Mogłoby się wydawać, że treść, a także znajdujące się na danej stronie produkty lub usługi, są najważniejszymi czynnikami, na podstawie których decydujemy o tym, czy skorzystamy ze świadczeń danej firmy czy nie. Jednak zanim wejdziemy na witrynę internetową, pojawiają się dwie ważne kwestie, mające wpływ na klikalność i dokonywanie ewentualnych zakupów. Po wpisaniu w wyszukiwarkę tego, co nas interesuje, musimy zapoznać się z wynikami SERP. Zwracamy uwagę na tytuł, a także na znajdujący się poniżej krótki opis. Są to tzw. meta tagi, które pomagają nam określić, co znajduje się w serwisie internetowym i czy będzie to odpowiadało naszemu zapytaniu.
Meta tagi to inaczej specjalne znaczniki. Ich zadaniem jest przekazywanie robotom (które indeksują strony), a także wyszukiwarkom informacji związanych z zawartością danej witryny internetowej. Są one umieszczane w kodzie HTML w sekcji head. Pod kątem SEO najważniejsze i najczęściej wykorzystywane znaczniki to:
Jak wspomniano wyżej, meta title to po prostu tytuł danej strony internetowej, który użytkownicy widzą zarówno przy okazji szukania odpowiedniego linku w wynikach wyszukiwania, jak i w otwartej karcie przeglądarki. Wraz z opisem stanowi pewnego rodzaju wizytówkę, która ma nas zachęcić do wejścia na daną witrynę. Tytuł strony internetowej dla wielu z nas jest swego rodzaju drogowskazem. Pomaga w kilka sekund zdecydować, czy dany adres będzie przedstawiał to, czego faktycznie szukamy.
Tytuł to jeden ze znaczników HTML. Znajduje się w początkowej części kodu <head>. To właśnie tam zawarte są najważniejsze informacje związane ze stroną internetową. Chodzi m.in. o język oraz kodowanie znaków. Choć tych informacji nie widać nigdzie w serwisie, nie oznacza to, że są one zbędne.
Aby znacznik title w HTML był odpowiednio wyświetlany, powinien mieć taką formę:
<head>
<title> Modne sukienki na lato 2022 | ASOS </title>
</head>
Początkowo określona była konkretna liczba znaków, jaką może mieć tytuł strony. Wynosiła ona od 60-70 znaków. Z racji tego, że każda litera ma inną szerokość, wprowadzono pewne modyfikacje. Wcześniej, nawet jeśli wymyślona nazwa miała długość 60 znaków, mogła być i tak za długa. Dlatego też zdecydowano się na wykorzystanie pikseli. Można utworzyć tytuł, który będzie miał maksymalnie 600 px. Oczywiście nie jesteśmy w stanie sami określić, czy akurat ta nazwa strony będzie się mieściła w wyznaczonych granicach. Dlatego warto skorzystać ze specjalnych darmowych serwisów, które wskazują rozmiar całego meta title w HTML.
Ktoś może zapytać, czy faktycznie cały tytuł musi być widoczny. Nie musi, jednak jako użytkownicy częściej klikamy w linki, w których widoczna jest cała nazwa strony. Nie wpływa to na widoczność w samych wynikach wyszukiwania. Natomiast jeśli już mamy zbyt długi tytuł, to warto umieścić wszystkie słowa kluczowe na jego początku. Dzięki temu użytkownicy będą bardziej skłonni do kliknięcia w dany link niż w przypadku umieszczenia fraz pod koniec całej nazwy.
Dobrze dopasowany meta title to szansa na lepszą widoczność witryny w wynikach SERP. Roboty Google cenią sobie uporządkowaną strukturę, a także jasny przekaz treści. Dlatego warto, żebyśmy zwrócili na to uwagę, tworząc własną stronę. W niektórych przypadkach nawet drobna zmiana tytułu może mieć istotny wpływ na lepszą czy też gorszą widoczność, co będzie miało odwzorowanie w liczbie odwiedzin. Można więc zadać sobie pytanie – co to znaczy dobry meta title?
Jeśli meta title ma nas jako użytkowników zainteresować, powinniśmy go stworzyć w oparciu o model AIDA (Attention, Intrest, Desire, Action). Po pierwsze, ma on zwrócić naszą uwagę na treść serwisu. Ciekawy, agresywny, a nawet śmieszny tytuł może dobrze się sprawdzić. Po drugie, ma zainteresować usługami czy też produktami, podkreślając wysoką jakość lub niską cenę. Po trzecie, ma wzbudzić pożądanie związane z ofertą. Po czwarte, ma wzywać do działania. CTA może być zawarte zarówno w tytule, jak i w meta description.
Oprócz tego należy pamiętać o kilku ważnych zasadach:
Można się zastanawiać, czy w takim razie tytuł strony jest tym samym, co główny nagłówek, czyli H1. Odpowiadamy – zdecydowanie nie! Choć może się wydawać, że te dwie rzeczy są do siebie łudząco podobne, to nie możemy stawiać między nimi znaku równości. Podstawową różnicą jest sama widoczność – meta title pokazuje się tylko i wyłącznie w wynikach wyszukiwania oraz na karcie przeglądarki. Natomiast H1 to najważniejszy nagłówek, który informuje nas jako użytkowników o tym, co znajdziemy na danej podstronie. Przekazuje on więc krótką i niezwykle konkretną informację.
Jak możemy zauważyć, tytuł strony i jej opis w wynikach wyszukiwania są niezwykle istotne dla robotów Google. Dlatego też tworząc meta title w HTML, musimy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Przede wszystkim zwracajmy uwagę na długość całej nazwy danej podstrony. Nie może przekraczać 600 px. Warto stworzyć przemyślane tytuły, które jednoznacznie podpowiedzą użytkownikom, co konkretnie znajduje się w tym serwisie. W prostej formie musimy w naturalny sposób zawrzeć słowa kluczowe. Oczywiście do każdej podstrony musimy dopasować inne frazy, aby Google dobrze odczytywało i indeksowało witrynę. Wszystkie te zabiegi pozwolą na lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania, co może mieć także przełożenie na liczbę wyświetleń strony. Dlatego właśnie warto stawiać na skuteczne techniki pozycjonowania!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.