Jak podaje Bisonode Polska, w 2018 roku w naszym kraju było zarejestrowanych 30 936 sklepów internetowych, czyli o 6,1% więcej niż w roku poprzednim. Jeśli Ty także chcesz dołączyć do dużego grona właścicieli e-commerców, ten artykuł dostarczy Ci wiele cennych wskazówek. Zapraszamy do lektury.
By założyć sklep internetowy wystarczy tak naprawdę kilka chwil. Jeżeli jednak zależy Ci na tym, by stworzyć prężnie działające przedsiębiorstwo (nawet jeśli na początku jest ono mikroorganizmem rynkowym, opierającym się na zasadach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej) trzeba przemyśleć szereg ważnych kwestii. Kluczowe rozwijamy w poniższych akapitach.
Przed przystąpieniem do działania dobrze jest odpowiedzieć sobie na kila pytań i stworzyć konkretny program działania. Rozważania nad tym, jak założyć sklep internetowy zacznij od odpowiedzi na poniższe pytania:
Jeżeli zastanawiasz się, czy założyć sklep internetowy czy tradycyjny, z punktem stacjonarnym, dowiedz się, jak przedstawiają są plusy i minusy każdej z wymienionych opcji. Jako że skupiamy się na odpowiedzi na pytanie, jak założyć sklep online, rozważymy głównie przewagi portalu w sieci www.
Po pierwsze, stworzenie sklepu internetowego jest dużo tańsze niż podnajmowanie (albo kupno) lokalu użytkowego, zatrudnienie personelu do obsługi takiego obiektu, wyposażenie go zgodnie z obowiązującymi standardami. Porównując koszty obu przedsięwzięć, sklep internetowy to dużo tańsza opcja.
Po drugie: znacznie szybciej (nawet w pół godziny!) wykonasz platformę sprzedażową online – współczesne oprogramowanie umożliwia błyskawiczne tworzenie sklepu internetowego.
Po trzecie: sposobność do robienia zakupów przez całą dobę sprawia, że sporo potencjalnych klientów może trafić do Twojego własnego sklepu internetowego o każdej porze dnia i nocy. To tak, jakbyś prowadził punkt stacjonarny 24 godziny na dobę przez wszystkie dni w roku. Ty zaś nie musisz cały czas przebywać na straży dobytku. Wystarczy, że raz bądź dwa razy dziennie dokonasz wysyłki zamówionych towarów, by nadać przedsiębiorstwu płynności organizacyjnej. Możesz także zdecydować się na dropshipping – wówczas odpowiedzialność za proces wysyłki spoczywa na dostawcy towarów, nie zaś na sprzedawcy.
Po czwarte, choć chyba najważniejsze, możesz wykorzystać potencjał branży e-commerce, kierując ofertę do klientów nie tylko z Twojego regionu, ale i z całego kraju, a nawet z z zagranicy. Jeżeli więc chcesz założyć sklep – warto postawić na formę internetową. Nie oznacza to bynajmniej, że musisz rezygnować z tradycyjnej wersji firmy. Jeśli chcesz utrzymać bezpośredni kontakt z klientami, załóż sklep internetowy jako drugi kanał sprzedaży, który pozwoli Ci dotrzeć z ofertą do większej liczby odbiorców.
30 minut potrzebne na założenie sklepu internetowego to czas, w jakim doświadczony programista jest w stanie postawić funkcjonalną, estetyczną platformę sprzedażową. Nie jesteś jednak w stanie w pół godziny stworzyć biznesplanu przedsiębiorstwa, zarejestrować go, czy dodać całego asortymentu. Do najważniejszych wymagań formalnych, jakie należy spełnić, by mieć swój własny, gotowy sklep, należy:
Rozważania o tym, jak założyć sklep internetowy, rozpocznij od ukonkretnienia pomysłu. Zrób mapę myśli, spisz swoje idee, poradź się znajomych i poczytaj publikacje na temat prężnie prosperujących sklepów internetowych. Następnie zgłąb zagadnienia formalne (takie jak składki do ZUS’u czy podatki) i podejmij decyzję, z którymi z nich poradzisz sobie samodzielnie, a które będziesz musiał zlecić specjalistom, na przykład księgowemu, agencji interaktywnej czy prawnikowi.
Adres, pod którym znajduje się sklep internetowy, ma spore znaczenie dla dalszego powodzenia biznesu. Im prostsza, łatwiejsza do zapamiętania i krótsza domena, tym lepiej. Niestety, sporo tego typu adresów jest już zajęta. W takim przypadku warto poszukać czegoś oryginalnego i próbować usytuować własny sklep w opozycji do konkurencji, jako pomysł nowatorski, innowacyjny, świeży.
Zasadniczo, podczas wyboru domeny, trzymaj się kilku zasad. Oto one:
Zastanawiając się, jak i gdzie założyć sklep internetowy, ulokuj się pod dobrym adresem – tak naprawdę trafnie dobrana domena to świetna reklama.
Kwestia ta jest ważna zarówno dla użytkowników, jak również dla komfortu administracji oraz prowadzenia sklepu. Wybór powinien oscylować wokół potencjalnej liczby produktów oraz użytkowników, budżetu firmy, czy formy strony. Oprogramowanie sklepu internetowego jest solidne, jeśli charakteryzuje się:
Warto zaproponować klientom różne formy płatności. Prócz tradycyjnych przelewów oraz płatności za pobraniem, można zastosować szybkie płatności, a także (w przypadku drobnych produktów) płatności SMS. Możliwość wyboru, jaką otrzyma potencjalny klient wpłynie na jego komfort, jak i zadowolenie dotyczące Twojego sklepu.
Mówimy tutaj często o danych klientów (dane personalne, adresowe), które są przetrzymywane w bazach danych strony. Aby zachować wysoki stopień bezpieczeństwa, warto zastosować kilka rozwiązań:
W tym miejscu nieco bliżej przyjrzymy się rozporządzeniu RODO, które weszło w życie 25 maja 2018 roku. Mówi ono między innymi o prawie konsumenta do „bycia zapomnianym”, co oznacza, że klient ma prawo do żądania usunięcia wszystkich swoich danych z każdego rodzaju bazy. Jeśli chcesz, by w Twoim sklepie internetowym obowiązywały zasady zgodne z rozporządzeniem, musisz się z nim dokładnie zapoznać. Wiedza o tym, że powinieneś na przykład niezwłocznie powiadomić osoby, których dane widnieją w Twoich bazach o ataku hakerskim, jaki miał miejsce na sklep, może okazać się niezwykle przydatna i uchronić Cię przed nieprzyjemnymi konsekwencjami nieprzestrzegania prawa.
Google dla większości witryn włącza indeksowanie mobile-first, które ocenia witrynę pod kątem urządzeń mobilnych. Oznacza to, że prowadząc sklep internetowy w szczególny sposób warto zadbać o tych, którzy korzystają z niego za pośrednictwem smartfona albo tabletu. Na podstawie analiz można ponadto wysnuć wniosek, że nie dbając o responsywność czy mobilną wersję portalu sprzedażowego, stracisz nawet połowę potencjalnych nabywców. Współczesny klient jest niecierpliwy – wystarczy drobny element portalu wykonany w niewłaściwy sposób, by kliknął button ze znakiem krzyżyka i zamknął sklep, którego menu wyświetlane na telefonach komórkowych nie jest na przykład zbyt przejrzyste.
Podstawowe, a zarazem najczęstsze błędy występujące na stronach mobilnych i responsywnych to:
Nie bez znaczenia jest ponadto jakość strony mobilnej, jaką posiada Twój sklep internetowy, dla pozycji witryny w wyszukiwarkach. Im mniej błędów, im bardziej przyjazna użytkownikowi strona, tym wyższa pozycja. Im wyższa pozycja, tym większa liczba internautów ma możliwość dotarcia do witryny. Im większy ruch w witrynie, tym (przynajmniej teoretycznie) większe możliwości sprzedaży produktów. Zbliżamy się do sedna rozważań na temat związku przyczynowo-skutkowego między wersjami mobile sklepów internetowych a Twoimi korzyściami. Im lepsza strona na telefony i tablety, tym większe zyski możesz osiągnąć ze sprzedaży. Ot, i cała filozofia!
Treść to jeden z najważniejszych aspektów tworzenia sklepu online. W artykule Kasie przeczytasz, jak tworzyć skuteczne treści. Teraz tylko podsumuję najważniejsze informacje, o jakich należy pamiętać.
Muszą być unikalne, oryginalne, odpowiednio długie i szczegółowe, a co równie ważne – powinny zachęcać do zakupów. Wystrzegaj się lakonicznych zwrotów, które niewiele dają potencjalnemu nabywcy. Sporym błędem jest również podanie jedynie specyfikacji technicznej, bez żadnego dodatkowego opisu. Niedopuszczalne jest kopiowanie opisów z innych stron – plagiatowanie treści jest zabronione, a ponadto negatywnie wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
To idealne miejsce, by zamieszczać wartościowy content, pełen przydatnych informacji. Firmy coraz częściej decydują się na prowadzenie blogów. Stanowią one świetną sposobność do przedstawienia nowości, zestawień produktów na konkretne okazje, wypromowania najciekawszych rozwiązań.
Założenie sklepu i dodanie odpowiedniego asortymentu to nie koniec pracy nad marką. By stała się silnym, rozpoznawalnym brandem, trzeba nieustannie pracować nad umocnieniem się jej wizerunku w oczach odbiorców. Można to zrobić na pośrednictwem bloga właśnie – publikując aktualności z życia firmy, osiągnięcia, pokazując wartości, jakimi kieruje się zespół proponując internautom serie produktów.
Czyli informacje dotyczące sposobów płatności, dostawy, transportu czy możliwości osobistego odbioru paczki. To ponadto regulamin obowiązujący w danym sklepie internetowym, albo polityka prywatności. Treści te, charakteryzujące się prostotą, jasnością i przejrzystością, pełnią nie tylko rolę informacyjną, ale i mają znaczenie dla ogólnej widoczności danego portalu w sieci.
Kolejnymi etapami generowania wartościowego contentu jest zamieszczanie treści na zewnątrz, poza platformą sprzedażową.
Za pomocą popularnych narzędzi (jak na przykład Google Analytics) możesz przeprowadzić analizę ruchu użytkowników. Informacje z takich narzędzi dostarczą wiedzy o źródle pochodzenia użytkowników, o ich ruchu i przepływie na stronie, czy również konwersji. Ponadto pozwolą wyznaczyć pewne cele (na przykład, jaki procent nowych użytkowników dokonuje zakupu). Te informacje będą bardzo pomocne w wybraniu stosownej formy reklamy oraz podjęciu decyzji, jak promować sklep internetowy w sieci.
W samym internecie jest coraz więcej stron i sklepów, oferujących szeroką gamę usług i produktów. Ważne jest więc, aby odpowiednio zareklamować swoją firmę po to, by zyskać prestiż oraz zaufanie ze strony klientów. Dane z narzędzi analitycznych z poprzedniego punktu pomogą wybrać najlepszą formę reklamy, a tych mamy wiele do wyboru, m. in.:
Social media – ilość portali społecznościowych nieustannie rośnie; do tych najpopularniejszych należą:
Pozycjonowanie organiczne – działania poprawiające pozycje w wynikach organicznych. Składa się na nie szereg działań podejmowanych w ramach danej platformy, jak i poza nią. Dbając o wartościowe treści, optymalizację witryny pod kątem algorytmów Google, a także biorąc pod uwagę element User Experience, możemy nie tylko sprawić, że portal powędruje na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, ale i stanie się przyjazny internautom. Im wyżej z kolei w wynikach wyszukiwania wyświetla się Twoja witryna, tym więcej osób ma szansę ją odwiedzić.
Google Ads– reklamy płatne w Google. System PPC oferuje możliwość precyzyjnego kierowania reklam pod względem słów kluczowych, czy wyświetlania grafik zachęcających do zakupów na zewnętrznych witrynach partnerów. Możliwości kampanii reklamowych Google Ads dla sklepów są ogromne! Kampanie produktowe (zakupy Google) pozwalają wyświetlać konkretny asortyment w wyszukiwarce. Co ważne – za reklamę płacisz tylko wtedy, gdy ktoś w nią kliknie. Nie musisz więc dysponować dużym budżetem, by rozpocząć promocję sklepu w sieci. Co równie istotne, reklamy zaczynają się wyświetlać zaraz po zaksięgowaniu płatności. W kilka dni możesz uruchomić skuteczną akcję marketingową adresowaną do potencjalnych klientów na całym świecie!
Jak założyć sklep internetowy? Nie można zapomnieć o wielu istotnych elementach. Mamy do czynienia z poufnymi danymi użytkowników i należy zachować pewne standardy bezpieczeństwa, a przy tym trzeba zastosować odpowiednią formę reklamy i dobry silnik sklepu, aby jego prowadzenie było jak najprostsze, intuicyjne oraz sprawne.
Wiesz już, jak założyć sklep internetowy. Masz gotowy portal z konkretnym asortymentem, oprogramowanie działa sprawnie, dni mijają szybko na obsłudze coraz większej liczby zamówień. W Twoim sklepie internetowym praca wre: uwijasz się jak mrówka, wydaje Ci się, że tak dużym nakładem pracy już wkrótce staniesz się rynkowym potentatem. Ale tak się nie dzieje. Dlaczego? Być może nie wziąłeś pod uwagę tego, że:
Nie zrażaj się jednak – początki (a nawet okresy następujące nieco później…) bywają trudne, ale nikt nie powiedział, że wystarczy założyć sklep internetowy, by obserwować rosnący stan konta bankowego. Każdy biznes wymaga wysiłku – w razie trudności zawsze możesz poradzić się specjalistów, na przykład doradców biznesowych, agencji marketingowych, prawników, ekonomistów. Rzesza ludzi gotowych pomagać przedsiębiorcom jest spora – warto korzystać z wiedzy i doświadczenia innych.
Zainwestuj w sukces swojego e-commerce – skorzystaj z naszych usług w zakresie pozycjonowania sklepów!
Kwestia tego, jak założyć sklep internetowy to jedno, ale kierowanie nim to drugie. W zależności od przyjętego modelu biznesowego oraz tego, jak duży jest konkretny sklep internetowy, zarządzanie przedsiębiorstwem może odbywać się nieco inaczej. Inną specyfiką charakteryzuje się bowiem jednoosobowa działalność, gdzie zarządzać musisz głównie asortymentem, wysyłkami, tym, co dzieje się na samym portalu, w social media oraz innych portalach sieciowych. Inaczej natomiast dzieje się w sytuacji, gdy istnieje zespół pracowników, który również oczekuje lidera i jasnego zarządzania. To jednak temat na osobny artykuł. W tym miejscu skupimy się na chwilę na zarządzaniu od strony technicznej oraz organizacyjnej. By sklep działał sprawnie, zarządzanie musi odbywać się na kilku płaszczyznach, takich jak:
Zarządzanie platformą sprzedażową nie jest trudne – wymaga jednak pewnego obycia ze środowiskiem e-commerce.
Założenie witryny sprzedażowej, przy odpowiednio przemyślanej i trafnej koncepcji, wymieniane jest jako jeden z bardziej popularnych pomysłów na biznes. Takie przedsięwzięcie wymaga wiedzy, umiejętności, doświadczenia i znajomości branży, jednak ma sporo plusów:
Jeśli chciałbyś poszerzyć swoją wiedzę ta temat tego, jak założyć sklep internetowy, zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami na naszym blogu. Znajdziesz je na przykład pod tym adresem bądź tutaj.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.