Obecnie praktycznie chyba nikt z nas nie wyobraża sobie życia bez telefonu. Z telefonem zaczynasz dzień, ponieważ to on w większości pelni funkcję budzika. Następnie prawdopodobnie przy porannej kawce przeglądasz newsy na swoim smartfonie. Ba! Może nawet i ten artykuł czytasz na swoim telefonie.
Urządzenia mobilne to potęga. Ogromna część populacji świata przegląda internet przy pomocy smarftona. Na telefonach odbieramy również maile, robimy zakupy itp. Jaki z tego wniosek? Marketing mobilny jest jedną z najskuteczniejszych metod docierania do potencjalnych klientów.
Budowanie wizerunku swojej marki na rynku mobilnym to już nie opcja, tylko obowiązek. Jeżeli nasza strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych, to po prostu zostanie porzucona przez użytkowników. Nie na darmo w procesie tworzenia stron internetowych słyszymy hasło: mobile first.
Marketing mobilny to wielokanałowa strategia marketingowa, która ma na celu promocję produktów oraz usług przedsiębiorstw oraz firm za pośrednictwem urządzeń mobilnych, tj. głównie smartfonów lub – jak kiedyś – telefonów komórkowych. Chcesz zapytać: ale jak to „kiedyś”? Czy na naszych nokiach 3310 również istniał marketing mobilny?
Marketing mobilny w ujęciu nowoczesnym pojawił się na rynku wraz z upowszechnieniem się SMS-ów na samym początku pierwszej dekady XXI wieku, w Europie i Azji. Wtedy po raz pierwszy firmy zaczęły zbierać numery telefonów, na które następnie były wysyłane treści marketingowe, zarówno te pożądane, jak i nie. Pamiętasz te wszystkie SMS-y, które nie raz Cię nękały? Tak, to również był marketing mobilny!
Rozwój mobile marketingu jest związany ze stale rosnącą popularnością urządzeń mobilnych. Możemy zauważyć, że firmy pompują w niego coraz więcej środków, przygotowują odpowiednio spersonalizowane treści, które przyciągną uwagę użytkownika, zatrzymają go i sprawią, że jego zaangażowanie przełoży się na proces zakupowy i w końcu na finalizację zakupów.
Marketing mobilny buduje bardzo mocną więź między użytkownikiem a marką oraz wzmacnia jej pozycję i rozpoznawalność. Użytkowników urządzeń mobilnych będzie przybywało z roku na rok. Dlatego skuteczność Twoich działań marketingowych oraz sprzedaży może w dużym stopniu zależeć od odpowiednio dobranej strategii marketingu mobilnego.
Musisz dokładnie przemyśleć i przeanalizować kanały, z których będziesz zdobywał potencjalnych klientów. Odpowiedz sobie na pytanie, czy to będą użytkownicy z social mediów, leady z poleceń, organicznych wyników wyszukiwania a może chcesz zdobywać klientów z każdego kanału. Postaw się w sytuacji swojego klienta i zastanów się, gdzie będzie szukał informacji o Twojej firmie. Przecież użytkownik potrzebujący mechanika nie wejdzie na Instagram, by tam go szukać. Ze swoim biznesem musisz pojawić się w odpowiednim miejscu w Internecie i – co szczególne ważne – musisz komunikować się tam językiem łatwym do zrozumienia przez Twoich potencjalnych klientów.
Poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą Cu podczas planowania strategii marketingu internetowego.
Zawartość strony internetowej w wersji mobilnej musi spełniać odpowiednie wymogi. Treść musi być przede wszystkim łatwo dostępna i odpowiednio przystosowana do mniejszych ekranów. Kolejnym ważnym aspektem jest szybkość ładowania strony.
Jeżeli chcesz, aby użytkownicy dokonywali zakupów na Twojej stronie przy użyciu smartfonów, to musisz też zadbać o przyjazną formę procesu. Wiele osób przyznaje, że miewa problemy z zakupami przy użyciu telefonu komórkowego, co jest często związane ze słabo dostosowanymi formularzami, niejasnymi przyciskami itp.
To, że smartfony są nieodzowną częścią naszego życia i że mamy je zawsze przy sobie, już wiesz. Ale czy masz świadomość, jak często się zdarza, że wyniki Twojego wyszukiwania są ustawione na lokalne?
Postaw się w następującej sytuacji. Jesteś na wakacjach z rodziną, chodzicie sobie po plaży i nagle nachodzi Was ochota na gofry. Bierzesz telefon, wpisujesz w wyszukiwarkę frazę „gofry” i chcesz w tym momencie otrzymać propozycje pobliskich miejsc, w których serwują gofry. Właśnie: pobliskich, a nie kawiarni oddalonych o setki kilometrów. Dlatego bardzo ważne jest, aby Twoja strona i jej reklamy były odpowiednio zoptymalizowane pod lokalne wyniki.
Doskonałym rozwiązaniem w lokalnych biznesach jest utworzenie wizytówki Google Moja Firma, a następnie odpowiednia jej optymalizacja. Nie martw się, jeżeli świadczysz swój biznes w wielu punktach, bo np. jesteś sieciówką kebabów. To też możesz bez problemu zoptymalizować. Google oferuje również odpowiednie kampanie reklamowe, dzięki którym Twoje reklamy wyświetlą się użytkownikom z określonych lokalizacji.
Urządzenia mobilne mają teraz bezpośrednią przewagę nad urządzeniami stacjonarnymi, m.in. dlatego że ich ekrany dotykowe umożliwiają szybką interakcję w dowolnym miejscu na stronie. Dzięki opcji łatwego kilikania możemy stosować zachęcające użytkownika elementy CTA, czyli różnego rodzaju przyciski, zdjęcia, slidery – wszystko, czym możemy zachęcić użytkownika do działania. Ale warto znać też umiar, aby nie przesadzić i nie zniechęcić użytkownika nadmiarem „atrakcji”.
Urządzenia mobilne idealnie nadają się do robienia szybkich zakupów. Dzięki nim możemy w łatwy sposób przekazywać użytkownikom informacje o promocjach, rabatach czy wyprzedażach.
Kiedy już odpowiednio zoptymalizujesz swoją stronę internetową i zadbasz, by zachęcała użytkownika do działania, możesz zacząć myśleć o promocji. Jednym z popularnych rozwiązań jest wysyłanie wiadomości SMS lub MMS do potencjalnych użytkowników. Zadbaj, aby Twoje wiadomości były odpowiednio przygotowane. W dobie cyberataków ludzie dostają SMS-y, które są zwykłym oszustwem. Dlatego Twoja oferta powinna być dobrze i jasno opisana, a link – przyjazny, aby użytkownik nie bał się w niego kliknąć. Nie stosuj w wiadomości zwrotów niezrozumiałych i podchwytliwych, bo to może przynieś odwrotny od zamierzonego efekt.
Dzięki marketingowi mobilnemu w łatwy i szybki sposób dotrzesz wprost do klienta, ponieważ szansa na to, że ma przy sobie telefon jest tak duża jak to, że weekend rozpoczyna się w piątek po pracy. Stosując marketing mobilny, budujesz pozycję swojej marki i zaangażowanie klientów.
Gdy chcesz wysłać swojemu klientowi wiadomość o promocjach, kodach rabatowych czy wyprzedażach na stronie, Twoja wiadomość SMS dotrze do niego w błyskawiczny sposób.
Zakupy online to już codzienność. Obecnie ponad połowa zakupów realizowanych w Internecie jest przy pomocy urządzeń mobilnych. Jak podaje raport przygotowany przez We Are Social i Hootsuite, w styczniu 2021 roku 55,4% użytkowników na świecie robiło zakupy za pomocą smartfona.
Jeśli klienci będą mieli dobre doświadczenia z Twoją stroną internetową – a więc i marką – obdarzą ją zaufaniem i będą bardziej chętni do dokonania powtórnych zakupów w Twoim sklepie.
Marketing mobilny buduje silną więź z marką w czasie rzeczywistym, podnosi jej wartość i zwiększa popyt na produkty. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, Twoja strona musi być zoptymalizowana pod potrzeby konsumentów korzystających z urządzeń mobilnych.
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.