Marketing dziecięcy to jeden z najbardziej wymagających obszarów, jeśli chodzi o zbudowanie odpowiednich zasięgów i świadomości istnienia danej marki. Wyzwań jest wiele, ale do głównych należy fakt, że przy promowaniu produktów czy usług należy połączyć dwie grupy docelowe – dzieci oraz rodziców dysponujących ich finansami.
Czy influencer marketing to dobre rozwiązanie w przypadku marek skupiających się na dziecięcym asortymencie lub usługach? O czym powinni pamiętać twórcy internetowi w przypadku kampanii, których adresatami są dzieci? Przekonaj się sam!
Boże Narodzenie to moment lubiany przez zdecydowaną większość społeczeństwa. Jedni cenią go za dobre jedzenie, rodzinną atmosferę, a inni – za duchowy wymiar lub dni wolne od pracy. Ja jako przedstawicielka pokolenia Z sentyment do tych Świąt mam dzięki… gazetkom promocyjnym.
Kiedy miałam kilka, kilkanaście lat, jedną z najbardziej wyczekiwanych przeze mnie chwil była ta, w której mniej więcej w połowie listopada w skrzynce na listy lądowała gazetka wypełniona po brzegi ofertami różnorodnych produktów dla dzieci. Lalki, misie, gry… Jak każde dziecko marzyłam, by zaznaczone przeze mnie w gazetce zabawki Święty Mikołaj pozostawił pod choinką.
Dziś najmłodsi nie zwracają uwagi na tę formę promocji, a akcesoria, które chcieliby mieć lub które po prostu są na topie, znajdują w internecie. Zwłaszcza social media są kanałem generującym takie treści. Dlatego jeśli prowadzisz firmę, która chce dotrzeć ze swoimi produktami do dzieci – bądź obecny w sieci.
Zakupy stacjonarne sukcesywnie tracą na popularności, duża część aktywności zawodowych, jak i związanych z innymi sferami życia przenosi się do przestrzeni internetowej. Nie inaczej jest w przypadku najmłodszych konsumentów. Przeprowadzane regularnie badania pokazują, że polscy nastolatkowie i młodsze dzieci coraz więcej wolnego czasu spędzają, korzystając z internetu. Według Państwowego Instytutu Badań NASK i opracowanego raportu „Nastolatki 3.0” młodzież każdego dnia jest online przez średnio niemal 5 h. Głównie mija on na poszukiwaniu rozrywki – zabawnego contentu, treści dotyczących ich zainteresowań – oraz komunikowaniu się ze znajomymi.
Nawet kilkulatkowie dosyć sprawnie poruszają się po internecie. Jeśli nie potrafią czytać, dzięki zapamiętaniu sekwencji ruchów na podstawie obserwacji rodzeństwa czy rodziców wiedzą, jak korzystać z social mediów m.in. Instagrama czy YouTube. Taki obraz sytuacji wyraźnie wskazuje na to, że sieć to idealna platforma reklamowo-wizerunkowa dla marek tworzących produkty oraz usługi dla dzieci. W końcu właśnie w przestrzeni digitalowej można znaleźć młodych odbiorców. Jak jednak przekonać młodych, nowoczesnych konsumentów do zainteresowania się konkretną ofertą? Co zaoferować im w przekazie kampanii, aby skonsultowali z rodzicami chęć zakupu i wybrali właśnie Twoją markę?
Przede wszystkim podejmując jakiekolwiek działania skierowane do najmłodszych, nie wolno zapominać o tym, że wbrew pozorom to bardzo wymagający odbiorcy. Kilkulatkowi trudno odróżnić rzeczywistość od świata wykreowanego w reklamie. Ale jeśli jej przekaz stanie się impulsem do zakupu i będzie on finalnie rozczarowany np. jakością, z pewnością nie powróci już do pomysłu ponownego skorzystania z oferty. Nastolatki natomiast nie lubią nudy i przerostu formy nad treścią. Chcą otaczać się rzeczami stylowymi i wybierać oferty atrakcyjne cenowo, ale gwarantujące pewien stopień prestiżu. Poza tym obie grupy sprawnie wyłapują fałszywe obietnice.
Dla marketingowców zajmujących się planowaniem kampanii promocyjnej albo wizerunkowej pogodzenie tych wszystkich czynników wraz z oczekiwaniami marki to zawsze spore wyzwanie. Poniżej znajdziesz krótki poradnik będący dobrą podstawą przy projektowaniu przekazu, który ma dotrzeć do najmłodszych konsumentów w sieci.
Każda treść powinna być jasna, zrozumiała i nie poddawać młodego konsumenta nachalnej presji. Takie podejście do reklamowania marki czy produktu/usługi docenią zwłaszcza rodzice odpowiedzialni za sprawy finansowe swoich dzieci. Większość decyzji zakupowych najmłodsi konsumenci muszą konsultować właśnie z nimi, więc wyważony przekaz bez niepotrzebnego nacisku zwiększy Twoją szansę na konwersję czy wywołanie pozytywnego skojarzenie z marką.
Warto zapoznać się z zapisem Kodeksu Etyki Reklamy odnoszącym się do specyfiki reklamy skierowanej do dzieci i młodzieży. Chociaż w głównej mierze dotyczy tradycyjnych, telewizyjnych reklam, jego założenia można wykorzystać również przy contencie reklamowym czy promocyjnym w internecie.
Im bardziej kreatywny przekaz, tym lepiej! Młodzi konsumenci lubią, kiedy treści są ciekawe, nietuzinkowe i wykorzystują nowoczesne rozwiązania np. technologie. W przekonaniu młodego odbiorcy liczy się pomysł. Doceniane są przede wszystkim te najbardziej zaskakujące.
Zaskakujący czy też oryginalny pomysł często tkwi… w prostocie. Efekt „wow” nie zawsze musi być wywołany splendorem i wysokim budżetem na działania wizerunkowe. Siłą jest konwencja, która dopasowana do produktu czy usługi powinna wzbudzać emocje.
Warto wiedzieć, co dzieje się w świecie współczesnych nastolatków, jakie są trendy dotyczące wychowywania młodego pokolenia, jakie bajki wybierają dzieci. Bycie na bieżąco z najważniejszymi wydarzeniami, istotnymi dla młodego pokolenia postaciami i umiejętne wplatanie ich w komunikaty marki to już znaczna część marketingowego sukcesu. W końcu każdemu odbiorcy bliżej jest do działalności, która „żyje” ważnymi dla niego aspektami.
Warto analizować, co ciekawego dzieje się w branży parentingowej – wybory rodziców bardzo często rzutują na to, czym otaczają, bawią i interesują się ich dzieci. Komunikacja w marketingu dziecięcym zawsze jest adresowana do dwóch grup docelowych i nie wolno tego pomijać.
Młodzi ludzie od najmłodszych lat szukają autorytetów lub person, które wnoszą realną wartość do ich życia. Lubią utożsamiać się z postacią, a nie wyłącznie ze sloganami. Dlatego tak ważne jest, aby przekazy zaplanowane w ramach działań internetowego marketingu dziecięcego miały „twarz”, z którą dzieci oraz młodzież będą mogły budować relację.
Bez względu na to, czy do kampanii włączana jest osoba, czy też specjalnie powoływany na tę okazję brand hero, powinien on komunikować wartości ważne dla marki. Warto zadbać, aby treści zawsze zawierały odniesienia do wyróżników firmy (np. wysoka jakość, produkt premium).
Wszystkie te założenia możesz wykorzystać, decydując się na kampanię influencer marketingową.
Marketing internetowy oferuje wiele różnorodnych rozwiązań w kwestii promowania oraz kreowania wizerunku marki – od reklam Google Ads aż po kompleksowe pozycjonowanie stron internetowych i tworzenie dedykowanych aplikacji. Atrakcyjnym cenowo, a przede wszystkim skutecznym narzędziem jest influencer marketing, który również w przypadku branży dziecięcej lub skierowanej do najmłodszych daje szerokie możliwości w zakresie zdobywania uwagi potencjalnych klientów.
Jak już wcześniej wspomniałam, dzieci i młodzież spędzają coraz więcej czasu w sieci, także w towarzystwie swoich rodziców. Często współdzielenie kont na portalach społecznościowych czy korzystanie z nich podczas obecności opiekunów jest codziennością przedstawicieli młodszego pokolenia. Dzieciaki przyzwyczajone do korzystania z nowych technologii chcą korzystać z platform, takich jak social media, a co najważniejsze — mają swoich ulubionych twórców internetowych, których śledzą w internecie. To wszystko sprawia, że marki coraz częściej rezygnują z działań w tradycyjnych mediach na rzecz influencer marketingu. Dlaczego?
Branże ukierunkowane na najmłodszych (w kwestii reklam, promowania i działań wizerunkowych) powinny korzystać z rozwiązań takich jak influencer marketing z wielu względów. To w końcu jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów, a upodobania, styl życia i potrzeby konsumentów bardzo szybko się zmieniają. Chociażby ze względu na zmiany pokoleniowe. Tu warto wrócić jeszcze do komunikacji do dwóch adresatów, o której przeczytałeś/przeczytałaś nieco wcześniej.
Social media, w których najczęściej można spotkać influencerów, są kanałem, gdzie obecne są zarówno dzieci, młodzież, jak i ich rodzice. Międzypokoleniowa przestrzeń doskonale sprawdza się w dystrybuowaniu przekazu marki. Przy dobrze zaprojektowanej kampanii infuencer marketingowej możesz dotrzeć do dzieci/młodzieży, czyli głównych odbiorców, jednocześnie dając wartość starszemu pokoleniu, które ostatecznie decyduje o ewentualnym zakupie.
Świat nieustannie się zmienia. Dotyczy to różnorodnych obszarów – w tym również i marketingu czy innych działań wizerunkowych. Warto iść z duchem czasu, dostarczać odbiorcom nowych impulsów. Zwłaszcza jeżeli Twoją grupą docelową są najmłodsi. Jeśli masz w ofercie produkt lub usługę skierowaną do dzieci i młodzieży, postaw na influencer marketing lub inne rozwiązania digital marketingu. Mów językiem młodego pokolenia, dzięki czemu zwiększysz szansę na wyróżnienie się w branży. Potrzebujesz pomocy w kompleksowej organizacji kampanii? Pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z usług agencji marketingu internetowego. Powodzenia!
Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.