Wróć do listy wpisów
Analityka Marketing Optymalizacja stron (SEO) Pozycjonowanie SEM Strategie SEO Strony www
Agencja SEO i SEM > Blog > PageSpeed Insights – poradnik narzędzia od Google

PageSpeed Insights – poradnik narzędzia od Google

PageSpeed Insights – poradnik narzędzia od Google

Chcesz cieszyć się stroną internetową, która będzie działać szybko i wydajnie, spełniając oczekiwania jej użytkowników oraz wytycznych Google? Sprawdź PageSpeed Insights — narzędzie od Google do analizy czynników wpływających na funkcjonowanie Twojej witryny.

Ocena podstawowych wskaźników internetowych

Core Web Vitals składają się z kilku różnych wskaźników, które weryfikują ogólną wydajność strony internetowej. Dzięki nim możliwe staje się zweryfikowanie, czy witryna jest odpowiednio dostosowana do potrzeb jej użytkowników. Narzędzie PageSpeed Insights w pierwszej kolejności sprawdza wskaźniki i na tej podstawie ocenia, czy dana witryna je spełnia, czy też nie. Niezaliczenie testu oznacza, że konieczne jest znalezienie przyczyny problemu oraz wdrożenie odpowiednich poprawek.

PageSpeed Insights — co sprawdza narzędzie Google?

W pierwszej kolejności platforma weryfikuje jedne z najważniejszych czynników rankingowych, jakimi są wyżej wspomniane Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe. Po wpisaniu adresu www oraz kliknięciu „Analizuj” ukaże się Tobie lista przedstawiająca najważniejsze wskaźniki wraz ze szczegółowymi wynikami.

Do czynników rankingowych, obejmujących podstawowe wskaźniki internetowe, jakie zobaczysz jako pierwsze, należą:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – jak największe wyrenderowanie treści pokazuje, jak długi czas jest potrzebny serwisowi do wyświetlenia jego największego elementu. Wskaźnik ten odnosi się wyłącznie do treści (zdjęcia, miniatury czy tekstu) widocznych od razu po wejściu w daną witrynę.
  • First Input Delay (FID) – określa czas, jaki upływa od pierwszej interakcji użytkownika ze stroną internetową. Wskaźnik ten pozwala więc sprawdzić, jak szybko witryna staje się w pełni interaktywna.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – oznacza zbiorcze przesunięcie układu, czyli współczynnik pozwalający ocenić sumę nagłych zmian struktury danego serwisu.

W dalszej kolejności zobaczysz inne wskaźniki internetowe, jakimi są:

  • First Contentful Paint (FCP) – określający czas załadowania pierwszego elementu (tekstu lub obrazu) na stronie internetowej po uruchomieniu jej przez użytkownika. Ważne, aby witryna reagowała szybko, dlatego niskie wyniki FCP są jak najbardziej pożądane.
  • Interaction to Next Paint (INP) – mierzący czas, jaki upływa od momentu, w którym internauta nawiązuje interakcję ze stroną, do chwili, kiedy widoczna staje się zmiana w jej wyglądzie lub występuje reakcja na tę interakcję. Im niższy wynik wskaźnika, tym lepiej.
  • Time to First Byte (TTFB) – określający czas, jaki upływa od chwili wysłania żądania przez przeglądarkę użytkownika do zwrócenia pierwszego bajtu przez serwer. TTFB infromuje zatem o opóźnieniu w wymianie danych pomiędzy serwerem a przeglądarką. Podobnie, jak w przypadku pozostałych wskaźników, im niższy wynik time to first byte, tym lepsza jest kondycja Twojej strony internetowej.

Wyniki wszystkich powyższych wskaźników internetowych zobaczysz na platformie PageSpeed Insights w formie kolorowych pasków informujących o dokładnym czasie, jaki potrzebowała Twoja strona do wykonania danej czynności. Po kliknięciu w prawym górnym rogu sekcji w “Rozwiń widok” uzyskasz szczegółowe informacje na temat wyniku Twojej witryny wraz z porównaniem z wytycznymi Google.

Problemy z wydajnością w PageSpeed Insights

To kolejna sekcja, której celem jest dostarczanie Ci kluczowym informacji na temat użyteczności oraz wydajności Twojej strony internetowej. Na liście znajdziesz kilka sekcji, które są niezwykle ważne do pełnej diagnostyki: wydajność, ułatwienia dostępu, sprawdzone metody oraz SEO. PageSpeed Insights weryfikuje Twoją witrynę pod każdym kątem, abyś mógł pracować nad jej budową i sprawić, że będzie jeszcze chętniej odwiedzana przez Twoich odbiorców. Aby zapoznać się ze szczegółowymi wynikami, wystarczy, że klikniesz wybraną sekcję, a strona przeniesie Cię do odpowiedniego miejsca. Możesz też po prostu przescrollować witrynę, aby dotrzeć do interesujących Cię informacji.

Wydajność

Dostępne w tej sekcji wyniki obliczane są na podstawie wyników najważniejszych danych takich jak wskaźniki First Contentful Paint, Cumulative Layout Shift, Total Blocking Time, Largest Contentful Paint oraz Speed Index. Narzędzie wykorzystuje do tego celu spcjalny kalkulator Lighthouse Scoring Calculator, o którym więcej przeczytasz na końcu naszego artykułu. Ogólny wynik testów zobaczysz w formie graficznej, a pod diagramem znajdziesz skalę opisującą poszczególne dane zebrane z Twojej strony. Zjeżdżając niżej, masz również pełen podgląd wszystkich audytów, które możesz oglądać razem lub je przefiltrować.

PageSpeed Insights pokazuje pełną diagnostykę oraz możliwości, dzięki czemu nie tylko znajduje błędy, ale podpowiada również rozwiązania w miejsach, gdzie widzi błędy. Klikając w poszczególne sekcje, masz nie tylko podgląd do swoich wyników, ale także sugestii linków, pod którymi znajdziesz cenne informacje i rozwiązania, mogące pomóc Ci w stworzeniu w pełni wygodnej, bezpiecznej i użytecznej strony internetowej, zgodnie z oficjalnymi wytycznymy Google. Na samym końcu znajdziesz także listę zaliczonych audytów, czyli elementów Twojej witryny, które zostały prawidłowo wdrożone lub wymagają minimalnej poprawy (te ostatnie oznaczone są szarym kółkiem).

Ułatwienia dostępu

Tutaj PageSpeed Insights bierze pod uwagę atrybuty ARIA, które mogą zostać dodane do znaczników HTML. Ich celem jest ułatwienie użytkownikom czytników korzystania ze stron internetowych. Kolejna kwestia, jaką PageSpeed Insights weryfikuje w ramach ułatwień dostępu, to zastosowanie nazw oraz etykiet, odpowiedni kontrast, możliwość odróżnienia linków bez użycia koloru, wartości atrybutów i wiele więcej. W zależności od tego, jakie błędy narzędzie wskaże na Twojej stronie – znajdziesz je w pierwszej kolejności na liście. Po ich kliknięciu możesz zapoznać się ze szczegółami błędów oraz wskazówkami, jak je naprawić. Dopiero poniżej wylistowane zostaną elementy zaliczone.

Sprawdzone metody

Tutaj pod uwagę PageSpeed Insights bierze takie kwestie jak: rodzaj interfejsu, wdrożenie protokołu HTTPS, poprawny współczynnik proporcji obrazów, prawidłowość map źródeł, deklaracja HTML, pytania o geolokalizację i wiele więcej. Wszystko po to, aby zapewnić użytkownim strony maksimum wygody oraz bezpieczeństwa. Podobnie, jak w przypadku pozostałych sekcji, w pierwszej kolejności otrzymasz informację o niezaliczonych elementach witryny oraz szczegółach błędów, a dopiero poniżej znajdziesz listę pozostałych, zaliczonych audytów.

SEO

PageSpeed Insights jest narzędziem od Google, dlatego z łatwością radzi sobie również z weryfikacją tego, czy Twoja strona internetowa spełnia wytyczne wyszukiwarki pod kątem optymalizacji treści. Ogólny wynik znajdziesz na samej górze sekcji, jednak zjeżdżając nieco w dół, ukażą się Tobie błędy odnalezione przez narzędzie, elementy do ręcznego sprawdzenia, a na końcu lista zaliczonych audytów.

Urządzenia w Google PSI

Narzędzie jest podzielone na dwie klasy urządzeń: komputery stacjonarne oraz komórki. Dzięki tej funkcjonalności możesz z łatwością sprawdzić kondycję swojej strony internetowej w zależności od tego, na jakich urządzeniach będzie ona wyświetlana — wytyczne Google są bowiem nieco inne w przypadku komórek i komputerów stacjonarnych. Podczas analizy możesz swobodnie zmieniać urządzenia i weryfikować poszczególne elementy dzięki nieruchomemu menu z opcją do wyboru.

Lighthouse Scoring Calculator

To narzędzie, o którym wspomnieliśmy wcześniej, mówiąc o poszczególnych elementach składających się na ogólną wydajność Twojej strony internetowej. Lighthouse Scoring Calculator, podobnie jak platforma PageSpeed Insights umożliwia generowanie analizy zarówno dla urządzeń stacjonarnych, jak i tych mobilnych. Możesz wybrać również jedną z wersji: v5, v6, v7, v8, v9 oraz v10 lub wybrać je wszystkie. W oparciu o dostępne dane, narzędzie zwerfikuje kondycję Twojej witryny pod kątem wskaźników FCP, SI, LCP, TBT oraz CLS, przedstawiając ich wyniki osobno na intuicyjnych paskach oraz wspólnie w formie diagramu.

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Zapisz się do newslettera i odbieraj regularną dawkę wiedzy, ciekawostek i nowości ze świata reklamy internetowej!

Wypełnij formularz

Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.