do tenisa” itd.
Pamiętaj, aby zarówno nazwy kategorii, jak i podkategorii zawierały odpowiednio dobrane słowa kluczowe, którymi następnie nasycisz opisy każdej z podstron. Im bardziej precyzyjnie, tym lepiej dla wyników w rankingu Google. Nazwy nie powinny być również zbyt długie – najlepiej sprawdzają się krótkie, acz wyczerpujące hasła, które łatwo odczytać i zapamiętać użytkownikom Twojego sklepu.
Warto jednocześnie pamiętać, aby nie tworzyć kategorii dla produktów, których nie ma dostępnych w Twojej ofercie – wpływa to bowiem negatywnie nie tylko na efekty pozycjonowania, ale także zadowolenie Twoich klientów z nieudanych odwiedzin w sklepie internetowym. Skup się więc na istniejącym asortymencie, aby pogrupować go w sposób intuicyjny.
Kiedy tworzyć kategorie?
Co ważne z punktu widzenia pozycjonowania Twojego serwisu, ważne, aby hierarchię sklepu dobrze przemyśleć na samym początku jego tworzenia. Wielu właścicieli stron internetowych popełnia ten błąd i nie zastanawia się nad porządkiem drzewa kategorii, budując swój serwis od podstaw i następnie rozbudowuje je o kolejne podstrony, które są zwyczajnie nieintuicyjne. Pamiętaj więc, że z czasem Twój asortyment może się zmienić – zazwyczaj produktów w sklepie przybywa, a w efekcie również kategorii i podkategorii. Warto więc przygotować się na taką ewentualność jeszcze w momencie tworzenia serwisu, aby w przyszłości móc cieszyć się wygodną w użyciu witryną.
Oczywiście, że tak! Nie bez powodu mówi się, że “content is king” – w końcu to właśnie treści stanowią jedną z głównych sił napędowych każdego serwisu internetowego, niezależnie od branży, w jakiej działasz i co masz do zaoferowania swoim klientom. Opisy kategorii są absolutnie konieczne dla zapewnienia doskonałych wyników SEO Twojego sklepu online, dlatego musisz je wdrożyć na każdej z podstron. Google zwraca uwagę na to, czy witryna w całości wypełniona jest wartościowym, użytecznym, unikalnym i wysokiej jakości contentem. Dlatego zdecydowanie zalecamy przyłożenie się do tworzenia treści, które nie tylko powinny dokładnie opisywać oferowane przez Ciebie kategorie produktów, ale także były napisane w sposób zgodny z zasadami SEO. Co to oznacza?
Treści tworzone na strony internetowe, a szczególnie te ofertowe, jak ma to miejsce w przypadku sklepów online, powinny być pisane językiem korzyści. Zapoznając się z nimi, użytkownik odnajdzie w Twoich produktach rozwiązanie swoich problemów, sposoby na ich uniknięcie czy po prostu zalety, jakie zapewni mu ich zakup. Opisy powinny być również wartościowe i merytoryczne – dokładnie opisywać kategorię danego asortymentu, przykłady artykułów, jakie w nim znajdzie, a także marki, które dostępne są pośród nich.
Pamiętaj jednocześnie o odpowiednim formatowaniu: wszelkiego rodzaju wyboldowania, wypunktowania, podział na akapity oraz hierarchia śródnagłówków – wszystko to ma wpływ na SEO Twojego sklepu i lepszą widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania. Google docenia również sklepy, które wdrażają w obrębie swojej witryny linkowanie wewnętrzne. Zadbaj więc o to, aby w opisach kategorii znalazły się odnośniki np. do konkretnych produktów czy podkategorii.
Opisy kategorii a wyniki SEO
Jakimi korzyściami SEO możesz się cieszyć, dbając o tworzenie contentu zgodnego z wytycznymi wyszukiwarki? Poza doskonałą widocznością, jaką zagwarantuje Ci wysoka pozycja serwisu w rankingu, odpowiednio zoptymalizowane treści sprawiają, że odbiorcy chętniej zostają na Twojej stronie, aby się z nimi zapoznać. Minimalizujesz w ten sposób współczynnik odrzuceń i jednocześnie budujesz większy ruch na stronie oraz wyższy współczynnik konwersji. A wraz z nimi rosną szanse na to, że odbiorcy staną się nie tylko odwiedzającymi Twój sklep, ale realnymi klientami, którzy dokonają zakupu i być może wrócą kolejny raz lub polecą Twój serwis innym internautom.
Wyniki SEO sklepów internetowych, które systematycznie wdrażają i optymalizują opisy swoich kategorii produktowych, są znacznie bardziej satysfakcjonujące od tych, które tego nie robią. Witryny te cieszą się lepszą rozpoznawalnością, widocznością, a często także wizerunkiem eksperta w swojej branży. A wszystko to właśnie za sprawą contentu, który ma dla pozycjonowania tak ogromne znaczenie. Nie bagatelizuj jego potencjału i dowiedz się, jak skutecznie tworzyć treści na kategorie produktów swojego sklepu!
Zgodnie z najnowszymi badaniami SEO, nie można wskazać jednoznacznie prawidłowej długości opisów kategorii. Najważniejsze to w sposób wyczerpujący przedstawić swoją ofertę tak, aby potencjalny klient znalazł w treści wszystko, czego mógłby poszukiwać. Warto jednocześnie podpatrzeć konkurencję – zadowalające wyniki pozycjonowania marek, z którymi rywalizujesz, mogą być sygnałem, że warto tworzyć content o podobnej długości. Ale pamiętaj, że liczy się nie ilość, ale jakość! Każdy opis kategorii powinien być przede wszystkim użyteczny, czytelny i merytoryczny. Dla klienta nie ma nic gorszego niż przysłowiowe lanie wody, które nic nie wnosi, a jednocześnie jest trudne do zapoznania się z powodu ściany tekstu i innych błędów w formatowaniu.
Pamiętaj również, że tworząc bardzo długi tekst, który zostanie umieszczony nad listą podkategorii lub produktów, użytkownikowi trudniej będzie się zapoznać z Twoją rzeczywistą ofertą. Alternatywną metodą jest podzielenie contentu na mniejsze segmenty: krótszą część treści umieść nad podkategoriami lub produktami, a resztę opublikuj w dole strony. W ten sposób unikniesz wysokiego współczynnika odrzuceń, a jednocześnie dasz możliwość swoim potencjalnym klientom dowiedzenia się czegoś więcej o Twojej ofercie. Warto również wiedzieć, że dłuższe teksty pozwalają zawrzeć więcej słów kluczowych i linków wewnętrznych, które dają większe możliwości w ramach pozycjonowania. Jaką długość opisu kategorii najlepiej zastosować? Wybór zależy od Ciebie – odpowiednio sformatowane, ciekawe i czytelne treści mogą mieć od 1000 do nawet 15000 znaków.
Choć powiedzieliśmy już wiele na temat tworzenia opisów kategorii, najlepszym sposobem na to, abyś nie miał wątpliwości co do ich jakości, są przykłady zalecanych i uznawanych za błędne praktyk, które znajdziesz poniżej.
Poprawne opisy kategorii
Poza użytecznością i wartością merytoryczną powinny zawierać takie elementy jak:
Co więcej, poprawny opis kategorii powinien zawierać również informacje na temat oferty produktowej, możliwości skontaktowania się ze sklepem w sprawie asortymentu czy porad dotyczących wyboru artykułu, który najlepiej spełni potrzeby i oczekiwania potencjalnego klienta. W treści warto zawrzeć także Call To Action, czyli wezwanie do działania – w tym przypadku zapoznania się z ofertą.
Niepoprawne opisy kategorii
Śmiało można dziś powiedzieć, że dla pozycjonowania oraz wizerunku danej marki, lepiej nie publikować w sklepie internetowym żadnych treści niż wdrażać takie, które przyniosą więcej szkody niż pożytku. Czego więc unikać przy tworzeniu opisów kategorii? Po pierwsze ścian tekstu – są one mało czytelne, nie zachęcają do zapoznania się z treścią serwisu, w efekcie czego potencjalny klient szybko zrezygnuje z ich czytania. Kolejna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę, a która również często jest błędem przy tworzeniu contentu na wszelkiego rodzaju strony internetowe, to zbyt mała/duża i nieczytelna czcionka (zdarzają się nawet treści pisane fontem bez polskich znaków). Odbiorców nie zachęcają także teksty o nienaturalnie dużym nasyceniu słowami kluczowymi – warto tutaj zwrócić uwagę, że keyword stuffing jest również negatywnie oceniany przez Google i może wpłynąć na niższe wyniki w rankingu. Brak wyboldowań, wypunktowań, podziału na akapity czy odsyłaczy to kolejne błędy, które sprawiają, że zapoznanie się z treścią opisu kategorii będzie dla użytkownika utrudnione. Często spotykaną praktyką jest także tworzenie ich u dołu strony, co sprawiało, że stanowiły nie tylko “zapchaj dziurę”, która wierzono, że być może podniesie wynik pozycjonowania, ale również zdecydowanie utrudniało przeczytanie ich treści – szczególnie w przypadku rozwijanej listy produktów.
Tyle w kwestii technicznych aspektów niepoprawnych opisów kategorii produktów. Jeśli chodzi o samą ich treść, nie powinna być ona tworzona przez automatyczne generatory tekstów, które nijak informują o dostępnym asortymencie. Brak języka korzyści, wezwania do działania, merytorycznej wartości contentu to kolejne przykłady błędów, jakich należy unikać przy pisaniu tego rodzaju treści.
Skuteczne, czyli takie, które sprawią, że klient dokona konwersji. W przypadku zdecydowanej większości sklepów internetowych jest nią po prostu zakup. Dlatego Twoje opisy kategorii powinny być pisane językiem korzyści, dzięki czemu w sposób efektywny możesz zachęcić użytkownika, aby stał się Twoim klientem. Ale nie tylko! Poniżej poznasz najważniejsze zasady pisania skutecznego contentu do sklepów internetowych.
Skuteczne opisy kategorii a klienci
Głównym celem każdego przedsiębiorcy są oczywiście zyski ze sprzedaży. Aby jednak cieszyć się doskonałymi efektami, musisz najpierw przedstawić swoją ofertę w taki sposób, aby potencjalny klient nie tylko chciał się z nią zapoznać, ale także z niej skorzystać. Właśnie dlatego tak ważne są skuteczne opisy kategorii. Jak je pisać? W pierwszej kolejności skup się na języku korzyści, o którym wspomnieliśmy wyżej. Klient powinien wiedzieć, co zyska, decydując się na zakup w Twoim sklepie lub co straci, rezygnując z zamówienia u Ciebie interesującego go produktu. Pisz więc o zaletach, parametrach i korzyściach w taki sposób, aby zachęcić go do zapoznania się z ofertą. W opisach kategorii produktów doskonale sprawdza się również bezpośrednie zwracanie do wcześniej ustalonej persony. Zastanów się więc, kim może być Twój potencjalny klient, czego może oczekiwać, jakich rozwiązań poszukuje i w jaki sposób właśnie Ty możesz mu w tym pomóc.
Skuteczne opisy kategorii a SEO
Efektywność Twoich działań w ramach tworzonego contentu może dotyczyć także samego pozycjonowania. Opisy kategorii zgodne z zasadami SEO powinny być przede wszystkim oparte na odpowiednio dobranych tematycznie słowach kluczowych. Zrezygnuj z ogólnych, nic nieznaczących fraz na rzecz bardziej precyzyjnych i definiujących intencję użytkownika haseł typu long tail. Są to frazy złożone z dwóch lub więcej słów np. męskie buty Nike. Zawarto w nim główną kategorię produktu, jakim może interesować się Twój potencjalny klient, a także brand. W ten sposób możesz budować opisy kategorii oraz podkategorii dla wszystkich grup asortymentu, jaki posiadasz w swojej ofercie, dbając jednocześnie o doskonałe efekty pozycjonowania.
Skuteczność tworzonych treści w ramach SEO polega również na budowaniu profilu linków wewnętrznych – wszelkiego rodzaju odsyłacze do innych podstron wpływają pozytywnie na wynik w rankingu Google. Doskonałe efekty możesz uzyskać także stosując breadcrumbs, czyli rodzaj menu nawigacyjnego, który wspiera UX Twojego serwisu, pomagając jednocześnie zarówno użytkownikom, jak i robotom odnajdywać i poruszać się po sklepie internetowym.
Z punktu widzenia SEO, odpowiedź powinna brzmieć: na każdej podstronie sklepu internetowego powinna znajdować się odpowiednio zoptymalizowana treść. Jest to oczywiście prawda, jednak należy pamiętać, że w każdej branży zdarzają się sytuacje, w których jakiś asortyment wypada z gry i zwyczajnie przestaje być na stałe dostępny w ofercie. Właśnie wówczas opisy na tych podstronach nie są potrzebne, jednak w takiej sytuacji lepszą decyzją będzie po prostu usunięcie tych kategorii, które nie są już dostępne w Twojej ofercie niż “sztuczne” tworzenie contentu, pośród którego w rzeczywistości Twoi potencjalni klienci nie znajdą żadnych produktów.
Zdarza się również, że nie mamy czasu na tworzenie unikalnych treści, a nie chcemy zostawiać pustej strony bez jakiegokolwiek opisu. Dlatego od razu uprzedzamy: wszelkie kopiowanie contentu ze stron producenta czy konkurencji jest traktowane przez Google jako duplikat, którego zdecydowanie należy się wystrzegać, aby uniknąć filtrów i banów. Niewiele osób wie, że treści kopiowane w obrębie danego serwisu również mogą być odbierane przez algorytmy jako duplikat (w tym przypadku wewnętrzny).
Dlatego, jeśli nie masz czasu na tworzenie nowych treści, lepiej zostawić daną podstronę pustą niż powielać dokładnie te same teksty na kilku podstronach – z czasem uzupełnisz je o w pełni unikalny i użyteczny content, który docenią nie tylko klienci, ale także Google. Jeśli natomiast nie masz ani czasu, ani chęci na samodzielne tworzenie treści, możesz skorzystać z pomocy agencji SEO, której copywriterzy przygotują najwyższej jakości content zgodny z wytycznymi wyszukiwarki na każdą z podstron Twojego sklepu internetowego.
Odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak! Jest to długo niedoceniany nawet przez specjalistów SEO rodzaj treści, który wcale nie powinien być bagatelizowany, ponieważ może wznieść bardzo dużo zarówno w ramach pozycjonowania, jak i użyteczności samej witryny. Dzięki opisom kategorii zyskują wszyscy: zarówno użytkownicy, jak i Twój biznes. Inwestycja ta z całą pewnością więc się opłaci i zapewni doskonałe efekty sprzedażowe, biznesowe i wizerunkowe.
Do najważniejszych korzyści wynikających z tworzenia wysokiej jakości opisów kategorii zgodnych z zasadami SEO możemy zaliczyć:
Pamiętaj jednak, że to nie wszystko, co zapewnia Ci tworzenie opisów kategorii. Korzyści jest całe mnóstwo od budowania wizerunku eksperta w branży, przez zwiększanie świadomości Twojej marki, aż po dbanie o komfort i łatwość poruszania się po Twojej witrynie. A doskonałe doświadczenia użytkownika przekładają się z kolei na większe prawdopodobieństwo, że zostanie w Twoim sklepie na dłużej i w efekcie złoży zamówienie. Jak widzisz, nawet z pozoru niewiele znaczące treści, jakimi są opisy produktów, mają ogromne znaczenie dla Twojego biznesu. Dlatego z całą pewnością warto o nie zadbać, aby cieszyć się całym wachlarzem korzyści i możliwościami rozwoju Twojego biznesu w sieci.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.