Pamiętasz to charakterystyczne uczucie nastoletniej niesprawiedliwości, gdy ktoś z dorosłych wypowiadał dobrze znane wszystkim powiedzenie „Dzieci i ryby głosu nie mają”? Każdy z nas podskórnie czuł, że chociaż do samodzielności w pełnym słowa znaczeniu jest jeszcze daleko, to nasze zdanie ma moc i jest ważne. Bez względu na to, jakiego kontekstu ono dotyczyło.
Wiesz, kto poza nastolatkami czuł to samo? Marketerzy.
Oni od wielu dekad mają świadomość, że nikt inny, jak właśnie dzieci, mają ogromne znaczenie w podejmowaniu decyzji zakupowych swoich rodziców oraz determinują popularność wielu zjawisk czy trendów.
Chociaż lata mijają, a porzekadło przy dzisiejszych standardach wychowawczych w dużej mierze odeszło w niepamięć i wielu rodziców słucha (a nie wyłącznie słyszy) głosu swoich dorastających dzieci, marki nadal starają się zwrócić uwagę najmłodszego pokolenia na swoje produkty i usługi. Tym bardziej że dziś nastolatek jest często takim samym konsumentem jak jego opiekunowie.
Jeśli prowadzisz biznes skierowany do tzw. Zetek i przedstawicieli grupy Alfa, czyli osób urodzonych w latach 2005-2010, w tym tekście znajdziesz wskazówki dotyczące tego, jak dotrzeć do współczesnych nastolatków. Promowanie i pozycjonowanie swojej marki w internecie w tym przypadku to podstawa!
Kluczem do efektywnych działań marketingowych jest zrozumienie potrzeb i specyfiki funkcjonowania grupy docelowej, do której mają trafić produkty lub usługi oferowane przez dane przedsiębiorstwo. Dlatego jeśli zastanawiasz się, jak powinnaś/powinieneś prowadzić swoje kampanie promocyjne, pracować nad SEO, komunikować się z nastolatkami – zacznij od zbadania swoich klientów.
Poniżej znajdziesz krótką, ogólną charakterystykę tej grupy, która może pomóc Ci w przeanalizowaniu Twojego konkretnego przypadku.
Ze względu na m.in. kwestie etyczne promowanie marek dla osób nieletnich opiera się na regulacjach prawnych chroniących młodzież przed negatywnym wpływem reklam czy innych działań marketingowych. Zapoznaj się z nimi, zanim rozpoczniesz aktywną kampanię promocyjną oraz proces pozycjonowania.
Przedstawiciele pokolenia Z oraz Alfa przede wszystkim kochają digital. Ich świat kręci się wokół mediów społecznościowych, różnorodnych platform, e-learningu, nowych technologii. Uwielbiają zakupy (zwłaszcza te online) i konsumpcyjny styl życia, dlatego często szukają sklepów internetowych, których asortyment zaspokoi ich potrzeby. Są biegli, jeśli chodzi o trendy powstające w sieci, influencerów. Internet jest ich naturalną przestrzenią, dlatego warto w działaniach promocyjnych skupić się właśnie na niej. Na pewno przyniesie to znacznie lepsze rezultaty niż kampanie w tradycyjnych mediach, jak np. radio czy telewizja.
Najmłodsze pokolenie ceni swój czas wolny, możliwość realizowania pasji oraz wyrażania własnego zdania, a także ma indywidualistyczne podejście do życia. Bycie tu i teraz na własnych zasadach to bardzo ważna część ich tożsamości. Są otwarci na świat, chłoną popkulturowe i ogólnoświatowe zjawiska. Chętnie podróżują i inspirują się zagranicznymi wzorcami.
W kontekście komunikacji z markami są na pewno wymagającymi konsumentami, mimo że często nie są przecież bezpośrednimi kupującymi – ich budżetem w dużej mierze dysponują rodzice. Cenią sobie autentyczną komunikację, poszukują społecznych dowodów słuszności na wiarygodność marki. Chcą, żeby przedsiębiorstwa oferowały więcej niż tylko sprzedaż, były zaangażowane we współczesne wyzwania np. z ekologią czy innymi obszarami CSR. Oczekują od firm szybkich reakcji, łatwej dostępności i rozwiniętych kanałów kontaktu głównie w świecie digitalu.
Ważny jest także język. Powinien być dostosowany do sposobu komunikowania się młodzieży między sobą, zawierać np. zapożyczenia z języka angielskiego, ale bez zbędnej przesady – w końcu nie chodzi o to, żeby zostać uznanym za boomera (osobę starej daty), który na siłę próbuje zyskać uwagę młodych. Im naturalniej, tym lepiej!
Duże znaczenie ma dla nich spójność wizualna, rozwinięty UX. Budują swoje doświadczenia zakupowe poprzez obcowanie w markami na co dzień i mają świadomość, że ich opinia ma duży wpływ na rozwój i funkcjonowanie brandów.
Pamiętaj, że nawet prowadząc dotychczas swoją firmę w tradycyjny sposób, możesz spróbować poszukać swojej przestrzeni np. w mediach społecznościowych. Założenie profilu marki na Facebooku, Instagramie czy TikToku i regularne prowadzenie go może być pierwszym krokiem do zdobycia serc pokolenia Z/Alfa! Jeśli natomiast potrzebujesz porad dotyczących tego, jak unowocześnić swoją stronę internetową oraz zacząć docierać poprzez nią i np. SEO do młodych – skorzystaj z usług profesjonalnej agencji marketingu internetowego.
Znając profil Twojego młodego klienta oraz mając świadomość, że jego finanse są uzależnione od decyzji rodziców, możesz rozpocząć kampanię promocyjną i pozycjonującą Twoją markę nie tylko w głowach młodzieży, ale również w świecie online.
Im wyższa pozycja Twojej witryny w wyszukiwarce, tym większe prawdopodobieństwo, że przedstawiciel najmłodszej generacji klientów zainteresuje się właśnie Twoją ofertą.
Pozycjonowanie strony internetowej, czyli kompleksowe działania on- i offsite dążące do uzyskania możliwie najwyższej pozycji w Google, zwłaszcza z perspektywy marki adresowanej do młodzieży jest bardzo ważne. Nie chodzi tylko o to, że pokolenia Z i Alfa są wygodne, korzystają z tego, co „pod ręką” (nie wertują kolejnych stron wyników). Jak wspomniałam już kilka razy, młodzież zdecydowaną większość czasu spędza w internecie i to tu szuka informacji o produktach, usługach, robi zakupy. Warto więc zainwestować w proces SEO, opierający się na preferencjach młodych klientów, czyli:
Pozycjonowanie strony internetowej to podstawowa zasada we współczesnym świecie, zwłaszcza jeżeli branża, w której się działa na co dzień, jest konkurencyjna. Jak wiadomo, do nastolatek i nastolatków skierowane są setki produktów oraz usług, dlatego warto zawalczyć o to, żeby – mówiąc wprost – wyświetlać się na pierwszych miejscach.
Atrakcyjna, unikalna, użyteczna, zabawna, interesująca i odpowiadająca na potrzeby oraz oczekiwania – taka powinna być treść skierowana do młodzieży. Tak naprawdę nie ma znaczenia forma jej przekazu, czyli to, czy będzie ona tekstem np. w formule bloga firmowego, artykułu sponsorowanego, czy może grafiką umieszczoną na instagramowym profilu marki. Powinna być angażująca; inaczej szybko pójdzie w zapomnienie. W tym przypadku nie ma miejsca na nudę, bo internet oferuje morze możliwości!
Dlatego pomyśl o rozwinięciu strategii contentmarketingowej, która pomoże Ci zaplanować treści trafiające w gust Twoich nastoletnich klientów. Korzystaj z influencer marketingu, budzącego zaufanie wśród młodych, projektuj infografiki, postaw na reelsy i wideo. To zwiększy moc promowania Twojej marki w określonej przez Ciebie grupie docelowej.
Niezwykle ważnym elementem tworzenia contentu dla nastolatków jest opieranie się na storytellingu oraz budowanie relacji poprzez udostępniane treści. Zaufanie do marki to podstawa!
Pokolenia Z i Alfa chętnie budują sieci kontaktów, ale online. To w wirtualnym świecie zawierają znajomości, wymieniają się doświadczeniami oraz wspólnie poszukują nowych rozwiązań.
Skorzystaj z tego faktu i zadbaj o to, żeby Twoja marka była chętnie polecana znajomym przez innych znajomych. Jak to zrobić? Możesz prowokować dyskusje w social mediach, kreować trendy poprzez influencer marketing i paczki PR-owe, rzucać wyzwania/zadania odbiorcom, angażować się w kampanie społeczne. Opcji jest naprawdę wiele! Marketing szeptany ma wiele do zaoferowania.
Młodzi ludzie są wymagający, przez co bywają wyzwaniem dla marketerów i prowadzących biznesy do nich skierowane. Jeżeli jednak podejdziesz do pozycjonowania oraz promocji marki wśród nastolatków z pełnym zaangażowaniem i w autentyczny sposób – zyskasz ich uwagę. Nie bój się korzystać z trendów, nowoczesnych technologii, SEO czy kampanii z internetowymi twórcami w roli głównej. Odwaga to coś, co zwłaszcza nastolatki potrafią docenić!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.