Opis strony, inaczej meta decsription można porównać do zapowiedzi książki. Często dzięki odpowiednio przygotowanemu meta description, który zawiera w sobie frazę kluczową, unikalną cechę produktu i call to action użytkownik decyduje się wejść na stronę i dokonać zakupu. W tym tekście dowiesz się, jak tworzyć skuteczne opisy i przyciągać na swoją stronę potencjalnych klientów. Zapraszam do lektury!
Meta description to atrybut HTML znajdujący się w kodzie strony, którego przeznaczeniem jest dostarczenie krótkiego opisu treści, które znajdują się na stronie.
Opis zawartości strony wyświetla się zaraz pod jej tytułem w wyszukiwarce. Jeśli nie ustawisz go samodzielnie, wyszukiwarka dobierze część treści z witryny, która jej zdaniem najlepiej pasuje do opisu i wstawi ją pod tytuł. Dlatego tak ważne jest, abyś miał wpływ na opis, ponieważ im lepiej przygotowany opis strony, tym większa szansa na wygenerowanie ruchu.
Meta description, to dwie linijki treści, które wyświetlają się pod tytułem strony. Najlepiej, aby długość tekstu oscylowała między 120 a 160 znakami ze spacjami, ponieważ meta desc wyświetla się w polu o wielkości od 680 px na urządzeniach mobilnych do 920px na urządzeniach stacjonarnych.
Jak widać na powyższym przykładzie, możliwe jest również wykorzystanie w opisie strony emoji, choć to czy się pojawią, czy też zostaną zignorowane, zależy już od decyzji algorytmów Google.
Pod meta description pojawić mogą się również dodatkowe elementy rozbudowanych wyników wyszukiwania, które generowane są z danych strukturalnych schema, takie jak ocena strony w formie gwiazdek oraz pytania i odpowiedzi.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby umieszczenie unikalnego meta description na każdej podstronie. Niestety, w przypadku bardzo dużych serwisów będzie to czasochłonne, dlatego też warto najpierw spriorytetyzować najbardziej kluczowe strony, a dopiero później zająć się pozostałymi lub utworzyć szablon i automatycznie generować meta description z parametrów charakterystycznych dla danej podstrony.
Rodzaje stron, które wymagają szczególnej uwagi to:
Kilkanaście lat temu znacznik meta description odgrywał bardzo ważną rolę w pozycjonowaniu stron. Zawartość fraz kluczowych w opisie meta strony była czynnikiem rankingowym podobnie, jak w przypadku znacznika title. Niejednokrotnie optymalizacja stron sprowadzała się jedynie do optymalizacji sekcji meta i dodania fraz do atrybutów title, meta description i meta keywords.
Od 2009 roku zarówno zawartość meta description, jak i meta keywords przestały być traktowane przez Google jako czynnik rankingowy, a tym samym optymalizacja tych dwóch elementów nie ma już bezpośredniego przełożenia na pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
Atrakcyjna treść meta description wzbudza zainteresowanie czytającego i zwiększa szanse na to, że kliknie odnośnik i odwiedzi stronę, co jest już korzyścią samo w sobie.
Jak możesz się zatem przekonać, mimo że meta description nie przekłada się jednoznacznie na poprawę pozycji strony w wyszukiwarce, warto poświęcić chwilę i przygotować jak najlepszy opis strony.
Wiesz już, czym jest meta description i jaki ma wpływ na liczbę osób odwiedzających stronę oraz pozycjonowanie. Kolejne akapity poświecę na porady dotyczącego tego, jak przygotować meta description, by przyciągało uwagę osób korzystających z wyszukiwarek i przyniosło wymierne korzyści dla serwisu.
Elementy, na które należy zwrócić uwagę przy tworzeniu meta description to:
Tak, jak wspomniałem już wcześniej w artykule, długość wyświetlanego meta description jest ograniczona. Do dyspozycji masz tylko od 680 px na urządzeniach mobilnych do 920 px na urządzeniach stacjonarnych, dlatego tez opis strony powinien zostać zawarty w 120-160 znakach.
Ostateczna decyzja, jak długi będzie opis, powinna zostać podjęta na bazie tego, z jakich urządzeń pochodzi większość ruchu na Twoją stronę. Jeżeli zamierzasz optymalizować meta description zarówno dla osób korzystających z urządzeń mobilnych jak i stacjonarnych, optymalnym rozwiązaniem byłby limit 120 znaków.
Wykorzystując pełen zakres limitu meta description, czyli 160 znaków, musisz być świadomy, że na urządzeniach mobilnych 1/4 opisu strony będzie niewidoczna, dlatego tak ważne jest, by kluczowe informacje pojawiały się na początku opisu.
Jednym z najważniejszych elementów optymalizacji meta description jest wykorzystanie fraz kluczowych. Choć sama ich obecność nie jest już czynnikiem rankingowym, to zwiększa szansę na to, że potencjalny użytkownik odwiedzi Twoją stronę, wiedząc, że jest powiązana z jego zapytaniem.
Obecność fraz kluczowych zwiększa również szansę na to, że Google wyświetli Twoje meta description, zamiast generować je z treści strony.
O meta description powinieneś zawsze myśleć jak o rozwinięciu tytułu, który dopełnia całość treści, podczas gdy meta descripition daje szansę, by rozwinąć treść o dodatkowe informacje.
Intencja wyszukiwania odpowiada na pytanie, dlaczego użytkownik wpisał daną frazę. Internauta może na przykład:
Najprostszym sposobem na zrozumienie intencji wyszukiwania będzie wpisanie danej frazy kluczowej do wyszukiwarki i zbadanie meta description najwyżej rankingującej strony.
Na przykład po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy „meta description” większość opisów stron przyjmuje formę definicji opisującej czym jest meta description.
W większości przypadków opis meta description powinien zostać napisany językiem zorientowanym na działania. Warto wykorzystać następujące CTA:
Meta description powinno zostać skonstruowane w taki sposób, aby użytkownik wiedział, co zastanie na stronie i co zyska, klikając w odnośnik. Limit znaków nie pozwala na zawarcie zbyt wielu informacji, ale w miarę możliwości należy przekazać w treści, że przejście na stronę przyniesie mu rzeczywistą korzyść.
Wyrazy pomagające wzmocnić przekaz nazywamy power words, czyli słowami z mocą. Pozwalają one na mocniejsze przykucie uwagi i zwiększenie zainteresowania użytkownika
Jako słowa z mocą można wykorzystać np. zachęcające przymiotniki:
Inna grupą słów z mocą są wyrazy powiązane z emocjami. Wzbudzenie w czytelniku emocji pozwala przyciągnąć jego uwagę i zwiększa szansę na to, że odwiedzi naszą stronę. Słowa z mocą związane z emocjami możemy podzielić na takie jak:
Słowami mocy mogą również być te wyrazy, które oddziałują na zmysły. Wykorzystując je, oddziałujesz bezpośrednio na wyobraźnię użytkownika, przyciągając jego uwagę do strony. Przykłady wykorzystania takich wyrażeń są np.:
Doskonałym sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji jest wykorzystanie emoji. Grafiki przyciągają uwagę, tym bardziej że Google wyświetla emoji w kolorze.
Emoji mogą być dopasowane do aktualnej tematyki strony, czy też symbolizować produkt, jeśli tylko uda się nam znaleźć odpowiedni emotikon. Są też takie, które wykorzystać można uniwersalnie dla każdej podstrony, nawet w generowanych opisach, jak np. „✔️ Check Mark”.
Przygotowując meta description dla podstron produktowych, warto wykorzystać informacje dotyczące ich parametrów i specyfikacji takich jak:
Informacje te są szczególnie ważne dla użytkowników, którzy są nastawieni na zakup i sklepu posiadającego dany produkt lub tez porównują oferty.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby też dodanie ceny i oceny kupujących jako rich snippets, czyli fragmentów rozszerzonych, ale to już wymagałoby umieszczenia w kodzie strony odpowiednich oznaczeń danych strukturalnych Schema. Więcej na temat rich snippets przeczytasz w Rich Snippets.
Powyżej zawarłem wiele porad, jak przygotować właściwe meta description, które ma szansę zachęcić użytkownika do odwiedzania strony, a tym samym zarówno zwiększyć ruch, jak i poprawić pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Teraz przedstawię kilka najczęstszych błędów, które pojawiają się przy tworzeniu meta opisów.
Używając zduplikowanego meta description dostarczyć można jedynie ograniczone i ogólnikowe informacje dotyczące tematyki strony. Wątpliwe jest, że zachęci to potencjalnego odwiedzającego, tak jak i wątpliwe jest, że Google wykorzysta taki duplikat, jeśli jego treść nie będzie powiązana z daną podstroną.
Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie meta opisów generowanych z szablonu, które mimo podobieństw nadal będą unikalne oraz dostarczą odpowiednich informacji. Więcej na tent temat pisała Joanna Śledziejowska w tekście „Dlaczego treści powinny być unikalne”.
Pierwszą przyczyną tego błędu mogą opisy duplikowane.
Drugą przyczyną może być celowa próba manipulacji, w celu sprowadzenia użytkownika na stronę. Wątpliwe jest, by przyniosło to efekt biznesowy, bowiem użytkownik opuści ją zniechęcony faktem, że nie znalazł na stronie tego czego szukał.
Każda osoba, która po wejściu na stronę zrezygnowała z jej przeglądania i wróciła do poszukiwań, zwiększa współczynnik odbicia tzw. Bounce Rate. Jest to czynnik rankingowy, podobnie, jak CTR, który ma wpływ na pozycje strony osiągane w organicznych wynikach wyszukiwania.
Meta description, tak jak i inne elementy contentu strony powinny być przygotowywane przede wszystkim z myślą o użytkownikach.
Upychanie w opisie strony zbyt dużej liczby fraz kluczowych nie jest dobrym pomysłem, tym bardziej w kontekście meta description, gdzie czynnikiem rankingowym jest CTR.
Wpływ na kształt meta description ma przede wszystkim cel, jaki chcesz osiągnąć, oraz potrzeby Twojej grupy docelowej. Nie bez wpływu jest także branża, w której działasz. Specyficzne CTA (call to action), konkrety, które mają zachęcić odbiorcę do kliknięcia właśnie w ten, a nie inny link, odpowiedź na pytania zadawane przez Twoich odbiorców – to wszystko ma działać na korzyść Twojej oferty. Oto kilka przykładów metaopisów stworzonych dla kilku branż. Zwróć uwagę na to, czym się różnią.
Restauracja to biznes działający lokalnie. Przygotowując meta description, zwróć uwagę na to, aby pojawiła się w nim:
W przypadku branży beauty zwróć uwagę na język korzyści. Zastanów się, czego szukają Twoje klientki i odwołaj się do ich potrzeb.
Twoi klienci oczekują konkretów. Już na etapie metaopisu daj im znać, że u Ciebie znajdą dokładnie to, czego szukają.
Produkty dla maluchów to branża szczególna. Z oczywistych przyczyn dla klientów liczy się bezpieczeństwo w trakcie korzystania z produktów, ich jakość i materiały, z których są wykonane. Zastosuj w opisie słowa, które oddziałują na zmysły, budzą pozytywne skojarzenia. Odwołaj się do tych cech, które są kluczowe dla odbiorcy.
Połóż nacisk na wyróżnik Twojej oferty. W tym przypadku będzie to opcja dostawy pod drzwi oraz fakt, że produkty są przygotowywane „po sąsiedzku”.
Właściwie przygotowane meta description, czyli takie, które zachęci internautów do wejścia na Twoją stronę, jest niemal na wagę złota. Warto poświęcić czas, by zoptymalizować ten element i umieścić unikalne i przyciągające uwagę meta description chociaż na najważniejszych podstronach. W innych miejscach powinien pojawić się przynajmniej opis generowany na bazie szablonu.
Potrzebujesz wsparcia w promocji strony?
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.