Możesz słuchać ich na treningu, w samochodzie lub sprzątając mieszkanie. O czym mowa? Oczywiście o podcastach, czyli materiałach dźwiękowych, pozwalających dzielić się wiedzą, dyskutować na ważne społecznie tematy lub po prostu opowiadać ciekawe historie. Z tego wpisu dowiesz się, gdzie słuchać podcastów, dlaczego taki rodzaj contentu z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością i jak wykorzystać go do promocji własnej marki. Poznasz też mój osobisty przegląd najciekawszych podcastów o marketingu. Miłej lektury!
Gdzieś pomiędzy słuchowiskiem radiowym, autorską audycją a wywiadem pozycjonuje się podcast – internetowy materiał audio, którego możesz posłuchać na dowolnym urządzeniu z dostępem do sieci. Charakterystyczną cechą podcastów jest ich cykliczność – publikowane są w pregularnych odstępach czasu, mają swoją określoną formułę, czas trwania, tytuł oraz konwencję. Przy okazji są to treści dostępne na życzenie, po które można sięgnąć w dowolnej chwili. Tym też różnią się od audycji emitowanych w radiu, nadającym swój program zgodnie ze „sztywną”, nie wszystkim odpowiadającą ramówką czasową.
Ja – co zrozumiałe – skupię się na ciekawych podcastach o marketingu, który wydaje się branżą wręcz stworzoną do opowiadania o niej w krótkich, cyklicznych audycjach online.
Obecnie podcast stał się jednym z najpopularniejszych i najważniejszych narzędzi content marketingu, stanowiąc doskonałe uzupełnienie dla firmowego bloga oraz treści publikowanych w social mediach. Według firmy Voxnest popularność podcastów w Polsce wzrosła o 300% w porównaniu z 2019 rokiem.
Wielu przedsiębiorców, freelancerów czy po prostu pasjonatów danej dziedziny traktuje podcasty jako kolejny kanał komunikacji z odbiorcami. Z potencjału słuchowisk online doskonale zdają sobie sprawę specjaliści od sprzedaży i promocji, którzy za pomocą nagrań audio dzielą się ze słuchaczami wiedzą z różnych obszarów marketingu. Kogo więc szczególnie warto posłuchać?
Modelowym przykładem ciekawego podcastu o marketingu jest ArteCAST – cykl materiałów tworzonych przez specjalistów z agencji Artefakt – jednej z czołowych polskich firm z branży SEO/SEM. ArteCasty to kilkunastominutowe słuchowiska, z których dowiesz się m.in.:
Z podcastów Artefaktu nauczysz się nie tylko tego, „jak robić” skuteczny marketing online. Ciekawe uzupełnienie technicznych aspektów e-marketingu stanowią internetowe nowinki oraz komentarze do bieżących branżowych wydarzeń.
Gdzie słuchać podcastów: Spotify, Google Podcast, Apple Podcast, Deezer
Kolejnym, wartym uwagi źródłem wiedzy dla marketerów są audycje przygotowywane przez Małgorzatę Wardaszkę-Deręgowską. Autorka w każdym odcinku dotyka tematu ciekawych i skutecznych strategii sprzedażowych, skupiając się na potrzebach konsumentów.
To podcast tworzony przez przedsiębiorcę dla przedsiębiorców, promujący ideę Human Marketingu, zakładającą, że w biznesie to człowiek jest najważniejszy. Z materiałów autorki dowiesz się m.in.: jak w 5 prostych krokach stworzyć strategię komunikacyjną firmy, dlaczego warto zaprosić klienta na randkę oraz jak w zgodzie ze sobą budować markę osobistą.
Gdzie słuchać podcastów: Speaker.com, Google Podcast, Apple Podcast
Jeśli prowadzisz biznes nastawiony na sprzedawanie w sieci, podcasty o marketingu tworzone przez Home.pl są właśnie dla Ciebie. „Mistrzowie eCommerce” to potężna dawka wiedzy na temat współczesnego handlu internetowego. Oprócz ekspertów Home.pl w poszczególnych odcinkach audycji wypowiadają się właściciele topowych e-commerce’ów, opowiadając m.in. o prawnych aspektach e-handlu, internetowej sprzedaży sprzętu poleasingowego czy szansach na sukces e-sklepu otwieranego w trakcie pandemii.
Gdzie słuchać podcastów: YouTube, Spotify, Apple Podcast, Google Podcast
Obsługa klienta to główny temat, który na części pierwsze rozkłada Maciej Buś, autor podcastu „Klientomania”. Wśród tematów znajdują się m.in.: budowanie trwałych relacji na linii marka-konsument, zagadnienia dotyczące ekologicznej sprzedaży, prawa klienta czy wykorzystanie sztucznej inteligencji w e-commerce.
Na uwagę zasługuje również ciekawa konwencja prowadzenia podcastów, osadzona pomiędzy klasycznym wywiadem a luźną rozmową z ekspertami. Dotychczasowymi gośćmi marketingowych materiałów Macieja Busia byli m.in.: Natalia Hatalska, Marek Zmysłowski czy Rafał Liebercht.
Gdzie słuchać podcastów: YouTube, Spotify, Apple Podcast, Google Podcast
Event marketing to z kolei specjalność Agnieszki Ciesielskiej, specjalistki od organizacji wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych. W swoich podcastach pod tytułem „Eventowa Blogerka’s Show” opowiada ona o tym, jak docierać do klientów marek, przedstawia kulisy organizacji ciekawych wydarzeń, np. pokazów mody, wirtualnych konferencji czy produkcji firmowej.
Ostatnie odcinki – co zrozumiałe – w dużej mierze dotyczą sytuacji, w jakiej znalazła się branża eventowa w czasach pandemii COVID-19. Jeśli działasz w tym biznesie lub interesujesz się organizacją wydarzeń, ten content będzie cennym uzupełnieniem Twojej wiedzy i źródłem wielu ciekawych inspiracji.
Gdzie słuchać podcastów: Spotify, Apple Podcast, Google Podcast
Istnieje wiele powodów, dla których e-słuchowiska tak doskonale trafiają w gusta użytkowników, co potwierdzają rosnące statystyki ich słuchalności. Popularność tej formy wypowiedzi wynika w dużej mierze z tego, że jest ona niezwykle elastyczna. To Ty decydujesz, kiedy chcesz wysłuchać swoich ulubionych materiałów, mogąc w każdej chwili do nich wrócić. Podcast jest jednocześnie intymną formą przekazu, która może towarzyszyć słuchaczom w trakcie wykonywania dowolnych czynności.
Jednak to nie wszystkie powody, dla których tak bardzo lubimy podcasty – nie tylko te o marketingu! Nie sposób pominąć pozostałych walorów internetowych słuchowisk, takich jak m.in.:
Powyższe przykłady pokazują, jak świetnym narzędziem do promowania własnego biznesu może być ciekawy podcast. Słuchowiska na konkretny temat pozwalają budować społeczność odbiorców, a więc również Twoich potencjalnych klientów. Branżowe audycje sprzyjają także kreowaniu eksperckiego wizerunku marki, co przekłada się na wzrost popularności i zaufania do firmy. Taki typ contentu w rewelacyjny sposób skraca dystans między marką a słuchaczami, którzy przyswajają go w trakcie wykonywania codziennych, często również osobistych czynności.
Do współpracy przy nagrywaniu słuchowisk warto zapraszać ekspertów, którzy dodatkowo zwiększają wiarygodność marki swoim nazwiskiem, wiedzą oraz osiągnięciami. Kanały podcastowe, podobnie jak social media czy artykuły sponsorowane, mogą również służyć do pozyskiwania ruchu i zwiększania liczby odwiedzin Twojej strony www lub e-sklepu.
Na naszych oczach podcasty stają się coraz ważniejszym elementem strategii komunikacyjnej wielu firm oraz marek osobistych. Wygodna forma, łatwy dostęp oraz dopasowanie do tempa naszego codziennego życia, to tylko niektóre z wielu powodów rosnącego zainteresowania tą formą konsumowania treści. Jeśli interesujesz się reklamą lub zajmujesz się nią zawodowo, nasza subiektywna lista ciekawych serii o marketingu z pewnością pozwoli Ci systematycznie poszerzać zakres zdobytej już wiedzy. A może masz swoje ulubione podcasty – nie tylko te marketingowe? Koniecznie podziel się nimi w komentarzu!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.