Statystyki dotyczące czytelnictwa lecą w dół z roku na rok. Utrzymanie uwagi odbiorcy liczy się już nie w minutach, a w sekundach. Motywy muzyczne mogą sprawić, że zamiast sympatii, kampania zostanie zaliczona do najbardziej irytujących zjawisk we wszechświecie. A biznes – zwłaszcza ten funkcjonujący w sieci – jest nieubłagany i musi się kręcić.
Jakie więc tworzyć treści, żeby przyciągnąć wzrok potencjalnych klientów, ale jednocześnie też zadowolić tych lojalnych, zawsze obecnych? Jak zbudować strategię contentową, żeby realnie przełożyła się na efekty? Krok po kroku przejdziemy wspólnie w tym artykule przez różnorodne formy treści, których wdrożenie warto rozważyć, kiedy działasz w e-commerce. Zaczynamy!
Z pewnością doskonale znasz powiedzenie „Jak coś jest do wszystkiego, to znaczy, że jest do niczego”. W wielu dziedzinach życia to stare porzekadło sprawdza się w niemal stu procentach i nie inaczej jest w przypadku treści, chociaż ta opinia z pewnością nie należy do najpopularniejszych.
Content (zarówno ten w formie tekstu, jak i wideo albo grafiki) jest potrzebny większości branż i może przynieść wiele korzyści. Od poprawy widoczności Twojej witryny, zyskania sympatii odbiorców, wykreowania wizerunku eksperta aż po szereg innych wartości ważnych z punktu widzenia biznesu. Są również podstawowe rodzaje contentu, które są obowiązkowe dla wszystkich z branży sklepów online – karty produktowe, opisy produktów itd.
Mnogość sposobów realizacji treści i ich różne formy sprawiają jednak, że w wielu przypadkach osoby odpowiedzialne za wybór działań contentmarketingowych w e-commerce decydują się na wykorzystanie wszystkich w tym samym czasie. Bez planu, uwzględnienia zasobów ludzkich oraz czasowych i przede wszystkim: z pominięciem analizy, czy dana formuła contentu ma jakąkolwiek szansę przypaść do gustu najważniejszym odbiorcom, czyli grupie docelowej. Wpadają tym samym w pułapkę, która wymusza na nich działanie na najwyższych obrotach w każdym obszarze, co może prowadzić do szybkiego wypalenia. Jest sposób pozwalający tego uniknąć? Tak. Wystarczy zapamiętać jedno zdanie:
Nie każdy rodzaj treści marketingowych sprawdzi się dla każdej marki. I to jest w porządku!
Umiejętność weryfikacji, jaki content naprawdę współgra w danym momencie „życia” firmy z Twoim otoczeniem, misją i wizją brandu, to pierwszy krok do sukcesu. Decydowanie się na wszystko od razu w przypadku działań contentowych to duże ryzyko, że firma rozproszy swoje siły, szybko opadnie zapał do tworzenia albo nadzorowania procesu realizacji różnych inicjatyw contentowych. Tym bardziej że postawienie na treści X nie oznacza, że już nigdy nie będziesz mogła/mógł realizować działań w ramach treści Y. Warto zwyczajnie rozłożyć aktywności w czasie.
Co wziąć pod uwagę podczas wyboru rodzaju contentu, jaki powinien pojawić się w Twoim e-sklepie?
Szczególnie polecane w branży: to obowiązkowy element w absolutnie każdym przypadku!
Dodanie asortymentu do sklepu online to za mało. Z jednej strony – jaki produkt jest, każdy widzi – natomiast podczas zakupów w sieci potencjalny klient chce wiedzieć o nim jak najwięcej. Informacje widoczne w ramach opisu zastępują odbiorcom możliwość bezpośredniej interakcji, do której są oni przyzwyczajeni w dużej mierze poprzez doświadczenia zakupowe znane ze stacjonarnego kupowania różnorodnych towarów. Można wtedy produkt dokładnie obejrzeć, sprawdzić część walorów, poprosić obsługę o prezentację. Sklep online opiera się w dużej mierze na wyobrażeniach klienta wynikających z jego wiedzy albo poprzedniego zetknięcia się z podobnym towarem.
Dlatego dokładny, atrakcyjny opis produktu to podstawa, jeżeli chodzi o treści, które powinny się znaleźć w Twoim sklepie internetowym. Czy będzie wyłącznie w formie tekstowej, czy opatrzony też dodatkowymi elementami graficznymi – wszystko zależy w dużej mierze od możliwości technicznych Twojej strony i wizji, jaką masz na realizację opisów. Najważniejsze, żeby w takim opisie potencjalny klient znalazł informacje takie jak:
Warto też zawrzeć w opisie dobre praktyki pozycjonowania, czyli np. odpowiednie dla Twojej działalności frazy kluczowe. Według ekspertów z naszej agencji udany opis produktu to podstawa SEO copywritingu.
Nie wiesz, w jaki sposób tworzyć poprawne opisy produktów? A może zwyczajnie brakuje Ci na to czasu? Możesz wydelegować to zadanie do profesjonalnej agencji marketingu internetowego.
Szczególnie polecane w branży: w każdej wymagającej segregacji produktów w odpowiednie kategorie, czyli np. fashion, narzędzia, zabawki, AGD, elektronika, FMCG.
Ludzki mózg jest z natury dosyć leniwy i lubi, kiedy wszystko jest poukładane. Proces szukania jest wtedy dla niego znacznie przyjemniejszy, bo im łatwiejsza nawigacja w gąszczu informacji, tym mniej musi się napracować. Dlatego jeżeli w swoim e-commerce masz wiele różnorodnych produktów czy usług, posegreguj je w kategorie. Zapewnisz odbiorcom intuicyjny sposób poruszania się po platformie. Jeżeli dodasz do tego dobre opisy – znacznie ułatwisz im cały proces zakupowy.
Osoby prowadzące biznes online skupiają się często wyłącznie na dobrej prezentacji produktów/usług, co jest błędne. Nie tylko z punktu widzenia samego pozycjonowania sklepu internetowego, które potrzebuje użytecznej i jakościowej treści wzbogaconej frazami kluczowymi oraz zawartych w opisach kategorii linków wewnętrznych. Dokładnie zaprezentowana kategoria zwiększa prawdopodobieństwo zainteresowania ofertą przez potencjalnego klienta, ponieważ:
Przy tworzeniu opisów kategorii pamiętaj o tym, żeby wyznaczyć personę, do której adresujesz treść. Nie wiesz, jak połączyć dobre praktyki SEO z wartością dodaną dla klienta? Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak tworzyć poprawne opisy kategorii.
Szczególnie polecany w branżach: modowej, dziecięcej, home & decor, FMCG, kosmetycznej, zoologicznej, ślubnej, AGD/RTV, motoryzacyjnej, sportowej i lifestylowej. Przyda się również w turystyce, nieruchomościach czy produktach okołomedycznych.
Blog firmowy niejedno ma imię i niesie ze sobą wiele korzyści, o czym możesz przeczytać m.in. w artykule Formy bloga firmowego. Jak pisać blog, by osiągać efekty. Zajmujesz się sprzedażą produktów/usług, z których można skorzystać online i które realnie odmieniają codzienność klientów? Twój asortyment pomaga im uporać się z wyzwaniami, ułatwia funkcjonowanie? Masz know-how i autorytet w branży? Tym prędzej powinnaś/powinieneś rozważyć regularne dodawanie wpisów blogowych! Poradnikowy charakter treści pozwala nie tylko zaprezentować walory Twojej działalności, ale również budować wizerunek mogący przełożyć się na wzrost zaufania, a tym samym – zainteresowania Twoją marką.
Warto przed rozpoczęciem przygody z wpisami blogowymi określić grupę docelową i zastanowić się nad tym, jakich treści ona poszukuje. Jeżeli zajmujesz na co dzień wysoce specjalistycznymi produktami przeznaczonymi dla wąskiej grupy osób, powinny one trzymać określony poziom wiedzy i być eksperckimi.
Blog firmowy to jeden z podstawowych elementów strategii content marketingowej budującej świadomość oraz autorytet wśród odbiorców i dobre wsparcie procesu pozycjonowania. Frazy kluczowe, linkowanie wewnętrzne oraz język korzyści to kwestie, którym nie możesz poświęcić więcej czasu? Chętnie Ci w tym pomożemy!
Szczególnie polecany w branży: lifestylowej, modowej, urodowej, turystycznej, zoologicznej, elektronicznej, high-tech, rolniczej, dla marek o wąskich specjalizacjach oraz zajmujących się sprzedażą wąskiego zakresu produktowego (asortyment nie zmienia się często).
Wiecznie żywy content to taki, który nie traci na aktualności bez względu na upływający czas. Jeżeli w Twoim portfolio są stałe, hitowe produkty, na których bazuje cała marka – nie ma sensu ciągle produkować kolejnych treści. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się odświeżanie tego, co zostało już napisane/nakręcone czy sfotografowane. Wszystko dzięki temu, że szukanie informacji zawartych w ramach evergreen contentu nie ma terminu ważności!
Odbiorcy chętnie sprawdzają pewne kwestie, wracają do nich i warto z tego korzystać. Wystarczy dodać nową grafikę, uzupełnić treść o nowe informacje, dograć ujęcie z aktualizacją i gotowe! Zyskujesz i Ty w kontekście SEO, i Twoja grupa docelowa, która może stale aktualizować swoją wiedzę.
Evergreen content może mieć formę grafik, wywiadów, rankingów, raportów, ale również wpisów poradnikowych o charakterze bloga firmowego.
Szczególnie polecany w branży: modowej, urodowej, RTV/AGD, dziecięcej, turystycznej, rolniczej, zoologicznej, technicznej, nieruchomości, IT.
Człowiek kupuje w dużej mierze oczami, zwłaszcza w sieci, gdzie nie może za pomocą innych zmysłów poznać asortymentu. Dlatego dobre zdjęcia – w odpowiednim świetle, kadrze, z uchwyconymi najmniejszymi szczegółami – to konieczność! Im są lepsze, tym większe prawdopodobieństwo, że produkt przykuje uwagę odbiorcy.
Jeśli detale sprzedawanych przez Ciebie produktów mają ogromne znaczenie albo prowadzisz sklep online, który ma wokół zaciętą konkurencję, a odbiorca treści jest bardzo młody, zainwestuj w atrakcyjne wideo, bo czas utrzymania uwagi konsumentów maleje z roku na rok.
Filmy czy animacje prezentujące produkt oraz sposób jego działania/wykorzystania zyskują coraz większą liczbę sympatyków i nic w tym dziwnego. Są one atrakcyjniejsze i ciekawsze niż statyczne formy, które przez lata opatrzyły się konsumentom. Mają niezwykłą wartość dodaną – pokazują bezpośrednie użycie (a więc zaspokojenie potrzeby), co znacznie może wpłynąć na zainteresowanie ofertą. Masz odpowiedni budżet, zasoby ludzkie i CMS pozwalający na takie rozwiązania? Postaw w swoim e-commerce na treści wideo.
Content foto/wideo może być wykorzystywany również w social mediach, np. w ramach płatnych kampanii reklamowych albo podczas kampanii influencer marketingowej. Inwestując, zyskujesz podwójnie!
Sposobów na realizację strategii contentowej jest wiele, ale najlepszy to taki, który będzie zgodny z Twoją marką. Warto wybierać formy treści pozwalające na zyskanie sympatii i atencji ze strony odbiorców, bez których biznes nie będzie mógł prawidłowo funkcjonować. Zanim podejmiesz decyzję o tym, jaki content wdrożyć do sklepu online, dobrze zbadaj potrzeby oraz możliwości Twoje i Twoich użytkowników. Zwróć się o poradę do ekspertów. Tylko działania zgodne z filozofią brandu mogą przynieść oczekiwane efekty.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.